اعتراض به رای کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی

اعتراض-به-رای-کمیسیون-رسیدگی-به-امور-آب-های-زیرزمینی

اعتراض به رای کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی (به جهت عدم رسیدگی سابق کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه ها)


حکم به ورود

 شاکی:....

طرف شکایت: اداره آب منطقه ای استان .......

خواسته: اعتراض به رای کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی

گردش کار:

شاکی دادخواستی به خواسته فوق تقدیم دیوان عدالت اداری کرده که در تاریخ ... ثبت دبیرخانه و سپس به این شعبه ارجاع شده و به طور خلاصه اظهار داشته است: علی رغم دارا بودن شرایط صدور پروانه، کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی از صدور پروانه خودداری می نماید، بر این اساس تقاضای احقاق حق و الزام دستگاه به صدور پروانه را دارم. دادخواست و ضمایم به‌ خوانده ابلاغ‌شده که در پاسخ اعلام کرده است: چاه مورد شکایت فاقد شرایط مصرح در قانون تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه است لذا رد شکایت مورد استدعاست. اینک در وقت مقرر/ فوق‌العاده پرونده تحت نظر است، با توجه به مفاد دادخواست و مستندات موجود در پرونده، ختم رسیدگی را اعلام و با استعانت از خداوند متعال به شرح زیر رای صادر می‌شود.

رأی شعبه

۱- مطابق بند ۲ ماده ۱۰ قانون تشکیلات وآیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب  ۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ، رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آراء و تصمیمات قطعی هیأت  های رسیدگی به تخلفات اداری و کمیسیون  هایی مانند کمیسیون  های مالیاتی، هیأت حل اختلاف کارگر و کارفرما، کمیسیون موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آن  ها از جمله صلاحیت و حدود اختیارات دیوان عدالت اداری است.

۲- بنا به تصریح رای وحدت رویه شماره ۲۵۲ مورخ ۱۳۸۰/۰۸/۱۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، صلاحیت دیوان در رسیدگی به آراء قطعی مطلق مراجع اختصاصی اداری از حیث نقض قوانین و مقررات و یا مخالفت با آن است مگر در مواردی که به موجب قانون مستثنی شده باشد.

۳- براساس ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون توزیع عادلانه آب (تصویب نامه شماره ۴۹۷۲۴ مورخ ۱۳۶۳/۰۸/۱۹ هیات وزیران) «کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه‌ها پس از وصول پرونده امر و بررسی آن در صورت موافقت با نظریه کارشناس یا کارشناسان مراتب را به شرکت یا‌ سازمان متبوعه اعلام و الا با حضور کارشناس مربوطه به موضوع مجدداً رسیدگی و عنداللزوم کمیسیون به تشخیص خود موضوع را به کارشناس یا کارشناسان ‌دیگری ارجاع و پس از وصول نظریه کارشناسی اتخاذ تصمیم می نماید. تصمیم کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه‌ها با اکثریت آراء اتخاذ می  شود.»

۴- برابر رای وحدت رویه شماره ۵۹۰ مورخ ۱۳۹۴/۰۴/۰۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، «پیش از رسیدگی به خواسته در کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه ها - موضوع ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون توزیع عادلانه آب- خواسته قابل رسیدگی در کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیر زمینی نیست.»

با توجه به این که مطابق ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون توزیع عادلانه آب موضوع تصویب نامه شماره ۴۹۷۲۴ مورخ ۱۳۶۳/۰۸/۱۹هیات وزیران و رای وحدت رویه شماره ۵۹۰ مورخ ۱۳۹۴/۰۴/۰۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، پیش از رسیدگی به خواسته افراد در کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه ها، موضوع قابل رسیدگی در کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیر زمینی نیست و در این پرونده، قبل از طرح موضوع در کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه ها، کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی وارد رسیدگی و اقدام به صدور رای نموده است،  بنابراین به استناد مقررات مذکور و مواد ۱۰ ، ۱۱ و ۶۳ قانون تشکیلات وآئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ، حکم به ورود شکایت و نقض رای کمیسیون رسیدگی به امور آب  های زیرزمینی و اعاده به همان کمیسیون جهت صدور رای مقتضی صادر می‌گردد. این رای برابر ماده ۶۵ قانون تشکیلات وآئین دادرسی دیوان عدالت اداری، ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل اعتراض در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است.

محسن رفعتی - وکیل متخصص دعاوی ملکی

منبع : دیوان عدالت اداری

مطالب مرتبط

یک شرط برای ساختمان‌سازی در تهران

نکات کاربردی در خصوص کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی