آیین نامه اجرایی صدور سند مسافرت پناهندگان سیاسی

آیین-نامه-اجرایی-صدور-سند-مسافرت-پناهندگان-سیاسی

‌آئین‌نامه اجرائی صدور سند مسافرت پناهندگان سیاسی مصوب 1366,04,10با اصلاحات و الحاقات بعدی


‌آئین‌نامه اجرائی صدور سند مسافرت پناهندگان سیاسی مصوب 1366,04,10با اصلاحات و الحاقات بعدی

هیئت وزیران در جلسه مورخ 10/4/1366 بنا به پیشنهاد شماره 2404 پ/1 ـ 720/423 مورخ 26/11/65 وزارت امور خارجه و با توجه به ماده 28 قانون کنوانسیون مربوط به وضع پناهندگان و پروتکل آن مصوب 1355 آئین‌نامه اجرایی‌صدور سند مسافرت پناهندگان سیاسی را به شرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1 ـ سند مسافرت سندی است که از طرف مقامات صلاحیتدار دولت جمهوری اسلامی ایران برای مسافرت پناهندگان سیاسی بخارج از ایران صادر‌میشود.
ماده 2 ـ سند مسافرت با ارائه دفترچه اقامت پناهندگی و پس از احراز هویت متقاضی صادر خواهد شد.

ماده 3 ـ ورود و خروج پناهندگان با سند مسافرت تنها از مرزهای مجاز کشور و پس از کنترل مأمورین صلاحیتدار مرزی میسر خواهد بود.

ماده 4 ـ سند مسافرت مشتمل بر چهل (40) صفحه و در قطع 10X 15 سانتیمتر بوده که با جلد مخصوص گذرنامه به رنگ آبی مجلد شده و عبارت"‌کنوانسیون 28 ژوییه 1951" در وسط و دو خط مورب سیاهرنگ بالای سمت چپ روی جلد منقوش است.

ماده 5 ـ مدت اعتبار سند مسافرت از تاریخ صدور یکسال است که برای پنج نوبت یکساله دیگر قابل تمدید خواهد بود.

ماده 6 ـ صدور سند و نگهداری آن منحصرا" در اداره امور اتباع خارجه شهربانی جمهوری اسلامی ایران در تهران انجام خواهد شد.

ماده 7 ـ سند مسافرت برای سفر به کلیه کشورها اعتبار دارد. به جز کشور متبوع سابق پناهنده و کشورهایی که دولت جمهوری اسلامی ایران در موارد مقتضی‌مسافرت دارندگان سند فوق را به آن کشورها ممنوع و یا محدود نموده باشد.

ماده 8 ـ در صورتیکه سند مسافرت غیر قابل استفاده یا مفقود شود پس از رسیدگی لازم و طی مراحل قانونی سند مسافرت دیگری برای پناهنده سیاسی صادر‌خواهد شد.

تبصره 1 ـ دارنده سند مسافرت در صورت مفقود شدن سند باید در اولین فرصت ممکن مراتب را با ذکر علت در داخل کشور بیکی از مراکز پلیس و در خارج از‌شکرو بیکی از نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهد.

تبصره 2 ـ نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج میتوانند در صورت اطلاع از مفقود و یا غیر قابل استفاده شدن سند مسافرت پناهنده با استیذان از‌مرکز برگ بازگشت به ایران (‌مخصوص پناهندگان) جهت وی صادر نمایند.

تبصره 3 ـ مدت زمان لازم برای صدور سند مسافرت جدید کمتر از ششماه نخواهد بود. در موارد ضروری با موافقت ارگانهای مذکور در ماده 9 این آئین‌نامه،‌سند مزبور بدون رعایت مدت پیش‌بینی شده در این تبصره صادر خواهد شد.

ماده 9 ـ اجازه خروج پناهنده از کشور توسط شهربانی جمهوری اسلامی ایران (‌اداره امور اتباع خارجه) و پس از استعلان از وزارت اطلاعات، وزارت کشور و‌وزارت امور خارجه داده خواهد شد. چنانچه پناهنده نظامی باشد استعلام از ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز الزامی خواهد بود.

ماده 10 ـ مرز خروجی در اجازه خروج پناهنده قید خواهد گردید.

ماده11(اصلاحی 15ˏ04ˏ1367)- دارندگان سند مسافرت میتوانند تا زمانیکه سند مذکور اعتبار دارد در خارج از کشور اقامت نموده‌اند و یا به کشور مراجعت کنند.

ماده 12 ـ دارندگان سند مسافرت میبایست مادامی که بعنوان پناهنده جمهوری اسلامی ایران محسوب میشوند شئونات جمهوری اسلامی ایران در خارج از‌کشور را رعایت نمایند.

ماده 13 ـ نحوه دریافت سند مسافرت پناهندگان سیاسی.
‌الف ـ متقاضاین جهت دریافت سند مسافرت به اداره امور اتباع خارجه شهربانی جمهوری اسلامی ایران و یا شهربانی محل سکومت مراجعه و پرسشنامه‌مربوطه را تکمیل و به هرماه 6 قطعه عکس 2 X 6 و تفوکپی دفترچه اقامت پناهندگی سیاسی به آن اداره تحویل خواهند داد.
ب ـ اداره امور اتباع خارجه شهربانی جمهوری اسلامی ایران پس از استعلان از مراجع مذکور در ماده 9 این آئین‌نامه نسبت به صدور سند و اجازه خروج از‌کشور اقدام خواهد نمود.
ج ـ متقاضی هنگام دریافت سند مسافرت، دفترچه اقامت پناهندگی خود را به مأمورین اداره امور اتباع خارجه شهربانی جمهوری اسلامی ایران و یا شهربانی‌محل سکونت خویش تحویل داده و در قبال تسلیم اعلامیه ورود به اداره مزبور دفترچه اقامت پناهندگی خود را مجددا دریافت خواهد نمود.
ماده 14 ـ در صورتیکه همسر و فرزندان کمتر از 16 سال پناهنده بخواهند همراه وی مسافرت نمایند نام و مشخصات آن در سند مسافرت قید خواهد شد.

ماده 15 ـ همسر و فرزندان کمتر از 16 سال پناهنده در صورت درخواست وی و موافقت مقامات ذیربط می‌توانند سند مسافرت قید خواهد شد.
ماده 16 ـ هنگام ورود پناهنده به کشور سند مسافرت وی به وسیله مأمورین مرزی در قبال تسلیم اعلامیه ورود اخذ و تحویل اداره امور اتباع خارجه شهربانی‌جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

ماده 17 ـ چنانچه معلوم شود دارنده سند مسافرت از کشور دیگری اجازه اقامت یا پناهندگی جدید دریافت نموده است سند مسافرت نامبرده از درجه اعتبار‌ساقط است.

ماده 18 ـ چنانچه دارنده سند مسافرت نسبت به در اختیار گذاشتن سند به غیر اقدام نماید، سند مسافرت وی اخذ و با او طبق قوانین جزایی جمهوری اسلامی‌ایران رفتار خواهد شد.

ماده 19 ـ در صورتیکه صاحب سند نسبت به مخدوش نمودن سند اقدام نماید سند از درجه اعتبار ساقط و با دارنده طبق قوانین جزائی جمهوری اسلامی‌ایران رفتار خواهد شد.
ماده 20 ـ اگر دارنده سند از مسافرت منصرف شود، مکلف است ظرف مدت دو هفته پس از انقضای اعتبار اجازه خروج، سند مذکور را به اداره امور اتباع‌خارجه شهربانی جمهوری اسلامی ایران و با شهربانی محل سکومت خود عودت دهد و دفترچه اقامت پناهندگی خود را دریافت نماید.

تبصره ـ مدت اعتبار اجازه خروج سه ماه می‌باشد در صورتی که دارنده سند در انقضاء مدت اعتبار اجازه خروج از کشور بنا به دلائل موجه و قابل قبول موفق به‌خروج از کشور نگردد، اداره امور اتباع خارجه شهربانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تمدید اجاز خروج وی برای یک نوبت دیگر اقدام خواهد کرد.
ماده 21 ـ حسب تقاضای شخص پناهنده برای خروج دائمی از شکور و یا چنانچه ادامه اقامت پناهنده، بمصلحت تشخیص داده نشود پس از استعلام از‌مراجع مندرج در ماده 9 و اخذ دفترچه اقامت پناهندگی پروانه عبور بدون بازگشت جهت وی صادر خواهد شد.

ماده 22 ـ قیمت صدور سند مسافرت مبلغ ـ/5000 ریال است که از متقاضی اخذ خواهد گردید.
ماده 23 ـ ماده 7، تبصره یک و بخش اول تبصره سه ماده 8 قسمت اول مواد 11، 12، 17، 18، 19 و 20 جهت آگاهی متقاضیان سند مسافرت در ظهر ‌پرسشنامه‌های مربوط به متقاضیان دریافت سند مسافرت درج و به امضاء آنان خواهد رسید.

ماده 24 ـ نمونه سند مسافرت و پروانه عبور و برگ بازگشت به ایران "‌ویژه پناهندگان و آوارگان" و نمونه نقش مهرها و پرسشنامه‌های مربوط ضمیمه است.
 

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

اراضی ملی و موقوفات

راهکارهای وصول وجه چک چیست؟

قانون کار

قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن