مالک سرقفلی چه تغییراتی میتواند در محل سرقفلی انجام دهد؟

مالک-سرقفلی-چه-تغییراتی-میتواند-در-محل-سرقفلی-انجام-دهد؟

مالک سرقفلی ( حق کسب یا پیشه یا تجارت ) چه تغییراتی می تواند در محل سرقفلی انجام دهد؟


مالک سرقفلی ( حق کسب یا پیشه یا تجارت ) چه تغییراتی می تواند در محل سرقفلی انجام دهد؟

مطابق بند 8 ماده 14 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1356 « تعدی یا تفریط » مستاجر موجب حق درخواست تخلیه برای موجر است؛ براساس ماده 951 قانون مدنی « تعدی، تجاوز نمودن از حدود اذن یا متعارف است نسبت به مال یا حق دیگری .» 



با توجه به مواد فوق، تعدی مستاجر ( صاحب سرقفلی )  زمانی مصداق پیدا می کند که مستاجر،  از حدود و ثغور خود تجاوز کرده و رفتار ایشان به ملک مالک آسیب زده باشد، به عبارت دیگر، تغییراتی که به اساس و اصل بنا لطمه وارد کند داخل در این تعریف است، به عنوان مثال ایجاد بالکن، برداشتن دیوار یا چیدن دیوار اضافی، تعبیه بالابر و تغییراتی از این دست قطعا تعدی محسوب و موجب حق درخواست تخلیه برای مالک می شود، از سوی دیگر « تزئین و تعمیری که موجب استفاده بهتر از مورد اجاره شود » مانند تعویض کولر آبی به جهت خرابی، نصب و راه اندازی کرکره برقی و .. چون این اقدامات، به اساس و اصل بنا لطمه ای وارد نمی کند و اتفاقا موجب بهینه شدن مورد اجاره شده است نمی تواند از جمله دلایلی باشد که مالک بتواند براساس آنها تخلیه مستاجر را بخواهد.
نکته : در صورت تخلیه مستاجر به جهت تعدی یا تفریط، مستاجر مستحق حق کسب یا پیشه یا تجارت نیست.
اگر نیاز به وکیل متخصص در زمینه سرقفلی یا حق کسب یا پیشه داشتید حتما با ما تماس بگیرید.
نویسنده : محسن رفعتی


مطالب مرتبط

موارد درخواست تخلیه در قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1356 توسط موجر

آیا تقاضای تخلیه اماکن تجاری به جهات مختلف ( مثلا نیاز شخصی یا تجدید بنا و تعدی و تفریط یا انتقال به غیر ) در یک دادخواست قابل استماع می باشد؟

رای شماره 3164 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بند 1 ماده 30 تعرفه عوارض محلی سال 1393 شورای اسلامی شهر همدان

تقاضای صدور دستور فروش سرقفلی مشاعی