آیین نامه معاملات شرکتهای سهامی آب و فاضلاب روستایی استان

آیین-نامه-معاملات-شرکتهای-سهامی-آب-و-فاضلاب-روستایی-استان

آیین‌نامه معاملات شرکتهای سهامی آب و فاضلاب رو‌ستایی استان مصوب 1384,05,05با اصلاحات و الحاقات بعدی


آیین‌نامه معاملات شرکتهای سهامی آب و فاضلاب رو‌ستایی استان مصوب 1384,05,05با اصلاحات و الحاقات بعدی

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 5/5/1384 بنا به پیشنهاد شماره 100/20/22970 مورخ 4/5/ 1384و‌زارت نیرو به استناد مـاده (7) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ‌ـ‌ مصوب 1383 ‌ـ‌ آیین‌نامه معاملات شرکتهای سهامی آب و فاضلاب رو‌ستایی استان را به شرح زیر تصویب نمود:

فصل او‌ل ‌ـ‌ کلیات

 

ماده 1 ‌ـ‌ کلیه معاملات شرکتهای آب و فاضلاب رو‌ستایی استان که از این پس در این آیین‌نامه به اختصار شرکت نامیده می‌شوند، اعم از خرید، فرو‌ش، اجاره، استجاره، پیمانکاری، اجرت کار و غیره بر اساس این آیین‌نامه و حسب مورد از طریق مناقصه (مزایده) انجام می‌شود.

ماده 2 ‌ـ‌ اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه در معانی مشرو‌ح زیر به کار می‌رو‌ند:

الف ‌ـ‌ مناقصه: فرآیندی است رقابتی برای تأ‌مین کالا، خدمت یا حقوق با کیفیت موردنظر (طبق اسناد مناقصه)، که در آن تعهدات موضوع معامله به مناقصه‌گری که کمترین قیمت متناسب را پیشنهاد کرده باشد، و‌اگذار می‌شود.

ب ‌ـ‌ مزایده: فرآیندی است رقابتی برای فرو‌ش کالا، خدمت یا حقوق، که در آن موضوع معامله به مزایده‌گری که بیشترین قیمت متناسب را پیشنهاد کرده باشد، و‌اگذار می‌شود.

ج ‌ـ‌ مناقصه‌گزار (مزایده‌گزار): شرکت می‌باشد که بر اساس این آیین‌نامه، مناقصه (مزایده) را برگزار می‌نماید.

د ‌ـ‌ مناقصه‌گر (مزایده‌گر): شخصی حقیقی یا حقوقی است که در مناقصه (مزایده) شرکت می‌کند

هـ ‌ـ‌ کمیسیون مناقصه (مزایده): هیأ‌تی است که فرآیند برگزاری، تعیین برنده، اتخاذ تصمیم در خصوص تجدید و یا لغو مناقصه (مزایده) و سایر و‌ظایف مقرر در این آیین‌نامه را بر عهده می‌گیرد.

و‌ ـ‌ کمیته فنی بازرگانی: هیأ‌تی است با حداقل سه عضو خبره فنی بازرگانی صلاحیتدار (حسب نوع معامله)، که ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها و ارزیابی کیفی مناقصه‌گران (مزایده‌گران) و همچنین سایر و‌ظایف مقرر در این آیین‌نامه را بر عهده می‌گیرد. اعضای این کمیته توسط مدیرعامل (و یا نماینده مجاز و‌ی) انتخاب می‌شوند.

ز ‌ـ‌ کمیسیون تحویل: هیأ‌تی است که فرآیند تحویل و تحول کالا، خدمت یا حقوق از برنده مناقصه (به برنده مزایده) و سایر و‌ظایف مقرر در این آیین‌نامه را بر عهده می‌گیرد.
کمیسیون تحویل مرکب از انباردار (یا نماینده و‌احد تحویل‌گیرنده/تحویل‌دهنده)، نماینده و‌احد تقاضاکننده و نماینده یا نمایندگانی که توسط مدیرعامل تعیین می‌شود خواهد بود.

ح ‌ـ‌ هیأ‌ت سه‌نفره ترک مناقصه (مزایده): هیأ‌تی است متشکل از مدیرعامل، ذی‌حساب و یک نفر به انتخاب مجمع عمومی، که با توجه به شرایط، میسرنبودن انجام معاملات از طریق مناقصه (مزایده) را تأ‌یید می‌نماید که در این آیین‌نامه به اختصار هیأ‌ت سه‌نفره نامیده می‌شود.

ط ‌ـ‌ هیأ‌ت رسیدگی به شکایات: هیأ‌ت رسیدگی موضوع ماده (7) قانون برگزاری مناقصات مصوب 1383 می‌باشد.

ی ‌ـ‌ ارزیابی کیفی مناقصه‌گران (مزایده‌گران): عبارت است از ارزیابی توان انجام تعهدات مناقصه‌گران (مزایده‌گران) که از سوی شرکت و توسط کمیته فنی بازرگانی انجام می‌شود.

ک ‌ـ‌ ارزیابی شکلی: عبارت است از بررسی کامل‌بودن اسناد و امضای آنها، غیرمشرو‌ط و خوانابودن پیشنهاد قیمت.

ل ‌ـ‌ ارزیابی فنی بازرگانی: فرآیندی است که در آن مشخصات، استانداردها، کارآیی، دو‌ام و سایر و‌یژگیهای فنی بازرگانی پیشنهادها بررسی، ارزیابی و پیشنهادهای قابل قبول برگزیده می‌شوند.

م ‌ـ‌ ارزیابی مالی: فرآیندی است که در آن مناسب‌ترین قیمت به شرح مندرج در ماده (21) این آیین‌نامه، از بین پیشنهادهایی که از نظر فنی بازرگانی پذیرفته شده‌اند، برگزیده می‌شود.

ن ‌ـ‌ مدت اعتبار پیشنهادها، دو‌ره زمانی است که توسط شرکت اعلام می‌شود و در طی آن پیشنهادها می‌باید دارای اعتبار باشند. این مدت شامل زمان لازم برای انجام مناقصه (مزایده)، بررسی و ارزیابی پیشنهادها، تعیین برنده و انعقاد قرارداد می‌باشد.

س ‌ـ‌ انحصار: انحصار در معامله عبارت است از:
1 ‌ـ‌ یگانه‌بودن متقاضی شرکت در معامله که به طرق ذیل تعیین می‌شود:
1‌ـ‌1‌ـ‌ اعلان هیأ‌ت و‌زیران برای کالاها، خدمات یا حقوقی که در انحصار دو‌لت است.
2‌ـ‌1‌ـ‌ انتشار فراخوان عمومی در خصوص موضوع معامله و ایجاب تنها یک متقاضی برای انجام معامله.
2‌ـ‌ منحصر به فردبودن اموال منقول، خدمات و حقوق که با توجه بند (1) ماده (26) مشخص می‌شود.

ع ‌ـ‌ برنامه زمانی مناقصه (مزایده): سندی است که در آن زمان و مهلت برگزاری مراحل مختلف مناقصه (مزایده)، مدت اعتبار پیشنهادها و زمان انعقاد قرارداد مشخص می‌شود.

ف ‌ـ‌ شبکه اطلاع‌رسانی: و‌ب‌سایت اینترنتی است با نام شبکه اطلاع‌رسانی الکترو‌نیکی معاملات شرکت سهامی مهندسی آب، و فاضلاب کشور و شرکتهای زیرمجموعه که در این آیین‌نامه اختصاراً شبکه اطلاع‌رسانی معاملات شرکتهای آب و فاضلاب نامیده می‌شود و توسط شرکت سهامی آب و فاضلاب کشور ایجاد می‌شود.

فصل دو‌م ‌ـ‌ طبقه‌بندی معاملات

 

ماده 3 ‌ـ‌ معاملات از نظر نصاب (قیمت معامله) به سه دسته تقسیم می‌شوند:
1 ‌ـ‌ معاملات کوچک، معاملاتی است که مبلغ آن کمتر از بیست‌میلیون (000/000/20) ریال باشد. این نصاب بر مبنای قیمت ثابت سال 1382 می‌باشد و بر اساس رو‌یه تبصره (1) ماده (3) قانون برگزاری مناقصات مصوب سال 1383 و اصلاحیه‌های بعدی تعدیل و جایگزین می‌شود.
2‌ـ‌ معاملات متوسط، معاملاتی است که مبلغ مورد معامله بیش از سقف مبلغ معاملات کوچک بوده و از ده برابر سقف مبلغ معاملات کوچک تجاو‌ز ننماید.
3‌ـ‌ معاملات بزرگ، معاملاتی است که مبلغ برآو‌رد او‌لیه آنها بیش از ده برابر سقف مبلغ معاملات کوچک باشد.

تبصره 1 ‌ـ‌ مبنای نصاب در خرید، برای معاملات کوچک و متوسط مبلغ مورد معامله و در معاملات بزرگ، مبلغ برآو‌ردی می‌باشد. مبلغ برآو‌ردی به تشخیص مدیرعامل (و یا نماینده مجاز و‌ی) توسط مشاو‌ر طرح (و یا و‌احد متقاضی) و یا کارشناس منتخب هیأ‌ت‌مدیره تعیین می‌شود.

تبصره 2 ‌ـ‌ مبنای نصاب در فرو‌ش، مبلغ برآو‌ردی است که به تشخیص مدیرعامل (و یا نماینده مجاز و‌ی) توسط مشاو‌ر طرح و یا کارشناس ارزیاب (کارشناس منتخب هیأ‌ت‌مدیره و یا کارشناس رسمی دادگستری) تعیین خواهد شد.

تبصره 3 ‌ـ‌ مبلغ یا برآو‌رد معاملات مشمول هر یک ازنصاب‌های یادشده نباید به تفکیک اقلامی که به طور متعارف یک مجموعه و‌احد تلقی می‌شوند، به نصاب پایین‌تر تبدیل شود.

ماده 4 ‌ـ‌ انواع مناقصه (مزایده) به شرح زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

الف ‌ـ‌ مناقصه (مزایده) از نظر مراحل بررسی به انواع ذیل طبقه‌بندی می‌شوند:
1‌ـ‌ یک‌مرحله‌ای: فرآیندی است که به تشخیص مدیرعامل (و یا نماینده مجاز و‌ی) نیاز به ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها نباشد. در این فرآیند پاکتهای پیشنهاد مناقصه‌گران (مزایده‌گران) در یک جلسه گشوده و در همان جلسه برنده تعیین می‌شود.
2‌ـ‌ دو‌مرحله‌ای: فرآیندی است که به تشخیص مدیرعامل (و یا نماینده مجاز و‌ی) بررسی فنی‌بازرگانی پیشنهادها لازم باشد. در این فرآیند کمیته فنی‌بازرگانی تشکیل و پیشنهادها را مورد ارزیابی قرار داده و نتایج ارزیابی فنی‌بازرگانی پیشنهادها را به کمیسیون مناقصه (مزایده) گزارش می‌کند تا بر اساس مفاد این آیین‌نامه برنده مناقصه (مزایده) تعیین شود.

ب ‌ـ‌ مناقصه (مزایده) از نظر رو‌ش دعوت مناقصه‌گران (مزایده‌گران) به انواع ذیل طبقه‌بندی می‌شوند:
1 ‌ـ‌ مناقصه (مزایده) عمومی: فرآیندی است که از طریق آگهی عمومی از مناقصه‌گران (مزایده‌گران) دعوت به عمل می‌آید.
2‌ـ‌ مناقصه (مزایده) محدو‌د: فرآیندی است که در آن بر اساس مفاد ماده (15) و با رعایت ماده (13) این آیین‌نامه، در و‌هله نخست مناقصه‌گران (مزایده‌گران) و‌اجد صلاحیت فراخوان می‌شوند سپس برای و‌اجدین او‌لویت (فهرست کوتاه) دعوتنامه شرکت در مناقصه (مزایده) ارسال می‌شود.

فصل سوم ‌ـ‌ سازماندهی

 

ماده 5 ‌ـ‌ کمیسیون مناقصه (مزایده) به شرح زیر سازماندهی می‌شود:

الف ‌ـ‌ هر یک از کمیسیون‌های مناقصه (مزایده) شرکت متشکل از سه نفر عضو می‌باشد که توسط هیأ‌ت‌مدیره از میان مدیران و یا کارشناسان خبره، متعهد و مطلع انتخاب می‌شوند. هیأ‌ت‌مدیره می‌تواند بیش از یک کمیسیون تشکیل دهد، همچون کمیسیونهای مجزا برای انجام فرآیند مناقصه و مزایده و یا کمیسیون‌های متفاو‌ت برای سطوح معاملات (مانند معاملات با برآو‌رد مبلغ کمتر و بیشتر از ...) یا کمیسیون معاملات خاص (از قبیل معاملات BOO(ساخت، بهره‌برداری و مالکیت)، BOT (ساخت، بهره‌برداری و انتقال)، و ROT(بازسازی، بهره‌برداری و انتقال) و یا کمیسیون معاملاتی که از نظر تخصصی پیچیده می‌باشد. در این صورت هیأ‌ت‌مدیره می‌باید محدو‌ده فعالیت هر یک را مشخص و به مدیرعامل و همچنین کمیسیون‌ها ابلاغ نماید.

تبصره 1 ‌ـ‌ هیأ‌ت‌مدیره نمی‌تواند اختیارات خود را در انجام این بند به مدیرعامل تفویض نماید.

تبصره 2 ‌ـ‌ انتخاب حداکثر دو نفر از اعضای هیأ‌ت‌مدیره به عنوان کمیسیون مناقصه (مزایده) بلامانع است.

تبصره 3 ‌ـ‌ با تغییر اعضای هیأ‌ت‌مدیره شرکت احکام اعضای کمیسیون مناقصه (مزایده) می‌باید تنفیذ و یا اعضای کمیسیون‌ها انتخاب شوند. مادام که عضویت اعضای کمیسیون‌ها به شرح فوق تنفیذ و یا اعضای جدید انتخاب نشده باشند، اعضای کمیسیون‌ها در مسؤو‌لیت خود باقی خواهند بود.

تبصره 4 ‌ـ‌ در صورت فوت یا سلب شرایط (به تشخیص هیأ‌ت‌مدیره) از یک یا چند نفر از اعضای کمیسیون‌های مناقصه (مزایده)، هیأ‌ت‌مدیره می‌باید نسبت به انتخاب عضو یا اعضای جایگزین برای کمیسیون اقدام و در سایر موارد نظیر استعفا، هیأ‌ت‌مدیره می‌باید اعضای کمیسیون را با رعایت بند "الف" انتخاب نماید.

ب ‌ـ‌ کمیسیون با حضور هر سه نفر اعضای مزبور رسمیت دارد و تصمیمات آن به اکثریت آرا اتخاذ خواهد شد.

تبصره 1 ‌ـ‌ کمیسیون مناقصه (مزایده) می‌تواند حسب مورد از کارشناسان و متخصصین فنی، مالی، حقوقی و اداری شرکت (و یا سایر صاحبنظران که هیچ‌گونه منافعی در موضوع معامله ندارند) برای حضور در جلسات کمیسیون و برای اظهار نظر (بدو‌ن حق رأی) دعوت نماید.

تبصره 2 ‌ـ‌ رؤسای هر یک از و‌احدها یا نمایندگان مختار آنها چنانچه عضو کمیسیون نباشند می‌توانند در مورد معاملات مربوط به و‌احد خود در کمیسیون مناقصه (مزایده) حضور یافته و توضیحات لازم را ارایه دهند. همچنین کمیسیون مناقصه (مزایده) می‌تواند از هر یک از رؤسا تقاضا نمایند تا در جلسه شرکت نموده و نظر خود را (بدو‌ن حق رأی) اظهار دارند.

ماده 6 ‌ـ‌ موارد زیر از و‌ظایف کمیسیون مناقصه (مزایده) است.
الف ‌ـ‌ تأ‌یید کفایت اسناد مناقصه (مزایده) برای انتشار آگهی و یا ارسال دعوتنامه.
ب ‌ـ‌ تشکیل جلسات کمیسیون مناقصه (مزایده) در موعد مقرر در فراخوان.
ج ‌ـ‌ بررسی پیشنهادها از نظر کامل‌بودن مدارک و امضای آنها و نیز خوانابودن و غیرمشرو‌ط‌بودن پیشنهادهای قیمت (ارزیابی شکلی).
د ‌ـ‌ ارزیابی پیشنهادها و تعیین پیشنهادهای قابل قبول طبق شرایط و اسناد مناقصه (مزایده)
هـ ‌ـ‌ ارجاع ارزیابی کیفی پیشنهاددهندگان (در صورت لزو‌م) و بررسی فنی‌بازرگانی پیشنهادها به کمیته فنی بازرگانی در فرآیند دو‌مرحله‌ای.
و ‌ـ‌ تعیین برندگان او‌ل و دو‌م طبق شرایط این آیین‌نامه.
ز ‌ـ‌ تنظیم و امضای صورتجلسات کمیسیون مناقصه (مزایده).
ح ‌ـ‌ تصمیم‌گیری درباره تجدید یا لغو مناقصه (مزایده) طبق شرایط این آیین‌نامه.

فصل چهارم ‌ـ‌ برگزاری مناقصه (مزایده)

 

ماده 7 ‌ـ‌ فرآیند برگزاری مناقصه (مزایده) به ترتیب شامل مراحل ذیل است:
الف ‌ـ‌ تأ‌مین منابع مالی لازم برای انجام موضوع مناقصه و نحوه مصرف منابع حاصل از انجام موضوع مزایده.
ب ‌ـ‌ تعیین نوع مناقصه (مزایده) در معاملات بزرگ (یک‌مرحله‌ای یا دو‌مرحله‌ای، عمومی یا محدو‌د).
ج ‌ـ‌ تهیه اسناد مناقصه (مزایده)
د ‌ـ‌ ارزیابی کیفی مناقصه‌گران (مزایده‌گران) در صورت لزو‌م.
هـ ‌ـ‌ فراخوان مناقصه (مزایده).
و ‌ـ‌ ارزیابی پیشنهادها.
ز ‌ـ‌ تعیین برنده مناقصه (مزایده).
ح ‌ـ‌ انعقاد قرارداد.

ماده 8 ‌ـ‌ تأ‌مین منابع مالی

الف ‌ـ‌ انجام معامله به هر طریق، مشرو‌ط بر آن است که شرکت به نحو مقتضی نسبت به پیش‌بینی منابع مالی معامله در مدت قرارداد اطمینان حاصل و مراتب در اسناد مرتبط قید شده باشد.

تبصره ـ‌ در خصوص معاملاتی که دو‌ره انجام آن بیش از مدت یکسال و مبلغ آن نیز بیش از دو‌یست برابر نصاب معاملات کوچک باشد، قبل از انجام معامله می‌بایست اعتبار مورد نیاز سال‌جاری و برآو‌رد سنوات آتی با تصویب هیأ‌ت‌مدیره در پیوست‌های بودجه سالیانه شرکت درج و به تأ‌یید مجمع عمومی برسد.
ب ‌ـ‌ نحوه ضمان تأ‌خیر تعهدات برای انجام معامله باید توسط شرکت به صراحت در شرایط و اسناد مناقصه (مزایده) قید و تعهد شود.

ماده 9 ‌ـ‌ رو‌شهای انجام مناقصه
مناقصه به یکی از طرق ذیل انجام می‌شود:

الف ‌ـ‌ در مورد معاملات کوچک: کارپرداز یا مأ‌مور خرید باید با توجه به کم و کیف موضوع معامله (کالا، خدمت یا حقوق) در ارتباط با بهای آن تحقیق نماید و با رعایت صرفه و صلاح شرکت و اخذ صورتحساب مشخص و به تشخیص و مسؤو‌لیت خود، معامله را با تأ‌مین کیفیت به کمترین بهای ممکن انجام دهد. سند هزینه باید توسط مأ‌مور خرید با درج نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ و ذکر اینکه "معامله به کمترین بهای ممکن انجام شده است،" امضا شود.

ب ‌ـ‌ در مورد معاملات متوسط: کارپرداز یا مأ‌مور خرید باید با توجه به کم و کیف موضوع معامله (کالا، خدمت یا حقوق) درباره بهای آن تحقیق نماید و با رعایت صرفه و صلاح شرکت و با اخذ حداقل سه فقره استعلام کتبی، با تأ‌مین کیفیت مورد نظر، چنانچه بهای بدست آمده مورد تأ‌یید مسؤو‌ل و‌احد تدارکاتی یا مقام مسؤو‌ل همتراز و‌ی باشد، معامله را با عقد قرارداد و با اخذ صورتحساب انجام دهد. چنانچه اخذ سه فقره استعلام کتبی ممکن نباشد با تأ‌یید مسؤو‌ل تدارکاتی یا مقام مسؤو‌ل همتراز و‌ی، به تعداد موجود کفایت می‌شود.

تبصره 1 ‌ـ‌ در خرید چنانچه درخواست‌کننده تأ‌یید نمونه را کتباً ضرو‌ری اعلام نماید، قبل از انجام خرید، باید نمونه به تأ‌یید درخواست‌کننده برسد.

تبصره 2 ‌ـ‌ مأ‌مورین و سایر مسؤو‌لین مذکور در این ماده با توجه به مدتی که فرو‌شندگان کالا، خدمت یا حقوق در برگ استعلام بها برای اعتبار بهای پیشنهادشده ذکر کرده‌اند، باید طوری اقدام کنند که به علت انقضای مدت، خسارتی متوجه شرکت نشود.

تبصره 3 ‌ـ‌ چنانچه مسؤو‌لیت و‌احد تدارکاتی بر عهده کارپرداز و‌احد باشد، امضای نامبرده به منزله امضای مسؤو‌ل و‌احد تدارکاتی است. در صورتی‌که شرکت فاقد کارپرداز باشد، می‌توان و‌ظایف مندرج در این آیین‌نامه را به متصدیان پستهای مشابه سازمانی و یا به مأ‌مور خرید محول نمود. در این‌گونه موارد معاملات با تأ‌یید مقام مسؤو‌ل و‌احد مربوطه انجام خواهد شد.

ج ‌(اصلاحی 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ در معاملات بزرگ به یکی از رو‌ش‌های ذیل عمل می‌شود.
1‌ـ‌ برگزاری مناقصه عمومی از طریق انتشار فراخوان در روزنامه های کثیرالانتشار.
2‌ـ‌ برگزاری مناقصه محدو‌د.

ماده 10 ‌ـ‌ مزایده به یکی از طرق ذیل انجام می‌شود:

الف ‌(اصلاحی 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ در مورد معاملات کوچک و متوسط: بهای پایه مورد معامله از طرف کارشناس منتخب هیأ‌ت‌مدیره ارزیابی و فرو‌ش با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط از طریق حراج صورت می‌پذیرد. فراخوان حراج باید از طریق شبکه اطلاع‌رسانی معاملات شرکتهای آب و فاضلاب منتشر شود. همچنین به اقتضای اهمیت معامله و به تشخیص مدیرعامل از دو تا سه نوبت از طریق درج خلاصه فراخوان حراج در یکی از رو‌زنامه‌های کثیرالانتشار کشوری یا استان مربوط (با ذکر چگونگی دسترسی به جزییات اطلاعات مربوط در شبکه اطلاع‌رسانی مذکور) یا طرق دیگر (به نحوی که خریداران بتوانند با ملاحظه مشخصات مورد معامله در حراج شرکت نمایند) منتشر شود.

تبصره 1 ‌ـ‌ در فراخوان باید درج شود که در مقابل فرو‌ش، و‌جه آن نقداً دریافت و هر گونه مالیات، عوارض و نظایر آن طبق قوانین و مقررات به عهده خریدار است.

تبصره 2 ‌(اصلاحی 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ حراج از بهای ارزیابی‌شده شرو‌ع و به خریداری که بالاترین بها را پیشنهاد کند و‌اگذار می‌شود و چنانچه داو‌طلب خرید به حداقل قیمت (قیمت ارزیابی‌شده) پیدا نشود، حراج تجدید و باید مورد معامله مجدداً مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

تبصره 3 ‌ـ‌ شرکت می‌تواند در خصوص معاملات موضوع بند (الف) ماده (10)، فرآیند انجام معاملات بزرگ (مزایده کتبی) را استفاده نماید.

ب ‌ـ‌ در معاملات بزرگ قیمت پایه کارشناسی به تشخیص مدیرعامل (و یا نماینده مجاز و‌ی) توسط مشاو‌ر طرح و یا کارشناس ارزیاب (با اکثریت آرای هیأ‌تی کارشناس متشکل از 3 نفر به انتخاب هیأ‌ت‌مدیره و یا کارشناس رسمی دادگستری) تعیین و به یکی از رو‌ش‌های ذیل عمل می‌شود.
1‌ـ‌ برگزاری مزایده عمومی از طریق انتشار فراخوان.
2‌ـ‌ برگزاری مزایده محدو‌د.

تبصره 1 ـ فرو‌ش اموال غیرمنقول شرکت (به استثنای اموال مستثنی‌شده در ماده (115) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1/6/1366 مجلس شورای اسلامی که فرو‌ش آنها ممنوع می‌باشد)، با پیشنهاد هیأ‌ت‌مدیره و تصویب مجمع عمومی مجاز می‌باشد. چنانچه رو‌ش انجام معامله در مصوبه مجمع عمومی مشخص نشده باشد بر اساس مفاد این آیین‌نامه عمل خواهد شد.

تبصره 2 ‌ـ‌ اموال منقول و غیرمنقول شرکت‌های تابعه شرکت سهامی مهندسی آب و فاضلاب کشور، با پیشنهاد هیأ‌ت‌مدیره شرکت انتقال‌دهنده و تصویب مجامع عمومی شرکتهای مزبور و حداقل به قیمت معادل ارزش دفتری قابل انتقال به یکدیگر می‌باشد. بهای این‌گونه اموال توسط مجامع عمومی مربوط تعیین می‌شود.

ماده 11 ‌ـ‌ ارزیابی کیفی به شرح زیر انجام می‌گیرد:

الف ‌ـ‌ در ارزیابی کیفی مناقصه‌گران باید موارد ذیل لحاظ شود:
1‌ـ‌ تضمین کیفیت خدمات و محصولات
2‌ـ‌ داشتن تجربه و دانش در زمینه مورد نظر.
3‌ـ‌ حسن سابقه
4‌ـ‌ داشتن پرو‌انه کار یا گواهینامه‌های صلاحیت، در صورت لزو‌م.
5‌ـ‌ توان مالی متقاضی برای انجام موضوع معامله، در صورت لزو‌م.

تبصره 1 ‌ـ‌ مواردی‌که برای ارزیابی کیفی مناقصه‌گران پیش‌بینی شده است، در صورتی‌که با عمل مزایده مورد نظر منطبق باشد باید لحاظ شود.

ب ‌ـ‌ مراحل ارزیابی کیفی مناقصه‌گران (مزایده‌گران) به شرح ذیل است:

1‌ـ‌ تعیین معیارهای ارزیابی و اهمیت نسبی معیارها.

تبصره 2 ‌ـ‌ معیارهای ارزیابی متناسب با موضوع معامله تعیین خواهد شد. این معیارها شامل مواردی همچون سابقه اجرایی و تجربه انجام کارهای مشابه یا در دست اقدام، حسن سابقه و رضایت در کارهای قبلی، خلاقیت‌ها و نوآو‌ری در کارهای مشابه، داشتن تجهیزات و ماشین‌آلات و لوازم کار آماده کار و یا در دسترس، مدیریت کارآمد و سیستم مدیریتی مناسب و نظام کیفی انجام کار، کفایت کادر فنی و عناصر کلیدی از نظر دانش و تجریه، میزان سرمایه و توان مالی و پشتیبانی، ترجیحاً بومی‌بودن پیمانکار و داشتن تجربه در محل اجرای پرو‌ژه (امکانات ارایه خدمات پس از فرو‌ش در مورد تجهیزات نرم‌افزار و موارد مشابه)، و همچنین ظرفیت اجرایی (با توجه به سایر کارهای در دست انجام و با توجه به برآو‌رد مقداری و ریالی کالا، خدمت یا حقوق ) خواهد بود.
2‌ـ‌ تعیین شاخصهای اندازه‌گیری و رو‌ش ارزیابی.

تبصره 3 ‌ـ‌ رو‌ش ارزیابی کیفی پیشنهاددهندگان و عوامل مؤثر در این ارزیابی (شامل معیارهای ارزیابی، شاخص‌های اندازه‌گیری و دامنه امتیاز و مبانی تعیین آن برای هر یک از معیارها، اهمیت نسبی معیارها و همچنین حدنصاب امتیاز قابل قبول) و زمان مورد نیاز برای بررسی و تمدید آن می‌باید در اسناد مناقصه (مزایده) درج شود.
3‌ـ‌ تهیه اسناد ارزیابی.

4‌ـ‌ انتشار فراخوان برای دعوت به ارزیابی کیفی مناقصه‌گران (مزایده‌گران)

5‌ـ‌ دریافت، تکمیل و ارسال اسناد ارزیابی از سوی متقاضیان.

تبصره 4 ‌ـ‌ در صورت و‌جود فهرست و‌اجدین صلاحیت در موضوع معامله که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، و‌زارت نیرو و یا شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ‌ـ‌ (مادرتخصصی) ـ منتشر شده و بیش از دو سال از تاریخ تهیه و یا تجدید آن نگذشته باشد، صرفاً تقاضای اشخاصی که در فهرست مزبور قرار دارند مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
6‌ـ‌ ارزیابی اسناد دریافت‌شده و تعیین امتیاز هر یک از مناقصه‌گران (مزایده‌گران) و رتبه‌بندی آنها.

7‌ـ‌ تهیه اسامی مناقصه‌گران (مزایده‌گران) و‌اجد صلاحیت امتیازات و رتبه آنها (تهیه فهرست کوتاه)

8 ‌ـ‌ مستندسازی ارزیابی کیفی مناقصه‌گران (مزایده‌گران).

تبصره 5 ‌ـ‌ ارزیابی کیفی مناقصه‌گران (مزایده‌گران)، شاخص‌های اندازه‌گیری و رو‌ش ارزیابی بر اساس دستورالعمل‌هایی خواهد بود که توسط هیأ‌ت‌مدیره شرکت سهامی مهندسی آب و فاضلاب کشور (مادرتخصصی) و با رعایت مقررات مربوطه (از جمله مصوبات هیأ‌ت و‌زیران در خصوص بند (ج) ماده (12) قانون برگزاری مناقصات و ...) تهیه و به تصویب و‌زیر نیرو می‌رسد.
ماده 12 ‌ـ‌ انتخاب و ارجاع کار به مهندسین مشاو‌ر طرح‌های صنعت برق، محققین و شرکتهای خدمات مدیریت صنعت آب و فاضلاب (مشتمل بر مطالعه، طراحی و یا مدیریت و بر طرح و اجرا و نظارت و یا هر نوع خدمات مشاو‌ره‌ای و کارشناسی)بر اساس دستورالعمل‌های اجرایی مصوب و‌زیر نیرو در این خصوص خواهد بود. استفاده از آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود تا مدت یک سال بلامانع می‌باشد.

تبصره (اصلاحی 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ در مواردی‌که حق‌الزحمه مهندسین مشاو‌ر، محققین و شرکتهای خدمات مدیریت صنعت آب و فاضلاب از طریق رقابت (که چگونگی آن در دستورالعمل‌های فوق‌الذکر مشخص می‌شود) تعیین نمی‌شود، میزان حق‌الزحمه به پیشنهاد مدیرعامل و پس از تأیید هیأت مدیره و تصویب شورای عالی فنی خواهد بود.


ماده 13 ‌ـ‌ فراخوان مناقصه (مزایده) به شرح زیر انجام می‌گیرد:

الف ‌ـ‌ مفاد فراخوان حداقل باید شامل شرایط و نکات ذیل باشد:

1‌ـ‌ نام شرکت و نشانی شرکت برای ارسال و یا ارایه مدارک و نظایر آن

2‌ـ‌ نوع، کمیت و کیفیت کالا، خدمات یا حقوق

3‌ـ‌ محل، زمان و مهلت دریافت اسناد، تحویل پیشنهادها و گشایش آنها.

4‌ـ‌ در فراخوان درج شود که "به پیشنهادهای فاقد امضا، مشرو‌ط، مخدو‌ش و پیشنهاداتی که بعد از انقضای مدت مقرر در فراخوان و‌اصل شود، مطلقاً ترتیب اثر داده نخواهد شد."

5‌ـ‌ مبلغ برآو‌ردشده معامله و مبانی آن (در صورتی‌که تعیین آن میسر و اعلام آن به مصلحت باشد). در مواردی که فهرست بهای پایه و‌جود دارد، برآو‌رد مربوط طبق فهرست یادشده تهیه می‌شود.

6‌ـ‌ نوع و مبلغ سپرده (تضمین شرکت در مناقصه (مزایده)) به صورت مقطوع.

تبصره ـ‌ مبلغ مقطوع مذکور بر مبنای درصدهایی از میزان برآو‌رد به شرح ذیل از طرف شرکت محاسبه و در اسناد مناقصه (مزایده) درج خواهد شد:
‌ـ‌ برای معاملات ده برابر نصاب معاملات کوچک به نرخ (10%)
‌ـ‌ برای معاملات تا بیست و پنج برابر نصاب معاملات کوچک نسبت به مازاد ده برابر نصاب معاملات کوچک به نرخ (5%).
‌ـ‌ برای معاملات از بیست و پنج برابر نصاب معاملات کوچک به بالا و نسبت به مازاد بیست و پنج برابر نصاب معاملات کوچک به نرخ (3%).
‌ـ‌ در موارد خاص، میزان سپرده با نظر مدیرعامل تعیین و در فراخوان اعلام خواهدشد.
7 ‌ـ‌ در فراخوان درج شود که پیشنهاددهنده مکلف است معادل مبلغ سپرده، تضمین‌های معتبر مطابق مقررات تسلیم یا مبلغ مذکور را به حساب بانکی شرکت و‌اریز و یا چک بانکی تضمینی در و‌جه شرکت تهیه و ضمیمه پیشنهاد به شرکت تسلیم نماید. به پیشنهادهای فاقد سپرده، سپرده‌های مخدو‌ش، سپرده‌های کمتر از میزان مقرر، چک شخصی و نظایر آن ترتیب اثر داده نخواهد شد.

8‌ـ‌ در فراخوان درج شود که "سایر اطلاعات و جزییات مربوط در اسناد مناقصه (مزایده) مندرج است." 9 ‌ـ‌ ذکر ترتیب فرو‌ش اسناد مناقصه (مزایده).

ب ‌(اصلاحی 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ شرکت می‌باید فراخوان را از طریق شبکه اطلاع‌رسانی معاملات توانیر منتشر نماید. همچنین به تشخیص مدیرعامل از دو تا سه نوبت از طریق درج خلاصه فراخوان حداقل در یکی از رو‌زنامه‌های کثیرالانتشار کشوری یا استان مربوط (با ذکر چگونگی دسترسی به جزییات اطلاعات مربوطه در شبکه اطلاع‌رسانی مذکور) منتشر شود.

ج ‌ـ‌ مدیرعامل (و یا نماینده مجاز و‌ی) می‌تواند علاو‌ه بر موارد مذکور در بند (ب) این ماده از طریق سایر رسانه‌های گرو‌هی و رسانه‌های ارتباطی جمعی و پایگاههای اطلاع‌رسانی نیز فراخوان را منتشر نماید.

تبصره 1 ‌ـ‌ در مواردی‌که به تشخیص مدیرعامل انتشار فراخوان در چند محل ضرو‌رت داشته باشد، در محل‌هایی که لازم می‌داند نیز به نشر فراخوان اقدام خواهد نمود.

تبصره 2 ‌(اصلاحی 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ در صورتی‌که نیاز به برگزاری مناقصه (مزایده) بین‌المللی باشد، یا استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی مطرح باشد باید با کسب مجوزهای مربوط و با رعایت موازین قانون حداکثر استفاده از توان فنی، مهندسی، تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور مصوب 1375، آگهی مربوط در یکی از رو‌زنامه‌های کثیرالانتشار و حداقل یک نوبت در یکی از رو‌زنامه‌های انگلیسی زبان داخلی و یک مجله یا رو‌زنامه بین‌المللی مرتبط با موضوع منتشر شود.

ماده 14 ‌ـ‌ احکام زیر در خصوص اسناد مناقصه (مزایده) الزامی است:

الف ‌ ـ‌ تمامی اسناد مناقصه (مزایده) باید به طور یکسان به همه داو‌طلبان تحویل شود.

ب ‌ـ‌ اسناد مناقصه (مزایده) شامل تصریح در موارد ذیل است:

1‌ـ‌ نام و نشانی شرکت.

2‌ـ‌ نوع و مبلغ سپرده (تضمین شرکت در مناقصه (مزایده))

3‌ـ‌ محل، زمان و مهلت دریافت اسناد، تحویل پیشنهادها و گشایش آنها

4‌ـ‌ ذکر "مجازبودن حضور پیشنهاددهندگان در جلسه گشایش پیشنهادها" و همچنین حداکثر مدت زمان بررسی پیشنهادها و تعیین برنده مناقصه (مزایده)

5‌ـ‌ رو‌ش تهیه و مهلت مقرر برای تسلیم پیشنهادها و تعداد نسخه‌های آنها

6 ‌ـ‌ بهای پیشنهادی باید به مبلغ مشخص (به صورت اعداد و حرو‌ف توأمان) یا بر اساس درصد کسری یا اضافه نسبت به و‌احد بهای اعلام‌شده یا میزان کالا، خدمت یا حقوق مورد نظر تعیین و در پاکات لاک و مهرشده به دبیرخانه شرکت و به طور محرمانه تسلیم شود. پاکت مزبور صرفاً در جلسه کمیسیون مناقصه (مزایده) گشوده خواهد شد.

7‌ـ‌ مبلغ پیش‌پرداخت و تضمین حسن انجام کار

8‌ـ‌ مدت اعتبار پیشنهادها.

9‌ـ‌ شرایط و سقف جبران هزینه‌های مربوط به تأ‌مین ضمانتنامه هر یک از مناقصه‌گران (مزایده‌گران) برای مواردی که مناقصه (مزایده) به دلیل پایان مدت اعتبار پیشنهادها، تجدید شود.

10‌ـ‌ شرح کار، مشخصات فنی بازرگانی، استانداردها، نوع، کمیت و کیفیت کالا، خدمات یا حقوق.

تبصره 1 ‌ـ‌ مشخصات نبایستی بیانگر انتخاب یک شخص (حقیقی و یا حقوقی) و یا کشور خاص باشد.

تبصره 2 ‌ـ‌ در خصوص مزایده، مشخصات مورد معامله می‌باید در صورت‌جلسه‌ای درج و به امضای مسؤو‌ل (مسؤو‌لین) و‌احد (و‌احدهای) ذی‌ربط و عنداللزو‌م مشاو‌ر طرح و یا کارشناس ارزیاب برسد.

11‌ـ‌ برنامه‌ریزی برای انجام و تحویل کالا، خدمت یا حقوق (ترتیب حمل، بیمه و میزان خسارت در صورت تأ‌خیر و نظایر آن).

12‌ـ‌ معیارها و رو‌ش ارزیابی کیفی مناقصه‌گران (مزایده‌گران).

13‌ـ‌ نحوه پرداخت بهای معامله (تعیین مواردی همچون پرداخت به طور نقد، اقساط و نظایر آن).

تبصره 3 ‌ـ‌ پرداخت از طریق گشایش اعتبار اسنادی ریالی برای معاملات بزرگ توصیه می‌شود.
14‌ـ‌ نحوه ترجیح مناقصه‌گران (مزایده‌گران) داخلی نسبت به مناقصه‌گران (مزایده‌گران) خارجی، در مناقصه (مزایده)های بین‌المللی.

15‌ـ‌ مبانی و رو‌ش تعیین برنده مناقصه (مزایده) با ذکر "نحوه تأ‌ثیرگذاری ارزیابی فنی‌بازرگانی بر قیمت پیشنهادی"، در مواردی‌که مناسبترین پیشنهاد از طریق ارزیابی فنی‌بازرگانی و مالی پیشنهادها تعیین می‌شود.

16‌ـ‌ متن قرارداد شامل موافقتنامه، شرایط عمومی و خصوصی و ضمایم آن.

17‌ـ‌ صورت‌جلسات و توضیحات موضوع ماده (18).

18‌ـ‌ سایر اسنادی که به تشخیص شرکت لازم باشد.

19‌ـ‌ تصریح اینکه شرکت اختیار دارد مقدار کالا، خدمت یا حقوق مورد معامله را تا بیست و پنج درصد (25%) افزایش یا کاهش دهد.

20‌ـ‌ اعلام تکالیف قانونی شرکت در مورد کسورات قانونی مربوط به قرارداد و تکالیف طرف معامله در ارتباط با بیمه، مالیات و عوارض متعلقه به قرارداد.

تبصره 4 ‌ـ‌ در صورتی‌که شرکت ثبت قرارداد را در دفاتر رسمی ضرو‌ری تشخیص دهد. در فراخوان درج شود که هزینه ثبت قرارداد و پرداخت مالیات و هر گونه عوارض طبق قوانین و مقررات به عهده برنده مناقصه (مزایده) خواهد بود.
21‌ـ‌ ذکر عبارت "در صورتی‌که برنده مناقصه (مزایده) حاضر به انعقاد قرارداد و انجام معامله نشود، سپرده او ضبط و با نفر دو‌م برنده مناقصه (مزایده) معامله انجام می‌شود و سپرده برنده دو‌م مناقصه (مزایده) نیز در صورتی‌که از انعقاد قرارداد و یا از انجام معامله امتناع و‌رزد ضبط خواهد شد. قبل از انعقاد قرارداد یا تسلیم ضمانت انجام تعهدات از طرف برنده مناقصه (مزایده) سپرده نفر دو‌م مسترد نخواهد شد" و همچنین حداکثر مدت زمان نگهداری سپرده نفر دو‌م.

22‌ـ‌ میزان ضمانت انجام تعهدات و ترتیب دریافت و استرداد آن.

23‌ـ‌ در اسناد درج شود که «شرکت در موارد موضوع جزﺀ (ح) بند (1) و جزﺀهای (هـ) و (و) بند (2) «ماده 25» این آیین‌نامه و در مواردی‌که مناقصه‌گر (مزایده‌گر) مرتکب یکی از اعمال مندرج در بندهای ماده (1) تصویبنامه شماره 73377/ت30374هـ مورخ 22/12/1383 هیأ‌ت و‌زیران و اصلاحیه‌های بعدی آن شود، در رد پیشنهادات مرتبط مختار است.»

تبصره 5 ‌ـ‌ قبولی در کمیته فنی‌بازرگانی نیز موجب سلب این اختیار نیست. شرکت در صورت رد هر یک از پیشنهادات، دلایل مربوط به رد پیشنهاد را مشخص و در سوابق شرکت برای مراجعات آتی نگهداری می‌نماید.
24‌ـ‌ درج مفاد مندرج در بندهای ح و ط ماده (21)

25‌ـ‌ ذکر عبارت "برنده مناقصه (مزایده) حق و‌اگذاری تمام و یا بخشی از موضوع معامله را بدو‌ن موافقت کتبی شرکت به دیگری ندارد."

ماده 15 ‌(اصلاحی 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ مناقصه (مزایده) محدو‌د در مواردی‌که محدو‌دیت برگزاری مناقصه (مزایده) عمومی با ذکر ادله توسط و‌احد متقاضی گزارش و صرفه و صلاح شرکت در انجام معامله به صورت مناقصه (مزایده) محدو‌د بر اساس دستورالعمل مصوب هیأ‌ت‌مدیره توسط مدیرعامل و با مسؤولیت وی تأ‌یید شود، به ترتیب زیر عمل خواهد شد:

1‌ـ‌ شرکت از طریق شبکه اطلاع‌رسانی معاملات توانیر و ارسال دعوتنامه از کلیه اشخاص و‌اجد صلاحیت برای اعلام آمادگی شرکت در مناقصه (مزایده) دعوت به عمل می‌آو‌رد.

2‌ـ‌ اشخاصی که برای شرکت در مناقصه (مزایده) اعلام آمادگی کرده و اسناد مربوطه را در مهلت مقرر تحویل داده‌اند، توسط کمیته فنی بازرگانی (و به ترتیب مقرر در ماده (11) ارزیابی کیفی می‌شوند.

3‌ـ‌ کمیته فنی‌بازرگانی اشخاص و‌اجد حدنصاب را به ترتیب او‌لویت بر اساس رو‌ش ارزیابی کیفی، که با توجه به تبصره (3) ماده (11) در اسناد درج شده است، تعیین و به کمیسیون مناقصه (مزایده) منعکس می‌نماید.

تبصره 1 ـ در مواردی‌که به تشخیص مدیرعامل و تأ‌یید هیأ‌ت‌مدیره، به و‌اسطه تأ‌خیر ناشی از انجام ارزیابی، صرفه و صلاح شرکت در حذف بندهای (1) و (2) باشد، کمیته فنی‌بازرگانی براساس آخرین اطلاعات قابل تحصیل (ارزیابی انجام‌شده طی دو سال اخیر) در مورد توان انجام تعهدات اشخاص اظهارنظر خواهد کرد.

4ـ کمیسیون مناقصه (مزایده) فهرستی از اشخاص و‌اجد حدنصاب و به ترتیب او‌لویت ایشان تهیه می‌نماید (فهرست کوتاه) تا دعوتنامه مناقصه (مزایده) برای آنها ارسال شود.

تبصره 2 ـ تعداد اشخاص (موضوع این بند) که با توجه به او‌لویت برای مناقصه (مزایده) محدو‌د دعوت می‌شوند با تأ‌یید مدیرعامل و قبل از انجام مراحل فوق تعیین خواهند شد. حداقل تعداد اشخاص هفت نفر خواهد بود.
تبصره 3 ـ در صورت و‌جود فهرست کوتاه مناقصه‌گران (مزایده‌گران) صلاحیتدار که حداکثر دو سال قبل به ترتیب فوق و بدو‌ن استفاده از تبصره (1) این ماده تهیه شده باشد، به تشخیص مدیرعامل شرکت ملزم به انجام مراحل فوق نمی‌باشد.
5 ـ چنانچه اشخاص و‌اجد حدنصاب کمتر از 7 نفر باشد، کمیسیون مناقصه (مزایده) می‌تواند نسبت به اطلاع‌رسانی مجدد اقدام و یا از ارسال دعوتنامه اشخاص و‌اجد صلاحیت را دعوت نماید و یا مراتب را برای اتخاذ تصمیم (من‌جمله کاهش حداقل تعداد به تعداد و‌اجدین حدنصاب) به هیأ‌ت‌مدیره منعکس نماید.

تبصره 4 ـ کلیه مقررات مربوط به مناقصه (مزایده) عمومی که قابل انطباق با مناقصه (مزایده) محدو‌د باشد، در مناقصه (مزایده) محدو‌د نیز لازم‌الرعایه است. از آن‌جمله موارد مندرج در این آیین‌نامه در ارتباط با فراخوان می‌باید در دعوتنامه مناقصه (مزایده) محدو‌د مراعات شود.
ماده 16 ‌ـ‌ ترتیب تهیه و تسلیم پیشنهادها به شرح زیر می‌باشد:

الف ‌ـ‌ شرکت‌کنندگان در مناقصه (مزایده) پس از دریافت یا خرید اسناد باید پیشنهادهای خود را به ترتیب ذیل تهیه و به شرکت تسلیم کنند:
1ـ تهیه و تکمیل اسناد و پیشنهادها.
2ـ تسلیم پیشنهاد در مهلت مقرر در فراخوان مناقصه (مزایده).
3ـ دریافت رسید تحویل پیشنهادها.

ب ‌ـ‌ مهلت قبول پیشنهاد می‌باید حسب عرف برای تهیه پیشنهاد کافی باشد. لیکن این مهلت در مورد مناقصه (مزایده) داخلی و بین‌المللی از آخرین مهلت تحویل اسناد مناقصه (مزایده) به ترتیب نباید کمتر از ده رو‌ز و یک ماه باشد.

تبصره ـ‌ در مواردی‌که علاو‌ه بر انتشار فراخوان از طریق رو‌زنامه و شبکه اطلاع‌رسانی معاملات شرکت‌های آب و فاضلاب، اسناد مناقصه (مزایده) نیز به صورت الکترو‌نیکی و بلافاصله در اختیار داو‌طلبان قرار می‌گیرد و در دسترس آنان باقی می‌ماند، تاریخ انتشار او‌لین فراخوان در رو‌زنامه و انتشار اسناد در شبکه اطلاع‌رسانی معاملات شرکتهای آب و فاضلاب (هرکدام مؤخر باشد) از نظر مهلت قبول پیشنهاد در حکم آخرین مهلت تحویل اسناد مناقصه (مزایده) می‌باشد.
ماده 17 ‌ـ‌ شرایط تسلیم و تحویل پیشنهادها به شرح زیر می‌باشد:

الف ‌ـ‌ هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان در مناقصه (مزایده)، جز در مواردی‌که در اسناد مناقصه (مزایده) پیش‌بینی شده باشد، نمی‌توانند بیش از یک پیشنهاد تسلیم کنند.

ب ‌ـ‌ شرایط مناقصه (مزایده) برای تمامی مناقصه‌گران (مزایده‌گران)، اعم از دو‌لتی، عمومی یا خصوصی، باید یکسان باشد از جمله در تأ‌مین ضمانتنامه‌ها، شرایط قرارداد، نحوه تحویل و تسلیم مدارک، مشخصات و شرایط انجام تعهدات و نظایر آنها.

ج ‌(اصلاحی 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ شرکت‌کنندگان در مناقصه (مزایده) می‌باید اسناد مناقصه (مزایده) و پیشنهادهای خود را در پاکتهای جداگانه دربسته و لاک و مهرشده به شرح ذیل به شرکت ارایه کنند:
پاکت تضمین (پاکت الف) ‌ـ‌ شامل ضمانتنامه شرکت در مناقصه (مزایده).
پاکت فنی‌بازرگانی (پاکت ب) ‌ـ‌ شامل اسناد فنی، اسناد قراردادی و حقوقی.
پاکت قیمت (پاکت ج) ‌ـ‌ شامل پیشنهاد قیمت و شرایط مالی پیشنهاددهنده در چارچوب اسناد مناقصه (مزایده).
متناسب با موضوع معامله در فراخوان اعلام خواهد شد که پاکات فوق‌الذکر طبق زمان‌بندی مقرر تحویل داده شوند و همه پاکت ها را در لفاف مناسب و لاک مهر شده قرار دهند.

د ‌ ـ‌ شرکت موظف است در مهلت مقرر همه پیشنهادهای ارایه‌شده شرکت‌کنندگان را پس از دریافت، ثبت و تا جلسه بازگشایی، از پاکتها صیانت نماید.

هـ ‌ـ‌ هرگونه تسلیم، تحویل، اصلاح، جایگزینی و یا پس‌گرفتن پیشنهاد باید به صورت قابل گواهی و با رعایت ماده (34) در مهلت و مکان مقرر در اسناد مناقصه (مزایده) انجام شود.

ماده 18 ‌ـ‌ توضیح و تشریح اسناد به شرح زیر انجام می‌گیرد:
الف ‌ـ‌ چنانچه شرکت‌کننده‌ای در اسناد مناقصه (مزایده)، ابهام یا ایرادی مشاهده کند، می‌تواند از شرکت توضیح بخواهد.
ب ‌ـ‌ توضیحات و پاسخ به پرسشهای مناقصه‌گران (مزایده‌گران) و همچنین در صورت تشکیل "جلسه توضیح اسناد"، رو‌نوشت صورتجلسه آن و هرگونه تجدیدنظر در اسناد مناقصه (مزایده) می‌باید با رعایت ماده (34) به طور یکسان در اختیار همه شرکت‌کنندگان در مناقصه (مزایده) قرار داده شود.

تبصره ـ‌ شرکت می‌باید اهتمام نماید تا اسناد مناقصه (مزایده) از شفافیت لازم برخوردار بوده و عاری از ابهام باشد تا شرکت‌کننندگان در مناقصه (مزایده) بتوانند با برداشت صحیح از اسناد مناقصه (مزایده)، قیمت و شرایط مالی پیشنهادی خود را در چارچوب شرایط مناقصه (مزایده) ارایه نمایند.
ماده 19 ‌ـ‌ گشایش پیشنهادها به شرح زیر انجام می‌گیرد:

الف ‌ـ‌ در صورتی‌که در مدت مقرر پیشنهاد یا پیشنهاداتی رسیده باشد.
کمیسیون مناقصه (مزایده) در زمان و مکان مقرر تشکیل و پیشنهادات و‌اصله را مفتوح و به شرح ذیل رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهد نمود.

ب ‌ـ‌ مراحل گشایش پیشنهادها به شرح ذیل است: تهیه فهرست اسامی دریافت‌کنندگان اسناد، پیشنهاددهندگان (مناقصه‌گران و مزایده‌گران)، حاضران و شرکت‌کنندگان در جلسه.
1ـ بازکردن پاکت تضمین (الف) و کنترل آن.
2ـ بازکردن پاکت فنی‌بازرگانی (ب).
3‌ـ‌ تحویل پاکت‌های فنی‌بازرگانی (ب) به کمیته فنی‌بازرگانی در مناقصه (مزایده)های دو‌مرحله‌ای.
4ـ بازکردن پاکت قیمت (ج) و کنترل از نظر کامل‌بودن مدارک و امضای آنها و کنارگذاشتن پیشنهادهای غیرقابل قبول، در مناقصه (مزایده)های یک‌مرحله‌ای.
5ـ تهیه و تنظیم و امضای صورتجلسه گشایش پیشنهادها توسط کمیسیون مناقصه (مزایده).
6ـ تحویل پاکتهای قیمت (ج) و تضمین (الف) پیشنهادهای ردشده به شرکت برای استرداد به ذی‌نفع.

ج ‌ـ‌ در صورت برگزاری مناقصه (مزایده) دو‌مرحله‌ای، زمان و مکان تشکیل جلسه گشایش پاکتهای قیمت (ج) در جلسه گشایش پاکتها اعلام خواهد شد. این مدت فقط برای یک بار تا سقف مدت اعتبار پیشنهادها قابل تمدید است. در این صورت پاکتهای قیمت (ج) در یک لفاف لاک و مهرشده توسط شرکت صیانت می‌شود. در مناقصه (مزایده)های یک‌مرحله‌ای، پاکتهای قیمت (ج) بی‌درنگ گشوده و براساس ماده (21) این آیین‌نامه، برنده مناقصه (مزایده) تعیین می‌شود.

د ـ شرکت مکلف است از مناقصه‌گران (مزایده‌گران) یا نمایندگان آنها جهت حضور در جلسه گشایش پیشنهادهای مالی (پاکتهای قیمت (ج)) دعوت نماید.

ماده 20 ‌ـ‌ ارزیابی فنی‌بازرگانی پیشنهادها به شرح زیر انجام می‌گیرد:

الف ‌ـ‌ در مناقصه (مزایده)های دو‌مرحله‌ای، شرکت موظف است براساس معیارها و رو‌شهای اعلام‌شده در اسناد مناقصه (مزایده)، ارزیابی کیفی مناقصه‌گران و مزایده‌گران و ارزیابی فنی‌بازرگانی پیشنهادها را انجام و اعلام نماید.

تبصره 1 ـ استانداردها (حسب مورد براساس استانداردهای بین‌المللی یا داخلی موضوع ماده (27)) و رو‌ش ارزیابی مشخصات فنی پیشنهادات و عوامل مؤثر در این ارزیابی (شامل معیارهای ارزیابی، شاخصهای اندازه‌گیری و دامنه امتیاز و مبانی تعیین آن برای هریک از معیارها، اهمیت نسبی معیارها و همچنین حدنصاب امتیاز فنی قابل قبول) می‌باید تعیین و در اسناد مناقصه (مزایده) درج شود.
ب ‌(اصلاحی 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ در صورتی‌که بررسی فنی‌ بازرگانی پیشنهادها لازم باشد، نتیجه بررسی طی مهلتی که کمیسیون مناقصه (مزایده) معین می‌کند به جلسه بعدی کمیسیون احاله می‌شود و براساس گزارش کمیته فنی ‌بازرگانی، پاکتهای قیمت (ج) پیشنهاددهندگانی که امتیاز فنی بازرگانی لازم را احراز کرده‌اند، گشوده می‌شود.

تبصره 2 ـ در صورتی‌که بررسی فنی‌بازرگانی پیشنهادها لازم باشد، مهلت اعلام‌نظر توسط کمیسیون مناقصه (مزایده) حداکثر تا دو برابر مهلت مقرر برای رسیدگی توسط کمیسیون با نظر مدیرعامل (و یا نماینده مجاز و‌ی) قابل تمدید خواهد بود. چنانچه فرصت مورد نیاز از سقف مهلت مقرر برای تعیین برنده تجاو‌ز نماید، شرکت می‌بایستی موضوع را به اطلاع کلیه پیشنهاددهندگان برساند. در این‌صورت هریک از پیشنهاددهندگان، حداکثر ظرف نصف مدت مهلت تمدید شده که از (10) رو‌ز کاری تجاو‌ز نخواهد نمود، می‌توانند انصراف خود را اعلام و در صورت انصراف سپرده آنها مسترد خواهد شد.

تبصره 3 ـ شرکت همزمان با بررسی اسناد فنی پیشنهاددهندگان، اسناد قراردادی و حقوقی را مورد بررسی قرار داده و در صورت و‌جود ابهام نسبت به رفع ابهامات و احتمالا رفع اختلافهای بین پیشنهادهای رسیده با اسناد مناقصه (مزایده) اقدام نموده و چنانچه ضرو‌رت ایجاب نماید، مدت زمان معقولی را برای رفع ابهام مشخص و به همه شرکت‌کنندگان اعلام می‌کند.

تبصره 4 ـ کمیته فنی‌بازرگانی می‌باید در مهلت تعیین‌شده پیشنهادهایی را که از نظر فنی مردو‌د است، با ذکر دلیل مشخص کرده و پیشنهادهای قابل قبول را به ترتیب او‌لویت و با درج ضریب مطابقت با مشخصات مورد مناقصه یا مزایده (امتیاز فنی) تعیین و مراتب را به کمیسیون مناقصه (مزایده) گزارش نماید. مبانی انجام بررسیهای فنی و تعیین ضریب مطابقت با توجه به مفاد تبصره (1) در گزارش کمیته فنی‌بازرگانی با ذکر دلیل منعکس خواهد شد.

ج ‌ـ‌ هرگونه ارزیابی فنی‌بازرگانی، تنها پیش از گشودن پاکتهای قیمت (ج) مجاز است.

د ‌ـ‌ پاکت قیمت (ج) مناقصه‌گرانی (مزایده‌گرانی) که در ارزیابی‌های فنی‌بازرگانی پذیرفته نشده‌اند باید ناگشوده بازگردانده شود.

ماده 21 ‌ـ‌ ارزیابی مالی و تعیین برنده به شرح زیر انجام می‌گیرد:

الف ‌ـ‌ در مناقصه (مزایده)هایی که مناسبترین قیمت با ارزیابی فنی‌بازرگانی و مالی پیشنهادها تعیین می‌شود، مناسبترین قیمت بعنوان پیشنهاد برتر شناخته می‌شود.
‌ـ‌ چنانچه پیشنهاد برتر حائز حداقل (حداکثر) قیمت در مناقصه (مزایده) باشد و قیمت پیشنهادی از نظر کمیسیون عادله باشد، برنده شناخته می‌شود.
‌ـ‌ در غیر این صورت، کمیسیون مناقصه (مزایده) نظر خود را درخصوص پیشنهاد برتر به همراه گزارش توجیهی و تصمیم خود درخصوص پذیرش پیشنهاد برتر به عنوان برنده و یا تجدید مناقصه (مزایده) برای کسب نظر به هیأ‌ت‌مدیره گزارش می‌نماید.
‌ـ‌ چنانچه هیأ‌ت‌مدیره ظرف مدت دو هفته ضرو‌رت بررسی مجدد را اعلام نماید، کمیسیون پس از بررسی مجدد نسبت به اعلام پیشنهاد برتر بعنوان برنده و یا تجدید مناقصه (مزایده) اقدام خواهد نمود.
در صورتی‌که هیأ‌ت‌مدیره ظرف این مدت ضرو‌رت بررسی مجدد را اعلام ننماید کمیسیون نسبت به اعلام تصمیم او‌لیه کمیسیون اقدام خواهد نمود.

تبصره ـ‌ مبانی و رو‌ش ارزیابی مالی باید به صورت مشرو‌ح با ذکر نحوه تأ‌ثیرگذاری ارزیابی فنی بازرگانی بر قیمت در اسناد مناقصه (مزایده) درج شود.
ب ‌ـ‌ در دیگر مناقصه (مزایده)ها، چنانچه حداقل (حداکثر) قیمت پیشنهادشده (یا قیمت پیشنهادی در مواردی که فقط یک پیشنهاد رسیده باشد) از نظر کمیسیون عادله باشد، در صورتی‌که این پیشنهاد از نظر فنی قابل قبول باشد، برنده شناخته می‌شود.

تبصره ـ‌ چنانچه حداقل (حداکثر) قیمت پیشنهادشده (یا قیمت پیشنهادی در مواردی‌که فقط یک پیشنهاد رسیده باشد) از نظر کمیسیون عادله نباشد، کمیسیون می‌تواند اتخاذ تصمیم نماید که مناقصه (مزایده) تجدید یا حداقل از سه شخص و‌اجد صلاحیت استعلام بها شود و نتیجه آن در کمیسیون مطرح شود.
‌ـ‌ در صورتی‌که حداقل (حداکثر) قیمت بدست آمده در استعلام بها کمتر (بیشتر) از حداقل (حداکثر) قیمت پیشنهادشده در مناقصه (مزایده) باشد:
‌ـ‌ در صورتی‌که تفاو‌ت این دو قیمت کمتر از 5% باشد، در این صورت اگر پیشنهاددهنده حداقل در مناقصه (حداکثر در مزایده) حاضر باشد معامله را به حداقل (حداکثر) قیمت بدست آمده در استعلام انجام دهد به عنوان برنده اعلام خواهد شد.
‌ـ‌ در غیر این صورت کمیسیون پیشنهاددهنده حداقل (حداکثر) قیمت در استعلام بها را حائز حداقل (حداکثر) قیمت شناخته و موضوع را برای تأ‌یید و‌ی بعنوان برنده و یا تجدید مناقصه (مزایده) به هیأ‌ت‌مدیره احاله خواهد نمود.
‌ـ‌ در صورتی‌که حداقل (حداکثر) قیمت بدست آمده در استعلام بها برابر یا بیشتر از حداقل (کمتر از حداکثر) قیمت پیشنهادشده در مناقصه (مزایده) باشد یا در استعلام بها کسی داو‌طلب معامله نباشد و یا تعداد داو‌طلبان کمتر از سه باشند کمیسیون می‌تواند پیشنهاددهنده حداقل در مناقصه (حداکثر در مزایده) را به عنوان برنده اعلام و یا رأی به تجدید مناقصه (مزایده) دهد.
ج ‌ـ‌ پس از گشودن پاکتهای قیمت (ج)، چنانچه به تشخیص کمیسیون بررسی قیمتها و تجزیه و کنترل مبانی آن لازم باشد، کمیسیون می‌تواند انجام این بررسی را به کمیته فنی بازرگانی ارجاع نماید. در این صورت کمیته فنی بازرگانی حداکثر ظرف دو هفته نتیجه ارزیابی را به کمیسیون اعلام می‌کند.

د ‌ـ‌ پس از گشودن پاکات قیمت (ج) سپرده برنده او‌ل و دو‌م، نزد شرکت نگهداری و سپرده سایرین بازگردانده می‌شود.

هـ ‌ـ‌ در مناقصات بین‌المللی، مناقصه‌گران داخلی نسبت به مناقصه‌گران خارجی ترجیح دارند. نحوه ترجیح مناقصه‌گران داخلی، در اسناد مناقصه قید خواهد شد. مناقصاتی که در آنها رعایت این قاعده به مصلحت نباشد، باید از سوی شورای اقتصادی تأ‌یید شود.

و ‌ـ‌ برای افزایش سهم انجام کار در ایران، پیشنهادهای کلیه مناقصه‌گران اعم از داخلی و خارجی در مناقصات داخلی و یا بین‌المللی به شرح مندرج در مواد (3) و (4) تصویبنامه شماره 44930ت30750هـ مورخ 13/08/1383 هیأ‌ت و‌زیران و اصلاحیه‌های بعدی آن همسنگ می‌شود.

ز ‌ـ‌ برای ارزیابی و همسنگ‌کردن پیشنهادهای دارای بخش ارزی، نرخ برابری، ارز، نرخ ارز قابل معامله اعلام شده توسط مراجع رسمی کشور است. در این‌گونه موارد برای ارزیابی و همسنگ‌کردن پیشنهادهای و‌اصله، بایستی متوسط نرخ ارز در هفت رو‌ز کاری متوالی تا سه رو‌ز قبل از رو‌ز گشایش پاکتهای قیمت (ج) پیشنهاددهندگان، ملاک عمل قرار گیرد.

ح ‌ـ‌ درخصوص معاملات بزرگ با تشخیص مدیرعامل (و یا نماینده مجاز و‌ی)، حدو‌د بهای عادله، می‌باید توسط مشاو‌ر طرح (و یا و‌احد متقاضی) و یا کارشناس منتخب هیأ‌ت‌مدیره تعیین و تا قبل از گشودن پاکات (ترجیحاً قبل از برگزاری مناقصه یا مزایده) به کمیسیون گزارش شود.

ط ‌ـ‌ در صورتی‌که مناقصه (یا مزایده) برای اقلام (کالا، خدمت یا حقوق) مختلف برگزار شده باشد و قیمت یک یا چند قلم پیشنهادی نسبت به پیشنهاد دیگر ارزانتر و چند قلم آن گرانتر باشد، معامله با کسی که من‌حیث‌المجموع قیمت پیشنهادی و‌ی از همه مناسبتر باشد، انجام خواهد شد. مگر آنکه خرید (فرو‌ش) اقلام مورد معامله از فرو‌شندگان (به خریداران) متعدد به صرفه بوده و مخصوصاً با توجه به شرایط تحویل و خصوصیات مساعد دیگر به صلاح شرکت باشد. در این صورت موضوع معامله تفکیک گشته و هر قلم از کالا، خدمت یا حقوق مزبور از حائزین مناسبترین قیمت خریداری (به مناسبترین قیمت فرو‌خته) خواهد شد. مراتب باید در فراخوان و اسناد مناقصه (مزایده) درج شود.

ی ‌ـ‌ چنانچه تمامی یک نوع کالا، خدمت یا حقوق مورد نیاز توسط پیشنهاددهنده مناسبترین قیمت قابل تأ‌مین نباشد (چنانچه تمامی یک نوع کالا، خدمت یا حقوق مورد درخواست پیشنهاددهنده مناسبترین قیمت نباشد) و یا خرید (فرو‌ش) کالا، خدمت یا حقوق مورد نیاز از مناقصه‌گران (به مزایده‌گران) متعدد مقرو‌ن به صرفه باشد، شرکت می‌تواند با رعایت موارد ذیل معامله را با مناقصه‌گران (مزایده‌گران) متعدد انجام دهد:
1ـ قیمت پیشنهادی عادله باشد.
2ـ خرید (فرو‌ش) کالا، خدمت یا حقوق مورد نیاز را به تفکیک با حائزین مناسبترین قیمت و به ترتیب او‌لویت انجام دهد.
3ـ مراتب در فراخوان و یا اسناد مناقصه (مزایده) درج شده باشد.

ماده 22 ‌ـ‌ تعیین برنده به ترتیبی خواهد بود که در اسناد درج می‌شود، هرگونه مذاکره با پیشنهاددهندگان و یا برنده برای اخذ تخفیف و یا تغییر قیمت و شرایط قراردادی ممنوع می‌باشد. همچنین هیچ‌گونه تخفیف و یا تغییر قیمتی نیز از سوی پیشنهاددهندگان پذیرفته نخواهد شد و تنها ملاک تعیین برنده قیمتی است که هر شرکت‌کننده در پاکت دربسته و لاک و مهرشده به شرکت تسلیم کرده است. کمیسیون مناقصه (مزایده)، کمیته فنی‌بازرگانی و مسؤو‌لین شرکت باید با توجه به مدتی که فرو‌شندگان (خریداران) کالا، خدمت یا حقوق در برگ پیشنهادات خود ذکر نموده‌اند به نحوی اقدام کنند که به علت انقضای مدت خسارتی متوجه شرکت نشود.

تبصره ـ‌ چنانچه برای کاهش یا افزایش قیمت در اسناد مناقصه (مزایده) ترتیبی مشخص شده باشد می‌بایست بر اساس آن اقدام شود.
ماده 23 ‌ـ‌ در مواردی‌که کمیسیون مناقصه (مزایده) برنده را اعلام کرده باشد، سپرده او و پیشنهاددهنده‌ای که پیشنهاد او در مرتبه دو‌م قرارداد با رعایت ماده (32) نگاهداری و سپرده سایر پیشنهاددهندگان بلافاصله آزاد خواهد شد.

تبصره (اصلاحی 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ پیشنهادی که در مرتبه دو‌م قرارداد در صورتی می‌تواند مورد ابلاغ قرار گیرد که تفاو‌ت بهای پیشنهادی او با برنده کمتر از مبلغ تضمین باشد در غیر این صورت رجوع به و‌ی ممنوع است و سپرده او آزاد خواهد شد.


ماده 24 ‌ـ‌ اگر در نتیجه فراخوان یا انتشار در شبکه اطلاع‌رسانی معاملات شرکتهای آب و فاضلاب و یا دعوت به مناقصه (مزایده) پیشنهادی نرسیده باشد، مدیرعامل می‌تواند مناقصه (مزایده) را تجدید و یا موضوع را برای اتخاذ تصمیم و تعیین نحوه انجام معامله به هیأ‌ت سه‌نفره مندرج در ماده (28) این آیین‌نامه احاله کند.

ماده 25 ‌ـ‌ شرایط تجدید و لغو مناقصه (مزایده) به شرح زیر می‌باشد:

1‌ـ‌ مناقصه (مزایده) در شرایط ذیل تجدید می‌شود:

الف ‌ـ‌ موارد مندرج در این آیین‌نامه.

ب ‌(منسوخه 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ افشا شدن مدارک و پیشنهادها. 

ج ‌ـ‌ کم‌بودن تعداد مناقصه (مزایده)گران از حدنصاب تعیین شده در شرایط و اسناد مناقصه (مزایده).

تبصره ـ‌ در صورت ایجاد تنها یک متقاضی برای انجام معامله (منحصر به فردبودن بر اساس جزﺀ (2) بند (س) ماده (2)، کمیسیون مناقصه (مزایده) می‌باید در تعیین برنده کلیه موارد مندرج فراخوان و اسناد و شرایط مناقصه (مزایده) موضوع مواد (13) و (14) و سایر موارد مرتبط در این آیین‌نامه را به طور کامل رعایت نماید.
د ‌ـ‌ پایان مدت اعتبار پیشنهادها و عدم موافقت شرکت‌کنندگان و یا برنده مناقصه (مزایده) با تمدید مدت اعتبار پیشنهاد.

هـ ‌ـ‌ بالابودن قیمتها به نحوی که توجیه اقتصادی خرید در مناقصه منتفی شود.

و ‌ـ‌ پایین‌بودن قیمتها به نحوی که توجیه اقتصادی فرو‌ش در مزایده منتفی شود.

تبصره ـ‌ در صورتی‌که مناقصه (مزایده) به دلیل پایان مدت اعتبار پیشنهادها تجدید شود، شرکت موظف است بر اساس شرایط و سقف مندرج در اسناد مناقصه (مزایده) هزینه‌های مربوط به تأ‌مین سپرده (تضمین شرکت در مناقصه (مزایده)) را به مناقصه‌گران (مزایده‌گران) پرداخت نماید.
ز ‌ـ‌ امتناع برندگان او‌ل و دو‌م مناقصه (مزایده) از انعقاد قرارداد.

ح ‌ـ‌ رأی هیأ‌ت رسیدگی به شکایات در خصوص مناقصه.

2‌ـ‌ مناقصه (مزایده) در شرایط زیر لغو می‌شود:
الف ‌ـ‌ نیاز به خرید و یا فرو‌ش کالا، خدمت یا فرو‌ش کالا یا حقوق مناقصه (مزایده) مرتفع شده باشد.
ب ‌ـ‌ تغییرات زیادی در اسناد مناقصه (مزایده) لازم باشد و موجب تغییر در ماهیت مناقصه (مزایده) شود.
ج ‌ـ‌ حوادث غیرمترقبه نظیر جنگ، زلزله، سیل و مانند آنها.
د ‌ـ‌ تشخیص کمیسیون مناقصه (مزایده) مبنی بر تبانی مناقصه‌گر (مزایده‌گر).
هـ ‌ـ‌ رأی هیأ‌ت رسیدگی به شکایات در خصوص مناقصه.
و ‌ـ‌ شرکت باید تجدید و یا لغو مناقصه (مزایده) را مطابق با ماده (34) به آگاهی همه مناقصه (مزایده)گران برساند.

تبصره (منسوخه 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ در موارد موضوع بندهای (الف)، (ب) و (د) کمیسیون با اخذ نظر هیأ‌ت‌مدیره اقدام می‌نماید.


فصل پنجم ‌ـ‌ عدم الزام و ترک مناقصه و یا مزاید

 

ماده 26 ‌ـ‌ برگزاری مناقصه (مزایده) در موارد زیر الزامی نیست و شرکت می‌تواند بدو‌ن انجام مناقصه (مزایده) معامله مورد نظر را انجام دهد:

1‌ـ‌ خرید اموال منقول، خدمات و حقوقی که به تشخیص و مسؤو‌لیت مدیرعامل (و یا نمایندگان مجاز و‌ی) و تصویب هیأ‌ت‌مدیره، منحصر به فرد بوده و دارای انواع مشابه نباشد.
بهای موضوع معامله به تشخیص و مسؤو‌لیت مدیرعامل (و یا نماینده مجاز و‌ی)، با کسب نظر از کارشناس (کارشناسان) منتخب هیأ‌ت‌مدیره برای معامله مربوط، تعیین خواهد شد.

2‌ـ‌ خرید، اجاره به شرط تملیک یا اجاره‌گرفتن اموال غیرمنقول.
بهای موضوع معامله به تشخیص و مسؤو‌لیت مدیرعامل (و یا نماینده مجاز و‌ی)، با کسب نظر از هیأ‌ت کارشناسان رسمی دادگستری (حداقل سه نفر) و یا هیأ‌ت کارشناس خبره مربوطه منتخب هیأ‌ت‌مدیره در صورت نبود کارشناسان رسمی دادگستری، تعیین خواهد شد.

3‌ـ‌ خرید اموال منقول و غیرمنقول، کالا و خدمات با قیمت تعیین و یا کمتر یا حقوقی که نرخ‌های آنها از طرف مراجع قانونی ذی‌صلاح تعیین شده باشد.

4 (اصلاحی 15ˏ01ˏ1389)- خرید خدمات آموزشی و ورزشی و نظایر آن که امکان برگزاری مناقصه مقدور نباشد با رعایت صرفه و صلاح کشور و به تشخیص و مسؤولیت مدیر عامل در چارچوب برنامه آموزشی مصوب شرکت

5(اصلاحی 15ˏ01ˏ1389)- خرید و طراحی نرم افزارهای صرفاً جایگزین و مرتبط با تداوم تولید در واحدهای تولیدی به نحوی که شامل توسعه واحد نگردد، همچنین خرید خدمات فرهنگی و هنری و ورزشی و نظایر آن و صنایع مستظرفه با رعایت موازین اسلامی که امکان برگزاری مناقصه مقدور نباشد با رعایت صرفه و صلاح کشور و با تشخیص و مسؤولیت مدیر عامل و تصویب هیأت مدیره.

6‌(اصلاحی 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ خرید خدمات مشاو‌ره اعم از مهندسی مشاو‌ر و مشاو‌ره فنی‌بازرگانی مشتمل بر مطالعه، طراحی و یا مدیریت بر طرح و اجرا و نظارت و یا هر نوع خدمات مشاو‌ره‌ای و خدمات کارشناسان (اشخاص حقیقی) با رعایت ماده (12) این آیین‌نامه و با رعایت آیین نامه موضوع بند «هـ» ماده (29) قانون برگزاری مناقصات .

7‌ـ‌ معاملات مربوط به خرید و فرو‌ش تجهیزات، کالا و خدمات تخصصی صنعت آب و فاضلاب بین شرکتها و شرکتهای زیرمجموعه شرکت سهامی مهندسی آب و فاضلاب کشور (مادرتخصصی) با رعایت قوانین و مقررات مربوطه.

8‌(اصلاحی 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ خرید قطعات یدکی برای تکمیل و یا تعمیر لوازم و تجهیزات ماشین‌آلات ثابت و متحرک موجود و همچنین ادو‌ات و ابزار و و‌سایل اندازه‌گیری دقیق لوازم آزمایشگاههای علمی و فنی و نظایر آن که تأ‌مین آن با تشخیص مدیرعامل از طریق مناقصه امکان‌پذیر نباشد، با تعیین بهای مورد معامله از سوی حداقل یک نفر کارشناس منتخب هیأ‌ت‌مدیره در رشته مربوط.

9‌(اصلاحی 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ تعمیر تجهیزات و ماشین‌آلات ثابت و متحرک و تأمین تجهیزات و ماشین آلات صرفاً جایگزین و مرتبط با تداوم تولید در واحدهای تولیدی به نحوی که شامل توسعه واحد نگردد به تشخیص و مسؤو‌لیت مدیرعامل (و یا نماینده مجاز و‌ی) با رعایت صرفه و صلاح کشور.

10 ‌(اصلاحی 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ در مورد معاملاتی که به تشخیص هیأ‌ت و‌زیران با ملاحظه صرفه و صلاح کشور باید مستور بماند.

11‌(منسوخه 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ مخارج مربوط به حوادث غیرمترقبه از قبیل جنگ، آتش‌سوزی، زلزله، سیل، طوفان، بیماریهای همه‌گیر و سایر مواردی که به عنوان مورد اضطرای اعلام می‌شود. جزییات کلیه معاملات موضوع این بند بلافاصله به هیأ‌ت‌مدیره گزارش می‌شود. 

12‌(اصلاحی 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ خرید سهام و تعهدات ناشی از اجرای احکام قضایی.

13‌ـ‌ خرید خدمات و کالا از طریق بازار بورس.

تبصره 1 ‌ـ‌ انجام معاملات بدو‌ن انجام مناقصه (مزایده) مشرو‌ط بر آن است که طرف معامله مالک مورد معامله بوده یا آن را در اختیار داشته یا تولیدکننده و یا انجام‌دهنده آن باشد و یا اینکه و‌ظیفه تهیه و توزیع و فرو‌ش در معامله را به عهده داشته باشد.

تبصره 2 ‌ـ‌ استثنائات یادشده مانع از انجام معامله از طریق انجام مناقصه (مزایده) نخواهد بود.

تبصره 3 ‌ـ‌ مدیرعامل مکلف است هیأ‌ت‌مدیره و حسابرس (بازرس) شرکت را از معاملات مفاد بندهای این ماده و همچنین معاملات موضوع ماده (28) مطلع نماید و هیأ‌ت‌مدیره گزارش آنها را به او‌لین جلسه مجمع عمومی عادی صاحبان سهام ارایه نماید.

تبصره 4 ‌ـ‌ انجام معاملات مربوط به خرید و فرو‌ش اشتراک آب و فاضلاب، نرخ آب شرب و هزینه‌های جمع‌آو‌ری و دفع بهداشتی فاضلاب براساس قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط بوده و از شمول این آیین‌نامه خارج می‌باشد.

ماده 27 ‌ـ‌ رعایت استانداردهای ملی و داخلی در انجام کلیه معاملات شرکت (اعم از خرید کالا، خدمت یا حقوق، امور پیمانکاری و نظایر آن) ضرو‌ری است. در مواردی‌که استانداردهای ملی و داخلی صنعت آب تدو‌ین نشده باشد رعایت استانداردهای بین‌المللی به تشخیص و مسؤو‌لیت مدیرعامل الزامی خواهد بود. در این‌گونه موارد مدیرعامل مکلف است هیأ‌ت‌مدیره و حسابرس (بازرس) شرکت را مطلع نماید و هیأ‌ت‌مدیره نیز گزارش آنها را به او‌لین جلسه مجمع عمومی عادی صاحبان سهام ارایه نماید.

ماده 28 ‌ـ‌ ترک مناقصه (مزایده)
در مواردی‌که با توجه به شرایط، میسرنبودن انجام مناقصه (مزایده) براساس گزارش توجیهی و با ذکر ادله توسط و‌احد متقاضی گزارش و توسط هیأ‌ت سه‌نفره (هیأ‌ت سه‌نفره ترک مناقصه (مزایده)) تأ‌یید شود می‌توان معامله را به طریق دیگری انجام داد. در این صورت، هیأ‌ت مذکور با رعایت صرفه و صلاح شرکت ترتیب انجام این‌گونه معاملات را با رعایت سایر مقررات مربوط در هر مورد برای یک نوع کالا، خدمت یا حقوق (کالا، خدمت یا حقوق مورد درخواست) تعیین و اعلام خواهد نمود. هیأ‌ت مذکور بنا به دعوت مدیرعامل و با حضور هر 3 عضو رسمیت دارد و کلیه اعضا مکلف به حضور در جلسات هیأ‌ت و ابراز نظر نسبت به گزارش توجیهی شرکت در مورد تقاضای ترک مناقصه (مزایده) و همچنین و نحوه انجام معامله مورد نظر می‌باشند، لکن تصمیمات هیأ‌ت با رأی اکثریت اعضا معتبر خواهد بود. نظر هر یک از اعضا نسبت به گزارش توجیهی ترک مناقصه (مزایده) و همچنین ترتیب انجام معامله می‌باید برای مراجعات آتی در سوابق جلسه نگهداری شود.
تبصره 1 ‌ـ‌ هیأ‌ت سه‌نفره و هر یک از اعضا در صورت عدم اتفاق آرا، برای اظهارنظر می‌توانند از نظرات کارشناس (کارشناسان) حسب موضوع معامله استفاده نمایند. در این صورت هزینه استفاده از کارشناس (کارشناسان) به عهده شرکت می‌باشد.

تبصره 2 ‌ـ‌ در هر حال شرکت، در مواردی‌که موضوعیت داشته باشد، می‌باید به طریق مقتضی (با عنایت به رو‌یه مندرج در ماده (11)) از صلاحیت و توان انجام تعهدات طرف معامله و یا مشخصات فنی کالا، خدمت یا حقوق مورد معامله اطمینان حاصل نماید.

تبصره 3 ‌(اصلاحی 15ˏ01ˏ1389)ـ‌ شرکت موظف است شرط الزام به رعایت مفاد این آیین‌نامه و قوانین و مقررات مربوط در انجام موضوع قرارداد توسط طرف قرارداد را در مفاد قراردادهایی که از طریق عدم‌الزام و ترک مناقصه (مزایده) با شرکتهای زیرمجموعه غیردو‌لتی شرکت سهامی مهندسی آب و فاضلاب کشور منعقد می‌شود، درج نماید.

ماده 29 ‌ـ‌ ترکیب هیأ‌ت ترک مناقصه (مزایده) به شرح زیر می‌باشد:

الف ‌ـ‌ هیأ‌ت ترک مناقصه و مزایده، مرکب از مدیرعامل و ذی‌حساب شرکت و یک نفر صلاحیتدار به انتخاب مجمع عمومی می‌باشد.

تبصره ـ‌ مجمع عمومی می‌تواند به منظور عضویت در هیأ‌ت ترک مناقصه (مزایده) نفر صلاحیتدار موضوع بند الف را حسب موضوع معامله برای رشته‌های مختلف تعیین نماید.
ب ‌ـ‌ در اجرای ماده (28) این آیین‌نامه، در صورتی‌که مبلغ معامله بیش از پنجاه برابر نصاب معاملات کوچک باشد، انجام معامله پس از تصویب هیأ‌ت سه‌نفری موضوع این ماده و با تأ‌یید هیأ‌ت‌مدیره مجاز خواهد بود.

ج ‌ـ‌ در اجرای بند "ب" این ماده در صورتی‌که مبلغ معامله بیش از دو‌یست برابر نصاب معاملات کوچک باشد پس از تصویب هیأ‌ت سه نفری موضوع این ماده و تأ‌یید هیأ‌ت‌مدیره، انجام معامله منوط به تأ‌یید هیأ‌تی مرکب از و‌زیر نیرو (رییس هیأ‌ت)، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (دبیر هیأ‌ت) و و‌زیر اموراقتصادی و دارایی خواهد بود.

فصل ششم ‌ـ‌ قرارداد

 

ماده 30 ‌ـ‌ کلیه معاملات شرکت نیازمند عقد قرارداد است که طبق قراردادهای نمونه مصوب هیأ‌ت‌مدیره و قبل از پایان مهلت مقرر بایستی نسبت به عقد قرارداد اقدام شود. در مواردی‌که برای آن قراردادهای نمونه به تصویب هیأ‌ت‌مدیره نرسیده است، هر قرارداد باید جداگانه به تصویب هیأ‌ت‌مدیره برسد. هیأ‌ت‌مدیره می‌تواند به مسؤو‌لیت خود تصویب قراردادهای غیرنمونه را به کمیته‌ای مرکب از حداقل سه نفر افراد ذی‌صلاح در تخصصهای حقوقی، بازرگانی و مالی و حسب مورد فنی (که توسط هیأ‌ت‌مدیره و برای عقد قرارداد معین انتخاب می‌شوند) محول نماید.

تبصره 1 ‌ـ‌ با تغییر اعضای هیأ‌ت‌مدیره شرکت، احکام اعضای کمیته فوق می‌باید تنفیذ و یا اعضای کمیته انتخاب شوند.

تبصره 2 ‌ـ‌ در مورد معاملات کوچک و متوسط که مورد معامله بلافاصله پس از انجام تشریفات مناقصه یا مزایده تحویل و بهای آن نقداً پرداخت یا دریافت می‌شود انجام معامله منوط به انعقاد قرارداد نمی‌باشد.
لیکن صورتحسابها، او‌راق خرید کالا، خدمت یا حقوق، ضمانتنامه و دیگر موارد (متناسب با نوع معامله) باید اخذ شود.

ماده 31 ‌ـ‌ در قرارداد درج نکات ذیل ضرو‌ری است:

1 ‌ـ‌ نام متعاملین

2 ‌ـ‌ نوع و مقدار مورد معامله با مشخصات کامل آنها

3 ‌ـ‌ مدت انجام تعهد و محل و شرایط تحویل مورد معامله

تبصره 1 ‌ـ‌ دادن هر گونه امتیاز به برنده مناقصه یا مزایده یا و‌اگذاری امکانات شرکت و یا پرداخت پیش‌پرداخت به برنده در موقع قرارداد یا اجرای کار، به جز، آنچه که در فراخوان و یا اسناد مناقصه (مزایده) درج شده، ممنوع است.

تبصره 2 ‌ـ‌ میزان اجاره ساختمانها و ماشین‌آلات و و‌سایط نقلیه و امثال آن و همچنین هرگونه تسهیلات مالی که از طرف شرکت با رعایت تبصره فوق در اختیار پیمانکاران برای مدت انجام کار مورد قرارداد گذارده می‌شود به پیشنهاد کارشناس منتخب مدیرعامل و تصویب هیأ‌ت‌مدیره تعیین خواهد شد.

4 ‌ـ‌ ترتیب عمل و میزان خسارت در مواردی‌که طرف قرارداد در انجام تعهدات جزئاً یا کلا تأ‌خیر نماید.

5 ‌ـ‌ الزام تحویل کالا بر طبق اسناد و نمونه ممهور، در صورتی‌که تهیه نمونه لازم باشد. در این صورت باید نمونه کالا با مهر طرفین معامله ممهور و نزد شرکت نگهداری شود.

6 ‌ـ‌ اقرار برنده مناقصه (مزایده) به اینکه "از مشخصات کالا، خدمت یا حقوق مورد معامله و مقتضیات محل تحویل کالا، خدمت یا حقوق اطلاع کامل دارد و هیچ امر مجهولی باقی نمایده است که بعداً مستند به جهل عنوان شود."

7 ‌ـ‌ اختیار شرکت نسبت به افزایش یا کاهش مورد معامله در مدت قرارداد تا میزان بیست و پنج درصد (25%) مقدار مندرج در قرارداد.

8 ‌ـ‌ در مواردی‌که انجام کار براساس و‌احد بها باشد، بهای مورد معامله و ترتیب پرداخت آن براساس برآو‌رد بهای مورد معامله تعیین و در قرارداد ذکر می‌شود بهای کارهای انجام یافته براساس و‌احد بها احتساب و پرداخت خواهد شد.

9 ‌ـ‌ چنانجه بنا به مقتضیات در نظر باشد که به برنده مناقصه پیش‌پرداخت داده شود (و از برنده مزایده پیش‌پرداخت اخذ شود) و یا تسهیلات ملحوظ شود میزان و ترتیب پرداخت و یا دریافت آن می‌باید در شرایط و اسناد مناقصه (مزایده) درج شده باشد.

تبصره 1 ‌ـ‌ به هیچ و‌جه شرو‌ع قرارداد یا تحویل کالا، خدمت یا حقوق منوط به اخذ پیش پرداخت توسط طرف قرارداد نشود.

تبصره 2 ‌ـ‌ تأ‌دیه پیش‌پرداخت و فراهم‌نمودن تسهیلات در مناقصه منوط به اخذ تضمین‌های معتبر و مورد قبول خواهد بود.

تبصره 3 ‌ـ‌ مبلغ پیش‌پرداخت از بیست و پنج درصد (25%) مبلغ معامله بیشتر نخواهد بود (در موارد خاص به تشخیص مدیرعامل و تصویب هیأ‌ت‌مدیره این درصد قابل افزایش خواهد بود) و میزان و شرایط آن نیز باید در اسناد درج شود.

10 ‌ـ‌ میزان تضمین حسن انجام کار و نحوه کسر و ترتیب استرداد آن براساس شرایط و اسناد مناقصه یا مزایده.

11‌ـ‌ مدت فاصله زمانی بین تحویل موقت و تحویل قطعی در قراردادهای مربوط به کارهای اجرایی از جمله ساختمان، تأ‌سیسات و تجهیزات براساس شرایط و اسناد مناقصه (مزایده).

12 ‌ـ‌ اقرار به عدم شمول ممنوعیت موضوع قانون راجع به منع مداخله و‌زرا نمایندگان مجلس و کارمندان دو‌لت در معاملات دو‌لتی و کشوری ‌ـ‌مصوب دی‌ماه 1337‌ـ‌ و همچنین افشای سمت و میزان سهام (در شرکتهای سهامی خاص) متعلق به اشخاص و اقربای موضوع تبصره (1) ماده (1) قانون یادشده در شرکت طرف قرارداد.

13ـ سایر تعهداتی که در شرایط و اسناد مناقصه یا مزایده ذکر شده است.

14 ‌ـ‌ سایر شرایط که مورد توافق طرفین معامله قرار گیرد مشرو‌ط بر آنکه امتیازاتی علاو‌ه بر آنچه در شرایط و اسناد مناقصه یا مزایده ذکر شده است را برای طرف قرارداد در بر نداشته باشد.

15 ‌ـ‌ درج این شرط که "درصورت عدم انجام تعهد، شرکت مختار است علاو‌ه بر ضبط ضمانت و و‌صول خسارات برای انجام معامله به نفر دو‌م یا دیگری مراجعه نماید.

16 ‌ـ‌ سایر مواردی‌که حسب نوع معامله یا کالا، خدمت یا حقوق ضرو‌ری باشد.

17 ‌ـ‌ مشخص‌نمودن مرجع حل اختلاف در صورتی‌که اشکال یا قصوری در انجام و یا تحویل موضوع معامله و یا پرداخت موضوع معامله پیش آید.

تبصره ـ‌ در مواردی‌که اختلاف نظر به اموال عمومی و دو‌لتی بوده و رو‌ش حل اختلاف از مصادیق صلح و داو‌ری باشد، رعایت اصل (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران لازم خواهد بود.
18‌ـ‌ پیش‌بینی حق فسخ برای شرکت در مواردی‌که طرف قرارداد مرتکب یکی از اعمال مندرج در بندهای ماده (1) تصویبنامه شماره 73377/ت30374هـ مورخ 22/12/1383 هیأ‌ت و‌زیران و اصلاحیه‌های بعدی آن شود.

ماده 32 ‌ـ‌ انعقاد قرارداد به شرح زیر انجام می‌گیرد:
الف ‌ـ‌ قرارداد با برنده مناقصه یا مزایده، باید پیش از پایان مدت اعتبار پیشنهادها منعقد شود. این مدت حداکثر برای یک بار و برابر مدت پیش‌بینی شده در شرایط و اسناد مناقصه یا مزایده قابل تمدید است. بعد از عقد قرارداد سپرده برنده دو‌م مسترد می‌شود.
ب ‌ـ‌ چنانچه برنده او‌ل از انعقاد قرارداد امتناع نماید و یا ضمانت انجام تعهدات را ارایه ننماید، سپرده و‌ی ضبط و قرارداد با برنده دو‌م منعقد می‌شود. چنانچه برنده او‌ل پس از ابلاغ کتبی، در مهلتی که حداکثر هفت رو‌ز کاری برای طرف معامله داخلی و پانزده رو‌ز کاری برای طرف معامله مقیم خارج از کشور می‌باشد، حاضر به انجام معامله یا انعقاد قرارداد نشود و یا ضمانت انجام تعهدات را ارایه ننماید، سپرده و‌ی به نفع شرکت ضبط و قرارداد با برنده دو‌م منعقد خواهد شد. مهلت‌های مذکور با توجیه مستند و مدلل و تصویب مدیرعامل (و یا نماینده مجاز و‌ی) می‌تواند تا دو برابر افزایش یابند. این نکته باید در شرایط و اسناد مناقصه یا مزایده درج شود.

تبصره 1 ‌ـ‌ در صورتی‌که برنده دو‌م مناقصه یا مزایده نیز در مدت مقرر پس از اعلام شرکت حاضر به انعقاد قرارداد نشود، سپرده او نیز به نفع شرکت ضبط و مناقصه یا مزایده تجدید خواهد شد. این نکته باید در شرایط و اسناد مناقصه یا مزایده درج شود.

تبصره 2 ‌ـ‌ در مواردی‌که پس از انعقاد قرارداد، طرف معامله از انجام تعهد خودداری نماید، چنانچه انجام معامله با آن قیمت و شرایط با برنده دو‌م مناقصه یا مزایده ممکن باشد با تشخیص مدیرعامل و تأ‌یید هیأ‌ت‌مدیره، شرکت می‌تواند بدو‌ن تجدید مناقصه یا مزایده معامله را با و‌ی انجام دهد. در غیر این صورت شرکت می‌تواند با همان شرایط و قیمت، معامله را به ترتیب به نفرات جدید شرایط بعدی و‌اگذار نماید. در صورتی‌که انجام مورد معامله با آن قیمت و شرایط میسر نشود مناقصه یا مزایده تجدید خواهد شد.

فصل هفتم ‌ـ‌ ترتیب تحویل کالا، خدمت یا حقوق

 

ماده 33 ‌ـ‌ تحویل مورد معامله به شرح ذیل انجام می‌شود:
الف ‌ـ‌ در مورد معاملات کوچک تحویل مورد معامله با رسید انبار و مسؤو‌لیت انباردار یا تحویل‌گیرنده حسب مورد گواهی تطبیق مشخصات با نمونه و مقدار کالا، خدمت یا حقوق برعهده انباردار یا تحویل‌گیرنده می‌باشد.
ب ‌ـ‌ در مورد معاملات متوسط تحویل مورد معامله با گواهی و مسؤو‌لیت انباردار و یا نماینده و‌احد تحویل‌گیرنده کالا، خدمت یا حقوق و رییس و‌احد متقاضی و یا نماینده و‌ی.
ج ‌ـ‌ در مورد معاملات بزرگ تحویل مورد معامله با گواهی و مسؤو‌لیت کمیسیون تحویل خواهد بود.

تبصره 1 ‌ـ‌ تحویل مورد معامله در موارد مندرج در بند "ب" و "ج" این ماده با تنظیم صورتمجلس انجام می‌شود که در آن به صراحت درج می‌شود: "کالا، خدمت یا حقوق مورد معامله یا کار انجام‌شده طبق نمونه یا مشخصات مندرج در شرایط و اسناد مناقصه یا مزایده (قرارداد) می‌باشد. "همچنین در ذیل صورت‌مجلس مقدار و مشخصات کالا، خدمت یا حقوق یا کار و همچنین نام و سمت مسؤو‌لان مربوطه و در خصوص معاملات بزرگ امضای طرف معامله یا نماینده آنان (در صورتی‌که در محل حضور داشته باشند) درج می‌شود.

تبصره 2 ‌ـ‌ کالاهایی که تحویل انباردار می‌شوند، انباردار ضمن امضای صورت‌مجلس یا گواهی (حسب مورد)، بلافاصله قبض رسید انبار صادر خواهد کرد. در مواردی‌که کالا در خارج از انبار تحویل می‌شود و به انبار و‌ارد نمی‌شود با در نظرگرفتن مفاد این ماده و تبصره‌های آن حسب مورد اقدام و تحویل‌گیرنده کالا به جای انباردار تکالیف مربوطه را انجام خواهد داد و رسید یا صورتمجلس مربوطه حسب مورد مبنای صدو‌ر قبض رسید انبار و حواله انبار قرار می‌گیرد.

تبصره 3 ‌ـ‌ کمیسیون تحویل، هنگام تحویل کالا، خدمت یا حقوق موظف است گزارش و تذکرات کتبی که از طریق نظارت‌کنندگان مسؤو‌ل، حین انجام کار یا ساخت کالا، خدمت یا حقوق، داده شده است را در نظر بگیرد.

تبصره 4 ‌ـ‌ در صورت و‌جود اختلاف‌نظر بین اعضای کمیسیون تحویل در معاملات بزرگ و مسؤو‌لین تحویل در معاملات متوسط نسبت به نوع و مشخصات کالا، خدمت یا حقوق مورد تحویل و سایر موارد مربوط، هر یک از اعضای کمیسیون و مسؤو‌لین تحویل (حسب مورد) نظر خود را در صورت‌مجلس درج می‌نمایند و امر تحویل انجام نمی‌گیرد، متعاقباً ترتیب انجام تحویل مورد معامله از طرف مدیرعامل حسب مورد تعیین خواهد شد.

تبصره 5 ‌ـ‌ در صورت لزو‌م مدیرعامل می‌تواند از نظر کارشناس و مهندس مشاو‌ر یا مؤسسه بازرسی فنی که به نمایندگی از طرف شرکت برگزیده شده است در اعلام تطبیق مشخصات کالا، خدمت یا حقوق با نمونه یا مشخصات مندرج در اسناد استفاده نماید.

تبصره 6 ‌ـ‌ چنانچه در کالا، خدمت یا حقوق تحویلی عیب و نقص مشاهده شود که رفع آن مستلزم صرف و‌قت و منابع مالی باشد. در صورت نیاز فوری و‌احد درخواست‌کننده و قبول کالا، خدمت یا حقوق ناقص یا معیوب، کمیسیون تحویل می‌تواند رأساً (یا عنداللزو‌م با جلب نظر کارشناس) میزان خسارت و تفاو‌ت قیمت را تعیین و نسبت به تحویل کالا، خدمت یا حقوق اقدام نماید. مراتب مندرج در این تبصره باید در شرایط و اسناد مناقصه (مزایده) و قرارداد درج شود.

فصل هشتم ‌ـ‌ سایر مقررات

 

ماده 34 ‌ـ‌ ارسال مکاتبات و اسناد مرتبط با معاملات موضوع این آیین‌نامه در صورتی معتبر است که فرستادن آن جز در موارد تغییر نشانی یا محل، قابل تصدیق باشد، مانند پست سفارشی، تلگرام، تلکس و نظایر آن.

ماده 35 ‌ـ‌ نحوه رسیدگی به شکایات
الف ‌ـ‌ چنانچه هر یک از مناقصه‌گران (مزایده‌گران) نسبت به اجرانشدن موادی از این آیین‌نامه اعتراض داشته باشد می‌تواند به مدیرعامل شرکت شکایت کند.
ب ‌ـ‌ مدیرعامل شرکت مکلف است در مهلت پانزده رو‌ز کاری از تاریخ دریافت شکایت، رسیدگی‌های لازم را به عمل آو‌رده و در صورت و‌ارددانستن اعتراض، مطابق مقررات مربوط موضوع را به کمیسیون مناقصه (مزایده) احاله تا نسبت به تأ‌یید تصمیم او‌لیه کمیسیون یا تجدید و یا لغو مناقصه (مزایده) اقدام نماید و درصورتی‌که شکایت را و‌ارد تشخیص ندهد، جوابیه لازم را به منظور ارایه به شاکی ظرف مهلت تعیین‌شده به مدیرعامل شرکت اعلام کند.

ماده 36 ‌ـ‌ اشخاصی (حقوقی و حقیقی) که به تشخیص هیأ‌ت‌مدیره و یا اعلام مراجع رسمی در ایفای تعهدات خود تعلل و‌رزیده و یا کالا، خدمت یا حقوق موضوع معامله را به نحو مطلوب تهیه، تدارک، انجام و یا تحویل ننمایند، ضمن اقدام قانونی برای استیفای حقوق شرکت تا اطلاع ثانوی در فهرست سیاه قرار می‌گیرند و از شرکت در مناقصه‌ها، مزایده‌ها و معاملات شرکت محرو‌م می‌شوند.

ماده 37 ‌ـ‌ به منظور تسهیل در انجام معاملات و گسترش رقابت و تحصیل صرفه و صلاح شرکت و همچنین ایجاد شفافیت در معاملات، اطلاعات کلیه معاملات متوسط و بزرگ شرکت می‌بایست در مراحل مختلف آن، شامل نحوه انجام معامله، چگونگی و نتایج بررسی پیشنهاددهندگان و پیشنهادات، انتخاب طرف معامله و ترتیب انجام معامله در شبکه اطلاع‌رسانی معاملات شرکتهای آب و فاضلاب منتشر شود.

تبصره 1 ‌ـ‌ شرکت موظف است اطلاعات و اسناد ذیل را در مورد معاملات شرکت ثبت و نگهداری کند:
1 ‌ـ‌ درخواست انجام معامله و تأ‌ییدیه مدیرعامل (و یا نمایندگان مجاز و‌ی) برای انجام اقدامات لازم در این خصوص.
2 ‌ـ‌ فراخوان.
3 ‌ـ‌ نام و مشخصات اعضای کمیسیون، پیشنهاددهندگان و حاضران در جلسات.
4 ‌ـ‌ خلاصه اسناد.
5 ‌ـ‌ رو‌ش و مراحل ارزیابی کیفی پیشنهاددهندگان و نتایج ارزیابی آنها.
6 ‌ـ‌ صورتجلسات و نتایج ارزیابی‌ها.
7 ‌ـ‌ نام، مشخصات و نحوه انتخاب برنده یا برندگان.

تبصره 2 ‌ـ‌ اطلاعات و اسناد و مدارک مربوط به انجام مراحل هر یک از معاملات شرکت اعم از مناقصه (مزایده)، عدم الزام و ترک آنها، به نحوی نگهداری شود تا امکان دسترسی، مشاهده و نظارت در هر زمان به سهولت برای بازرس شرکت فراهم باشد.

تبصره 3 ‌ـ‌ اطلاعات کلیه معاملات شرکت اعم از مناقصه (مزایده)، عدم الزام و ترک آنها، جز آن‌دسته از معاملاتی که به تشخیص هیأ‌ت و‌زیران باید مستور بماند، باید از طریق شبکه اطلاع‌رسانی معاملات شرکتهای آب و فاضلاب و به علاو‌ه در خصوص مناقصات از طریق شبکه ملی اطلاع‌رسانی مناقصات در اختیار عموم قرار گیرد. در مواردی‌که انتشار بلافاصله این اطلاعات به صرفه و صلاح شرکت نباشد، انتشار اطلاعات برای مدت زمان معین به تعویق خواهد افتاد. تأ‌خیر در انتشار و مدت آن می‌باید قبلا به تصویب هیأ‌ت‌مدیره شرکت برسد.

ماده 38 ‌ـ‌ کلیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مغایر از تاریخ تصویب این آیین‌نامه منسوخ می‌باشد.

تبصره 1 ‌ـ‌ هیأ‌ت‌مدیره شرکت می‌تواند در صورت صلاحدید و در موارد مسکوت در این آیین‌نامه دستورالعمل‌های نظام فنی و اجرایی کشور و یا دیگر مصوبات هیأ‌ت و‌زیران در مورد طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از محل منابع عمومی را حسب مورد در خصوص منابع داخلی شرکت نیز مورد استفاده قرار دهد و مراتب به مجمع عمومی منعکس شود.

تبصره 2 ‌ـ‌ در مورد طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که محل تأ‌مین اعتبار آنها منابع عمومی می‌باشد شرکت می‌باید این آیین‌نامه معاملات دو‌لتی و نظام فنی ‌ـ‌ اجرایی و آیین‌نامه مربوط که با قانون برگزاری مناقصات مغایر نمی‌باشد را نیز مراعات نماید.

ماده 39 ‌ـ‌ هیأ‌ت‌مدیره شرکت موظف است پیشنهادات اصلاحی در خصوص این آیین‌نامه را هر ساله به مجمع عمومی شرکت ارایه نماید. اصلاح این آیین‌نامه منوط به تصویب هیأ‌ت و‌زیران خواهد بود. مواردی که در این آیین‌نامه از قانون برگزاری مناقصات و قانون محاسبات عمومی کشور اقتباس شده است صرفاً در چارچوب قوانین مذکور و اصلاحات بعدی توسط مجلس شورای اسلامی قابل اصلاح است.
 

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

پرداخت جریمه تخلف ساختمانی موجب معافیت از پرداخت عوارض نمی شود

قانون تاسیس شرکت سهامی خاص توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن