قانون مقررات مالی ،اداری ،استخدامی وزارت جهاد کشاورزی

قانون-مقررات-مالی-،اداری-،استخدامی-وزارت-جهاد-کشاورزی

قانون مقررات مالی، اداری، استخدامی وزارت جهاد کشاورزی مصوب 1367,01,23با اصلاحات و الحاقات بعدی


قانون مقررات مالی، اداری، استخدامی وزارت جهاد کشاورزی مصوب 1367,01,23با اصلاحات و الحاقات بعدی

‌ماده 1 - وزارت جهاد سازندگی که از این پس در این قانون جهاد نامیده خواهد شد از نظر مقررات مالی، اداری و استخدامی و تشکیلات تابع مفاد‌این قانون خواهد بود.

بخش اول - تشکیلات

ماده 2 - به منظور اجرای صحیح وظایف و تأمین هماهنگی لازم و ایجاد وحدت عمل در امور جهاد، شورای مرکزی جهاد، مرکب از یک روحانی (‌نماینده مقام رهبری در صورت معرفی معظم له)، وزیر و پنج عضو دیگر تشکیل می گردد.

تبصره 1 - پنج عضو شورای مرکزی را، وزیر از بین افراد کاردان و متعهدی که عضو رسمی جهاد و حداقل 3 سال سابقه کار داشته باشند، با‌مشورت مسئولین جهاد مرکز و استان ها انتخاب و منصوب می نماید.

‌تبصره 2 - قبول استعفا و عزل هر یک از پنج عضو شورای مرکزی، با وزیر خواهد بود.

‌ماده 3 - وظایف شورای مرکزی جهاد:

الف - تصویب مقررات و آیین نامه ها و ضوابط و دستورالعمل های داخلی جهاد.

ب - اتخاذ تصمیمات لازم برای حسن اجرای قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌ها در جهاد.

ج - تصویب برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت جهاد.

‌د - تصویب تشکیلات اجمالی و تفصیلی، با رعایت اصول و ضوابط تشکیلاتی، با تأیید سازمان امور اداری و استخدامی.

ه - پیشنهاد نصب و عزل مسئولین حوزه‌های جهاد مرکز و مسئولین ستادهای مستقل و سازمان‌های وابسته به وزیر جهاد.

‌و - بررسی و تصویب بودجه پیشنهادی سالانه و توزیع اعتبارات مربوطه.

‌ز - تصویب خط مشی و سیاست‌های کلی برنامه‌های آموزشی، جهت ارتقاء کیفی و رشد کارآیی جهادگران.

ح - اظهار نظر و اخذ تصمیم در مورد لوایح و طرح‌های قانونی مربوط به جهاد.

‌تبصره - مصوبات شورای مرکزی را، وزیر در صورت تأیید، ابلاغ می‌نماید.

‌ماده 4 - فعالیت‌های مختلف در جهاد با رعایت اصول سنخیت و ارتباط، با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی به تعدادی حوزه تفکیک‌گردیده که هر حوزه نیز با ترکیب مناسبی از امور مرتبط، به واحدهایی تقسیم می‌شود، مسئول هر حوزه معاون وزیر خواهد بود.

ماده 5 - ‌سازمان ‌جهاد کشاورزی استان بعنوان سازمان مستقل با شخصیت حقوقی و استقلال مالی، عهده دار وظایف وزارت جهاد کشاورزی در سطح استان خواهد بود.

‌تبصره 1 - اساسنامه سازمان‌های مزبور توسط جهاد و با همکاری سازمان امور اداری استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد‌رسید.

‌تبصره 2 - مسئولین سازمان‌های جهاد با پیشنهاد شورای مرکزی و حکم وزیر منصوب خواهند شد.

‌ماده 6 - برای انجام امور خدماتی و پشتیبانی امور روستاها و مناطق عشایری شرکتی در چهارچوب وظایف جهاد ایجاد می‌گردد.
‌اساسنامه این شرکت توسط جهاد، با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

‌تبصره 1 - این شرکت می‌تواند عنداللزوم شرکت‌های فرعی تخصصی و نیز نمایندگی‌هایی در سطح استان‌ها و یا مناطق ایجاد نماید.

‌تبصره 2 - کلیه دارایی و اموال منقول و غیر منقول، اعم از کالا و انبارها و تأسیسات و تجهیزات متعلقه که مورد نیاز شرکت می‌باشد، از اموال‌متعلق به جهاد که بدین منظور تهیه گردیده است، طبق نظر کارشناس رسمی منتخب مجمع عمومی، تقویم و به این شرکت منتقل و به عنوان سرمایه‌تعیین می‌گردد.

‌ماده 7 - جهاد مجاز است جهت انجام مطالعه، محاسبه و طراحی و همچنین نظارت و مشاوره در طرح‌های آب و خاک و عمران و امور زیر بنایی‌مناطق روستایی و عشایری شرکتی در چهارچوب وظایف خود ایجاد نماید. اساسنامه شرکت مزبور، توسط جهاد تهیه و به تصویب هیأت وزیران‌خواهد رسید.

8 - به منظور ارائه آموزش و خدمات اساسی و ارتباط و جلب مشارکت روستائیان در نظارت و انجام فعالیت‌های مربوط به خود، وزارت جهاد کشاورزی موظف‌ است تشکیلات خود را به گونه‌ای سازمان‌دهی نماید که متضمن حضور و استقرار عمده نیروها در مراکز دهستان‌ها باشد.

‌تبصره - هر مرکز جهاد یک یا چند دهستان را تحت پوشش خواهد داشت.

‌ماده 9 - وزارت جهاد کشاورزی باید در تشکیلات خود انعطاف لازم را به ترتیبی پیش‌بینی نماید که در مواقع ضروری نظیر جنگ و یا بازسازی مناطق جنگ‌زده و یا‌حوادث دیگر در اجرای بند 9 ماده 5 قانون تشکیل وزارت وزارت جهاد کشاورزی بتواند نسبت به تشکیل ستادهایی در سطح کشور و یا مناطق مختلف اقدام نماید.

بخش دوم - (‌مقررات مالی)

فصل اول - تعاریف

 

ماده 10 - مسئول امور مالی وزارت جهاد کشاورزی توسط وزیر منصوب و مسئول امور مالی در استان با پیشنهاد سازمان ‌جهاد کشاورزی استان و تأیید ‌وزیر و با حکم سازمان ‌جهاد کشاورزی استان تعیین می‌شود و مسئول امور مالی شهرستان با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی شهرستان و حکم سازمان ‌جهاد کشاورزی استان تعیین می‌گردد.
‌ماده 11 - مسئول امور مالی وزارت جهاد کشاورزی عهده‌دار امور حسابداری و پرداخت هزینه‌ها و نگهداری حسابها و حفظ اسناد و تحویل و تحول و نگهداری‌ وجوه و نقدینه‌ها و سپرده‌ها و اوراق بهادار وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد. مسئولیت امور فوق‌الذکر در استان و شهرستان به ترتیب با مسئولین امور مالی استان و یا‌ شهرستان خواهد بود.

‌ماده 12 - عامل مسئول امور مالی مأموری است که با پیشنهاد مسئول امور مالی و به حکم وزیر یا مقامات مجاز از طرف وی یا سازمان ‌جهاد کشاورزی استان و یا سازمان ‌جهاد کشاورزی شهرستان حسب مورد تعیین و انجام تمام یا قسمتی از وظایف و مسئولیت‌های موضوع ماده 11 توسط مسئول امور مالی به عهده او واگذار‌می‌شود.

‌ماده 13 - امین اموال مأموری است که با پیشنهاد مسئول امور مالی و به حکم وزیر یا مقامات مجاز از طرف وی و یا ‌سازمان ‌جهاد کشاورزی استان و یا سازمان ‌جهاد کشاورزی ‌شهرستان حسب مورد تعیین و مسئولیت حراست و تحویل و تحول و تنظیم حساب‌های اموال و اوراق بهادار که در حکم وجه نقد است و کالاهای تحت ابواب جمعی به عهده او واگذار می‌شود.

ماده 14 - وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تعاریف (‌سال مالی - اعتبار - تشخیص - تأمین اعتبار - تعهد - تسجیل - حواله - درخواست وجه - هزینه -‌پیش‌پرداخت - علی‌الحساب) تابع مفاد قانون محاسبات عمومی می‌باشد.
‌تبصره - در موارد فوق هر جا ذکر ذیحساب شده است منظور مسئول امور مالی در مراکز جهاد خواهد بود.

فصل دوم - تهیه و تنظیم بودجه

 

‌ماده 15 - وزارت جهاد کشاورزی مکلف است بودجه هر سال مالی خود و واحدهای تابعه را بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌ها و خط مشی کلی دولت و‌ دستورالعمل‌های بودجه در قالب برنامه‌ها و فصول تنظیم و جهت رسیدگی و درج در لایحه بودجه کل کشور به وزارت برنامه و بودجه ارسال دارد.

‌ماده 16 - در مواردی که دستگاه‌های اجرایی بر طبق قوانین و مقررات مربوط مجاز به واگذاری عملیات اجرایی تمام و یا پروژه‌هایی از هر یک از‌طرح‌های ملی و یا استانی خود به وزارت جهاد کشاورزی باشند در این صورت رؤسای دستگاه‌های اجرایی مربوط بنا به تشخیص و مسئولیت خود عملیات اجرایی تمام‌و یا پروژه‌هایی از هر یک از طرح‌های عمرانی خود را پس از کسب موافقت ‌وزارت جهاد کشاورزی حسب مورد به جهاد مرکز و مراکز سازمان ‌جهاد کشاورزی استانها واگذار می‌نمایند تا‌جهاد مزبور با استفاده از اعتبارات عملیات واگذار شده نسبت به انجام آن اقدام نماید. نحوه مصرف اعتبار عملیات واگذار شده تابع مفاد این قانون‌خواهد بود.

‌تبصره 1 - ذیحسابان طرح‌های عمرانی موظفند وجوه مربوط به طرح‌های واگذار شده موضوع این ماده را بر اساس درخواست مسئول امور مالی‌ وزارت جهاد کشاورزی یا مسئول امور مالی سازمان ‌جهاد کشاورزی استان مربوطه حسب مورد به حساب جهاد مربوط واریز و رسید آن را به هزینه قطعی منظور نمایند.

‌تبصره 2 - مابه‌التفاوت هزینه کرد قطعی و اعتبار دریافتی پروژه‌ها و یا طرح‌های واگذاری از محل این ماده در همان برنامه مربوطه و یا برنامه‌های ‌عمرانی مورد لزوم دیگر به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی در مناطق روستایی هزینه می‌گردد.

ماده 17 - مسئولیت درخواست وجه اعتبارات جاری و عمرانی وزارت جهاد کشاورزی و نیز اعتبارات طرح‌های واگذار شده موضوع ماده 16 این قانون حسب مورد در مرکز به عهده مسئول امور مالی وزارت جهاد کشاورزی و در استانها به عهده مسئول امور مالی استان مربوط می‌باشد.

‌ماده 18 - به منظور حفظ انسجام داخلی، تحرک، کارآیی و انعطاف‌پذیری در شرایط و مقتضیات گوناگون و همچنین اعمال سیاستهای اجرایی،‌توزیع بودجه در جهاد طبق برنامه‌های مصوب از طریق جهاد مرکز بین مراکز جهاد انجام می‌گردد.

‌تبصره 1 - جهاد استان‌ها می‌توانند اعتبارات ملی طرح‌های عمرانی خود را مستقیماً از خزانه پس از مبادله موافقتنامه با وزارت برنامه و بودجه اخذ‌نمایند.

‌تبصره 2 - اعتبارات استانی طرح‌های عمرانی جهاد مستقیماً توسط جهاد استان از خزانه پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه استان‌اخذ می‌گردد.

‌ماده 19 - بودجه مصوب جهاد پس از مبادله موافقتنامه با وزارت برنامه و بودجه قابل اجرا خواهد بود.

‌تبصره - نحوه مبادله موافقتنامه بین جهاد و وزارت برنامه و بودجه طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به پیشنهاد مشترک جهاد و وزارت برنامه و‌بودجه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ماده الحاقی - وزارت جهاد کشاورزی و دستگاههای اجرایی تابعه از نظر نحوه مبادله موافقتنامه،‌ تابع قانون و مقررات برنامه و بودجه کشور خواهند بود.
فصل سوم - اجرای بودجه

 

‌الف - هزینه

ماده 20 - مسوولیت تشخیص، انجام تعهد، تسجیل و صدور حواله در مرکز بعهده وزیر یا مقامات مجاز از طرف وی و در استانها و شهرستانها ‌بعهده افراد مجاز از طرف سازمان ‌جهاد کشاورزی استان میباشد و مسوولیت تأمین اعتبار بعهده مسوول امور مالی در هر یک از سطوح یاد شده فوق‌الذکر خواهد بود.

تبصره 2 - جمع مسوولیتها و اختیارات مقامات مذکور در اجرای این ماده در شخص واحد از طریق تفویض اختیار، مجاز نخواهد بود.

ماده 21 - در مواردیکه لازم است قبل از انجام تعهد وجهی پرداخت شود و یا در مواردی که تهیه اسناد مثبته قبل از پرداخت میسر نباشد و‌همچنین در مواردی که پرداخت تمام وجه سند مقدور نباشد میتوان مبالغی بعنوان پیش پرداخت یا علی‌الحساب با موافقت قبلی وزیر یا مقامات ‌مجاز از طرف ایشان در مرکز و یا موافقت مسوول استان یا مقامات مجاز از طرف ایشان در استان تأدیه نمود تا پس از تهیه و تکمیل اسناد مثبته به‌حساب هزینه قطعی منظور و واریز گردد.
‌میزان و موارد تأدیه پیش‌پرداخت و علی‌الحساب و نیز نحوه واریز و احتساب آنها به هزینه قطعی و نیز میزان سپرده حسن انجام کار و همچنین نوع و‌ میزان تضمینی که میبایست در مقابل آنها اخذ گردد طبق آئیننامه‌ای خواهد بود که به پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور اقتصادی و دارائی بتصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

تبصره - تنخواه‌گردان پرداخت، عبارت از وجهی است که از طرف مسؤول امور‌مالی با دستور وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقامات مجاز از سوی آنان برای ‌انجام برخی هزینه‌ها در اختیار عامل مسؤول امور مالی یا مأمورینی که می‌باید هزینه‌های‌ مزبور را انجام دهند، قرار می‌گیرد تا به تدریج و متناسب با انجام هزینه‌های مذکور اسناد ‌مثبته را تحویل و مجدداً وجه دریافت نمایند.

ماده 22 - اعتبارات منظور شده در بودجه هر سال تا آخر سال مالی قابل تعهد و پرداخت است و هر مقدار از اعتبارات تا آخر سال مالی مربوطه‌ تعهد شده و به مرحله پرداخت نرسیده باشد از محل اعتبار خاصی که در بودجه سالهای بعد منظور میشود پرداخت خواهد شد.
وزارت امور اقتصادی و دارائی مکلف است در ابتدای هر سال مالی بر اساس درخواست مسوولین امور مالی مراکز جهاد حداکثر معادل 10% اعتبار ‌مصوب وزارت جهاد کشاورزی اعم از ملی و استانی را در اختیار جهاد مربوطه قرار دهد تنخواه‌گردان مزبور میبایست از پرداخت بابت اولین تخصیص اعتبار مربوطه‌ کسر گردد.

تبصره - بهای کالا یا خدمات موضوع قراردادهائیکه طبق مقررات منعقد و از محل اعتبارات مصوب تأمین شده و بعللی در سال مالی مربوطه به‌ مرحله تعهد نرسیده است مشروط بر آنکه تا آخر فروردین ماه سال بعد صورت و مدارک آن به وزارت امور اقتصادی و دارائی تسلیم شده باشد از اعتبار‌موضوع این ماده قابل پرداخت است.

ماده 23 - در مورد آن قسمت از هزینه‌های مستمر که نوعاً انجام آن از یکسال مالی تجاوز میکند وزارت جهاد کشاورزی میتواند برای مدت متناسب قراردادهائی ‌که مدت اجرای آن از سال مالی تجاوز میکند منعقد نماید، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است در بودجه سالانه خود اعتبارات لازم برای پرداخت تعهدات مربوطه را‌ مقدم بر سایر اعتبارات منظور نماید و انواع این هزینه‌ها و شرایط آن به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و تصویب هیأت وزیران تعیین خواهد شد.

ماده 24 - ‌وزارت جهاد کشاورزی تابع مفاد مواد 8، 41، 50، 52، 62، 71، 73 و 79 قانون محاسبات عمومی میباشد.

‌ماده 25 - کلیه اسناد هزینه‌های انجام شده در استان‌ها با رعایت مقررات این قانون تنظیم و به ترتیبی که دیوان محاسبات کشور معین خواهد کرد‌نگهداری خواهد شد.
ب - معاملات

ماده 26- نصاب و نحوه انجام مناقصه یا مزایده در معاملات بشرح زیر می‌باشد:
‌الف- معاملات جزیی: معاملاتی است که مبلغ آن از پنج‌میلیون (000/000/5)‌ریال تجاوز نکند، به مسوولیت مأمور خرید ‌یا مأمور فروش در مرکز و مسوولیت مقامات ‌مجاز از طرف مسوول ‌سازمان ‌جهاد کشاورزی استان در استان و شهرستان.
ب- معاملات متوسط: معاملاتی است که مبلغ آن از پنج میلیون (000/000/5) ریال بیشتر و از یکصد میلیون (000/000/100) ریال تجاوز نکند، با‌ مسوولیت مأمور خرید ‌یا مأمور فروش و تأیید و تصویب وزیر یا مقامات مجاز از طرف ایشان در مرکز و تأیید و تصویب مسؤول ‌سازمان ‌جهاد کشاورزی استان یا مقامات مجاز از طرف‌ وی در استانها.
ج- معاملات عمده: معاملاتی است که مبلغ آن از یکصد میلیون (000/000/100) ریال بیشتر باشد با انتشار آگهی مناقصه یا مزایده عمومی یا ارسال‌دعوتنامه (‌مناقصه یا مزایده محدود) به تشخیص و مسؤولیت وزیر و مقامات مجاز از طرف ایشان.

تبصره 1- حد نصاب تعیین شده در موارد فوق متناسب با شرایط اقتصاد کشور بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی و‌سازمان برنامه و بودجه و با تصویب هیأت وزیران قابل تجدید نظر خواهد بود.

تبصره 2- نصاب معاملات وزارت کشاورزی و سازمانهای وابسته موضوع تبصره (4) قانون تفکیک وظایف وزارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی‌تابع ضوابط مقرر در این قانون می‌باشد.

تبصره 3- کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو می‌شود.

ماده 27 - در مواردی که انجام مناقصه یا مزایده به تشخیص هیأتی مرکب از وزیر وزارت جهاد کشاورزی ، مسوول امور مالی وزارت جهاد کشاورزی و یکنفر به ‌انتخاب وزیر میسر و یا به مصلحت نباشد میتوان معامله را به طریق دیگری انجام داد و در این صورت هیأت مزبور با رعایت صلاح و صرفه دولت ‌نحوه انجام اینگونه معاملات را در هر مورد یا به طور کلی برای یک نوع کالا یا خدمت، تعیین و اعلام خواهد نمود.

ماده 28 - آئیننامه اجرائی این مواد توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ماده 29 - کلیه اسناد هزینه‌های انجام شده باید متکی به مدارک زیر باشد:

‌الف - در مورد خریدهای داخلی، فاکتور خرید و رسید انبار یا صورتمجلس تحویل کالا.

ب - در مورد خریدهای خارجی، اعلامیه بانک یا صورتحساب فروشنده، مدارک ترخیص کالا از گمرک و رسید انبار یا صورتمجلس تحویل کالا.

ج - در مورد پرداخت حقوق، دستمزد، مزایا و هرگونه پرداخت پرسنلی دیگر گواهی انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضاء گیرنده وجه یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه مربوط به حساب بانکی ذینفع.

‌د - در مورد قراردادها تأیید تحویل کالا یا انجام خدمت مطابق مفاد قرارداد توسط مقامات مجاز در این قانون همراه با اصل قرارداد مربوطه.

هـ - مدارک مربوط به هزینه‌های خارج از کشور حداکثر تا مبلغ یک میلیون ریال در صورت عدم دسترسی به مدارک مذکور در بند ب این ماده با ‌تأیید وزیر یا مقامات مجاز از طرف ایشان به هزینه قطعی منظور خواهد شد.

تبصره - در موارد اضطرار در صورت تشخیص مورد اضطرار و تأیید مقدار رفع نیاز توسط وزیر یا مقامات مجاز از طرف ایشان خرید انجام و ‌گزارش خرید و تحویل کالا بر حسب مورد توسط مأمور خرید و یا مسوول مربوطه تنظیم گواهی شده و بوسیله وزیر یا مقامات مجاز از طرف ایشان‌ تأیید میگردد تا به هزینه قطعی منظور گردد.

ماده 30 - مسوولیت حفظ و نگهداری اموال منقول و غیر منقول که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است همچنین نگهداری حساب آنها با وزارت جهاد کشاورزی میباشد.

ماده 31 - مسوولیت حفظ و نگهداری اموال منقول وزارت جهاد کشاورزی که در رابطه با شغل اعضاء یا بهر دلیل دیگری تحویل افراد میشود با آنان بوده و چنانچه‌ مالی خسارت ببیند و یا از بین برود مطابق دستورالعملی که بتصویب وزیر وزارت جهاد کشاورزی خواهد رسید از افراد مقصر خسارت دریافت خواهد گردید.‌در صورت اعتراض و یا عدم تمکین مقصر، پرونده امر به دادگاه صالح ارجاع خواهد شد.

ماده 32 - حساب‌های بانکی وزارت جهاد کشاورزی از طرف خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا هر یک از بانکهای دولتی به تعداد مورد نیاز افتتاح‌ خواهد شد.

ماده 33 - چکهای صادره توسط وزارت جهاد کشاورزی حداقل با دو امضاء بشرح زیر معتبر است:
الف - در مرکز با امضاء وزیر یا مقامات مجاز از طرف ایشان و مسوول امور مالی یا مقام مجاز معرفی شده از طرف مسوول امور مالی که به تأیید وزیر وزارت جهاد کشاورزی رسیده باشد.
ب - در استان با امضاء مسوول سازمان ‌جهاد کشاورزی استان یا مقامات‌ مجاز معرفی شده از طرف رئیس سازمان و مسوول امور مالی یا مقام مجاز معرفی شده از طرف مسوول امور مالی که به تأیید سازمان ‌جهاد کشاورزی استان رسیده‌ باشد.
ج - در شهرستان با امضای مسوول امور مالی و مقام مجاز که از طرف سازمان ‌جهاد کشاورزی استان(‌از بین اعضاء سازمان ‌جهاد کشاورزی استان) معرفی خواهند شد.
‌د - در ستادهای تابعه سازمان ‌جهاد کشاورزی استان صاحبان امضاهای مجاز توسط مسوول امور مالی و مسوول سازمان ‌جهاد کشاورزی استان (‌از بین اعضاء سازمان ‌جهاد کشاورزی استان) معرفی خواهند‌ شد.

ماده 34 - مدارک و دفاتر و روش تنظیم اسناد و نگهداری حسابها و نمونه اسنادیکه برای پرداختها مورد قبول واقع میشود بطور مشترک ‌بین وزارت امور اقتصادی و دارائی و وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به مراکز جهاد ابلاغ میشود.

ماده 35 - در صورتیکه مسوول امور مالی هر یک از مراکز جهاد پرداخت وجهی را خلاف مقررات این قانون ببیند موظف است مراتب را با ذکر‌ دلیل بدستور دهنده منعکس نماید.
‌با صدور دستور کتبی مجدد و قبول مسوولیت امر، مسوول امور مالی وجه را پرداخت و مراتب را به ترتیب به مسوول امور مالی رده بالاتر خود منعکس ‌می‌نماید.
‌مسوول امور مالی مرکز نیز موظف است در صورت تأیید خلاف بودن موارد فوق و یا وجود چنین مواردی در مرکز موضوع را به وزیر گزارش نماید تا‌ تصمیم مقتضی بر مبنای مقررات توسط ایشان اتخاذ گردد. چنانچه وزیر در انجام امر خلاف مقررات این قانون تأکید ورزید و کتباً مسوولیت امر را بعهده گرفت مسوول امور مالی مرکز نسبت به پرداخت موارد مربوط به مرکز اقدام و کلیه موارد ایجاد تعهد و یا پرداخت بدون اعتبار را به وزارت امور‌اقتصادی و دارائی گزارش میدهد، وزارت امور اقتصادی و دارائی در صورتیکه مورد را خلاف تشخیص داد مراتب را برای تعقیب به دادستان دیوان‌ محاسبات کشور اعلام می‌نماید

بخش سوم (‌مقررات اداری - استخدامی)

فصل اول - کلیات

 

ماده 36 - همکاران وزارت جهاد کشاورزی بر حسب نوع ارتباط با وزارت جهاد کشاورزی عبارتند از:

الف - همکارانی که برای یکی از مشاغل مستمر ‌وزارت جهاد کشاورزی استخدام شده‌اند و عضو نامیده می‌شوند، مشمول این مقررات خواهند بود.

ب - همکاران قراردادی که برای مدت معین به خدمت در وزارت جهاد کشاورزی مشغول می‌شوند.

‌تبصره - آیین‌نامه مقررات استخدامی و نحوه پرداخت حقوق و مزایای همکاران قراردادی توسط وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری سازمان امور اداری و‌استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ج - همکاران مردمی که علاقمند به خدمت داوطلبانه در وزارت جهاد کشاورزی باشند.

‌تبصره - نحوه همکاری و میزان پرداخت‌ها به این همکاران توسط وزیر وزارت جهاد کشاورزی به تصویب خواهد رسید.

‌د - همکارانی که به عنوان کارگر به کار گمارده شده باشند که این افراد تابع مقررات قانون کار خواهند بود.

‌ماده 37 - کلیه مشمولان خدمت نظام وظیفه عمومی پس از پایان دوره آموزشی در صورت تمایل با موافقت ارتش یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌حسب مورد در زمان صلح و با رعایت اصل 147 قانون اساسی می‌توانند باقیمانده دوره خدمت ضرورت خود را در وزارت جهاد کشاورزی بگذرانند.

‌تبصره - آیین‌نامه اجرایی این ماده توسط وزارتخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی و سپاه و دفاع تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

فصل دوم - ورود به خدمت

 

‌ماده 38 - اعضای وزارت جهاد کشاورزی باید دارای شرایط ذیل باشند:

‌الف - اسلام و عمل به احکام دین و اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی ایران.

ب - اخلاق اسلامی و حسن سابقه از نظر صداقت، امانت و عدم تجاهر به فسق.

ج - لیاقت و شایستگی جهت تصدی امور محوله.

‌د - حداقل 18 سال سن و حداکثر 30 سال برای کسانی که از تاریخ تصویب این قانون عضو می‌شوند.

تبصره 1 - در موارد خاص در رابطه با افرادی که به مشاغل تخصصی تصدی می‌یابند با تصویب وزیر وزارت جهاد کشاورزی حداکثر سن به 40 سال‌افزایش می‌یابد.

‌تبصره 2 - در رابطه با مشاغل تخصصی که به تصویب کمیته مذکور در ماده 45 خواهد رسید حداکثر سن به 40 سال قابل افزایش خواهد بود.

ه - سلامت جسمی و روحی جهت انجام امور محوله (‌با تأیید پزشک معتمد وزارت جهاد کشاورزی).

‌و - حداقل سواد خواندن و نوشتن.

‌ز - انجام خدمت وظیفه عمومی یا داشتن معافیت قانونی.

ح - تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

‌ماده 39 - افرادی که توسط وزارت جهاد کشاورزی پذیرش می‌شوند بر حسب نوع شغل یک دوره آزمایشی را طی خواهند کرد که حداقل آن 6 ماه و حداکثر از دو‌سال تجاوز نخواهد کرد.
‌هر فرد در خلال دوره آزمایشی مورد ارزشیابی قرار گرفته و چنانچه لیاقت و کار دانی و علاقه به کار از خود نشان داده باشد به استخدام وزارت جهاد کشاورزی درآمده و ‌مدت دوره آزمایشی نیز جز سنوات خدمات وی محسوب می‌شود چنانچه افرادی ضمن دوره آزمایشی صالح برای ابقاء در خدمت مورد نظر تشخیص‌ داده نشوند به خدمت آزمایشی آنان خاتمه داده خواهد شد.

‌تبصره 1 - حقوق و مزایا در دوره آزمایشی معادل حقوق و مزایای شغل مربوطه برای هر فرد تعیین و پرداخت می‌گردد. در رابطه با سایر مزایای‌مذکور در مقررات این قانون با افراد در دوران خدمت آزمایشی، مشابه همکاران قراردادی رفتار خواهد شد.

‌تبصره 2 - به افرادی که به خدمت آزمایشی آنان خاتمه داده می‌شود حقوق متعلقه به مدت زمان مرخصی استحقاقی استفاده نشده، پرداخت‌خواهد گردید.

‌ماده 40 - جهت استخدام قطعی عضو موظف به سپردن تعهد سه سال خدمت مستمر برای ‌وزارت جهاد کشاورزی است.

ماده 41 - در شرایط مساوی اولویت استخدام آزمایشی و قطعی به ترتیب با 1 - جانبازان 2 - فرزندان شهدا و مفقودالاثرها و اسرای انقلاب اسلامی خواهد بود.

ماده 42 - حکم استخدام آزمایشی اعضاء بر اساس ضوابط مصوب توسط سازمان ‌جهاد کشاورزی استان صادر می‌گردد و حکم استخدام قطعی اعضاء پس از پایان‌ خدمت آزمایشی توسط جهاد مرکز صادر خواهد گردید.

ماده 43 - محل خدمت اعضاء وزارت جهاد کشاورزی بر اساس ضوابط مصوب تعیین خواهد شد.

‌ماده الحاقی - وزارت می‌تواند فارغ‌التحصیلان رتبه‌های اول تا سوم دانشگاهها، مؤسسات مراکز‌آموزش عالی معتبر را در رشته‌های اصلی مرتبط با وظایف وزارت درصورت نیاز و به ازاء‌ کاهش دو نفر نیرو، یک نفر را بدون اخذ مجوزهای استخدامی جذب نماید.
فصل سوم - حقوق و مزایا و طبقه‌بندی مشاغل

ماده 44 - وزارت جهاد کشاورزی با رعایت اصل چندپیشگی و سیالیت و حفظ تحرک و کارآیی، مشاغل مستمر خود را تهیه و بر اساس عوامل مؤثر در انجام شغل از‌قبیل اهمیت وظایف و مسئولیت‌ها، سطح معلومات علمی و میزان تجربه عملی، لزوم برنامه‌ریزی و نیاز به خلاقیت و ابتکار و سایر عوامل مؤثر در‌تجزیه شغل، ارزشیابی و طبقه‌بندی نموده و به یکی از گروه‌های شغلی جداول مربوط به حق نوع کار، اختصاص می‌دهد.

‌ماده 45 - کمیته‌ای پنج نفری به ریاست دبیر کل سازمان امور اداری استخدامی کشور متشکل از دو نفر به معرفی ‌وزارت جهاد کشاورزی و دو نفر به معرفی سازمان ‌امور اداری و استخدامی با تأیید هیأت وزیران جهت انجام وظایف ذیل تشکیل می‌گردد:

1 - تعیین مشاغل کارگری.

2 - تصویب طبقه‌بندی مشاغل و نحوه تخصیص مشاغل به گروه‌های جداول بنا به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی.

‌ماده 46 - حقوق ماهیانه اعضاء جهاد متشکل از دو جزء، حق نوع کار با احتساب افزایش سنواتی و حق عائله‌مندی خواهد بود.


‌ماده 47 - حق نوع کار بر اساس نوع شغل طبق جداول مربوطه که ارقام آن از 250 کمتر و از 850 بیشتر نخواهد بود معین می‌گردد ضریب این‌جداول 100 ریال تعیین می‌شود و تغییرات بعدی این ضریب بنا به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.

‌تبصره 1 - رقم حق نوع کار برای مشاغل نادر حداکثر تا 1000 قابل افزایش خواهد بود که با پیشنهاد جهاد به تأیید شورای حقوق د دستمزد خواهد‌رسید.

‌تبصره 2 - ارقام جداول به پیشنهاد جهاد و تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد بود.

‌ماده 48 - حق عائله‌مندی عضو عبارت است از حق همسر، حق اولاد، حق افراد تحت تکفل و ارقام آنها به ترتیب به قرار زیر است:
100، حق همسر در صورتی که شاغل نباشد حق اولاد و حق افراد تحت تکفل هر کدام 20 می‌باشد (‌تحت تکفل حداکثر 2 نفر از اقارب درجه 1)‌ضریب حقوق عائله‌مندی 100 ریال تعیین شده و تغییرات بعدی آن بنا به پیشنهاد جهاد به تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد رسید.

‌تبصره - ارقام مربوط به حق اولاد و حق افراد تحت تکفل تنها در صورت احراز شرایط مندرج در ماده 68 پرداخت خواهد گردید.

‌ماده 49 - در صورت رضایت‌بخش بودن خدمات اعضاء بر اساس نتایج ارزشیابی حاصله در پایان هر سال عضو از افزایش سنواتی معادل 3% حق‌نوع کار گروه مربوطه به نحوی که این مبلغ از یک هزار ریال کمتر نباشد بهره‌مند می‌شود.

‌تبصره - چنانچه گروه شغلی عضو ارتقاء یابد ملاک احتساب افزایش سنواتی 3% در سال جدید رقم پرداخت حق نوع جدید خواهد بود و به‌مجموع دریافت فرد بابت افزایش سنواتی در گروه قبلی افزوده خواهد شد.

‌ماده 50 - جهاد می‌تواند در صورت لزوم و استحقاق نسبت به برقراری تسهیلات لازم و مبالغی جهت اعضای خود در موارد ذیل اقدام نماید:

‌الف - تسهیلات لازم برای آن دسته از اعضاء که در مناطق محروم و دارای شرایط خاص مشغول انجام وظیفه می‌باشند فراهم نماید و مبلغی‌ماهانه به این افراد پرداخت نماید.

ب - پرداخت فوق‌العاده اشتغال کار در خارج از کشور، نوبت کاری کشیک، مدیریت و سرپرستی مشاغل حساس، امنای اموال.

ج - پرداخت معادل یک ماه حقوق به عنوان کمک هزینه ازدواج.

‌د - جبران هزینه‌های مأموریت، ایاب و ذهاب، سفر و نقل مکان.

‌تبصره 1 - مناطق محروم و دارای شرایط خاص و مشاغل کمیاب و همچنین نوع تسهیلات و میزان پرداختی در هر منطقه و مبالغ مربوط به‌فوق‌العاده‌ها و جبران هزینه‌ها و مطابق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط جهاد تهیه و به تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد رسید.

‌تبصره 2 - به پزشکان، دندانپزشکان و دامپزشکان شاغل در جهاد حق محرومیت از مطب طبق قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی پرداخت‌خواهد شد.

‌ماده 51 - جهاد می‌تواند به آن دسته از اعضاء که نحوه انجام کار آنان بر اساس نتایج ارزشیابی حاصله مطلوب باشد هر چهار ماه یک بار مبلغی به‌عنوان حق کارآیی به نحوی که مبلغ مذکور حداکثر 30% حقوق فرد در یک ماه باشد پرداخت نماید.

‌تبصره - آیین‌نامه پرداختی فوق به تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد رسید.

‌ماده 52 - جهاد می‌تواند در صورتی که نحوه انجام وظایف متصدیان مشاغل مختلف موجب افزایش کارآیی و کوتاه شدن مدت انجام کار و سرعت‌بخشیدن در انجام برنامه‌های عمرانی بیش از حد متعارف و استفاده بهینه از ماشین آلات و امکانات شود مبلغی به عنوان حق کارانه به جای حق نوع کار‌به اعضاء پرداخت نماید.

‌تبصره - فهرست مشاغل فوق به تصویب کمیته مذکور در ماده 45 می‌رسد و میزان حق کارانه به تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد رسید.

ماده الحاقی - ‌به وزارت جهاد کشاورزی اجازه داده می‌شود به منظور ایجاد انگیزه، افزایش کارآیی ‌و بهره‌وری کارکنان برای تلاش در عرصه‌ها و مراکز تولید و افزایش کمیت و کیفیت ‌تولیدات بخش کشاورزی، فوق‌العاده‌هایی را با پیشنهاد وزیر و تصویب هیأت وزیران ‌پرداخت نماید.


فصل چهارم - ارزشیابی و آموزش

 

ماده 53 - وزارت جهاد کشاورزی موظف است در فواصل معین استعداد و صلاحیت اعضاء خود را بررسی و ارزیابی نماید این ارزشیابی به نحوی صورت خواهد‌گرفت که موجب ارشاد و کشف استعدادها و لیاقت‌های عضو جهت واگذاری مسئولیت مناسب و ارتقاء گروه و افزایش سنواتی سالیانه و یا لزوم‌گذراندن دوره آموزشی یا اعطاء بورسیه‌های تحصیلی و یا برقراری حق کارآیی بشود.

‌تبصره - آیین‌نامه نحوه ارزشیابی به تصویب وزیر وزارت جهاد کشاورزی خواهد رسید.

ماده 54 - وزارت جهاد کشاورزی موظف است جهت تقویت بینش اعتقادی و توانایی‌های علمی اعضاء، آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی و معارف اسلامی را برای‌اعضاء وزارت جهاد کشاورزی برگزار نماید

‌تبصره - آیین‌نامه آموزشی دوره‌های کوتاه مدت به تصویب وزیر ‌وزارت جهاد کشاورزی خواهد رسید.

ماده 55 - وزارت جهاد کشاورزی جهت برگزاری دوره‌های آموزش عالی با کسب مجوز و رعایت ضوابط وزارت فرهنگ و آموزش عالی و شورای عالی انقلاب‌فرهنگی می‌تواند اقدام به ایجاد مؤسسه آموزشی بنماید.

تبصره- آیین‌نامه اجرایی تأسیس دوره‌های آموزش عالی توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت وزارت جهاد کشاورزی تهیه و تصویب خواهد شد.

فصل پنجم - امور رفاهی جهادگران

 

ماده 56 - اعضاء وزارت جهاد کشاورزی سالانه تا یک ماه به تناسب مدت خدمت در سال حق استفاده از مرخصی استحقاقی با برخورداری از حقوق کامل را خواهند‌داشت.

ماده 57 - اعضاء وزارت جهاد کشاورزی در صورت ابتلاء به بیماری‌هایی که مانع از انجام خدمت باشد از مرخصی استعلاجی استفاده خواهند کرد و جز در موارد ‌بیماری‌های صعب‌العلاج مدت مرخصی استعلاجی حداکثر چهار ماه خواهد بود.

ماده 58 - عضو وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با موافقت مسئولین مربوطه از مرخصی بدون حقوق استفاده نماید.

‌تبصره 1 - حداکثر مدتی که عضو می‌تواند در طول خدمت خود از مرخصی بدون حقوق با موافقت جهاد استفاده نماید سه سال خواهد بود ولی‌برای ادامه تحصیلات عالی تخصصی در رشته مورد نیاز جهاد حداکثر این مرخصی تا 2 سال دیگر قابل تمدید خواهد بود.

‌تبصره 2 - مدت مرخصی بدون حقوق جزء سابقه خدمت عضو محسوب نمی‌گردد.

تبصره 3 - در مواردی که عضو در مدت مرخصی به تحصیل در رشته‌های مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی اشتغال داشته باشد با پرداخت کسورات، این مدت جزء‌سابقه فرد محسوب خواهد شد.

‌ماده 59 - میزان و نحوه استفاده و مراجع تأیید مرخصی‌های مذکور در مواد 56، 57، 58، مطابق آیین‌نامه‌ای است که به‌ تصویب وزیر وزارت جهاد کشاورزی می‌رسد.

ماده 60 - به وزارت جهاد کشاورزی اجازه داده می‌شود حسب اقتضاء بعضی مشاغل و محل خدمت با تأیید کمیته موضوع ماده 45 سالی چهار بار و هر بار حداکثر‌سه روز مرخصی با استفاده از حقوق به اعضاء اعطاء نماید.

ماده 61 - در صورت استعفاء، فوت و یا اخراج عضو وزارت جهاد کشاورزی، حقوق متعلقه به مدت زمان مرخصی استحقاقی استفاده نشده فرد موضوع ماده 56، به‌وی یا وراث قانونی او پرداخت می‌شود.

ماده 62 - وزارت جهاد کشاورزی مجاز است به منظور برخورداری همکاران خود از امکانات درمانی موجود در کشور با عنایت به موارد ذیل نسبت به ایجاد صندوق‌تأمین درمانی جهت ارائه خدمات و پرداخت کلیه هزینه‌های درمانی همکاران وزارت جهاد کشاورزی به طور خودکفا تا تصویب قانون جدید نحوه تأمین خدمات درمانی‌کشور اقدام نماید:

الف - همکاران ‌وزارت جهاد کشاورزی ماهانه به ازای هر یک از افراد خانواده و تحت تکفل خود مبلغ 300 ریال به صندوق واریز نمایند.

ب - وزارت جهاد کشاورزی نیز به ازای هر فرد مبلغ 500 ریال به صندوق واریز می‌نماید.

ج - دفترچه‌های خدمات درمانی وزارت جهاد کشاورزی در اختیار کلیه همکاران قرار گرفته و همکاران می‌توانند با مراجعه به کلیه مراکز درمانی و در سراسر کشور‌اقدام به معالجه نمایند.

د - تعرفه درمانی وزارت جهاد کشاورزی برای پرداخت حق درمان به همکاران با رعایت تعرفه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.

تبصره - در صورتی که وجوه حاصله از این طریق کفایت هزینه‌های درمانی جهادگران را نکند ‌وزارت جهاد کشاورزی با منظور کردن اعتباری در بودجه خود نسبت‌ به رفع کمبود اقدام می‌نماید.

‌ماده الحاقی - وزارت جهاد کشاورزی مجاز است با موافقت کارکنان شاغل، بازنشسته و‌ وظیفه‌بگیر، ماهیانه به ازاء هر فرد (‌همسر و فرزندان و افراد تحت تکفل) معادل یک درصد (1%) حداقل حقوق کارکنان دولت را بابت ارائه خدمات درمانی مکمل از حقوق آنان کسر ‌نماید.


فصل ششم - ازکارافتادگی و معذوریت از کار و وظیفه

 

‌ماده 63 - عضو جهاد پس از 30 سال خدمت و یا خدمت 60 سال سن می‌تواند از کار کردن اعلام معذوریت نماید و جهاد موظف به برقراری حق‌تأمین معذوریت از کار وی می‌باشد.

‌تبصره 1 - عضو جهاد که در کارهای سخت و زیان‌آور و در مناطق بد آب و هوا اشتغال به کار داشته باشد پس از 25 سال خدمت می‌تواند طبق این‌ماده از کار کردن اعلام معذوریت نماید.

‌تبصره 2 - جهاد مجاز است پس از 25 سال خدمت در صورت تقاضای عضو وی را معذور از کار اعلام نماید.

‌تبصره 3 - چنانچه فرد پس از احراز شرایط این ماده درخواست تأمین معذوریت از کار نکند در صورت داشتن توانایی کار به تشخیص مسئولین‌مربوطه می‌تواند با شرایط قبلی به کار خود ادامه دهد. در غیر این صورت با تشخیص جهاد نسبت به معذور نمودن وی از کار اقدام می‌شود.

‌ماده 64 - در صورتی که فرد پس از احراز شرایط ماده 63 نیز مایل به ادامه کار و خدمت نیمه وقت در جهاد باشد در صورت موافقت مسئولین‌می‌تواند به خدمت خود ادامه دهد.

‌تبصره 1 - در محاسبه حقوق فرد در این شرایط، حق نوع کاری وی 50 تا 80% حق نوع کار آخرین گروه فرد محاسبه و پرداخت خواهد شد.

‌تبصره 2 - مدت سابقه کار فرد در این دوران به شرط پرداخت کسورات حقوق کامل به طور تمام وقت محاسبه می‌شود، در هر حال برای سنوات‌خدمت زائد بر 30 سال کسور معذوریت از کار برداشت نخواهد شد.

‌تبصره 3 - محاسبه افزایش سنواتی بر مبنای 50 تا 80% حق نوع کار در این دوران خواهد بود.

‌ماده 65 - مبلغ حق تأمین معذوریت از کار اعضاء جهاد ماهیانه عبارت است از مجموع:

‌الف - 1.30 x سابقه کار فرد x 50% معدل حق نوع کار سه سال آخر خدمت (‌با احتساب افزایش سنواتی).

ب - حق عائله‌مندی (‌حق همسر و اولاد و حق افراد تحت تکفل).

‌تبصره - سابقه کار اعضاء فعلی جهاد از زمان اشتغال تا تصویب این قانون بدون پرداختی کسورات احتساب خواهد شد.

‌ماده 66 - هر گاه عضو جهاد به علت بیماری و یا حادثه غیر ناشی از کار معلول و یا ناقص گردد به نحوی که به تأیید پزشک یا پزشکان معتمد جهاد‌نتواند ادامه خدمت دهد حقوق وی به طریق زیر محاسبه و پرداخت خواهد شد:
‌حق عائله‌مندی + 50% حق نوع کار با (‌احتساب افزایش سنواتی) x 1.30 سابقه کار فرد.

‌تبصره 1 - در صورتی که سابقه کار عضو موضوع این ماده از 15 سال کمتر باشد مدت خدمت او 15 سال منظور خواهد شد.

‌تبصره 2 - در صورتی که معلولیت موضوع ماده 66 به گونه‌ای باشد که عضو بتواند متصدی شغل دیگری در جهاد شود حقوق وی بر مبنای شغل‌جدید محاسبه و پرداخت خواهد شد و در هر حال مبلغ پرداختی به وی از مقرری موضوع این ماده کمتر نخواهد بود.

‌ماده 67 - در صورتی که عضو به علت حوادث ناشی از کار و یا بیماری حرفه‌ای معلول شود به نحوی که از کار کردن بازبماند حقوق ماهیانه وی به‌طریق زیر محاسبه و پرداخت می‌شود.
80% معدل حق نوع کار سه سال آخر خدمت با احتساب افزایش سنواتی + حق عائله‌مندی.

‌تبصره 1 - چنانچه معلولیت فرد در رابطه با جبهه‌های جنگ باشد برابر آخرین پرداختی ماهیانه به وی پرداخت خواهد شد.

‌تبصره 2 - در صورتی که معلولیت موضوع ماده 67 به گونه‌ای باشد که عضو بتواند متصدی شغل دیگری در جهاد شود حقوق وی بر مبنای شغل‌جدید محاسبه و پرداخت خواهد شد و چنانچه مبلغ پرداختی کمتر از حقوق و مزایای سابق آن باشد، مابه‌التفاوت به عنوان تفاوت تطبیق پرداخت‌خواهد شد و تا زمانی که مابه‌التفاوت پرداخت می‌شود هر گونه افزایش پرداختی از مبلغ مابه‌التفاوت کسر خواهد شد.

‌ماده 68 - در صورتی که عضو جهاد فوت شود حقوق وظیفه بازماندگان وی با توجه به شرایط ذیل به تساوی بین آنان تقسیم می‌گردد:

‌الف - همسر دائمی و فرزندان و نوادگان اناث متوفی تا زمانی که شغل و یا شوهر اختیار نکرده باشند.

ب - شوهر، در صورتی که علیل و ازکارافتاده و تحت تکفل همسر متوفای خود بوده باشد.

ج - پسران متوفی تا پایان بیست‌سالگی و در صورت ادامه تحصیل در مؤسسات آموزش عالی رسمی حداکثر تا پایان بیست و پنج‌سالگی.

‌د - فرزندان علیل یا ناقص‌العضو متوفی که ازکارافتاده (‌مادام‌العمر) باشند.

ه - والدین متوفی مشروط بر این که تحت تکفل متوفی بوده باشند.

‌تبصره 1 - حقوق وظیفه موضوع این ماده در مورد کسانی که شخصاً دارای تمکن مالی در امرار معاش مناسب می‌باشند و یا آنکه افراد دیگر شرعاً‌مکلف به اداء نفقه آنها می‌باشند و همچنین دانشجویانی که شخصاً تمکن مالی جهت مخارج ادامه تحصیل داشته باشند قابل پرداخت نخواهد بود.‌احراز عدم تمکن مالی و عدم تأمین نفقه موکول به ادعای ذینفع خواهد بود مگر در مواردی که خلاف آن ثابت شود.

‌تبصره 2 - حقوق وظیفه بازماندگان عضو معذور و ازکارافتاده متوفی و عضوی که به علت حادثه یا بیماری غیر ناشی از کار فوت شود به این طریق‌محاسبه می‌گردد:
(‌سابقه کار مستمر) . (30) x 40% حق نوع کار (‌با احتساب افزایش سنواتی) + حق عائله‌مندی

‌تبصره 3 - هر گاه عضو ازکارافتاده (‌موضوع ماده 67) به علت حادثه ناشی از کار یا بیماری حرفه‌ای فوت شود تمام حقوق وی محاسبه و پرداخت‌خواهد شد.

‌تبصره 4 - هر گاه عضو وزارت جهاد کشاورزی به علت حادثه ناشی از کار فوت و یا شهید شود پس از ارتقاء تمام حقوق وی محاسبه و پرداخت خواهد شد.

ماده 69 - از تاریخ تصویب این قانون صندوق بازنشستگی کارکنان وزارت به صورت صندوقی مستقل و وابسته به وزارت جهاد کشاورزی تأسیس‌ و وزارت جهاد کشاورزی مکلف است هر ماه هشت و نیم درصد (8.5%) از حقوق ماهیانه اعضاء کسر کرده و بابت سهم اعضاء و معادل همین مبلغ را نیز از بودجه وزارت جهاد کشاورزی بابت سهم خود به صندوق مزبور واریز نماید.

تبصره 1 - وزارت جهاد کشاورزی مجاز است از محل وجوه واریزی به صندوق فوق‌الذکر سرمایه گذاری در کارهای تولید و خدماتی و مشارکت با مؤسسات دولتی‌ و بانک‌ها بنماید و درآمد حاصله را به صندوق مزبور واریز نماید.

‌تبصره 2 - در صورت عدم کفایت وجوه صندوق مزبور جهت پرداخت حقوق وظیفه و ازکارافتادگی و معذوریت از کار اعضای وزارت جهاد کشاورزی، دولت مکلف‌ است کمبود آن را سالانه در بودجه خود منظور و تأمین نماید.

‌تبصره3 - آیین‌نامه این صندوق به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

فصل هفتم - تکالیف عمومی جهادگران

 

ماده 70 - اعضاء وزارت جهاد کشاورزی موظف به رعایت کلیه مقررات و ضوابط وزارت جهاد کشاورزی و آمادگی فعالیت در هر مکان و زمان که ضرورت کار ایجاب کند می‌باشند.

ماده 71 - رسیدگی به تخلفات اداری اعضاء وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365.12.25 مجلس شورای اسلامی و‌اصلاحات بعدی آن خواهد بود.

فصل هشتم - پایان خدمت

 

ماده 72 - عضو وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند از خدمت در وزارت جهاد کشاورزی استعفاء نماید. در هیچ مورد استعفای عضو رافع تعهدات وی در برابر وزارت جهاد کشاورزی نخواهد بود. استعفاء‌از تاریخی تحقق می‌یابد که وزارت جهاد کشاورزی به موجب حکم کتبی با آن موافقت نماید و عضو با وزارت جهاد کشاورزی تصفیه حساب کند. وزارت جهاد کشاورزی مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ‌ وصول استعفا رد یا قبول آن را کتباً اعلام دارد.

تبصره - در صورتی که عضو بدون کسب موافقت وزارت جهاد کشاورزی با استعفاء اقدام به ترک خدمت نماید با وی طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری رفتاری‌ خواهد شد.

ماده 73 - وجوهی که مستخدم مستعفی بابت حق بیمه از کارافتادگی و یا بازنشستگی به صندوق بیمه وزارت جهاد کشاورزی پرداخت نموده است به وی مسترد‌ خواهد شد.

‌تبصره - در صورتی که مستخدم مستعفی، مرخصی استحقاقی استفاده نشده‌ای داشته باشد حقوق و مزایای متعلقه بابت ایام مذکور به وی‌پرداخت خواهد شد.

‌ماده 74 - استخدام مجدد مستخدم مستعفی در صورت احتیاج به خدمت وی بلامانع است. سنوات خدمت وی از لحاظ بازنشستگی به شرط‌استرداد وجوهی که طبق ماده 73 دریافت داشت است قابل احتساب خواهد بود.

ماده 75 - چنانچه وزارت جهاد کشاورزی به لحاظ ارزشیابی و احراز عدم شایستگی و لیاقت عضو در انجام مأموریت‌های محوله نیاز نداشته باشد آماده خدمت‌ می‌نماید.

تبصره 1 - چنانچه پس از شش ماه نیازی در سایر قسمتهای وزارت جهاد کشاورزی به عضو آماده به خدمت نباشد به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، شهرداری‌ها،‌مؤسسات و شرکت‌های دولتی و یا نهادهای انقلاب اسلامی دیگر در صورت نیاز منتقل می‌شود و در غیر این صورت عضو آماده به خدمت پس از‌گذشت 6 ماه بازخرید خواهد شد.

تبصره 2 - وجهی که در ازاء سنوات خدمت در وزارت جهاد کشاورزی به افراد بازخرید شده پرداخت می‌شود عبارت است از معادل 45 روز آخرین حقوق پرداختی(‌مطابق آیین‌نامه‌ای که قبل از اجرای این قانون در وزارت جهاد کشاورزی اعمال می‌شده) در ازای هر سال سابقه خدمت.

‌تبصره 3 - خدمت بیش از 6 ماه یک سال محسوب خواهد شد.

‌تبصره 4 - دوران آمادگی به خدمت با پرداخت کسور دوران معذوریت از کار جزء سنوات خدمت عضو محسوب خواهد شد.

‌تبصره 5 - در طی یک سال مذکور در تبصره 1 حقوق کامل عضو به وی پرداخت خواهد شد.

‌تبصره 6 - وزارت جهاد کشاورزی مکلف است تا زمانی که عضو آماده به خدمت را در اختیار دارد برای تصدی مشاغل مشابه به شرط آنکه عضو آماده به خدمت با‌شرایط مورد نیاز وجود داشته باشد استخدام جدید ننماید.

فصل نهم - تطبیق

 

‌ماده 76 - ‌وزارت جهاد کشاورزی موظف است در اجرای ماده 44 این مقررات کلیه اعضاء ثابت خود را از تاریخ تصویب تشکیلات، با تشکیلات مصوب برای ‌مشاغل مستمر تطبیق دهد و همکاران ثابتی را که شغل آنها مورد نیاز نباشد طبق ماده 75 با آنان عمل نماید.

‌ماده 77 - در صورتی که مجموع حقوق و مزایای اعضایی که به موجب این مقررات تطبیق وضع می‌یابند کمتر از حقوق و مزایای مقرری سابق آنان‌باشد مابه‌التفاوت به عنوان تفاوت تطبیق به ایشان پرداخت خواهد شد و تا زمانی که مابه‌التفاوت پرداخت می‌شود هر گونه افزایش پرداختی از مبلغ‌مابه‌التفاوت کسر خواهد شد.

ماده 78 - مستمری اعضاء ازکارافتاده وزارت جهاد کشاورزی مستمری بازماندگان وظیفه‌بگیر اعضای متوفی بر اساس مقررات این قانون تغییر وضع خواهد نمود و‌چنانچه کمتر از مستمری سابق آنان باشد مابه‌التفاوت به عنوان تفاوت تطبیق به آنان پرداخت خواهد شد بدیهی است هر گونه افزایش حقوق مادام که‌تفاوت تطبیق پرداخت می‌شود از مبلغ مابه‌التفاوت کسر خواهد شد.

ماده 79 - آن بخش از مستخدمین دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی که به وزارت جهاد کشاورزی منتقل می‌شوند از جمله کسانی که قبل از تصویب این قانون طبق‌ تبصره ماده 7 قانون تشکیل وزارت جهاد منتقل شده‌اند با توجه به تخصص و تجربه و سوابق خدمتی در یکی از گروه‌های شغلی مذکور در ماده 44 قرار‌می‌گیرند و از حقوق و مزایای مربوطه بهره‌مند خواهند شد. بدیهی است چنانچه حقوق تعیین شده در وزارت جهاد کشاورزی کمتر از حقوق قبلی مستخدم منتقل شده‌باشد مابه‌التفاوت به فرد پرداخت خواهد شد و هر گونه افزایش حقوق مادام که تفاوت تطبیق پرداخت می‌شود از مبلغ مابه‌التفاوت کسر خواهد شد.

تبصره - کسور بازنشستگی سهم عضو مربوط به اعضاء مذکور در این ماده به صندوق بازنشستگی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی توسط دستگاه‌سابق مستخدم واریز خواهد گردید.

‌ماده 80 - احتساب سنوات خدمت همکاران ثابت قبل از تصویب قانون که طبق ماده 76 تطبیق وضع می‌یابند از بدو ورود به وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود.

‌ماده 81 - ملاک تشخیص سن اعضاء که در تاریخ تصویب این قانون در خدمت ‌وزارت جهاد کشاورزی هستند و کسانی که بعد از تصویب این قانون به عضویت ‌وزارت جهاد کشاورزی ‌در آیند شناسنامه‌ای است که بدو ورود ارائه داده و یا می‌دهند در صورتی که در شناسنامه ماه تولد قید نشده باشد اول مهر ماه سال تولد ملاک محاسبه‌خواهد بود.

‌ماده 82 - مدت خدمت وظیفه عمومی عضو وزارت جهاد کشاورزی جزء سنوات خدمت وی محسوب خواهد شد.

ماده الحاقی - افرادی که از محل اعتبارات عمرانی به کار گرفته شده‌اند و دارای حداقل پنج سال‌ سابقه تا تاریخ تصویب این قانون می‌باشند، در صورتی که دارای مدرک تحصیلی ‌دانشگاهی باشند درصورت نیاز وزارت حسب درخواست آنان همکار قراردادی موضوع‌بند (ب) ماده (36) قانون جهاد محسوب خواهند شد.


فصل دهم - مقررات مختلف

 

ماده 83 - مأموریت و انتقال اعضاء وزارت جهاد کشاورزی به وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و مأموریت و انتقال‌ مستخدمین دستگاه‌های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی به وزارت جهاد کشاورزی با رعایت مقررات مربوطه مجاز است.

‌تبصره - کسور معذوریت از کار واریزی به صندوق بازنشستگی کارکنان وزارت عضوی که از وزارت جهاد کشاورزی به دستگاه‌های مذکور در این ماده‌منتقل می‌شود توسط وزارت جهاد کشاورزی به صندوق بازنشستگی آن دستگاه واریز خواهد شد.

‌ماده 84 - حقوق و مزایا، مرخصی و سوابق سنواتی آن عده از اعضاء که در جبهه خدمت می‌نمایند طبق مصوبات قانونی مربوط به جنگ خواهد‌بود.

ماده 85 - ‌در مواردی که در این قانون حکمی برای آن پیش‌بینی نشده است، قوانین ‌استخدامی کشوری، محاسبات عمومی و «‌قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به‌ موجب‌قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند‌ مصوب 6/11/1364» و سایر قوانین و مقررات عمومی لازم‌الاجراء می‌باشد.

‌ماده 86 - وزارت جهاد کشاورزی موظف است حداکثر ظرف مدت یک سال از تاریخ تصویب این قانون، آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه را تهیه نموده و به تصویب‌ مراجع مذکور در این قانون برساند و تا زمانی که هر یک از آیین‌نامه‌های اجرایی به تصویب نرسیده است مقررات جاری وزارت جهاد کشاورزی در آن مورد کماکان معتبر و‌قابل اجرا خواهد بود.

‌ماده 87 - آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون به جز مواردی که برای تصویب آنها مرجع مشخصی ذکر گردیده پس از تصویب هیأت وزیران به مورد‌اجرا گذارده خواهد شد.

‌قانون فوق مشتمل بر هشتاد و هفت ماده و شصت و نه تبصره در جلسه علنی روز سه‌شنبه بیست و سوم فروردین ماه یک هزار و سیصد و شصت و‌هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1367/2/4 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

ابطال تبصره 2 و 3 تعرفه شماره 12 عوارض سال 98

صدور پروانه ساختمانی با تراکم شناور برخلاف طرح تفصیلی

انواع چک در قانون