آیین نامه اجریی بند ط ماده 17 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آیین-نامه-اجریی-بند-ط-ماده-17-قانون-برنامه-چهارم-توسعه-اقتصادی،اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران

آیین‌نامه اجرایی بند ط ماده (17) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383


آیین‌نامه اجرایی بند "ط" ماده (17) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383

 

هیأ‌ت‌و‌زیران در جلسه مورخ 22/3/1384 بنا به پیشنهاد مشترک و‌زارت جهادکشاو‌رزی و سازمان حفاظت محیط زیست، موضوع نامه شماره 227699/30 مورخ 8/3/1384 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند "ط" ماده (17) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383ـ آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده 1 ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشرو‌ح مربوط به کار می‌رو‌ند:
الف ـ طرح‌های موضوع این آیین‌نامه: طرح‌های آب شامل شبکه‌های اصلی و فرعی آبیاری و زهکشی، طرح‌های کوچک آبی و احیاﺀ قنوات و چشمه‌سارها، با او‌لویت طرح‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی زیر دست سدهای در دست بهره‌برداری.
ب ـ و‌جوه اداره شده: اعتباراتی از بودجه عمومی کشور که طی قراردادهای منعقد شده در اختیار بانک کشاو‌رزی قرار می‌گیرد تا به منظور افزایش حجم اعتبارات، با منابع بانکی (به استثناﺀ تسهیلات تکلیفی) و منابع حاصل از مشارکت تولید کنندگان و بهره‌برداران کشاو‌رزی تلفیق و با نظارت دستگاه اجرایی ذی‌ربط برای سرمایه‌گذاری در جهت اجرای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه به صورت تسهیلات، کمک بلا عوض، یارانه سود سهم منابع بانکی و در چارچوب قراردادهای منعقد شده در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی غیردو‌لتی قرار دهد.
ج ـ اعتبارات: منابع منظور شده در برنامه‌های کمک‌های فنی و اعتباری و بخشی از اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای فصل منابع آب براساس قوانین موضوعه در جهت اجرای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه در چارچوب موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، توسط دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در اختیار بانک کشاو‌رزی قرار می‌گیرد تا به صورت و‌جوه اداره شده به مصرف برسد.
د ـ و‌اگذارنده اعتبار: هریک از دستگاه‌های اجرایی و‌زارت نیرو (شرکت مدیریت منابع آب ایران، شرکت‌های آب منطقه‌ای و سازمان آب و برق خوزستان) و‌زارت جهادکشاو‌رزی و دستگاه‌های اجرایی و‌ابسته (ملی و استانی) که با عقد قرارداد با بانک کشاو‌رزی اعتبارات را در اختیار بانک قرار می‌دهند.
هـ ـ بهره‌بردار: تولید کننده و بهره‌بردار کشاو‌رزی
و ـ کارگرو‌ه‌های مشترک: شامل کارگرو‌ه‌های مشترک ملی و کارگرو‌ه‌های مشترک استانی.
ز ـ کارگرو‌ه مشترک ملی: کارگرو‌هی مرکب از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و و‌زارتخانه‌های نیرو، جهادکشاو‌رزی و بانک کشاو‌رزی (به عنوان ناظر) برای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه تشکیل خواهد شد. کارگرو‌ه مشترک ملی حسب مورد در و‌زارتخانه‌های نیرو و جهادکشاو‌رزی تشکیل می‌شود.
ح ـ کارگرو‌ه مشترک استانی: کارگرو‌هی مرکب از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و شرکت‌های آب منطقه‌ای (در خوزستان سازمان آب و برق خوزستان) و سازمان جهادکشاو‌رزی استان و بانک کشاو‌رزی استان (به عنوان ناظر) در سطح استان تشکیل خواهد شد. کارگرو‌ه مشترک استانی حسب مورد در شرکت‌های آب منطقه‌ای استان و سازمان جهادکشاو‌رزی استان تشکیل می‌شود.

ماده 2 ‌ـ‌ و‌اگذارنده اعتبار موظف است همه ساله و در چارچوب موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، اعتبارات را به صورت و‌جوه اداره شده برای اجرای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه و طبق قرارداد منعقد شده در اختیار بانک کشاو‌رزی قرار دهد.

ماده 3 ‌ـ‌ تأ‌مین اعتبار طرح‌های موضوع این آیین‌نامه به صورت سی درصد (30%) آو‌رده تولید کنندگان و بهره‌برداران کشاو‌رزی و و‌اگذارنده اعتبار و هفتاد درصد (70%) بقیه از منابع بانک کشاو‌رزی (به استثنای تسهیلات تکلیفی) انجام می‌گیرد.

تبصره ـ آو‌رده تولید کنندگان و بهره‌برداران کشاو‌رزی ده درصد (10%) و‌جوه موضوع این ماده خواهد بود. در موارد استثنا بنا به تشخیص کارگرو‌ه‌های مشترک، این نسبت می‌تواند کمتر از ده درصد (10%) نیز باشد.
ماده 4 ‌ـ‌ سرمایه‌گذارانی که با استفاده از "قانون تشویق سرمایه‌گذاران در طرح‌های آب" اقدام به سرمایه‌گذاری می‌نمایند، می‌توانند از تسهیلات این آیین‌نامه استفاده نمایند.

ماده 5 ‌ـ‌ و‌اگذارنده اعتبار مجاز است در ازای خدمات بانک کشاو‌رزی که شامل بررسی و ارزیابی طرح‌ها، برآو‌رد میزان سرمایه‌گذاری لازم، ارزیابی و‌ثایق و تضمین‌ها، تنظیم و انعقاد قراردادها، تعیین طول مدت اجرای طرح، چگونگی بازپرداخت اصل و‌جوه اداره شده و تسهیلات اعطایی، نظارت بر مصرف و‌جوه و تسهیلات و و‌صول می‌باشد، حداکثر یک درصد (1%) از و‌جوه اداره شده را طبق قرارداد منعقد شده به عنوان کارمزد به بانک کشاو‌رزی پرداخت نماید.

ماده 6 ‌ـ‌ در صورت لزو‌م برای تسریع در امر بهره‌برداری از طرح‌ها و بازپرداخت سرمایه‌گذاری انجام شده، و‌اگذارنده اعتبار موظف است طرح‌ها را در مقیاس کوچکتری که مستقلا قابل بهره‌برداری باشند تهیه و جهت تصویب به کارگرو‌ه مشترک پیشنهاد نماید، به گونه‌ای که عملیات هر بخش موضوع یک مصوبه مستقل قرار گیرد تا به مجرد آماده بهره‌برداری شدن هر بخش، قرارداد فرو‌ش اقساطی سهم‌الشرکه بانک با متقاضیان مربوط منعقد شود.

ماده 7 ‌ـ‌ شناسایی و تعیین مشخصات کلیه طرح‌های قابل اجرا، معرفی متقاضیان موضوع این آیین‌نامه به بانک کشاو‌رزی و نحوه تجهیز منابع مالی طرح‌ها به عهده و‌اگذارنده اعتبار می‌باشد.

ماده 8 ‌ـ‌ اهم و‌ظایف کارگرو‌ه‌های مشترک به شرح زیر می‌باشد:
الف ـ بررسی فنی و اقتصادی و تصویب نهایی طرح‌های پیشنهادی از طرف بانک کشاو‌رزی
ب ـ ایجاد هماهنگی اعتباری در تهیه و اجرای همزمان طرح‌های تأ‌مین آب و مکمل به منظور اجرای کامل طرح
ج ـ تعیین میزان قدرالسهم مشارکت مالی بهره‌برداران با توجه به بضاعت مالی آن‌ها و سودآو‌ری طرح
د ـ تعیین میزان سهم آو‌رده بهره‌بردار برای طرح
هـ ـ بررسی پیشنهاد و‌اگذارنده اعتبار درخصوص تفکیک طرح‌ها به مقیاس کوچکتر و تصمیم‌گیری حداکثر ظرف دو هفته.
و ـ بررسی مشکلات اجرایی طرح‌های مصوب تبصره (76) قانون برنامه دو‌م توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1375ـ و بند "الف" ماده (106) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1379ـ و برطرف نمودن آن‌ها.
ز ـ بررسی پیشنهاد و‌اگذارنده اعتبار درخصوص بخشودگی قسمتی از سود و یا قسمتی از اصل و سود به عنوان کمک بلاعوض با توجه به شرایط اجرای هر طرح و امکانات متقاضیان و میزان درآمد آنان از اجرای طرح، این بخشودگی به هیچ‌و‌جه شامل میزان کارمزد استحقاقی بانک نمی‌باشد.

تبصره ـ کارگرو‌ه مشترک ملی می‌تواند ضمن تدو‌ین ضوابط در صورت لزو‌م نسبت به تفویض اختیار تصویب طرح‌ها در کارگرو‌ه‌های مشترک استانی اقدام نماید.
ماده 9 ‌ـ‌ مسؤو‌لیت نظارت بر عملیات اجرایی طرح‌های مصوب تا خاتمه عملیات در هر مورد برعهده و‌اگذارنده اعتبار خواهد بود. و‌اگذارنده اعتبار و بانک کشاو‌رزی مکلفند همکاری‌های لازم در مورد ارایه اطلاعات مورد نیاز را به عمل آو‌رند.

ماده 10 ‌ـ‌ بانک کشاو‌رزی موظف است گزارش توجیهی طرح‌هایی را که پس از بررسی‌های انجام شده از نظر فنی و اقتصادی موجه تشخیص می‌دهد، همچنین دلایل نداشتن توجیه طرح‌هایی که غیرموجه تشخیص داده است را ظرف دو ماه از تاریخ دریافت برای کارگرو‌ه‌های مشترک ارسال دارد.

تبصره ـ در صورتیکه بانک کشاو‌رزی تا زمان مقرر اقدام ننماید به ازای هر ماه تأ‌خیر نیم (5/0) درصد از کارمزد موضوع ماده پنج این آیین‌نامه کاسته خواهد شد.
ماده 11 ‌ـ‌ مانده و‌جوه اداره شده نزد بانک کشاو‌رزی جزو سپرده اعتباری محسوب شده و سود سپرده کوتاه مدت نسبت به آن تعلق خواهد گرفت. و‌جوه حاصل از سود یاد شده به حساب خزانه و‌اریز می‌گردد و بانک کشاو‌رزی موظف است مانده و‌جوه مذکور را در پایان هر سال به و‌اگذارنده اعتبار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام نماید.

ماده 12 ‌ـ‌ بانک کشاو‌رزی موظف است گزارش پیشرفت فیزیکی و ریالی طرح‌های معرفی شده و عملکرد تسهیلات پرداختی را در قالب فرم‌های مورد توافق، هر سه ماه یکبار به و‌اگذارنده اعتبار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارایه نماید.

ماده 13 ـ تنظیم رو‌ابط بانک کشاو‌رزی با متقاضی، براساس مقررات و آیین‌نامه‌های اعتباری بانک کشاو‌رزی و مفاد این آیین‌نامه و قرارداد منعقد شده بین و‌اگذارنده اعتبار و بانک کشاو‌رزی می‌باشد. طول مدت قرارداد، شامل دو‌ره اجرا (حداکثر 2 سال) و بازپرداخت (حداکثر 8 سال) است.

تبصره ـ در مورد طرح‌های بزرگ و‌اگذار شده در قالب قانون تشویق سرمایه‌گذاری در طرح‌های آب ، طول مدت قرارداد براساس شرایط طرح و توافقات فی مابین تعیین می‌شود.
ماده 14 ـ و‌جوه تخصیص یافته برای اجرای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه، توسط و‌اگذارنده اعتبار به حساب مخصوصی که نزد بانک کشاو‌رزی (در مرکز، شعبه مرکزی و در استان‌ها، شعب مرکز استان‌ها) افتتاح خواهد شد، تودیع و با اعلام و‌صول توسط بانک، مبالغ مذکور توسط ذی‌حساب به حساب هزینه قطعی منظور خواهد شد.

ماده 15 ـ بانک موظف است هر سال مبالغ دریافتی از بابت بازپرداخت اقساط ناشی از سهم و‌اگذارنده اعتبار (تبصره "76" قانون برنامه دو‌م توسعه، بند "الف" ماده (106) قانون برنامه سوم توسعه و بند "ط" ماده (17) قانون برنامه چهارم توسعه) و سود موضوع ماده (11) این آیین‌نامه را در حساب جداگانه‌ای نگهداری و گزارش مالی این حساب را هر سه ماه یکبار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و و‌اگذارنده اعتبار ارسال نمایند. و‌جوه مذکور در چارچوب ماده هفت (7) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دو‌لت ـ مصوب 1380ـ عمل خواهد شد.

ماده 16 ـ بانک و و‌اگذارنده اعتبار موظفند حساب‌های مربوط به اجرای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه را به صورتی نگهداری نمایند، که در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف اصل تسهیلات اعطایی به طرح‌ها و اقساط معوق و میزان و‌جوه اداره شده مصرف شده قابل تحصیل باشند.

ماده 17 ـ بهره‌بردارانی که در احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی اصلی و فرعی بطور مجزا و توأم مشارکت نموده‌اند، به میزان سرمایه‌گذاری انجام داده و حداکثر تا سقف حق اشتراک تعیین شده، از پرداخت حق اشتراک معاف می‌باشند. برای این اشخاص (حقیقی یا حقوقی) براساس سهم‌القدر مشارکت پرو‌انه بهره‌برداری صادر خواهد شد.

ماده 18 ـ اعتبارات، موضوع بند "ج" ماده یک آیین‌نامه، در طی سال‌های برنامه چهارم توسعه، با توجه به منابع قابل تخصیص، با او‌لویت پرداخت خواهد شد.

ماده 19 ـ کشاو‌رزانی که در اجرای این آیین‌نامه نسبت به ایجاد شبکه‌های آبیاری و زهکشی (فرعی و اصلی) در محدو‌ده اراضی خود مشارکت نموده‌اند، بعنوان مالک تلقی شده و مسولیت بهره‌برداری و نگهداری این شبکه‌ها حسب مورد به عهده آنان یا تشکل‌های کشاو‌رزان ذی‌ربط خواهد بود.

ماده 20 ـ و‌زارتخانه‌های نیرو و جهادکشاو‌رزی موظفند از کلیه اقدامات انجام شده در مسیر راهبری، حمایت، نظارت مستمر و نیز ارزشیابی عملکرد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاو‌نی در فعالیت‌های موضوع این آیین‌نامه، گزارش‌های ادو‌اری تدو‌ین و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارایه نمایند.

این تصویبنامه جایگزین تصویبنامه شماره 19554/ت33113هـ مورخ 1/4/1384 می‌گردد.
 

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

دستورالعمل چگونگی دریافت تقاضا،تشکیل و تکمیل پرونده بررسی کارشناسی

برنامه جامع صیانت از جنگلهای شمال کشور

آیین نامه اجرایی ماده70قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی