قانون وظایف و مسئولیت های جمعیت حلال احمر

قانون-وظایف-و-مسئولیت-های-جمعیت-حلال-احمر

قانون وظایف و مسئولیتهای جمعیت هلال احمر مصوب 1362,10,20


قانون وظایف و مسئولیتهای جمعیت هلال احمر مصوب 1362,10,20

 

ماده واحده - جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران (‌جمعیت سابق شیر و خورشید سرخ ایران) دارای شخصیت حقوقی مستقل میباشد و‌به کلیه تعهدات و قراردادهای مصوب بین‌المللی مربوط به وظایف و مسئولیت جمعیتهای هلال احمر و صلیب سرخ جهانی و نیز مقررات اتحادیه ‌جهانی صلیب سرخ و هلال احمر که با سیاست‌ها و قوانین جمهوری اسلامی مغایرت نداشته باشد پایبند بوده و روابط خود را در چهارچوب سیاست‌خارجی کشور با کلیه جمعیتهای هلال احمر و صلیب سرخ در جهان محفوظ داشته و در مسائل امدادی برون مرزی و درون مرزی و تعهدات مربوط بر‌طبق اساسنامه‌ای که به پیشنهاد جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و با تأیید وزارت بهداری که بتصویب مجلس شورای اسلامی میرسد‌عمل میکند.

تبصره 1 - عبارت «جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران» جایگزین عبارت «جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران» میگردد.

تبصره 2 - دولت موظف است که کلیه وجوهی را که بموجب قانون جمعیت هلال احمر ایران وصول مینماید بخزانه واریز و معادل آن وجوه ‌در بودجه سال آینده به حساب جمعیت هلال احمر ایران منظور دارد.

تبصره 3 - بمنظور تقویت و تحکیم نیروی جمعیت و ایجاد تسهیلات لازم در جهت اجرای برنامه‌ها و فعالیتهای جمعیت و صیانت منابع مالی‌ کافی، دولت موظف است علاوه بر بذل مساعدت و همکاری در شئون مختلف هرساله در بودجه کل کشور ردیف اعتباری بعنوان اعانه جمعیت‌ هلال احمر جمهوری اسلامی ایران منظور دارد تا بر طبق اساسنامه مصوب و مقررات و ضوابط خاص جمعیت به مصرف برسد.

تبصره 4 - رئیس جمعیت هلال احمر با پیشنهاد وزیر بهداری و تأیید هیئت وزیران و با حکم وزیر مذکور به این سمت منصوب و یا عزل میشود.

تبصره 5 - کلیه اموال و دارائیها و اعتبارات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که از طریق عقود ناقله شرعی از قبیل وقف و صلح و هبه ‌و امثال آن سابقاً و از این به بعد به تملک جمعیت درآمده و یا بوسیله جمعیت ایجاد و احداث شده است کماکان در مالکیت جمعیت باقی مانده و کلیه‌مقررات و قوانین که بر خلاف آن موجب تضییع حقوق شرعیه جمعیت شده باشد لغو و بلااثر خواهد بود.

‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و پنج تبصره در جلسه روز سه شنبه بیستم دیماه یکهزار و سیصد و شصت و دو مجلس شورای اسلامی تصویب‌ و در تاریخ 27/10/1362 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

رای دیوان در خصوص هزینه خدمات باغات

جرم اجرای طلاق و فسخ ازدواج بدون رعایت تشریفات

قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی