قانون حفظ و تثبیت کناره و بستر رودخانه های مرزی

قانون-حفظ-و-تثبیت-کناره-و-بستر-رودخانه-های-مرزی

قانون حفظ و تثبیت کناره و بستر رودخانه های مرزی


قانون حفظ و تثبیت کناره و بستر رودخانه های مرزی

‌ماده 1 - از تاریخ تصویب این قانون وظیفه حفظ و تثبیت کناره و بستر رودخانه‌های مرزی و احیاناً اصلاح مسیر آنها با رعایت کامل اصل 78 قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران با وزارت نیرو خواهد بود که با همکاری مداوم و مستمر وزارتخانه‌های کشور، کشاورزی، امور خارجه، دفاع (‌اداره‌جغرافیایی ارتش) و ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران (‌اداره مرزبانی) و با رعایت مفاد معاهدات و موافقتنامه‌ها و پروتکلهای مرزی بین ایران و دول‌همجوار به نحوی که در این قانون مشخص می‌گردد نسبت به انجام امور فنی و اجرایی اقدام نماید.
‌تبصره - چنانچه به تشخیص وزارت نیرو استفاده از متخصصین (‌علاوه بر کادر شاغل در وزارتخانه‌ها و سازمانهای وابسته) ضروری باشد، وزارت‌نیرو می‌تواند فقط متخصصین ایرانی مورد نیاز را استخدام نماید.
‌ماده 2 - کمیته‌ای مرکب از نمایندگان مطلع وزارتخانه‌ها، سازمان برنامه و بودجه و سایر سازمانهای ذیربط در وزارت نیرو تشکیل خواهد شد تا‌نسبت به ایجاد هماهنگی و همکاری وزارتخانه‌ها و سازمانهای مذکور در ماده 1 با وزارت نیرو و تعیین خط مشی کلی و اولویت‌ها و برنامه‌های‌مطالعاتی و اجرایی در مورد هر یک از رودخانه‌های مرزی و رفع مشکلات اتخاذ تصمیم نماید.
‌ماده 3 - در صورتی که برای اجرای مفاد این قانون جابجایی مرزنشینان به تشخیص کمیته هماهنگی مندرج در ماده 2 ضروری باشد، وزارت کشور‌حسب تقاضای کمیته مزبور مسؤول انجام این جابجایی و پرداخت کلیه خسارات ناشی از آن به قیمت عادله خواهد بود.
‌ماده 4 - وزارت کشاورزی حفظ و ایجاد پوشش نباتی و غرس اشجار برای تحکیم و تثبیت کناره‌ها و همچنین اجرای طرحهای حفاظت خاک و‌آبخیزداری در حوزه آبخیز رودخانه‌های مرزی را به عهده خواهد داشت.
‌ماده 5 - مسئولیت تطابق و هماهنگی تصمیمات کمیته مذکور در ماده 2 با مفاد معاهدات، موافقتنامه‌ها، پروتکل‌ها، نقشه‌های مرزی منضم به‌معاهدات، مقررات بین‌المللی و خط مشی سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران و همچنین فراهم نمودن تسهیلات لازم در این خصوص با وزارت‌امور خارجه می‌باشد.
‌ماده 6 - نقشه‌ها و عکسهای هوایی مورد نیاز جهت اجرای مفاد این قانون با نظر و تأیید و در صورت لزوم مشارکت وزارت دفاع (‌اداره جغرافیایی‌ارتش) تهیه خواهد شد.
‌ماده 7 - اداره مرزبانی ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس تصمیمات کمیته مندرج در ماده 2 و عندالاقتضاء ضمن تماس با‌مرزبانان دول همجوار تسهیلات لازم به منظور انجام طرحهای مربوط به اجرای مفاد این قانون را برای وزارتخانه‌ها و سازمانهای ذیربط فراهم آورد.
‌ماده 8 - دولت هرساله به تناسب نیازمندیهای وزارت نیرو و سایر وزارتخانه‌ها و سازمانهای مربوط اعتبارات لازم برای اجرای این قانون را در‌بودجه کل کشور منظور خواهد نمود.
‌ماده 9 - آیین‌نامه اجرایی این قانون توسط وزارت نیرو با همکاری وزارتخانه‌ها و سازمانهای ذیربط تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
‌قانون فوق مشتمل بر نه ماده و یک تبصره در جلسه روز سه شنبه هجدهم مرداد ماه یک هزار و سیصد و شصت و دو مجلس شورای اسلامی تصویب‌و به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

منبع : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

مطالب مرتبط

نمونه کلاهبرداری ملکی

دانستنی های حقوقی

حق دارنده خیار در صورت انتقال مبیع در زمان خیار