آیین نامه اجرایی حالت اشتغال

آیین-نامه-اجرایی-حالت-اشتغال

آیین نامه اجرایی قانون حال اشتغال مستخدمین شهید، جانباز ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی



آیین نامه اجرایی قانون حال اشتغال مستخدمین شهید، جانباز ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1373.6.13 بنا به پیشنهاد شماره .6906‌د مورخ 1372.11.25 سازمان امور اداری و استخدامی کشور، به استناد تبصره (9)‌قانون "‌حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی" - مصوب 1372 - آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را‌به شرح زیر تصویب کرد:
"‌آیین‌نامه اجرایی قانون حال اشتغال مستخدمین شهید، جانباز ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی"
‌ماده 1 - واژه‌های اختصاری زیر در این آیین‌نامه به جای عبارت‌های مشروح مربوط به کار می‌رود:
‌الف - قانون: قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی - مصوب 1372.
ب - دستگاه: کلیه دستگاه‌های مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت - مصوب 1370 - و کلیه نیروهای مسلح.
ج - جانباز ازکارافتاده کلی و آزادگان جانباز ازکارافتاده کل: کسانی که حسب مورد بنا به تشخیص مرجع‌های صالح (‌بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی‌یا ستاد
رسیدگی به امور آزادگان یا مرجع‌های ذیصلاح نیروهای مسلح) ازکارافتاده کلی شناخته شده و قادر به کار نباشند.
‌د - شهید و مفقودالاثر: افرادی که بنا به تأیید بنیاد شهید انقلاب اسلامی شهید یا مفقودالاثر شناخته شوند.
‌تبصره - تعیین شهید و مفقودالاثر در نیروهای مسلح با پیشنهاد کمیسیون‌های موضوع ماده (134) قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی -‌مصوب 1370 - و ماده (120) قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1366 - و تأیید بنیاد شهید انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد.
‌در صورت بروز اختلاف نظر مطابق تدبیر مقام معظم فرماندهی کل قوا - موضوع نامه شماره 5173 مورخ 1369.11.11 ستاد کل نیروهای مسلح - اقدام‌می‌شود.
ه - پست یا شغل سازمانی با نام: مجموعه مشاغل مرتبط با پست‌های متناسب با مشاغل قبلی مشمولان قانون است که بنا به پیشنهاد دستگاه مربوط به تأیید‌مرجع‌ها ذیصلاح تصویب‌کننده تشکیلات دستگاه مربوط برسد.
‌و - مستخدمان نیروهای مسلح: مستخدمان ثابت و پیمانی مسلح.
‌ماده 1 - شهداء، مفقودالاثرها، جانبازان ازکارافتاده کلی و آزادگان جانباز ازکارافتاده کلی که حقوق وظیفه یا مستمری آنان حسب مورد بر اساس قانون واگذاری‌پرداخت حقوق و مزایای ماهانه وراث شهدا و مفقودین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کارمندان کشوری به بنیاد شهید انقلاب اسلامی - مصوب1364 - برقرار شده یا می‌شود، مشمول این آیین‌نامه هستند.
‌تبصره - اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و قضات نیز مشمول این آیین‌نامه هستند.
‌ماده 3 - حقوق و مزایای حالت اشتغال آن دسته از شهدا، جانبازان ازکارافتاده کلی، آزادگان ازکارافتاده کلی و مفقودالاثرهایی که مستخدم دولت نبوده یا مشمول‌قانون کار هستند پس از کسر حق بیمه مقرر و واریز آن به صندوق تأمین اجتماعی توسط بنیاد شهید انقلاب اسلامی پرداخت می‌شود.
‌تبصره - حقوق بازنشستگی، وظیفه یا مستمری افراد یاد شده یا بازماندگان آنها توسط سازمان تأمین اجتماعی برقرار و پرداخت می‌شود.
‌ماده 4 - کلیه دستگاه‌ها مکلفند اطلاعات و مدارک مورد نیاز برای ایجاد پست‌ها یا مشاغل سازمانی با نام را در اختیار مرجع‌های ذیصلاح تصویب‌کننده‌تشکیلات دستگاه مربوط قرار دهند.
‌تبصره 1 - پست‌ها یا مشاغل یاد شده علاوه بر پست‌های سازمانی مصوب، به مجموعه تشکیلات دستگاه ذیربط افزوده می‌شود و با فوت عادی یا رسیدن‌سنوات خدمت مقرر و بازنشسته تلقی شدن مشمولان این آیین‌نامه، پست‌ها و مشاغل مزبور از مجموعه تشکیلات تفصیلی دستگاه حذف می‌شود.
‌تبصره 2 - در صورت ادغام، انحلال یا واگذاری دستگاه‌ها، پست‌ها و مشاغل با نام موضوع این ماده به مجموعه تشکیلاتی دستگاه اصلی یا مادر منتقل می‌شود‌و در مورد دستگاه‌هایی که از دستگاهی جدا و به دستگاه دیگری ملحق می‌شوند مطابق مصوبه مربوط عمل می‌شود.
‌ماده 5 - از تاریخ تصویب قانون (1372.6.30) حقوق حالت اشتغال مشمولان این آیین‌نامه همانند مستخدمان شاغل همتراز تعیین می‌شود و مستخدمان‌مشمول با رعایت ضوابط طرح طبقه‌بندی مشاغل با انتصاب در پست‌ها یا مشاغل با نام به گروه‌های مربوط تخصیص می‌یابند و همواره از امتیاز دو گروه یا درجه‌بالاتر از گروه یا درجه استحقاقی استفاده می‌کنند. مشمولان یاد شده فقط از حقوق و افزایش فوق‌العاده شغل، تفاوت تطبیق حقوق (‌حسب مورد)، کمک هزینه‌عایله‌مندی و اولاد و کمک هزینه مسکن در خصوص نیروهای مسلح که بر اساس مقررات مربوط پرداخت می‌شود - از آغاز استخدام تا رسیدن به شرایط‌عمومی بازنشستگی با رعایت مقررات مربوط مانند شاغلان مشابه برخوردار می‌شوند و پس از آن حسب مورد حقوق بازنشستگی یا مستمری عایله تحت تکفل‌از صندوق بازنشستگی مربوط به آنها پرداخت می‌شود.
‌تبصره - آن عده از مشمولان این آیین‌نامه که تا پیش از تصویب قانون با سنوات خدمت افزون بر سی سال بازنشسته شده باشند با رعایت مقررات مربوط‌مشمول تبصره (4) ماده (2) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت هستند و از افزایش سنواتی مضاعف استفاده می‌کنند.
‌ماده 6 - بنیاد شهید انقلاب اسلامی مکلف است کسور بازنشستگی موضوع تبصره (3) قانون واگذاری پرداخت حقوق و مزایای ماهانه وراث شهدا و مفقودین‌نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کارمندان کشوری به بنیاد شهید انقلاب اسلامی - مصوب 1364 - را به صندوق‌های دستگاه‌های ذیربط مسترد کند.
‌تبصره - در صورتی که کسور بازنشستگی یاد شده صرف پرداخت حقوق مشمولان قانون واگذاری پرداخت حقوق و مزایای ماهانه وراث شهدا و مفقودین‌نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کارکنان کشوری به بنیاد شهید انقلاب اسلامی شده باشد، بودجه لازم برای پرداخت حقوق مشمولان این آیین‌نامه در‌مورد صندوق‌های بازنشستگی مربوط در بودجه کل کشور پیش‌بینی و پرداخت می‌شود.
‌ماده 7 - حقوق حالت اشتغال مشمولان این آیین‌نامه تا رسیدن به شرایط عمومی بازنشستگی بر اساس ضوابط و مقررات دستگاه ذیربط و با رعایت معافیت‌های‌مقرر حسب مورد مشمول برداشت کسور قانونی (‌بازنشستگی، بیمه و مالیات) است.
‌تبصره - کسور بازنشستگی شهدا و جانبازان ازکارافتاده کلی و آزادگان جانباز ازکارافتاده کلی و مفقودالاثرها از تاریخ شهادت یا جانبازی یا اسارات یا مفقودالاثر‌شدن تا تاریخ اجرای قانون طبق ضوابط مربوط و بر مبنای حقوق مستمری یا وظیفه پرداخت شده در این مدت، توسط دولت به صندوق‌های بازنشستگی‌مربوط پرداخت می‌شود.
‌ماده 8 - در تعیین گروه یا افزایش سنواتی استحقاقی و عناوین مشابه مشمولان این آیین‌نامه، مدت استفاده از حقوق وظیفه تا تاریخ تطبیق وضع با قانون نظام‌هماهنگ پرداخت کارکنان دولت به عنوان سابقه خدمت قابل قبول بر مبنای 3% مورد محاسبه قرار می‌گیرد و پس از آن بر اساس ماده (8) آیین‌نامه اجرایی قانون‌نظام هماهنگ پرداخت 5% در هر سال است.
‌ماه 9 - مشمولان این آیین‌نامه از تاریخ تصویب قانون بر مبنای آخرین شغل یا پست مورد تصدی زمان اشتغال فقط با استفاده از در گروه یا درجه بالاتر از گروه یا‌درجه استحقاقی مربوط موضوع قانون تطبیق داده می‌شوند و در مواردی که به موجب تبصره‌های (3) و (4) ماده (3) قانون نظام هماهنگ و پرداخت از امتیاز‌دو گروه تشویقی برخوردار شده باشند مجاز به استفاده مضاعف از امتیاز یاد شده نیستند.
‌ماده 10 - ارتقای گروه مستخدمان مشمول این آیین‌نامه به گروه‌ها یا درجات یا عناوین مشابه که با توجه به مقررات استخدامی مربوط مستلزم کسب امتیازهای‌خاص (‌بر اساس سیستم‌های امتیازی) یا طی دوره‌های آموزشی است بدون رعایت شرایط مزبور انجام می‌شود.
‌ماده 11 - حقوق حالت اشتغال آن عده از مشمولان این آیین‌نامه در زمان تصدی مقامات موضوع تبصره (2) ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت یا همتراز‌آنان، شهید، جانباز ازکارافتاده کلی یا آزاده جانباز ازکارافتاده کلی شده باشند بر اساس عدد مبنای مربوط و همانند مقامات شاغل تعیین می‌شود.
‌ماده 12 - مستخدمان بازنشسته شهید، جانباز ازکارافتاده کل، آزاده جانباز ازکارافتاده کلی و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی با استفاده از امتیاز دو‌گروه یا درجه بالاتر موضوع قانون یا قانون نظام هماهنگ پرداخت همچنان بازنشسته تلقی می‌شوند.
‌ماده 13 - در مواردی که جانبازان ازکارافتاده کلی و آزادگان جانباز ازکارافتاده کلی قبل از رسیدن به شرایط عمومی بازنشستگی فوت کنند از تاریخ وقت تا رسیدن‌به سن بازنشستگی حقوق وظیفه یا مستمری ذیربط بر اساس مقررات استخدامی دستگاه مربوط تعیین و پرداخت می‌شود.
‌تبصره - در صورتی که حیات مفقودالاثر موضوع قانون حین استفاده از حقوق حالت اشتغال محرز شود، از زمان احراز با آنان بر اساس مقررات مربوط رفتار‌می‌شود.
‌ماده 14 - در کلیه دستگاه‌های مشمول این آیین‌نامه، حقوق وظیفه یا مستمری وراث اناث تحت تکفل شاهد که پس از اختیار شوهر مطلقه شده‌اند پس از تأیید‌وقوع طلاق و ضرورت آن توسط بنیاد شهید انقلاب اسلامی دوباره برقرار می‌شود.
‌ماده 15 - وراث قانونی شهدا و مفقودان موضوع قانون چنانچه بیش از یک شهید یا مفقودالاثر داشته باشند فقط می‌توانند به انتخاب خود از یک حقوق حالت‌اشتغال یا وظیفه یا مستمری مورث مربوط استفاده کنند.
‌ماده 16 - افراد تحت تکفل موضوع تبصره (2) قانون عبارتند از:
‌الف - فرزندان، نوادگان، یا زوجه دایمی و مادر و پدری که در کفالت مشمولان این آیین‌نامه بوده‌اند، همچنین نوادگانی که در کفالت ایشان بوده‌اند با دارا بودن‌شرایط زیر:
1 - فرزندان و نوادگان پس از بیست سال کمتر داشته باشند مگر اینکه به موجب مدارک مثبته در یکی از دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی رسمی عالی مشغول‌تحصیل باشند که در این صورت نیز حقوق وظیفه آنان در پایان بیست و پنج سالگی قطع می‌شود.
2 - فرزندان و نوادگان دختر تا بیست سالگی به شرط نداشتن شوهر، ولی اگر به موجب مدارک مثبته در یکی از دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی رسمی عالی‌مشغول تحصیل باشند و شوهر نداشته باشند حقوق وظیفه آنان در پایان بیست و پنج سالگی قطع می‌شود.
3 - مادر، به شرط نداشتن شوهر.
4 - عیال دایمی، تا زمانی که شوهر اختیار نکرده باشد.
5 - شوهر، در صورتی که علیل و ازکارافتاده و در کفالت عیال خود باشد.
6 - فرزندان و نوادگان علیل یا ناقص‌العضو مشمولان این آیین‌نامه که قادر به انجام کار نباشند در تمام مدت عمر.
ب - برادر و خواهر علیل یا ناقص‌العضو که در کفالت مشمولان این آیین‌نامه بوده و قادر به انجام کار نباشند در تمام مدت عمر.
ج - خواهر (‌به شرط نداشتن شوهر) و برادری که در کفالت مشمولان این آیین‌نامه بوده‌اند تا پایان (20) سالگی، مگر اینکه به موجب مدارک مثبته در یکی از‌دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی رسمی عالی مشغول تحصیل باشند و در این صورت تا پایان بیست و پنج سالگی.
‌تبصره 1 - فرزندان دختر و خواهر تحت تکفل در صورتی که پس از پایان (20) سالگی یا (25) سالگی حسب مورد شوهر نداشته و با تأیید بنیاد شهید انقلاب‌اسلامی برای تأمین زندگی خود درآمدی نداشته باشند، تا زمانی که درآمد ندارند.
‌تبصره 2 - تشخیص مصادیق افراد تحت تکفل پس از طی تشریفات قانونی با دستگاه پرداخت کننده حقوق حالت اشتغال یا بازنشستگی یا وظیفه یا مستمری‌است.
 

منبع : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

مطالب مرتبط

رای شماره 346 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

قانون استخدام کشوری

اخذ وجه در سطح شهر تحت عنوان هزینه آماده سازی

شرط تعیین مدت برای اعتبار مبایعه نامه