آیین نامه اجرایی ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری

آیین-نامه-اجرایی-ماده-56-قانون-حفاظت-و-بهره-برداری-

آئین‌نامه اجرائی ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع مصوب 1354,04,28


آئین‌نامه اجرائی ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع مصوب 1354,04,28

هیئت وزیران در جلسه مورخ 28/4/1354 بنا به پیشنهاد شماره 19/100/3174 مورخ 30/3/1354 وزارت کشاورزی و منابع طبیعی باستناد ماده 65 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع آئین‌نامه اجرائی ماده 56 قانون مذکور را بشرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1ـ تشخیص منابع ملی شده و مستثنیات ماده 2 قانون ملی شدن جنگلها و مراتع باید بر اساس تعاریف قانونی مصرح در فصل اول قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع بعمل آید و خصوصیات منبع ملی از حیث وضع طبیعی و تعریف قانونی دقیقاً در برگ تشخیص نوشته شود.

ماده 2ـ در برگ تشخیص باید مشخصات ثبتی و محل وقوع و حدود و مساحت منطقه مورد بازدید ذکر و مستثنیات تعیین شود و هرگاه در مرز منطقه مورد بازدید کوه یا رودخانه یا شاهراه یا جاده عمومی‌ وجود داشته باشد شرح داده شود تا محل منابع ملی و مستثنیات از هر حیث مشخص باشد.

ماده 3ـ مأمور بازدید کننده منطقه باید از منطقه مورد بازدید نقشه و در صورت عدم امکان کروکی تهیه و تحقیقات لازم را بوسایل مقتضی نسبت بوضعیت منطقه مورد بازدید و مستثنیات قانونی آن بنماید و اگر احراز کند که مستحدثات بعد از تصویب قانون ملی شدن احداث شده تاریخ احداث و دلائل آنرا در برگ بازدید بنویسد و با اظهار نظر بواحدی که او را مأمور رسیدگی نموده تسلیم نماید.

ماده 4ـ واحد مربوط موظف است پس از وصول برگ بازدید و گزارش و حصول اطمینان از صحت مندرجات آن طبق مقررات قسمت اول ماده 56 اقدام نماید.

ماده 5ـ آگهی موضوع ماده 56 قانون علاوه بر روزنامه کثیرالانتشار و روزنامه محلی بطور جداگانه تکثیر و بوسیله مأموران انتظامی‌برای اطلاع اهالی در معابر و اماکن عمومی‌ محل‌الصاق میشود. در آگهی باید محل قبول اعتراضات و نتیجه عدم اعتراض قید گردد.

تبصره 1ـ مأمورین انتظامی ‌بایستی فوراً آگهی را‌الصاق و تاریخ‌ الصاق را کتباً بمرجع ارسال کننده آگهی اعلام کنند.

تبصره 2ـ نسبت بهر منطقه نزدیکترین شهری که روزنامه در آنجا منتشر میشود روزنامه آن شهر روزنامه محلی محسوب میگردد.

ماده 6ـ اگر ظرف یکماه از تاریخ اخطار یا انتشار آگهی یا‌الصاق آن اعتراضی نرسیده باشد واحد صادر کننده اخطار یا آگهی مراتب را به ثبت محل اعلام مینماید تا با رعایت مقررات نسبت بمورد تشخیص سند مالکیت تحت عنوان منابع ملی صادر گردد.

ماده 7ـ در صورت وصول اعتراض ظرف مهلت مقرر مراجع صادر کننده آگهی باید اعتراضات واصله را بلافاصله پس از وصول در دفتر نماینده و دفتر مخصوص ثبت نموده و ظرف پنج روز پس از انقضای مهلت مندرج در آگهی کلیه اعتراضات رسیده را با گزارش برای رسیدگی کمیسیون بدفتر فرمانداری محل مورد آگهی ارسال دارند.

ماده 8ـ مبدأ مهلت قانونی در صورتیکه اخطار شده باشد تاریخ ابلاغ اخطار است و در صورت انتشار آگهی مهلت مزبور از تاریخ انتشار آگهی یا ‌الصاق آن هر کدام که مؤخر باشد شروع میشود. هرگاه آخرین روز مهلت قانونی مصادف با تعطیل باشد اولین روز بعد از تعطیل آخرین روز محسوب میشود. در صورتیکه اعتراض بوسیله نامه سفارشی بعمل آمده باشد تاریخ تسلیم آن به پستخانه تاریخ اعتراض خواهد بود.

ماده 9ـ واحد صادر کننده آگهی یکی از کارمندان خود را بعنوان منشی به کمیسیون معرفی مینماید.

ماده 10ـ تهیه اوراق و فرمهای مربوط با سازمان جنگلها و مراتع ‌کشور میباشد و انجام کلیه امور دفتری زیرنظر فرماندار بعهده منشی کمیسیون خواهد بود.

ماده 11ـ فرماندار مکلف است ظرف پنج روز پس از وصول گزارش واحد صادر کننده آگهی، اعضای کمیسیون موضوع ماده 56 قانون را با ذکر تاریخ و محل حضور دعوت نماید. فاصله بین دعوت فرماندار و جلسه اول کمیسیون نباید از پانزده روز تجاوز کند.

ماده 12ـ محل تشکیل کمیسیون به تعیین فرماندار در فرمانداری محل مورد آگهی یا سرجنگلداری یا واحد جنگلبانی محل مذکور خواهد بود.

ماده 13ـ جلسه کمیسیون با حضور کلیه اعضاء رسمیت میبابد و تصمیم کمیسیون باید در جلسه رسمی‌ اتخاذ شود و در همان جلسه بامضای کلیه اعضای کمیسیون برسد. تصمیمات اکثریت اعضاء کمیسیون قطعی است و با رعایت ماده 13 آئین‌نامه اجرائی قانون ملی شدن جنگلها بموقع اجرا گذارده میشود. در صورتیکه تصمیم کمیسیون باتفاق آراء اتخاذ نشده باشد نظر اقلیت باید با ذکر دلیل ذیل صورتمجلس قید گردد.

ماده 14ـ کمیسیون در اولین جلسه نسبت بصحت انجام تشریفات قانونی و ذینفع بودن معترض و وصول اعتراض در مهلت قانونی رسیدگی و اظهار نظر میکند.

تبصره ـ اعتراض سازمانهای دولتی در حکم اعتراض اشخاص ذینفع است.
ماده 15ـ کمیسیون میتواند قبل از اتخاذ تصمیم نهائی رأساً از محل مورد رسیدگی معاینه کند. معاینه محل مجوز تمدید مهلت مقرر در ماده 56 قانون نخواهد بود.

تبصره- حضور ذینفع یا نماینده او در کمیسیون برای معاینه محل یا ادای توضیح بلامانع است.

ماده 16ـ هر نوع قصور که از اعضای کمیسیون موضوع ماده 56 قانون در انجام وظایف مندرج در این آئین‌نامه مشهود شود از طرف وزارت کشاورزی و منابع طبیعی بسازمان متبوع آن عضو برای اقدام لازم اعلام خواهد شد.
 

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

رای وحدت رویه شماره 2664 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع مصوب 1346,05,25

آیین نامه اجرایی قانون خرید اراضی و ابنیه و تاسیسات برای حفط