آیین نامه کیفیت تحقیق در شعب تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه

آیین-نامه-کیفیت-تحقیق-در-شعب-تحقیق-سازمان-اوقاف-و-امور-خیریه

آئین‌نامه کیفیت تحقیق در شعب تحقیق سازمان او‌قاف و امور خیریه مصوب 1365,09,30با اصلاحات و الحاقات بعدی (اصلاحی 04ˏ08ˏ1382)


آئین‌نامه کیفیت تحقیق در شعب تحقیق سازمان او‌قاف و امور خیریه مصوب 1365,09,30با اصلاحات و الحاقات بعدی (اصلاحی 04ˏ08ˏ1382)

هیئت وزیران در جلسه مورخ 1365/9/30 بنا به پیشنهاد شماره 11/2038/8/590 مورخ 1365/4/19 وزارت ارشاد اسلامی به استناد ماده 17 قانون‌تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه مصوب 63/10/2 مجلس شورای اسلامی آئیننامه (‌کیفیت تحقیق و رسیدگی) در شعب تحقیق‌سازمان حج و اوقاف و امور خیریه را بشرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1 ـ شعب تحقیق شامل دو قسمت حقوقی و حسابرسی است و هر شعبه مرکب از یک رئیس و دو محقق میباشد.
‌در هر حوزه تحقیق رئیس شعبه حقوقی ریاست هیأت تحقیق آن حوزه را بعهده خواهد داشت جز در تهران که ترکیب و اداره هیأت‌های تحقیق به ترتیب مقرر‌در تشکیلات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه خواهد بود.

تبصره ـ شرکت هر یک از محققین هر شعبه در رسیدگی با تصمیم رئیس شعبه است.
ماده 2 ـ شعبه صالحه برای رسیدگی به درآمد و هزینه موقوفات و مؤسسات خیریه مشمول قانون تشکیلات و اختیارت سازمان حج و اوقاف و امور خیریه و‌آئیننامه اجرائی آن شعبه محل مصرف عواید موقوفه و محل ثبت مؤسسه است و چنانچه محل مصرف عواید یا منطقه فعالیت و عملیات مؤسسه در حوزه‌های‌مختلف باشد تعیین شعبه رسیدگی‌کننده با سرپرست سازمان خواهد بود بدیهی است در صورت لزوم شعبه مربوطه میتواند به سایر شعب حسابرسی نیابت‌دهد و شعب حقوقی به امور مربوط به حوزه هر یک از آنها رسیدگی خواهد نمود.

ماده 3 ـ رؤسای شعب حقوقی از بین مستخدمین لیسانسیه حقوق یا الهیات که سابقه خدمات اوقافی یا قضائی آنها کمتر از پنج سال نباشد انتخاب میشوند‌مشروط بر این که سابقه محکومیت اداری یا انتظامی از درجه انفصال موقت به بالا نداشته باشند. محققین شعب حقوقی نیز باید واجدشرایط مذکور باشند مگر‌شرط مدت خدمات اوقافی یا قضائی که حداقل سه سال سابقه خدمات کافی خواهد بود.

ماده 4 ـ رؤسای شعب حسابرسی از بین مستخدمین لیسانسیه مطلع در امر حسابداری با داشتن حداقل 5 سال سابقه خدمت اوقافی انتخاب خواهند شد‌مشروط بر این که محکومیت اداری از درجه انفصال موقت به بالا نداشته باشند محققین شعب حسابرسی باید دارای شرایط مذکور باشند ولی داشتن حداقل‌سه سال سابقه خدمت اوقافی کافی خواهد بود.

تبصره ـ سرپرست سازمان حج و اوقاف و امور خیریه در صورت ضرورت میتواند از بین افراد مطلع که در امور حقوقی و حسابداری تجربیاتی دارند فردی را بعنوان محقق حقوقی یا حسابرس انتخاب و شاغلین فعلی ادارات و شعب تحقیق را نیز ابقاء نماید.
ماده 5 ـ رئیس دبیرخانه اداره کل تحقیق و مسئول دبیرخانه ادارات تحقیق استانها از بین کارمندان دیپلمه و یا سایر مستخدمین واجدشرایطی که حداقل سه سال‌سابقه خدمت در امور اوقافی داشته باشند انتخاب میگردند.

تبصره 1 ـ سازمان حج و اوقاف و امور خیریه میتواند به تعداد لازم شعب تحقیق در مراکز استانها و شهرستانها تشکیل دهد و محدوده فعالیت آنها را بعنوان(‌حوزه تحقیق) معین نموده و عنداللزوم تغییر دهد.

تبصره 2 ـ شعب تحقیق در صورت ضرورت میتوانند با کسب موافقت اداره کل تحقیق موقتاً از وجود محققین یک شعبه در شعبه دیگر استفاده نمایند.

ماده 6 ـ وظایف ادارات و شعب تحقیق بشرح ذیل است:

‌الف ـ وظایف شعب حقوقی:

1 - تحقیق و رسیدگی و اعلام نظر در مورد تشخیص متولی و ناظر و موقوف علیهم موقوفات.

2 ـ تحقیق و رسیدگی و اعلام نظر در مورد وقفیت املاک و تشخیص موقوفات عام از خاص.

3 ـ تشخیص موقوفات مجهول التولیه یا بدون متولی.

4 ـ رسیدگی و اظهارنظر در مورد تطبیق مصارف درآمد موقوفات با مفاد وقفنامه یا سایر اسناد مربوطه در صورت ابهام و یا بروز اختلاف.

5 ـ تحقیق و رسیدگی در مورد تعدی و تفریط یا مسامحه و اهمال متولیان و امناء و نظار و مدیران مؤسسات خیریه از انجام وظایف یا استنکاف از اجرای مقررات‌اوقافی در امور موقوفه و مؤسسات خیریه و تنظیم گزارش و ارسال به دادگاه و در صورت احراز تعدی و تفریط و تخلف، اعلام جرم و انعکاس موضوع به‌دادسرا.

6 ـ رسیدگی و اظهارنظر در مورد مصرف درآمد موقوفات متعذرالمصرف و موقوفاتیکه عواید آنها بعلت قلت‌ولو با پس‌انداز چند سال برای اجرای نظر واقف‌کافی نیست یا بعلت کثرت عواید زاید بر مصارف متعارف باشد بر طبق تبصره ماده 8 قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه.

7 ـ رسیدگی و صدور گواهی مصرف نسبت به موقوفاتیکه فاقد وقفنامه یا مدارک وقفیت معتبر بوده و در سنوات گذشته بر مبنای سیره جاریه عمل شده است.

ب ـ وظایف شعب حسابرسی:

1 ـ رسیدگی به درآمد و هزینه موقوفات و بقاع و اماکن متبرکه اسلامی و مؤسسات و انجمنهای خیریه‌ای که بموجب قانون و آئیننامه‌های مربوطه اداره امور‌آنها بعهده سازمان حج و اوقاف و امور خیریه محول شده یا میشود.

2 ـ تطبیق اسناد هزینه و درآمد موقوفات با مفاد وقفنامه یا سایر اسناد مربوطه.

3 ـ صدور مفاصاحساب برای اسناد درآمد و هزینه‌هائی که بموجب بند 1 وظائف شعب حسابرسی از طریق ادارات اوقاف به ادارات تحقیق ارسال میشود.

4 ـ تطبیق رقبات مندرج در بودجه با وقفنامه و یا سایر مدارک معتبر.

5 ـ تطبیق درآمد رقبات مندرج در بودجه با مدارک تعیین‌کننده درآمد.

ماده 7 ـ شعب تحقیق بنا به درخواست اشخاص یا ادارات حج و اوقاف امور خیریه نسبت بموارد مذکور در ماده ششم رسیدگی و اظهارنظر مینماید. هرگاه در‌موارد مذکور اشخاص مستقیماً به دادگاه مدنی خاص دادخواست تسلیم کرده باشند دادگاه میتواند مراتب را به اداره حج و اوقاف و امور خیریه و به نزدیکترین‌شعبه تحقیق ارجاع نموده تا شعبه مذکور براساس این آئیننامه بموضوع رسیدگی و نتیجه را به دادگاه ارجاع‌کننده اعلام می‌نمایند.

تبصره ـ ادارات حج و اوقاف و امور خیریه باید ظرف سه روز از تاریخ وصول درخواست و ضمائم، مدارک را به اداره تحقیق مربوطه بفرستند.
ماده 8 - وظایف دبیرخانه ادارات تحقیق:

1 - ثبت درخواست واصله و تسلیم رسید به متقاضی با ذکر شماره ثبت آن.

2 ـ اگر درخواست از لحاظ طرز تنظیم و یا ضمائم آن ناقص باشد دبیرخانه مراتب را ظرف سه روز پس از وصول جهت رفع نقص بدرخواست‌کننده یا وکیل او‌اخطار خواهد کرد تا ظرف مدت 10 روز از تاریخ ابلاغ اخطاریه با رعایت مسافت رفع نقص کند والا تا رفع نقص رسیدگی به درخواست متوقف خواهد شد

3 ـ پس از آنکه درخواست کامل تشخیص داده شد دبیرخانه نسخه‌ای از آنرا با ضمائم در پرونده مخصوص که ترتیب میدهد بایگانی و نسخه‌های دیگر را با‌پیوستها بطرف ابلاغ مینماید که ظرف مدت 10 روز از تاریخ دریافت با رعایت مسافت طبق قانون آئین دادرسی مدنی پاسخ کتبی خود را با مدارک مربوط به‌تعداد تقاضاکنندگان و با یک نسخه اضافی به اداره تحقیق ارسال دارند.

ماده 9 ـ شعب تحقیق در صورتیکه رسیدگی بدرخواست را خارج از وظایف خود بدانند ضمن تعیین مرجع صالح عدم صلاحیت خود را اعلام خواهند نمود.

تبصره 1 ـ در صورتیکه ادارات حج و اوقاف و امور خیریه و اشخاص در مهلت مقرر از پرونده‌های حقوقی رفع نقص ننمایند شعب حقوقی می‌توانند پرونده‌مربوطه را ارز نوبت رسیدگی خارج نمایند.رسیدگی مجدد منوط به تسلیم درخواست جدید و رفع نقص خواهد بود.

تبصره 2 ـ چنانچه ادارات حج و اوقاف و امور خیریه و اشخاص ذی‌نفع نسبت به پرونده‌های حسابرسی در مهلت مقرر رفع نقص ننمایند شعب حسابرسی‌پرونده مربوطه را از نوبت رسیدگی خارج نموده در خصوص موقوفات متصرفی مراتب را جهت کسب تکلیف به سازمان مرکزی گزارش می‌نمایند و در مورد‌موقوفات غیر متصرفی برابر ماده 25 آئیننامه اجرائی قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه عمل خواهند نمود.

ماده 10 ـ اگر محل اقامت کسی که شعب تحقیق برای او اخطاریه و دعوت‌نامه میفرستند معلوم نباشد و یا بهر صورت ابلاغ مقدور نشود در صورت لزوم‌شعب تحقیق میتوانند به تقاضا و به هزینه متقاضی موضوع و اوقاف رسیدگی را یکبار بوسیله نشر آگهی در روزنامه رسمی و یکی از روزنامه‌های‌کثیرالانتشار محلی بطرف ابلاغ نمایند. هرگاه اخطارشونده در مهلت مقرر پاسخ ندهد یا در جلسه رسیدگی حاضر نشود شعب تحقیق به موضوع رسیدگی و‌اعلام نظر مینمایند.

تبصره ـ در صورت تجدید جلسه نیازی به تجدید آگهی نخواهد بود

ماده 11 ـ در مواردی که نام اداره حج و اوقاف و امور خیریه در درخواست قید نشده باشد شعب تحقیق موظفند که درخواست و ضمائم آن و وقت رسیدگی و‌پاسخ را از طریق دبیرخانه تحقیق بهادار حج و اوقاف و امور خیریه مربوطه ابلاغ کنند تا نماینده خود را به شعبه تحقیق اعزام دارد و یا نظر مشروح و مستدل‌خود را بصورت لایحه ارسال نماید.

ماده 12 ـ شعب تحقیق میتوانند به تقاضای طرفین قرار استماع شهادت شهود و تحقیقات محلی و ارجاع امر بکارشناس و هر نوع تحقیقات دیگری را که برای‌روشن شده موضوع لازم بدانند صادر و اجراء نمایند مخارج اجرای قرار بعهده متقاضی است و در صورتیکه شعبه تحقیق استماع شهادت شهود و تحقیقات‌محلی و ارجاع به کارشناس و هر نوع تحقیقات دیگری را لازم بداند مخارج بعهده طرفین است.

تبصره 1-عدم تودیع دستمزد کارشناس و یا عدم تهیه وسائل اجرای قرار موجب خروج این مورد از عداد دلائل متقاضی خواهد شد.

تبصره 2 ـ تعیین مدت تودیع دستمزد کارشناس حسب مورد بعهده شعبه خواهد بود.

ماده 13 ـ شعب تحقیق میتوانند تحقیق در هر امری را که لازم بدانند به شعب تحقیق حوزه دیگر نیابت داده و در صورت نبودن شعبه تحقیق به اداره حج و‌اوقاف و امور خیریه محل محول کنند. در این صورت شعب و ادارات مزبور مکلفند مورد نیابت را انجام و نتیجه را با مدارک و مستندات مربوطه به شعبه‌ارجاع‌کننده ارسال دارند.

ماده 14 ـ شعب تحقیق پس از آماده شدن پرونده برای اظهار نظر ظرف ده روز مبادرت بصدور نظریه می‌نمایند تصمیمات و نظرات شعب تحقیق در کلیه موارد‌باید موجه و مدلل باشد و ظرف پنج روز به طرفین ابلاغ شود.

ماده 15 ـ رسیدگی در شعب تحقیق بوسیله رئیس و یکی از محققان خواهد بود و نظریه آن دو در صورت توافق مناط اعتبار میباشد در هر مورد که اختلاف‌نظر حاصل شود محقق دیگر همان شعبه برای مشاوره در موضوع اختلاف ضمیمه خواهد شد و تصمیمات و نظریه اکثریت ملاک عمل خواهد بود. در صورت‌غیبت رئیس شعبه رسیدگی بموضوع بعهده محققین خواهد بود و عضو ارشد بجای رئیس شعبه انجام وظیفه خواهد کرد.

ماده 16 ـ ادارات حج و اوقاف و امور خیریه و اشخاص ذی‌نفع در صورتیکه اعتراض داشته باشند میتوانند پس از ابلاغ نظر شعبه تحقیق اعتراض خود را‌دادگاههای دادگستری طرح نمایند.

ماده 17 ـ قرار تحقیق محلی و استماع شهادت شهود و تعیین خبره و اعطاء نیابت به شعب تحقیق یا ادارات حوزه دیگر قابل اعتراض نیست. ادارات حج و اوقاف‌و امور خیریه و اشخاص ذی‌نفع باید تسهیلات لازم برای اجراء قرار را فراهم کنند.

ماده 18 - رسیدگی به درآمد موقوفه قبل از ارسال صورت حساب طبق بودجه ارسالی خواهد بود.

تبصره ـ بودجه‌ایکه در سه ماهه آخر سال تنظیم شده و یا بودجه اصلاحی که احتمالا در طی سال تنظیم میگردد همراه با مدارک وقفیت مصرف و با سایر‌مدارک تأییدکننده درآمد اعم از (‌اسناد اجاره، قراردادها، صورتجلسه، استشهادیه و نظریه کارشناس یا خبره محلی در مورد پذیره و مال‌الاجاره) جهت رسیدگی‌و محاسبه در اختیار مققین حسابرسی شعبه‌ای که پرونده در آن مفتوح است قرار میگیرد.
ماده 19 ـ پرونده حسابرسی موقوفه در اول سال مفتوح و پس از وصول صورت حساب و رسیدگی و صدور مفاصاحساب مختومه میگردد.

تبصره - رسیدگی به عواید و اسناد هزینه موقوفه بایستی در یک شعبه انجام پذیرد.
ماده 20 ـ شعب حسابرسی تحقیق مکلفند بصورتحسابهای واصله رسیدگی و در صورت داشتن نقص ظرف مدت ده روز به ادارات حج و اوقاف و امور‌خیریه و اشخاص ذی‌نفع اخطار کنند که در مهلت مقرر رفع نقص نمایند.

ماده 21 ـ صورت حساب هر سال در سه ماهه اول سال بعد، ارسال و پس از رفع نقص حداکثر در مدت یکماه رسیدگی و مفاصاحساب صادر خواهد شد.

ماده 22 ـ عواید موقوفه از محل (‌اجاره، پذیره، سرقفلی، اهدائی، نذور و فروش اموال ... و غیره) در مفاصاحساب بایستی به تفکیک و براساس بودجه‌های‌تنظیمی به اضافه موجودی آخر سال اعم از وصولی (موجودی نقدی) والا وصولی قید گردد.

تبصره ـ موجودی اول سال 1363 موقوفات براساس مفاصاحساب‌های صادره برای سال 1362 ملاک عمل بوده و چنانچه مفاصاحساب صادر نشده و یا‌موجودی مفاصاحساب صادره متضمن لاوصولیها نبوده و یا مورد اعتراض اداره حج و اوقاف و امور خیریه مربوطه قرار گرفته باشد شعبه رسیدگی‌کننده مکلف‌است به وضع مالی گذشته موقوفه رسیدگی و برای تسریع در امر حسابرسی با مفتوح نگهداشتن حسابهای قبلی موجودی اول سال 1363 اعم از موجودی‌نقدی ولاوصولیها را طی صورت جلسه‌ای با امضاء متولی و ناظر (‌در صورت داشتن متولی و ناظر) و حسابدار و رئیس اداره با استفاده از دفتر معین و تعیین‌لاوصولیها برابر اسناد و قراردادهای اجاره مشخص نمایند.
ماده 23 ـ صدور مفاصاحسابی که بموجب آن موقوفه بدهکار شود ممنوع است مگر در مواردی که با توجه به تبصره ذیل ماده 6 قانون تشکیلات و اختیارات‌سازمان حج و اوقاف و امور خیریه و طبق نظر کارشناس در امور عمرانی، ثبتی و یا محاکماتی باشد بدیهی است در اینصورت ضمن رسیدگی به کلیه هزینه‌های‌انجام شده مبلغ بدهی در توضیحات زیر مفاصاحساب منعکس و در سنوات بعد مبلغ بدهی یا قسمتی از آن تصفیه میگردد.

ماده 24 ـ ادارات تحقیق موظفند برنامه منظمی برای رسیدگی به امور حسابرسی شهرستانهای تابع حوزه مورد عمل خود تنظیم و به ادارات اوقاف‌شهرستان‌ها ابلاغ نمایند. بر طبق این برنامه شعب حسابرسی در مدت معینی از سال متناسب با حجم کار در هر یک از شهرستانها در همان شهرستان تشکیل‌خواهد شد و شعبه مربوطه بحساب موقوفات آن شهرستان مطابق مقررات رسیدگی خواهد نمود.

ماده 25 ـ هرگاه ادارات حج و اوقاف و امور خیریه و اشخاص ذی‌نفع در مهلت مقرر اقدام به رفع نقص از اسناد هزینه ارسالی نکنند شعب حسابرسی تحقیق به‌آن قسمت از اسناد هزینه که متکی به مدارک قابل قبول باشد رسیدگی و به هزینه قطعی منظور نموده و مفاصاحساب صادر خواهند نمود و بقیه وجوه اسناد رفع‌نقص نشده و مردودی را با ذکر دلیلی جزء موجودی موقوفه منظور مینمایند

تبصره ـ ادارات تحقیق موظفند کتباً استرداد وجوهی را که در مفاصاحساب صادره مردود اعلام شده است به اداره حج و اوقاف و امور خیریه محل و اشخاص‌ذی‌نفع ابلاغ نمایند در صورتیکه وجوه مذکور تا یکماه پس از قطعیت مفاصاحساب تحقیق مسترد مراتب از طریق اداره کل تحقیق جهت تعقیب قانونی به‌سازمان اعلام خواهد شد.
ماده 26 ـ پس از رسیدگی به صورتحساب و صدور مفاصاحساب کلیه اسنادی که به حساب پذیرفته شده با مهر (رسیدگی و به حساب پذیرفته شد) ممهور و‌توسط شعبه مربوطه در پرونده ضبط میشود و آن قسمت از اسناد هزینه که مردود میشود بایستی به مهر (‌رسیدگی و مردود گردید) ممهور و در پرونده مربوطه‌نگهداری شود.

تبصره ـ در صورتیکه صاحبان اسناد استرداد اصول اسناد را تقاضا کنند پس از مهر کردن آنها بشرح ماده فوق فتوکپی اسناد با هزینه متقاضی تهیه و بایگانی‌گردیده و اصول اسناد در قبال اخذ رسید مسترد میشود.
ماده 27 ـ صورت حساب موقوفات متصرفی که درآمد آنها تا مبلغ پانصد میلیون ریال است بوسیله شعب حسابرسی تحقیق محل رسیدگی خواهد شد و بیشتر از‌مبلغ مذکور در شعب حسابرسی مرکز در رسیدگی قرار می‌گیرد.

تبصره- سقف صورت حساب موقوفات متصرفی قابل رسیدگی در شعب حسابرسی تحقیق محل برای سالهای آینده بر مبنای نرخ تورم سالانه اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه تعیین می شود.

ماده 28 ـ ادارات تحقیق مکلفند دفاتر مخصوصی برای ثبت موقوفات حوزه مورد عمل خود تنظیم نمایند و بر مبنای آن صورتحسابهائی را که از ظرف‌مهلت مقرر در این آئین‌نامه و قانون مربوط نرسیده باشد با صدور اخطار ده روز مطالبه کنند و در صورت عدم ارسال صورتحساب موقوفات متصرفی به اداره‌تحقیق در ظرف مدت سه ماه اول سال بعد، اداره تحقیق موظف است موضوع را جهت اتخاذ تصمیم به سرپرست سازمان حج و اوقاف و امور خیریه اعلام‌نماید.

ماده 29(اصلاحی 04ˏ08ˏ1382)ـ اجرای نظریه‌های شعب تحقیق در موارد تعدی یا تفریط و مسامحه و اهمال متولی یا ناظر، موضوع ماده (7) قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و او‌قاف و امورخیریه منوط به تأ‌یید و صدو‌ر حکم قطعی دادگاه است.

تبصره 1(اصلاحی 04ˏ08ˏ1382)ـ سایر نظرات و مفاصا حسابهای صادره و تصمیمات شعب تحقیق در محدو‌ده و‌ظایف قانونی آنها، برای شعب دیگر و ادارات او‌قاف و امور خیریه و اشخاص ذی‌نفع قابل اجرا است، مگر اینکه از مراجع ذی‌ صلاح قضایی دستور توقف موقت اجرای حکم قطعی مبنی بر الغاء یا تصحیح یا تغییر آنها صادر شود.


تبصره 2(الحاقی 04ˏ08ˏ1382)ـ تصمیمات و نظریه‌های شعب تحقیق در سایر امور و موضوعات ماده (7) قانون یادشده، مذکور در این ماده، در مواردی که به نظر نماینده و‌لی ‌فقیه و سرپرست سازمان او‌قاف و امور خیریه از نظر موازین شرعی مواجه با اشکال باشد، به درخواست و‌ی به شعبه تحقیق دیگری جهت رسیدگی مجدد ارجاع می ‌شود تا نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند.

ماده 30 ـ هرگاه در تنظیم نظریه یا مفاصاحساب سهو قلم یا اشتباهات دیگری رخ دهد شعب صادرکننده نظریه یا مفاصاحساب رأساً و یا بنا به درخواست طرفین میتوانند نظریه‌و یا مفاصاحساب رأساً و یا بنا به درخواست طرفین میتوانند نظریه و یا مفاصاحساب را تصحیح و اصلاحیه صادر کنند.اصلاحیه در زیر و یا پشت نسخه اصلی نظریه و یا در برگ دیگری که ضمیمه آن میشود نوشته و امضاء خواهد شد بهر صورت صدور اصلاحیه در حواشی کلیه نسخ موجود در پرونده و دفتر نظریات و‌قرارها باید توسط مسئول دبیرخانه تحقیق قید و امضاء و رونوشت نظریه اصلاحی کلیه نسخ موجود در پرونده و دفتر نظریات و قرارها باید توسط مسئول‌دبیرخانه تحقیق قید و امضا و رونوشت نظریه اصلاحی به طرفین ابلاغ شود تابع مقررات اصل نظریه می‌باشد.
‌دادن رونوشت نظریه بدون قید وجود اصلاحیه و ضمیمه بودن آن ممنوع است.

ماده 31 ـ اوراق و اخطاریه‌هائی که در مورد تصمیمات شعب ادارات تحقیق و از طرف آنان صادر میشود بوسیله مأمورین اوقاف یا مأمورین انتظامی ابلاغ‌خواهد شد.

ماده 32 ـ اداره کل تحقیق به اموری که از طرف سازمان حج و اوقاف و امور خیریه و ادارات تحقیق استانها ارجاع شود در هیأتی مرکب از مدیرکل تحقیق یا‌معاون وی و رئیس شعبه حقوقی و یکی از رؤسای شعب حسابرسی مرکزی رسیدگی کرده نظریه مشورتی خواهد داد.

ماده 33 ـ مواردی که در این آئیننامه پیش‌بینی نشده در حدود صلاحیت قانونی شعب تحقیق بر طبق مقررات قانون آئین دادرسی مدنی و متون فقهی فقهاء عمل‌خواهد شد.
 

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی ، ناحیه ای و ملی و

‌قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه مصوب 1371,11,25

درخواست اعاده دارسی به استناد سند مکتوم