آیین نامه نحوه وصول عوارض به تناسب شدت آلودگی از کلیه واحدهایی که فاضلاب آنها موجب آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی میشود

آیین-نامه-نحوه-وصول-عوارض-به-تناسب-شدت-آلودگی-از-کلیه-واحدهایی-که-فاضلاب-آنها-موجب-آلودگی-آبهای-سطحی-و-زیرزمینی-میشود

آیین‌نامه نحوه وصول عوارض به تناسب شدت آلودگی از کلیه واحدهایی که فاضلاب آنها موجب آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی می‌شود مصوب 1373,10,28


آیین‌نامه نحوه وصول عوارض به تناسب شدت آلودگی از کلیه واحدهایی که فاضلاب آنها موجب آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی می‌شود. مصوب 1373,10,28

هیأت وزیران در جلسه مورخ 28/10/1373 بنا به پیشنهاد شماره 100/2472مورخ 21/4/1373 وزارت نیرو و به استناد بند (‌و) تبصره (52) قانون بودجه‌سال 1373 کل کشور، آیین‌نامه "‌نحوه وصول عوارض به تناسب شدت آلودگی از کلیه واحدهایی که فاضلاب آنها موجب آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی‌می‌شود" را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1 ـ وزارت نیرو مجاز است در صورت اعلام آلودگی توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و عدم رفع آن در مهلت تعیین شده در آیین‌نامه جلوگیری از‌آلودگی آب (‌موضوع تصویب‌نامه شماره.18241ت71هـ مورخ 16/3/1373) عوارضی را مطابق این آیین‌نامه دریافت و به حساب خزانه واریز نماید. معادل50% از درآمد واریزی از محل اعتبار ردیف شماره 143504 قسمت چهارم قانون بودجه سال جاری، در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد تا به مصرف طرح‌های‌آب و فاضلاب استانها برساند.

تبصره 1 ـ در صورت اعلام وزارت نیرو مبنی بر آلودگی هر یک از واحدهای صنعتی، سازمان حفاظت محیط زیست در استانها مکلف است ظرف یک ماه‌کیفیت و میزان آلودگی را تعیین و در صورت عدم رعایت استانداردها به وزارت نیرو برای اخذ عوارض اعلام نماید.

تبصره 2 ـ در صورتی که سازمان حفاظت محیط‌زیست ظرف مدت مندرج در تبصره (1) اقدام ننماید وزارت نیرو می‌تواند رأساً نسبت به اندازه‌گیری آلودگی‌اقدام و نتیجه را به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کند.

ماده 2 ـ فرمول محاسبه عوارض آلودگی به شرح زیر اعلام می‌شود:
P=Q(Xi_Si)/(1000) Pi
(‌ریال در ماه) عوارض ماهیانه = P
(‌متر مکعب در ماه) جریان حجمی و متوسط ماهیانه فاضلاب =Q
P.P.M کیلوگرم برای COD یا BOD5 و TSS = گرم برای فلزات سنگین و سیانور
‌مقدار پارامترهای آلودگی مورد ارزیابی = Xi
‌واحد استاندارد یک واحد برای PH
P.P.M برای COD یا BOD5 و TSS = گرم برای فلزات سنگین و سیانور
‌مقدار استاندارد پارامترهای آلودگی مورد ارزیابی = Si
‌واحد استاندارد برای یک واحد برای PH
‌عوارض یک واحد از پارامترهای آلودگی = Pi
‌مورد ارزیابی بر حسب ریال

ماده 3 ـ عوارض آلودگی بر اساس تعرفه زیر تعیین و دریافت خواهد شد:
(‌ریال به ازای یک کیلوگرم) 20 = COD
(‌ریال به ازای یک گرم) 300 = فلزات سنگین و سیانور
(‌ریال به ازای یک کیلوگرم) 20 = TSS
(‌ریال به ازای یک واحد اختلاف) 1000 = PH

ماده 4 ـ واحدهای صنعتی که دارای تصفیه خانه فاضلاب بوده یا در حال احداث تصفیه خانه می‌باشند یا در شهرکهای صنعتی مستقر بوده و به نحوی به شهرک‌صنعتی عوارض آب و فاضلاب پرداخت می‌کنند، با تشخیص شرکت آب و فاضلاب و تایید سازمان حفاظت محیط زیست از پرداخت عوارض موضوع این‌ آیین‌نامه معاف خواهند بود.

ماده 5 ـ با توجه به اهمیت توسعه صنایع در مناطق محروم، عوارض موضوع این آیین‌نامه پس از محاسبه، در ضریب حداقل 25/0 ضرب خواهد شد.

ماده 6 ـ در مورد واحدهای تولیدی که خارج از محدوده استحفاظی شهرها قرار دارند عوارض موضوع این آیین‌نامه پس از محاسبه، در ضریب 75/0 ضرب ‌خواهد شد.

ماده 7 ـ این آیین‌نامه، ابتدا بر واحدهای صنعتی که حداکثر آلودگی منابع آب را موجب می‌شوند اعمال و سپس بتدریج در مورد صنایع که آلودگی کمتری را‌موجب می‌شوند، اجرا خواهد شد.

ماده 8 ـ در صورت بروز اختلاف میان واحدهای صنعتی و وزارت نیرو در اجرای این آیین‌نامه، مراتب در کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های صنایع،‌نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست بررسی و تعیین تکلیف خواهد شد.

ماده 9 ـ ده درصد درآمد حاصل از اخذ عوارض موضوع این آیین‌نامه جهت انجام مطالعه و طراحی روش‌های عملی تصفیه فاضلاب‌های صنعتی استانی ‌تخصیص می‌یابد.
 

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

آیین نامه اجرایی قانون تقسیم عرصه و اعیان باغات

آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها

قانون ایمنی راه ها و راه آهن

قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران