آیین نامه اجرایی ماده140قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی

آیین-نامه-اجرایی-ماده140قانون-برنامه-سوم-توسعه-اقتصادی-

آیین ‌نامه اجرایی ماده (140) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، ‌اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1379,05,30با اصلاحات و الحاقات بعدی


آیین ‌نامه اجرایی ماده (140) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، ‌اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1379,05,30با اصلاحات و الحاقات بعدی

هیأت وزیران در جلسه مورخ 30 /5 /1379 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (‌موضوع نامه شماره 9897 /41 / 1مورخ 23 /4 /1379) و به استناد بند (4) ماده (140) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و ‌فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379 – آیین ‌نامه اجرایی ماده یاد شده را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1 - بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است در طول برنامه سوم توسعه برای کلیه روستاهای بالای دویست (200) خانوار و ‌مراکز دهستانها و مراکز بخش روستایی نقشه تفکیکی وضع موجود بافت مسکونی روستا را به ترتیب اولویت به شرح زیر تهیه و به اداره ‌ثبت اسناد و املاکی که روستا در محدوده عمل آن قرار دارد، ارسال نماید:
الف - نقشه باید حاوی طول ابعاد، مساحت نوع ملک قطعات و مشخصات متصرفین باشد.
ب - نقشه باید به دوگونه تهیه شود:
1 ـ نقشه کلی بافت مسکونی روستا با مقیاس مناسب حاوی مراتب بالا
2 ـ نقشه هر قطعه به صورت جداگانه با مقیاس مناسب حاوی اطلاعات فوق
نقشه های مذکور باید به امضای نماینده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اعضا شورای اسلامی روستا برسد.
ج - چنانچه روستا دارای طرح جامع یا هادی باشد نقشه می ‌بایست با تبعیت از آن تهیه گردد.
د - نقشه تهیه شده، نیازی به تأیید مراجع دولتی ندارد.

ماده 2 ـ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حداقل بیست (20) روز قبل از شروع عملیات نقشه برداری تاریخ نقشه برداری را از طریق آگهی ‌در نشریه محلی و الصاق آن در معابر روستا به اطلاع اهالی می‌ رساند. شورای اسلامی روستا مکلف به همکاری و ارایه اطلاعات لازم و امضا ‌ذیل نقشه می ‌باشد.

تبصره - عدم همکاری و عدم امضای نقشه از سوی شورای اسلامی روستا مانع انجام کار نخواهد بود.

ماده 3 - بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نقشه تهیه شده را ضمن معرفی نماینده کتباً به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال می ‌نماید، ‌نماینده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به نمایندگی از سوی روستائیان تا مرحله صدور سند مالکیت موضوع را پی گیری نماید.

ماده 4 - اداره ثبت اسناد و املاک محل پس از وصول نقشه هر روستا موضوع را به نماینده و نقشه بردار ثبت ارجاع می ‌دهد تا به ‌اتفاق نماینده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حداکثر ظرف دو ماه نسبت به تنظیم صورت مجلس تفکیکی حاوی حدود مساحت قطعات نوع ‌ملک و مشخصات و نحوه تصرفات اقدام نموده و به امضای نماینده و نقشه بردار ثبت و نماینده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برسد.

تبصره - در صورتیکه نقشه با محل دارای اختلاف باشد اصلاحات لازم در نقشه قید و بعداً سوابق توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصلاح می ‌گردد و‌اگر نقشه با محل دارای اختلاف فاحش باشد نقشه جهت اصلاح به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعاده می ‌گردد.

ماده 5 - در صورتی که طبق نقشه ارایه شده تعدادی از قطعات در طرح تعریض معابر قرار گیرد حدود و مساحت باقی مانده با قید ‌مساحت مقداری که در تعریض قرارداد در صورت مجلس تفکیکی درج خواهد شد.

ماده 6 - در صورتی که محدوده مورد عمل دارای تحدید حدود باشد اداره ثبت اسناد و املاک بر اساس صورتجلسه تفکیکی تنظیمی ‌نسبت به صدور سند مالکیت به نام متصرفینی که طبق سوابق ثبتی دارای مدارک دال بر مالکیت اعم از مشاعی یا مفروزی باشند اقدام ‌می ‌نماید و نسبت به سایر موارد مراتب را به هیأت موضوع بند (2) ماده (140) قانون برنامه سوم توسعه ارجاع می‌ دهد.

تبصره - اعتراضات نسبت به اصل و حدود موجود در پرونده های ثبتی مانع صدور سند مالکیت نخواهد بود.

ماده 7 - در هر واحد ثبتی هیأتی مرکب از مدیر کل ثبت استان و رییس بنیاد مسکن استان و یا نمایندگان آنها و یکی از قضات ‌دادگستری به انتخاب رییس قوه قضائیه تشکیل و به ارجاعات ثبت در خارج از وقت اداری رسیدگی و رأی مقتضی صادر می ‌نماید.

تبصره 1 - دبیرخانه این هیأت و همچنین محل تشکیل جلسات در اداره ثبت اسناد و املاک محل خواهد بود.

تبصره 2 - دبیر هیأت از بین کارکنان ثبت اسناد و املاک محل توسط مدیر کل ثبت استان انتخاب و منصوب می ‌گردد.

تبصره 3 - دبیر هیأت مکلف است آرای صادره را در دفتر ثبت آرا به ترتیب تاریخ، ثبت و آمار آرا و اسناد مالکیت صادره را در پایان ‌هر ماه به اداره کل امور املاک سازمان ثبت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مرکز ارسال نماید.

ماده 8 - در صورتی که معلوم شود در آرای صادره هیأت ها به علت سهو قلم، مطلبی ساقط، یا اشتباه بینی رخ داده، یا در مبانی مستند ‌رأی اشتباهی پیش آمده باشد، چنانچه رأی اجرا نشده باشد هیأت پس از بررسی رأی اصلاحی صادر می ‌نماید در این صورت دبیر هیأت ‌مکلف است مفاد رأی اصلاحی را در دفتر آرا ثبت نموده و شماره و تاریخ آن را در ملاحظات رأی قبلی قید و به امضای اعضای هیأت ‌رسانده و به واحد ثبتی ابلاغ نماید. در صورتی که رأی اجرا شده باشد مراتب اشتباه به هیأت نظارت ثبت استان گزارش می‌ شود.

تبصره - مرجع تجدید نظر نسبت به تصمیمات هیأت ها و آرای هیأت نظارت، شورایعالی ثبت می ‌باشد.

ماده 9 - هیأت موضوع ماده (7) این آیین‌نامه نسبت به ارجاعات ثبت به شرح زیر رسیدگی و اقدام می‌نماید:

الف - در صورتی که برای محدوده مورد عمل درخواست ثبت نشده و یا تحدید حدود به عمل نیامده باشد رأی به تحدید حدود قطعات ‌به نام متصرفین صادر می ‌گردد تا با انتشار آگهی الصاقی در محل و تعیین شماره فرعی در صورت لزوم نسبت به تحدید حدود قطعات و ‌صدور سند مالکیت اقدام گردد.

ب - در صورتی که متصرف طبق سوابق ثبتی دارای مدرک دال بر مالکیت نباشد و یا در تصرف یا مالکیت و یا حدود اختلاف باشد ‌موضوع به دو نفر کارشناسان امور ثبتی و نقشه بردار اداره ثبت اسناد و املاک و یک نفر کارشناس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نماینده ‌بنیاد مسکن ارجاع می ‌گردد تا با تحقیقات محلی و ملاحظه مدارک نسبت به موضوع رسیدگی و نظریه مستدل خود را به هیأت اعلام ‌نمایند. هیأت پس از وصول نظریه کارشناسی با توجه به جمیع جهات رأی مقتضی صادر می ‌نماید. رأی صادره به ذی نفع یا طرفین حسب ‌مورد ابلاغ می‌ گردد تا در صورت عدم وصول اعتراض ظرف مدت بیست (20) روز از تاریخ ابلاغ نسبت به اجرای آن اقدام شود.

تبصره - نماینده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید جهت ادای توضیحات در محل حضور داشته باشد.

ج - در صورت وصول اعتراض در مهلت مقرر معترض به دادگاه محل وقوع ملک هدایت می ‌گردد تا دادگاه خارج از نوبت به موضوع ‌رسیدگی نماید. معترض باید ظرف بیست (20) روز دادخواست خود را به دادگاه تقدیم و گواهی طرح دعوی به ثبت محل ارایه دهد در غیر ‌این صورت رأی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

د - در صورتی که عرصه متصرفی موقوفه باشد و متصرف دارای اجاره نامه از متولی یا اداره اوقاف باشد سند مالکیت اعیان به نام او ‌صادر و در غیر این صورت مراتب به متولی یا اداره اوقاف حسب مورد اعلام تا پس از تنظیم اجاره نامه مجوز صدور سند مالکیت اعیان ‌صادر گردد.

ﮬ - در صورتی که عرصه متصرفی متعلق به دولت یا سازمانها و مؤسسات و نهادهای عمومی یا اشخاص حقیقی و حقوقی باشد با ‌دعوت از نماینده دستگاه صاحب عرصه یا اشخاص مذکور به موضوع رسیدگی و رأی مقتضی صادر می ‌گردد.

و -چنانچه نسبت به حدود ملک در پرونده ثبتی اعتراضی از قبل وجود داشته و محدود مورد عمل در محل مورد اعتراض نباشد این ‌اعتراض در رابطه با اجرای این آیین‌ نامه مؤثر نیست ولی اگر محدوده مورد عمل در محل مورد اعتراض قرار گرفته باشد مراتب کتباً یا به ‌وسیله یک نوبت درج در یکی از جراید محلی به معترض ابلاغ می‌ شود تا ظرف بیست (20) روز دادخواست خود را به دادگاه محل تقدیم و ‌گواهی طرح دعوی به اداره ثبت محل ارایه دهد در غیر این صورت اعتراض مذکور مؤثر نخواهد بود.

ز - در صورتی که نشانی مالک معلوم نباشد وقت رسیدگی به وسیله درج در یکی از جراید کثیرالانتشار آگهی و از مالک یا ذی الحقوق ‌جهت شرکت در جلسه دعوت به عمل می ‌آید. در صورت عدم مراجعه رأی بر صدور سند مالکیت به نام متصرف صادر و مراتب مجدداً ‌آگهی می ‌شود تا در صورت عدم وصول اعتراض ظرف بیست (20) روز از تاریخ انتشار آگهی سند مالکیت به نام متصرف صادر شود و در ‌صورت وصول اعتراض مطابق بند (3) عمل می ‌گردد.

ح - در روستاهایی که مشمول مقررات اصلاحات ارضی شده و عرصه بافت مسکونی آن جزء محدوده اراضی زارعین می ‌باشد در صورتیکه درخواست ثبتی نشده باشد هیأت رأی به صدور سند مالکیت مورد تصرف را به استناد صورت جلسه تفکیکی به نام متصرف بدون ‌انتشار آگهی نوبتی و تحدیدی صادر می ‌نماید.

ماده 10- چنانچه در حین انجام عملیات روستای مورد عمل به شهر تبدیل شود اقدامات مطابق این آیین‌ نامه ادامه خواهد یافت.

ماده 11 - سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است مقدمات معرفی اعضای قضایی و ثبتی و دبیر هیأت های موضوع این ‌آیین ‌نامه را فراهم آورد. همچنین دفتر مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است ترتیب معرفی اعضای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌را فراهم آورد.

ماده 12 - دبیر هیأت هر واحد ثبتی موظف است پس از معرفی اعضای هیأت ، در مدت بیست (20) روز نسبت به دعوت و تشکیل ‌اولین جلسه هیأت اقدام و مراتب را جهت اطلاع به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دفتر مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام دارد.

ماده 13 - جلسات هیأتها در خارج از وقت اداری حسب مورد در هر ماه از چهار (4) جلسه تا دوازده (12) جلسه تشکیل می‌ گردد.

ماده 14 - به منظور نظارت بر نحوه اجرای ماده (140) قانون برنامه سوم توسعه و آیین ‌نامه اجرایی آن هیأتی مرکب از دو نفر (‌نمایندگان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دفتر مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) به انتخاب رؤسای سازمان های یاد شده در تهران ‌تشکیل می ‌گردد، هیأت مذکور ضمن نظارت و پی گیری موضوعات مربوط حسب مورد می ‌تواند نسبت به اعزام گروه یا گروههای بازرسی ‌اقدام نماید.

ماده 15 -چنانچه در اجرای تبصره (71) قانون برنامه دوم توسعه اقداماتی انجام شده باشد ادامه عملیات مطابق این آیین ‌نامه خواهد بود.

ماده 16 - هزینه تهیه نقشه تفکیکی مطابق تعرفه ای خواهد بود که همه ساله بنا به پیشنهاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ‌مدیریت و برنامه ریزی کشور به تصویب هیأت وزیران می‌ رسد.

ماده 17 - هزینه‌ های کارشناسی و هیأت حل اختلاف و هیأت منتخب مرکز و بازرسان اعزامی و سایر هزینه‌ها برای هر جلد سند ‌مالکیت که هر سال با پیشنهاد مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دفتر مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به تصویب هیأت ‌وزیران می‌ رسد، از مالک اخذ و به حساب مخصوصی که به همین منظور افتتاح می ‌شود واریز و در پایان هر ماه با امضای رییس ثبت و ذی ‌حساب یا عامل ذی حساب پرداخت می ‌شود.

تبصره 1 - مبلغ مذکور برای سال 1379 شصت هزار (000 /60) ریال تعیین می ‌گردد.

تبصره 2 - نحوه و میزان وجوه پرداختی از محل مبلغ مقرر در این ماده طبق دستورالعملی است که به تصویب رییس سازمان ثبت ‌اسناد و املاک کشور خواهد رسید.

ماده 18 - مشمولین ماده (140) قانون برنامه سوم توسعه از پرداخت حقوق ثبتی و هزینه تفکیک معاف می ‌باشند ولی نقل و ‌انتقالات بعدی شامل این معافیت نخواهد بود.

ماده 19 - خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (‌ره) و سازمان بهزیستی از پرداخت هر گونه هزینه و مالیات و عوارض ‌ناشی از اجرای ماده (140) قانون برنامه توسعه معاف می‌ باشند.

ماده 20 - چنانچه برای بعضی از قطعات واقع در محدوده عمل قبلاً سند مالکیت مفروزی صادر شده باشد مالکین آن از شمول این ‌قانون مستثنا هستند.

ماده 21 - رسیدگی به تقاضاهای موضوع مواد (147) و (148) اصلاحی قانون ثبت در خصوص املاک واقع در بافت مسکونی ‌روستاهای مشمول ماده (140) قانون برنامه سوم توسعه که هر سال توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مشخص و به واحد های ثبتی ‌ذی ‌ربط اعلام می‌ گردد برای آن سال ممنوع می‌ باشد این اعلام در مورد هر روستا فقط برای یکبار به عمل خواهد آمد. در مواردی که ‌متقاضی دلایلی دال بر فوریت یا ضرورت اخذ سند مالکیت مورد تقاضا داشته باشد با تصویب رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ‌رسیدگی به تقاضا بلا مانع می ‌باشد.

تبصره - چنانچه ظرف مدت یک سال اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص نقشه برداری و تسلیم به ثبت محل در ‌مورد هر یک از روستاهای اعلامی انجام نپذیرد، اعلام مجدد آن مانع از پذیرش تقاضای موضوع مواد (147) و (148) نخواهد شد.

ماده 22 - ‌بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است براساس تعرفه‌های زیر، هزینه تهیه نقشه‌های تفکیکی و تحدید حدود و مقدمات صدور اسناد ‌مالکیت را از مالک یا مالکان دریافت کند:
الف - عرصه موجود در محدوده بافت مسکونی روستایی تا دویست (200) متر مربع برای هر پلاک ثبتی به طور مقطوع، مبلغ هفتاد هزار (000/70)‌ ریال.
ب - عرصه موجود در محدوده بافت مسکونی روستایی بیشتر از دویست (200) متر مربع تا هزار (1000) متر مربع، به ازای هر متر مربع مازاد بر ‌دویست (200) متر مربع، دویست و پنجاه (250) ریال.
ج - عرصه موجود در محدوده بافت مسکونی روستایی بیشتر از هزار (1000) متر مربع به ازای هر متر مربع مازاد بر هزار (1000) متر مربع پنجاه(50) ریال.
 

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن

قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه

اساسنامه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران