توقیف و فروش منزل مسکونی در قبال محکوم به

توقیف-و-فروش-منزل-مسکونی-در-قبال-محکوم-به

منزل مسکونی اگر چه جزء مستثنیات دین است اما در موارد زیر قابل توقیف و فروش است


توقیف و فروش منزل مسکونی در قبال محکوم به


منزل مسکونی اگر چه جزء مستثنیات دین است اما در موارد زیر قابل توقیف و فروش است :
1-در صورتی که منزل مسکونی محکوم علیه بیش از نیاز و شأن عرفی او باشد و اموال دیگری نداشته یا  امکان دسترسی به اموال دیگر وی وجود نداشته باشد، در این صورت ملک به فروش رفته و مازاد بر قیمت منزل مناسب عرفی، صرف تأدیه دیون محکوم علیه خواهد شد.
نکته : در صورتی که در مورد بالا استیفای محکوم به ( طلب ) ، به طریق سهل تری مانند استیفاء از محل منافع بخش مازاد منزل مسکونی محکوم علیه یا انتقال سهم مشاعی از آن به شخص ثالث یا طلبکار امکان پذیر باشد، در این صورت محکوم به از طرق مذکور استیفاء خواهد شد.
2- در صورتی که به حکم قانون منزل مسکونی،  تبدیل به عوض دیگری شده باشد، مانند اینکه مسکن به دلیل قرار گرفتن در طرح های عمرانی تبدیل به وجه گردد؛ مگر اینکه محکوم علیه ثابت کند که با وجه دریافت شده قصد تهیه مستثنیات دین را دارد. 
3- در صورتی که  در اثر از بین رفتن منزل مسکونی ، عوضی دریافت شده باشد و آن عوض جزء مستثنیات دین نباشد؛ و یا اینکه محکوم علیه ثابت کند که با عوض دریافت شده قصد تهیه مستثنیات دین را دارد.


مستثنیات دین براساس ماده 24 قانون نحوه اجرای اجرای محکومیت‏ های مالی مصوب 1393/7/15 مجلس شورای اسلامی و 1394/3/23 مجمع تشخیص مصلحت شامل موارد زیر است :
الف ـ منزل مسکونی که عرفاً در شأن محکوم علیه در حالت اعسار او باشد.
ب ـ اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است.
ج ـ آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفاً آذوقه ذخیره می‌شود.
د ـ کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آنها
هـ ـ وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفلشان لازم است.
و ـ تلفن مورد نیاز مدیون
ز ـ مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستأجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد.

چنانچه نیاز به وکیل متخصص دعاوی ملکی و رفع توقیف ملک داشتید حتما با ما تماس بگیرید.

نویسنده : محسن رفعتی