آیین نامه تشکیل هیأتهای سه نفری و پنج نفری و وظایف و اختیارات آنها از موضوع مادتین 19و20قانون توزیع عادلانه آب

آیین-نامه-تشکیل-هیأتهای-سه-نفری-و-پنج-نفری-و-وظایف-و-اختیارات-آنها-از-موضوع-مادتین-19و20قانون-توزیع-عادلانه-آب

آیین‌نامه تشکیل هیأتهای سه نفری و پنج نفری و وظایف و اختیارات آنها از موضوع مادتین ۱۹ و ۲۰ قانون توزیع عادلانه آب مصوب 1363,04,27


آیین‌نامه تشکیل هیأتهای سه نفری و پنج نفری و وظایف و اختیارات آنها از موضوع مادتین ۱۹ و ۲۰ قانون توزیع عادلانه آب مصوب 1363,04,27

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۲۷/ ۴/ ۱۳۶۳ بنا به پیشنهاد شماره ۵۰۵/ ۷۸/ ۲۷۷ مورخ ۲۳/ ۲/ ۱۳۶۳ وزارت نیرو و باستناد ماده ۵۱ قانون توزیع عادلانه آب،‌آئین‌نامه تشکیل هیئت‌های سه نفری و پنج نفری و وظایف و اختیارات آنها (موضوع مواد ۱۹ و ۲۰ قانون توزیع عادلانه آب) را بشرح زیر تصویب نمودند.

ماده ۱- ‌در مواردیکه وزارت کشاورزی انتشار آگهی موضوع ماده ۱ آئین‌نامه اجرائی نحوه صدور پروانه مصرف معقول آب را ضروری تشخیص میدهد مراتب را به‌وزارت نیرو منعکس تا در اجرای ماده ۱۹ قانون توزیع عادلانه آب نسبت به تشکیل هیئت‌های سه نفری و پنج نفری اقدام نماید ضمناً محل دبیرخانه و استقرار‌هیئتها در هر منطقه توسط وزارت کشاورزی تعیین و به اطلاع وزارت نیرو میرسد.

ماده ۲- ‌وزارت نیرو پس از اطلاع از تصمیم وزارت کشاورزی همزمان اقدامات زیر را معمول میدارد.
‌الف - از وزارت کشاورزی تقاضا مینماید تا نمایندگان خود را در هیئت‌های سه نفری انتخاب و به وزارت نیرو و دبیرخانه هیئت معرفی نماید.
ب - از وزارت کشور درخواست مینماید تا بخشداریهای منطقه مورد آگهی از طریق شوراهای محلی مربوطه برای هر یک از محلهای واقع در منطقه موضوع‌آگهی دو نفر معتمد و مطلع محلی جهت عضویت در هیئتهای سه نفری (‌یکنفر اصلی و یک نفر علی‌البدل) و سه نفر جهت عضویت در هیئتهای پنج نفری (‌دو نفر اصلی و یکنفر علی‌البدل) تعیین و بدبیرخانه هیئت و وزارتین نیرو و کشاورزی معرفی نماید.
ج - نمایندگان خود را در هیئتهای سه نفری و پنج نفری انتخاب و به وزارت کشاورزی و دبیرخانه هیئت‌ها معرفی مینماید. مهلت انتخاب و معرفی اعضاء‌هیئتهای سه نفری و پنج نفری مذکور در فوق حداکثر سه ماه از تاریخ درخواست وزارت نیرو میباشد.

تبصره - ‌در مورد قرابت نسبی و سببی معتمدین محلی عضو هیئتها با اشخاص ذینفع تا درجه یک و یا غیبت آنها رؤسای هیئتها از اعضای علی‌البدل حسب مورد‌برای شرکت در جلسات دعوت بعمل خواهند آورد.

ماده ۳- ‌اعضاء هیئتهای سه نفری و پنج نفری برای مدت چهار سال انتخاب میگردند و تمدید مأموریت یا انتخاب مجدد آنها پس از انقضای چهار سال بلامانع است

ماده 4- ‌در صورت فوت یا استعفا یا تغییر شغل یا برکناری اعضای انتخابی هیئتهای سه نفری و پنج نفری جانشین آنان برای بقیه مدت مأموریت هیئت حسب مورد‌ توسط دستگاههای ذیربط حداکثر مدت یکماه تعیین خواهد شد.

ماده ۵- ‌عدم حضور اعضای انتخابی هیئت‌ها در دو جلسه متوالی یا سه جلسه متناوب بدون عذر موجه در حکم استعفا خواهد بود.

ماده ۶- ‌هیئتهای سه نفری و پنج نفری در اولین جلسه از بین خود یک نفر را بعنوان رئیس و یکنفر را بعنوان منشی انتخاب مینمایند.

ماده ۷- ‌جلسات هیئتهای سه نفری بر حسب ضرورت بطور متوالی یا متناوب تشکیل و به کلیه موارد مطروحه بترتیب وصول رسیدگی و اتخاذ تصمیم میشود.‌تشکیل جلسات هیئتهای پنج نفری منوط به ارجاع کار از طرف سازمان صادر کننده پروانه مصرف معقول به هیئت پنج نفری و بر حسب احتیاج خواهد بود.

ماده ۸- ‌محل تشکیل جلسات هیئتها در ادارات کل کشاورزی یا هر محل دیگری است که وزارت کشاورزی معین مینماید.

ماده ۹-‌ هیئت سه نفری با توجه بسوابق مربوط به مقدار آب موجود، میزان سطح و نوع کشت، محل مصرف و انشعاب، کیفیت مصرف آب، رویه معمول و عرف محل ‌و اخذ اطلاعات از مؤسسات تحقیقاتی ذیربط در منطقه و سایر عوامل و در صورت ضرورت پس از بازدید از محل، میزان مصرف معقول دارندگان حقابه یا‌مصرف کنندگان را تعیین و در صورتیکه مجموع حقابه‌های مصرف کنندگان بیش از میزان واقعی و عادی آب باشد در میزان حقابه مصرف‌کنندگان تجدید نظر و نتیجه را ‌اعلام خواهد کرد.

تبصره - ‌هیئتهای سه نفری و پنج نفری برای کسب اطلاعات و موارد مذکور در این ماده عنداللزوم میتوانند گروههای تحقیقی که مرکب از کارشناسان ذیربط باشند را‌انتخاب و تشکیل دهند.

ماده ۱۰- ‌شرکتهای آب منطقه‌ای و مؤسسات تحقیقاتی و کلیه دستگاهای دولتی مکلفند اطلاعات مورد نیاز هیئتهای سه نفری و پنج نفری را حسب درخواست در‌اختیار آنان قرار داده و نسخه‌ای از مدارک مورد احتیاج را ارسال دارند.

ماده ۱۱- ‌رسیدگی به پرونده‌های مطروحه در هیئتها با توجه بکلیه جهات و جوانب امر و در صورت لزوم با حضور اشخاص ذینفع انجام خواهد شد. تصمیمات به‌اکثریت آراء اعضاء هیئت اتخاذ و به امضاء میرسد اقلیت نیز باید نظر خود را مستدلا در صورتجلسه قید و امضاء نماید.

ماده ۱۲- ‌هیئتهای سه نفری و پنج نفری مکلفند خلاصه کلیه مذاکرات و تصمیمات متخذه در جلسات خود را در دفتر مخصوصی که برای این منظور تهیه میشود درج‌ و امضاء و ضبط کنند و رونوشتی از صورتجلسات را برای اطلاع به ادارات کشاورزی محل و شرکتهای آب منطقه‌ای مربوط ارسال دارند.

ماده ۱۳- ‌پروانه‌های صادره باستناد آراء هیئتهای سه نفری و پنج نفری از طریق سازمان صادر کننده پروانه همراه با یک نسخه از رأی هیئت سه نفری با توجه به ماده۳۱ قانون توزیع عادلانه آب حسب مورد به ژاندارمری یا شهربانی و سایر قوای انتظامی محل برای ابلاغ به اشخاص ذینفع ارسال و نسخه‌ای نیز به بخشداری و‌ شورای محلی فرستاده میشود تا بهر طریقی که مقتضی بدانند باطلاع اهالی محل برسانند.

ماده ۱۴- ‌پروانه‌های صادره از تاریخ ابلاغ تا سی روز قابل اعتراض است و در صورت اعتراض از طرف ذینفع پرونده امر برای رسیدگی و اظهار نظر به هیئت پنج نفری‌ارسال خواهد شد.

ماده ۱۵- ‌معترضین به پروانه‌های صادره باید موارد اعتراض خود را کتباً و مستنداً ظرف مدت مقرر در ماده ۱۴ فوق مستقیماً به سازمان صادر کننده پروانه تسلیم نمایند.

ماده ۱۶- ‌پروانه‌های صادره باستناد آراء صادره از هیئت سه نفری در صورت عدم اعتراض در مهلت مقرر قابل اجراء است و در صورت اعتراض پروانه صادره باستناد ‌رأی هیأت پنج نفری قابل اجراء خواهد بود. بهر حال چنانچه تصمیم هیئت پنج نفری مبنی بر افزایش میزان آب تعیین شده توسط هیئتهای سه نفری باشد در‌صورتی که منبعی برای تأمین آب افزایش یافته موجود نباشد با تجدید نظر در آراء صادره مربوط به موضوع اعتراض میزان مصرف معقول کلیه اشخاص ذینفع را‌مشخص مینماید.

تبصره ۱- ‌در صورتیکه بیش از یک سوم پروانه‌های صادره طبق آراء صادره از هیئتهای سه نفری هر محل مورد اعتراض واقع شود و به تشخیص هیئت پنج نفره‌اعتراضات موجه شناخته شود کلیه پروانه‌های صادره پس از تجدید نظر هیئتهای پنج نفری قابل اجراء خواهد بود.

تبصره ۲- ‌تعیین نحوه اجرای آراء هیئتها در موارد اشکال با هیئت صادر کننده رأی است.

ماده ۱۷- ‌پس از وصول اعتراض سازمان صادر کننده پروانه و دبیرخانه مربوطه سوابق و اطلاعات و مدارک و رأی هیئت سه نفری و پرونده امر را برای رسیدگی به ‌دبیرخانه هیئت پنج نفری جهت طرح در هیئت پنج نفری ارسال خواهند داشت پس از صدور رأی از طرف هیئت پنج نفری دبیرخانه هیئت مذکور آراء صادره را حسب مورد برای صدور پروانه مصرف معقول به ادارات کشاورزی مربوطه یا شرکتهای آب‌منطقه‌ای ذیربط ارسال خواهد داشت.

ماده ۱۸- ‌آراء هیئتهای سه نفری و پنج نفری باید در دفتر مخصوصی بنام دفتر ثبت مصارف آب با قید تاریخ رأی، حجم آب، مورد و محل مصرف، دارنده یا مصرف کننده‌ حقابه درج و امضاء شود و نباید در مندرجات آن دخل و تصرفی بعمل آید.

ماده ۱۹- ‌موارد رسیدگی هیئتهای سه نفری و پنج نفری بشرح زیر میباشد:
‌الف - (‌هیئتهای سه نفری) تعیین میزان مصرف معقول آب برای امور کشاورزی یا صنعتی یا مصارف شهری از منابع آب کشور برای اشخاص حقیقی یا حقوقی‌که در گذشته حقابه داشته‌اند و تجدید نظر در آنها بمنظور تبدیل حقابه به پروانه مصرف معقول.
ب - (‌هیئتهای پنج نفری) تجدید نظر در آراء صادره از هیئتهای سه نفری در صورت اعتراض.

ماده ۲۰- ‌نحوه اخذ اطلاعات و تکمیل سوابق و جمع‌آوری و کسب اطلاعات و رسیدگی بدرخواستهای پروانه مصرف معقول و رعایت حق تقدم و اظهار نظر در مورد ‌آنها بشرح مندرج در آئین‌نامه پروانه مصرف معقول خواهد بود.
 

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

قانون تعیین تکلیف چاههای آب فاقدپروانه بهره برداری

نکات کاربردی در خصوص کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی

قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن