ثبت حق الوکاله وکلا الزامی شد ، سامانه قرارداد الکترونیک چیست ؟

ثبت-حق-الوکاله-وکلا-الزامی-شد-،-سامانه-قرارداد-الکترونیک-چیست-؟

ثبت حق الوکاله وکلا الزامی شد ، سامانه قرارداد الکترونیک چیست ؟


در راستای مبارزه با فرار مالیاتی از امروز ثبت حق الوکاله وکلا در سامانه قرارداد الکترونیک، الزامی است.

 پس از وصول گزارش‌های متعددی درباره فرار مالیاتی وکلا، رئیس دستگاه قضا بخشنامه‌ای را صادر کرد که به موجب آن وکلا موظف به رعایت اصول متعددی شدند، یکی از این اصول ثبت حق الوکاله در سامانه مخصوص است.

این سامانه که براساس بند (ش) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۹ راه‌اندازی شده وکلا را مکلف می‌کند تا وکالت‌نامه و قراردادهای مالی حق‌الوکاله خود را در  سامانه تنظیم و ثبت کنند، در غیر این صورت حق وکالت نخواهند داشت.

اردیبهشت ماه بود که سامانه ثبت حق الوکاله به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد‌؛ ثبت قرارداد الکترونیک وکالت براساس بند (ش) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۹ کشور که پس از تأیید شورای نگهبان به تصویب نهایی رسید، راه اندازی شد.  بند (ش) تبصره ۶ می‌گوید: به استناد مواد (۱۰۳) و (۱۶۹) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی و به‌ منظور افزایش درآمدهای مالیاتی دولت از طریق ابطال تمبرمالیاتی، قوه قضاییه مکلف است ظرف مدت یک ماه پس از تصویب این قانون، سامانه قرارداد الکترونیک تنظیم قرارداد الکترونیکی بین وکیل و موکل را راه‌اندازی کند. از زمان راه‌اندازی این سامانه تمام افراد فعال اعم از مشاوران و وکلای عضو مراکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده و کانون‌های وکلای دادگستری موظفند قراردادهای مالی خود با موکل را در این سامانه ثبت و تنظیم کنند. شناسه (کد) یکتای صادر شده برای هر قرارداد توسط سامانه قرارداد الکترونیک، مبنای شناسایی وکیل در سامانه خدمات قضایی به منظور استخراج اطلاعات مالی مندرج در قرارداد و ابطال تمبر مالیاتی خواهد بود. با متخلفان از اجرای این بند طبق قوانین مربوطه برخورد می‌شود.

۸۵ درصد وکلا مالیات خود را صفر اعلام کرده بودند

بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی، بیش از ۸۰ درصد وکلا مالیات چندین میلیاردی خود را صفر اعلام کرده بودند که این موضوع از لحاظ قانونی تخلف به شمار می‌آید.

بر اساس این گزارش سازمان امور مالیاتی کشور طی سال‌های ۸۸ تا ۹۳، مالیات ابراز شده از سمت ۸۵ درصد وکلا صفر بوده است و تنها ۱.۲ درصد وکلاء مالیاتی بیش از ۵ میلیون تومان ابراز کرده‌اند و  مطابق با همین آمار کل مالیات پرداختی توسط جامعه وکالت در سال ۹۳ حدود ۲۱۰ میلیارد تومان بوده و این در حالی است که مالیات حقیقی تخمین زده شده توسط کارشناسان برای جامعه وکالت ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است.  

همین امر موجب شد تا به موجب جلوگیری از فرار مالیاتی و بر اساس بخشنامه‌ای که رئیس دستگاه قضا خرداد ماه سال جاری به روسای دادگستری‌ها  ابلاغ کرد از  امروز اول آذر ماه وکلا موظف هستند تا علاوه بر ثبت تمامی لوایح، مبالغ قراردادشان را هم در سامانه مربوطه ثبت کنند.

شیوه کار سامانه ثبت قرارداد الکترونیکی چگونه است؟

در این سامانه، وکیل وکالت نامه و  قرارداد حق‌الوکاله خود را در سامانه تنظیم می‌کند و سپس  او و موکل به صورت الکترونیک قرارداد را امضاء می‌کنند و امضای قرارداد با رمز یک‌بار مصرف (‌otp)  برای طرفین و  به شماره همراه آن‌ها ارسال و سپس  با وارد کردن این رمز  در سامانه قرارداد منعقد می‌شود ، همچنین وکلا برای ثبت قراردادهای الکترونیک باید به درگاه خدمات قضایی به آدرس adliran.ir مراجعه کنند.

اما راه‌اندازی سامانه ثبت قرارداد الکترونیکی موضوعی بود که بسیاری از وکلا نسبت به آن اعتراض کردند و آن را موضوعی تبعیض آمیز دانستند که به اعتبار وکیل خدشه وارد می‌کند؛ اما از سوی دیگر فرار مالیاتی که وکلا داشتند موجب شد تا مسئولان امر مجبور به راه اندازی این سامانه شوند؛ سامانه‌ای که  وکلا می‌گفتند بهتر بود به جای آن قانون مالیاتی سختگیرانه تری تدوین شود.

به موجب این بخشنامه و قانون در صورتی که وکلا این کار را انجام ندهند قضات  مجوز وکالت در پرونده را به آن‌ها نخواهند داد.

حال با گذشت حدود هفت ماه از صدور این بخشنامه از امروز لازم الاجراست و مفاد آن باید به طور کامل اجرایی شود؛ وکلا باید به صورت قانونی وارد سامانه شوند و مبلغ حق الوکاله خود را برای جلوگیری از فرار مالیاتی به صورت کامل ذکر کنند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

قانون بودجه سال 1399 کل کشور

چهار شرط کلی برای ابطال معاملات ، معامله صحیح کدام است