اعتراض به رای کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی پر و مسلوب المنفعه کردن چاه بدون حکم قضایی

اعتراض-به-رای-کمیسیون-رسیدگی-به-امور-آب-های-زیرزمینی-پر-و-مسلوب-المنفعه-کردن-چاه-بدون-حکم-قضایی

اعتراض به رای کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی (پر و مسلوب المنفعه کردن چاه بدون حکم قضایی)


اعتراض به رای کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی (پر و مسلوب المنفعه کردن چاه بدون حکم قضایی)

حکم به ورود

 
شاکی:

طرف شکایت: اداره آب منطقه ای

خواسته: اعتراض به رای کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی

گردش کار: شاکی دادخواستی به خواسته فوق تقدیم دیوان عدالت اداری کرده که در تاریخ ... ثبت دبیرخانه و سپس به این شعبه ارجاع شده و به طور خلاصه اظهار داشته است: علی رغم دارا بودن شرایط لازم برای صدور پروانه، کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی از صدور پروانه خودداری نموده و حکم به پلمپ چاه اینجانب صادر کرده است، بر این اساس تقاضای احقاق حق و الزام دستگاه به صدور پروانه را دارد. دادخواست و ضمایم به‌ خوانده ابلاغ‌شده که در پاسخ اعلام کرده است: شاکی واجد شرایط مصرح در قانون تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه نبوده لذا صدور حکم به رد شکایت مورد استدعاست. اینک در وقت مقرر/ فوق‌العاده پرونده تحت نظر است، با توجه به مفاد دادخواست و مستندات موجود در پرونده، ختم رسیدگی را اعلام و با استعانت از خداوند متعال به شرح زیر رای صادر می‌شود.

 

رأی شعبه

 

۱-مستفاد از ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب اعمال مصوب ۱۶/ ۱۲/ ۱۳۶۱، مجازات و حکم به اعاده وضع سابق و جبران خسارت وارده در صلاحیت دادگاه های کیفری است.

۲- بر اساس رای شماره ۱۴۹ مورخ ۱۵/ ۰۴/ ۱۳۸۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تفویض مسئولیت حفظ و نظارت بر بهره‎برداری انواع آب های سطحی و زیرزمینی به دولت و ضرورت اخذ اجازه از وزارت نیرو، مفید جواز پلمپ منصوبات چاه های فاقد پروانه قانونی و مسلوب المنفعه نمودن چاه آب و یا جمع‎آوری منصوبات چاه های آب مجاز که بیش از حد مقرر بهره‎برداری می‎نمایند و انسداد آن توسط وزارت نیرو نمی‎باشد.

۳-مطابق نظریه مشورتی شماره ۹۷/ ۹۵/ ۷ مورخ ۲۴/ ۰۱/ ۱۳۹۵ اداره حقوقی قوه قضاییه، «با لغو تبصره ۳ ماده ۳ قانون توزیع عادلانه آب بر اساس قانون الحاق یک ماده به قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب ۱۳۸۴ و همچنین عدم پیش بینی پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه ها توسط وزارت نیرو، وزارت خانه مزبور نمی تواند طبق مقررات فوق الذکر دستور مسدود نمودن چاه ها را صادر نماید. لذا باید مراتب را به مرجع قضایی اعلام و چنانچه حکمی علیه صاحب یا صاحبان چاه ها مبنی بر انسداد آن صادر شده مطابق حکم عمل نماید.

با عنایت به این که مسدود کردن چاه امری است که پیش نیاز آن صدور حکم یا دستور مرجع قضایی است و وزارت نیرو نمی تواند راساً نسبت به پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه اقدام نماید و با عنایت به این که در مانحن فیه، کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی راساً و بدون وجود حکم قضایی از دادگاه های کیفری حکم به پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه متنازع فیه صادر کرده است، بنابراین به استناد ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب، دادنامه شماره ۱۴۹مورخ ۱۵/ ۰۴/ ۱۳۸۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، نظریه مشورتی شماره ۹۷/ ۹۵/ ۷ مورخ ۲۴/ ۰۱/ ۱۳۹۵ اداره حقوقی قوه قضاییه و مواد ۱۰ و ۱۱ قانون تشکیلات وآئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۲۵/ ۰۳/ ۱۳۹۲، حکم به ورود شکایت و نقض رای شماره... مورخ ... کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی و اعاده پرونده به کمیسیون مذکور جهت رسیدگی مجدد صادر و اعلام می گردد. این رای برابر ماده ۶۵ قانون تشکیلات وآئین دادرسی دیوان عدالت اداری، ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل اعتراض در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است.

 

منبع : دیوان عدالت اداری

مطالب مرتبط

آیین‏ نامه اجرائی قانون تملک آپارتمان‏ها مصوّب 1347,02,08 هیأت وزیران با اصلاحات و الحاقات بعدی

کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیر زمینی به چه اموری رسیدگی می کند؟

اعتراض به رای کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی