قانون تشکیل وزارت جهاد سازندگی

قانون-تشکیل-وزارت-جهاد-سازندگی

قانون تشکیل وزارت جهاد سازندگی مصوب 1362,09,08


قانون تشکیل وزارت جهاد سازندگی مصوب 1362,09,08

فصل اول - هدف

ماده 1 - وزارت جهاد سازندگی با اهداف ذیل تشکیل میگردد:
‌الف - حرکت بسوی استقلال و خودکفائی کشور با تلاش در جهت بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی روستاها و مناطق عشایری از طریق توسعه‌ کشاورزی، دامداری، صنایع روستائی و بازسازی ویرانی‌ها با همکاری دستگاههای اجرائی مربوطه و اقشار مختلف مردم.
ب - ایجاد زمینه جهت رشد شخصیت والای انسانی روستائیان از طریق مشارکت و نظارت آنان در فعالیتهای روستائی.
ج - بسیج اقشار مردم جهت سازندگی روستاها و فراهم کردن امکان تلاش برای نیروهای مؤمن و ایثارگر جامعه و رشد و تکامل آنها.

فصل دوم - وظایف

ماده 2 - وزارت جهاد سازندگی موظف است ضمن هماهنگی با وزارت کشاورزی فعالیت‌های خود را با شرایط مناسب و امکانات لازم برای رشد‌ تولید کشاورزی و دامداری متمرکز نماید.

ماده 3 - وزارت جهاد سازندگی موظف است در محدودة وظایف خود در ارائه خدمات به روستاها زمینه‌هائی را که موجبات رشد تولید و درآمد‌ روستائیان را فراهم آورد اولویت دهد.

ماده 4 - کلیة وظایف عمران روستائی وزارت کشاورزی و عمران روستائی مندرج در قانون «‌تغییر نام وزارت کشاورزی و منابع طبیعی به وزارت‌ کشاورزی و عمران روستائی و تجدید سازمان کشاورزی کشور» مصوب 1356/3/1 مجلس شورای ملی سابق به جهاد سازندگی واگذار شده و از این ‌پس وزارت کشاورزی و عمران روستائی، وزارت کشاورزی نامیده میشود و کلیه اعتبارات و امکانات و سازمانهائی که در رابطه با وظایف عمران‌روستائی فعالیت مینمودند از این وزارتخانه منتزع و به جهاد سازندگی واگذار میگردد.
تبصره - سازمان امور عشایر (‌دامداران متحرک) وابسته به وزارت کشاورزی با تمام امکانات موجود از وزارت کشاورزی منتزع و به جهاد سازندگی‌وابسته میشود.

ماده 5 - سایر وظایف وزارت جهاد سازندگی عبارت است از:

1 - برنامه‌ریزی و احداث و نگهداری ابنیه و تأسیسات عمومی خدماتی مورد نیاز روستاها و مناطق عشایری شامل حمام، کشتارگاه،‌رختشویخانه، غسالخانه و لوله‌کشی آب آشامیدنی با مشارکت مردم.

تبصره 1 - لوله‌کشی آب آشامیدنی روستاهای تا 150 خانوار با رعایت استانداردهای مورد قبول وزارت بهداری بعهده جهاد سازندگی است.

تبصره 2 - در مورد سایر ابنیه و تأسیسات عمومی خدماتی مورد نیاز روستاها و مناطق عشایری مانند مدرسه و درمانگاه جهاد با درخواست‌ وزارتخانه‌های مربوطه با آنها همکاری نموده و در اجرای این طرح‌ها جهاد بعنوان مجری اولویت دارد.

2 - برنامه‌ریزی، احداث و نگهداری راههای روستائی کشور شامل راههای روستا به روستا، روستا به مرکز دهستان و راهها و گذرگاههای عشایری.

3 - طرح و تهیه نقشه لازم و احداث و گسترش خطوط فشار ضعیف شبکه برق روستاها و برق کشاورزی با هماهنگی وزارت نیرو.

4 - طرح و تهیه نقشه لازم و احداث و گسترش خط فشار متوسط به درخواست وزارت نیرو و توافق جهاد.

5 - کمک به لایروبی و مرمت قنوات، انهار و استخرهای آبیاری روستاها و همکاری در اجرای طرحهای آبیاری و برنامه‌ریزی تأمین آب کشاورزی ‌روستاها و مناطق عشایری کشور بنا به درخواست وزارت نیرو.

تبصره - کلیه مفاد قانون توزیع عادلانه آب مصوب 1361/12/22 مجلس شورای اسلامی در رابطه با وظایف وزارتین نیرو و کشاورزی محفوظ‌ خواهد بود.

6 - بسیج امکانات و نیروهای مردمی جهت سازندگی و احیاء روستاها.

7 - اولویت دادن به روستاهای دورافتاده و محروم در رساندن خدمات.

8 - کمک به روستائیان و عشایر در ایجاد و گسترش صنایع (‌تبدیلی، دستی، کوچک) در چهارچوب سیاستهای دولت.

9 - شرکت فعال در موارد حساس ضروری از قبیل جنگ (‌در چهارچوب ضوابطی که شورایعالی دفاع تعیین خواهد کرد) و عملیات امدادی سیل‌ و زلزله در سراسر کشور با استمداد از مردم و ضمن هماهنگی با ارگانهای ذیربط.

10 - کمک به خدمات بهداشتی و درمانی با موافقت وزارت بهداری در مناطق روستائی و عشایری.

11 - همکاری با نهضت سوادآموزی به منظور ریشه‌کن نمودن بیسوادی در روستاها و مناطق عشایری کشور در صورت درخواست نهضت و در‌حد امکان جهاد در چارچوب مقررات مربوطه.

12 - آموزش اعضاء جهاد در زمینه‌های مهارت‌های لازم بمنظور انجام وظایف محوله.

13 - تهیه آمار و اطلاعات در زمینه‌های مربوط به فعالیتهای جهاد در روستاها و مناطق عشایری با همکاری ارگانهای ذیربط.

ماده 6 - بمنظور ایجاد هماهنگی و تفکیک وظایف مشترک بین جهاد سازندگی و وزارتخانه‌ها و دستگاهها، آئیننامه‌های اجرائی لازم مشترکاً‌ توسط وزارت جهاد سازندگی و هر یک از وزارتخانه‌ها و دستگاههای ذیربط حداکثر تا شش ماه پس از تصویب این اساسنامه تهیه و بتصویب هیئت ‌وزیران خواهد رسید.

فصل سوم - مقررات عمومی

ماده 7 - بودجه و امکانات وزارت جهاد سازندگی عبارت خواهد بود از:
1 - تمام امکانات و بودجه جهاد سازندگی.
2 - بودجه و امکانات بخش عمران روستائی وزارت کشاورزی که طبق ماده 4 این قانون به وزارت جهاد سازندگی واگذار میشود.

تبصره - آن بخش از امکانات دولت که در گذشته در اختیار جهاد قرار گرفته و مورد نیاز جهاد است، رسماً به جهاد منتقل میشود.

ماده 8 - آئیننامه‌های اجرائی این قانون، توسط وزیر جهاد سازندگی تهیه و بتصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

ماده 9 - مقررات و ضوابط مالی، اداری و استخدامی و تشکیلات وزارت جهاد سازندگی ظرف سه ماه پس از تعیین وزیر توسط وی تهیه و پس از‌تصویب هیئت وزیران به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

ماده 10 - بمنظور جذب کمکهای مردمی برای خدمات عام‌المنفعه، جهاد سازندگی حسابی ویژه تحت عنوان «‌خودیاری و کمکهای مردم به جهاد‌سازندگی» در یکی از بانکهای داخلی کشور افتتاح میشود و در مواقع و موارد لازم از طریق جهاد سازندگی بمصرف میرسد.

ماده 11 - از تاریخ تصویب این قانون کلیه قوانین و مقررات مغایر، ملغی است.

قانون فوق مشتمل بر یازده ماده و پنج تبصره در جلسه روز سه‌شنبه هشتم آذر ماه یکهزار و سیصد و شصت و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و‌در تاریخ 1362/9/17 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن

آیین نامه اجرایی قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه

تصویبنامه راجع به انتقال دامداریها و مرغداری های داخل محدوده شهرها به