صدور قرار اناطه به مرجع غیر قضاوتی

صدور-قرار-اناطه-به-مرجع-غیر-قضاوتی

صدور قرار اناطه به مرجع غیرقضایی


صدور قرار اناطه به مرجع غیرقضایی

 

پرسش
آیا ( دادگاه حقوقی ) ذکر شده در ماده 21 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 موضوعیت دارد یا اینکه به عنوان مثال و از باب تمثیل ذکر شده و می توان اناطه در مواردی که رسیدگی در صلاحیت مرجع دیگری است مانند ثبتی؛ کمیسیون ماده واحده منابع طبیعی و .... نیز صادر نمود؟

نظر هیئت عالی
صدور قرار اناطه که مستلزم توقف رسیدگی در مرجعی که صلاحیت به اصل موضوع دارد امری استثنایی است و به دلالت ماده 21 قانون آیین دادرسی کیفری صرفاً نسبت به آنچه که موضوع صلاحیت محاکم حقوقی می‌باشد قابل اصدار است.

نظر اکثریت
ماده 21 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 صراحت در دادگاه حقوقی دارد و نسبت به مراجع شبه قضایی دیگر مجوز اناطه نداریم ، بلکه باید پرونده در دادگاه کیفری تعیین تکلیف گردد.

نظر اقلیت
اول: دادگاه حقوقی مقرر در ماده 21 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 از باب تمثیل است ولی به جهت رعایت نص قانون می توان از ملاک ماده 21 در خصوص مراجع دیگر( غیردادگاه حقوقی) استفاده نمود. دوم: با توجه به نص ماده 21 قانون آیین دادرسی کیفری امکان صدور اناطه در خصوص غیردادگاه حقوقی وجود ندارد، لذا پرونده در وقت نظارت قرار می گیرد تا تکلیف پرونده در مراجع صلاحیت دار مشخص شود.

منبع : نشست قضایی

مطالب مرتبط

تفسیر ماده واحده قانون تعیین تکلیف اراضی واگذاری دولت