قانون بیمه محصولات کشاورزی

قانون-بیمه-محصولات-کشاورزی

قانون بیمه محصولات کشاورزی


قانون بیمه محصولات کشاورزی

 


‌ماده واحده - به منظور انجام بیمه انواع محصولات کشاورزی، دام، طیور، زنبور عسل، کرم ابریشم و آبزیان پرورشی در مقابل خسارتهای ناشی از‌سوانح طبیعی و حوادث قهری نظیر تگرگ، طوفان، خشکسالی، زلزله، سیل، سرمازدگی، یخبندان، آتش‌سوزی، صاعقه، آفات و امراض نباتی عمومی و‌قرنطینه‌ای امراض واگیر حیوانی عمومی و قرنطینه‌ای به عنوان وسیله‌ای برای نیل به اهداف و سیاستهای بخش کشاورزی، صندوق بیمه کشاورزی در‌بانک کشاورزی تأسیس می‌شود.
‌تبصره 1 - صندوق بیمه محصولات کشاورزی دارای استقلال مالی و شخصیت حقوقی است و بر اساس مقررات قانونی شرکتهای دولتی اداره و‌دارای شورای عالی مرکب از وزراء کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به
ریاست وزیر کشاورزی‌می‌باشد، حدود وظایف و اختیارات شورای عالی در اساسنامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی خواهد آمد.
‌تبصره 2 - شورای عالی بیمه محصولات کشاورزی دارای کمیته فنی مرکب از نمایندگان ذیصلاح و تام‌الاختیار اعضای شورای عالی و صندوق با‌وظایف زیر خواهد بود.
1 - بررسی و تأیید کلیه طرحها و برنامه‌ها و مسائلی که از طریق صندوق به شورای عالی احاله می‌گردد.
2 - نظارت بر حسن اجرای طرحها و برنامه‌های مصوب به نیابت از طرف شورای عالی.
3 - بررسی و اظهار نظر مشورتی در مورد مسائل و مشکلاتی که توسط صندوق ارجاع می‌شود.
‌تبصره 3 - هیأت مدیره صندوق مرکب از 5 نفر شامل مدیر عامل بانک کشاورزی و یک نفر از هیأت مدیره بانک کشاورزی و یک نماینده از جهاد‌سازندگی و دو نفر دیگر به معرفی وزیر کشاورزی و تصویب شورای عالی می‌باشد. مدیر عامل بانک کشاورزی سمت مدیر عامل صندوق بیمه‌محصولات کشاورزی را نیز به عهده خواهد داشت.
‌تبصره 4 - سرمایه اولیه صندوق بیمه کشاورزی مبلغ یک میلیارد ریال می‌باشد که به پیشنهاد وزارت کشاورزی از طریق دولت تأمین و پرداخت‌می‌گردد. سرمایه صندوق طبق اساسنامه مربوطه و با تصویب شورای عالی بیمه محصولات کشاورزی قابل افزایش می‌باشد.
‌تبصره 5 - دولت موظف است اساسنامه فوق را ظرف 3 ماه از تاریخ تصویب این لایحه تهیه و برای تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی نماید.
‌تبصره 6 - کمک دولت بابت تأمین قسمتی از سهم حق بیمه کشاورز و جبران زیانهای احتمالی عملیات بیمه به پیشنهاد شورای عالی صندوق بیمه‌محصولات کشاورزی و تصویب هیأت وزیران هرساله در بودجه کل کشور منظور و به صندوق پرداخت خواهد شد.
‌تبصره 7 - به تدریج که صندوق بیمه محصولات کشاورزی آمادگی لازم را برای انجام وظایف خود بر اساس این لایحه در هر منطقه و برای هر‌محصول اعلام نماید صندوق کمک به تولیدکنندگان خسارت دیده محصولات کشاورزی و دامی به فعالیتهای خود در آن منطقه و برای آن محصول‌خاتمه داده و منابع و امکانات مربوط را به صندوق بیمه محصولات کشاورزی منتقل خواهد نمود.
‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و هفت تبصره در جلسه روز یکشنبه اول خرداد ماه یک هزار و سیصد و شصت و دو مجلس شورای اسلامی تصویب‌و به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
 

منبع : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

مطالب مرتبط

قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب 1389,04,23

کنوانسیون حقوق کودک

اساسنامه شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی