دستورالعمل نحوه تقویم و ارزیابی اراضی زراعی و باغ ها

دستورالعمل-نحوه-تقویم-و-ارزیابی-اراضی-زراعی-و-باغ-ها

دستورالعمل نحوه تقویم و ارزیابی اراضی زراعی و باغ‌ها موضوع تبصره (۳) الحاقی ماده (۲) اصلاحی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها


دستورالعمل نحوه تقویم و ارزیابی اراضی زراعی و باغ‌ها


دستورالعمل نحوه تقویم و ارزیابی اراضی زراعی و باغ‌ها موضوع تبصره (۳) الحاقی ماده (۲) اصلاحی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها

الف) ترکیب کمیسیون تقویم و نحوه تشکیل آن
۱ ـ کمیسیون تقویم در هریک از شهرستان‌ها با حضور نمایندگان استانداری، سازمان امور اقتصادی و دارایی و سازمان جهاد کشاورزی در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تشکیل که جلسات آن با حضور کلیه اعضاء رسمیت یافته و رأی اکثریت اعضاء معتبر و لازم‌الاجرا خواهد بود.

تبصره ۱ ـ استانداری، امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی استان‌ها موظف‌اند ظرف یک ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل نمایندگان خود را برای عضویت در کمیسیون تقویم شهرستان‌ها به دبیرخانه کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ معرفی نمایند.
تبصره ۲ ـ حضور اعضاء کمیسیون قائم به شخص بوده و حق تفویض و تعیین جانشین یا نماینده را نخواهند داست.
تبصره ۳ ـ معرفی یک نماینده برای عضویت در چند کمیسیون تقویم در شهرستان‌های تابعه استان حسب مورد بلامانع می‌باشد.
۲ ـ کمیسیون تقویم موظف است حداکثر ۲۰ روز پس از درخواست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نسبت به تقویم و ارزیابی اراضی اقدام نماید.
۳ ـ مدیریت جهاد کشاورزی استان موظف است نسبت به تشکیل دبیرخانه، ثبت و نگهداری سوابق اقدام نماید.
تبصره ـ رئیس اداره یا کارشناس مسئول امور اراضی شهرستان به‌عنوان دبیر کمیسیون تعیین می‌گردد.

ب) نحوه تقویم و ارزیابی اراضی زراعی و باغ‌ها:
قیمت روز اراضی زراعی و باغ‌ها با کاربری جدید یا موردتقاضا توسط کمیسیون تقویم، با در نظر گرفتن ارزش کاربری‌های مشابه در نزدیک‌ترین فاصله عرفی از محل وقوع ملک دوری و نزدیکی به شهرها، روستاها و امور خدماتی و زیربنایی و با انجام بررسی‌های فنی و تحقیقات محلی و بازدید زمین، دیده می‌شود. قیمت تعیین‌شده نباید کمتر از قیمت روز زمین با کاربری فعلی باشد.

ج) نحوه ایجاد وحدت رویه و نظارت:
به‌منظور نظارت بر حسُن اجرای دستورالعمل و عملکرد کمیسیون‌های تقویم و ارزیابی شهرستان‌ها، سازمان جهاد کشاورزی موظف است نسبت به پیگیری معرفی به‌موقع نمایندگان استانداری و امور اقتصادی و دارایی، تشکیل به‌موقع کمیسیون‌ها و تنظیم صورت‌جلسات مربوطه و ابلاغ آن اقدام نماید.
سازمان امور اراضی موظف است به‌منظور ایجاد وحدت رویه نسبت به تهیه فرم‌های موضوع این دستورالعمل اقدام نماید.
تصمیم کمیسیون تقویم از زمان اعلام به متقاضی به مدت ۶ ماه اعتبار خواهد داشت و در صورت انقضای مدت مذکور و یا عدم واریز عوارض در مدت مقرر، قیمت ملک مجدداً توسط کمیسیون تقویم تعیین و اعلام خواهد شد.
در مهلت اعتبار تقویم، کمیسیون پس از اعلام نظریه کارشناسی خویش به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، حق تجدیدنظر در قیمت تقویم شده را ندارد.
مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان یا دبیرخانه کمیسیون مجاز به قبول درخواست تخفیف و یا تقسیط و یا هرگونه مساعدت دیگری در خصوص عوارض موضوع ماده ۲ قانون نمی‌باشد.
آن دسته از تغییر کاربری‌های غیرمجاز که کمیسیون اقدام به ارزیابی نموده و پرونده مربوطه در محاکم قضایی مطرح و منجر به صدور حکم قطعی نگردیده در پایان مهلت ۶ ماهه اعتبار ارزیابی، مدیریت جهاد کشاورزی موظف است از کمیسیون تقویم، ارزیابی جدید را درخواست و کمیسیون نیز مکلف است حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز قیمت‌گذاری جدید را به مدیریت مذکور اعلام نماید.
سازمان جهاد کشاورزی موظف است هر سه ماه یک‌بار گزارش واریز عوارض موضوع ماده ۲ قانون را پس از تأیید خزانه به سازمان مسکن و شهرسازی ارسال نماید.
 


مطالب مرتبط

تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها و موارد مجاز آن - وکیل متخصص تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها

نظریه مشورتی

آیین نامه استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم شهرها و محدوده روستا مصوب 1391,02,10