لایحه قانونی تجدید قرارداد و اجاره املاک و اموال موقوفه و تجدید انتخاب

لایحه-قانونی-تجدید-قرارداد-و-اجاره-املاک-و-اموال-موقوفه-و-تجدید-انتخاب-

لایحه قانونی تجدید قرارداد و اجاره املاک و اموال موقوفه و تجدید انتخاب متولیان و امناء و نظار اماکن متبرکه مذهبی و مساجد مصوب 1358 2 4


لایحه قانونی تجدید قرارداد و اجاره املاک و اموال موقوفه و تجدید انتخاب متولیان و امناء و نظار اماکن متبرکه مذهبی و مساجد مصوب 1358/2/4

ماده 1 - به منظور جلوگیری از هر گونه تضییع حق، در موقوفات کشور و تنظیم اسناد و قرارداد اجاره و تعیین اجاره بهای عادلانه املاک استیجاری و متصرفی موقوفه از این تاریخ کلیه اسناد و قراردادها (اعم از عادی و رسمی) منعقده بین اوقاف و مستأجرین در موقوفات عامه نظیر املاک مزروعی و باغات و اراضی و مستغلات و مستحدثات شهری و روستائی فسخ و به این قبیل مستأجرین و سایر اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی که بهر نحوی از انحاء در حال حاضر املاک موقوفه را متصرف میباشند اخطار میشود که در ظرف 3 ماه از تاریخ تصویب این لایحه جهت روشن نمودن وضع املاک استیجاری و متصرفی خود و تأدیه اجاره بهای گذشته و تنظیم اسناد جدید اجاره به نرخ عادله روز به اداره اوقاف محل وقوع ملک مراجعه نمایند. در صورت عدم مراجعه و انقضای مهلت مقرر اداره اوقاف از ادامه استفاده و تصرفات غیر قانونی آنها جلوگیری و با خلع ید از مستأجر یا متصرف با رعایت صرفه موقوفه آن را به اشخاص متقاضی واگذار خواهد نمود و کلیه مطالبات موقوفه را نیز از مستأجر یا متصرف قبلی و یا از محل فروش و واگذاری اعیانی متعلق به آنها دریافت میدارد.

تبصره - ترتیب تنظیم اجاره نامه و میزان اجاره بهای عادله روز بر اساس آئیننامه ای خواهد بود که ظرف 15 روز از تاریخ تصویب این قانون از طرف سازمان اوقاف تهیه و بتصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
چون در قانون مصوب شورای انقلاب مورخه 4ر2ر1358 منظور جلوگیری از هرگونه تضییع حق در موقوفات کل کشور می باشد، عمومیت قانون شامل موقوفات آستان قدس رضوی نیز میگردد و مقام تولیت وظایف سازمان اوقاف را در املاک و اموال آستان قدس رضوی انجام میدهد.

ماده 2 - بمنظور حسن اداره اماکن متبرکه مذهبی اسلامی کشور و مساجد از طریق انتخاب هیئت امنای جدید از اشخاص واجد صلاحیت که مراتب تقوی و امانت آنان مورد تأیید و قبول باشد و تجدید انتخاب متولیان و امناء و نظار که از طرف سازمان اوقاف منصوب خواهند شد از این تاریخ کلیه اعضاء هیئت امناء مذکور و متولیان و امناء و نظار مربوطه از سمت خود مغزول و از هرگونه دخل ئ تصرف در اموال اماکن مورد مورد تصدی ممنوع میگردند و مکلفند تا انتخاب و تعیین متولیان و امناء و نظار جدید کلیه اموال و وجوه دریافتی و اسناد و مدارک موقوفه و اماکن مربوطه را بطور امانی حفظ و نگهداری نموده و به محض صدور ابلاغ و معرفی اعضای جدید عینا طبق صورتجلسه با نظر اوقاف محل تحویل نمایند.

تبصره - تجدید انتخاب و انتصاب متولیان و امناء و نظار قبلی بلا مانع است و اداره امور موقوفه تا انتخاب اعضای جدید بعهده اداره اوقاف محل خولهد بود.

ماده 3 - سازمان اوقاف میتواند با کسب نظر مشورتی شورای امناء و نظار هر حوزه اوقافی از بین اشخاص علاقمند و ذیصلاح مذکور در فوق نسبت به تشکیل و تعیین هیئت امناء و انتخاب متولیان و نظار جهت کلیه اماکن متبرکه مذهبی اسلامی اقدام لازم را بعمل آورد. هیئت امناء این قبیل اماکن حداقل سه نفر و حداکثر پنج نفر خواهند بود که پس از انتخاب و صدور ابلاغ انجام وظیفه خواهند نمود. صدور ابلاغ و احکام مزبور نیازی به تصویب شورایعالی اوقاف نخواهد داشت.

تبصره 1 - در هر حوزه اوقافی که شورای مشورتی امناء و نظار تشکیل نشده باشد جلب نظر و تصویب شورای عالی اوقاف ضروری است.

تبصره 2 - در مورد تعیین هیئت امناء و انتخاب متولیان و نظار جهت مساجد، سازمان اوقاف لایحه دیگری تهیه و پس از تصویب هیئت وزیران به شورای انقلاب اسلامی تقدیم مینماید.

ماده 4 - تصمیمات متخذه از طرف سازمان اوقاف نسبت به اجرای مفاد ای لایحه قانونی قطعی و لازم الاجرا است.
 

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

آئین نامه اجرائی قانون زمین شهری مصوب 1371

جزئیات کامل پرداخت تسهیلات مسکن به بازنشستگان

آیین نامه قانون ابطال اسناد فروش رقبات ،آب