قانون تشویق سرمایه گذاری در طرحهای آب کشور

قانون-تشویق-سرمایه-گذاری-در-طرحهای-آب-کشور

قانون تشویق سرمایه‌گذاری در طرحهای آب کشور مصوب 1381,05,06


قانون تشویق سرمایه‌گذاری در طرحهای آب کشور مصوب 1381,05,06

ماده واحده - به منظور تشویق سرمایه‌گذاران خصوصی (‌حقیقی و حقوقی) و‌تعاونی برای سرمایه‌گذاری در طرحهای تأمین آب و ایجاد شبکه‌های آبیاری و زهکشی و‌طرحهای آب و خاک به وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی حسب مورد و در چارچوب‌ وظایف قانونی، اجازه داده می‌شود که اجرای طرحهای فوق‌الذکر که حداکثر سی‌ درصد (30%) عملیات اجرایی آنها خاتمه یافته و نیز طرحهایی که مطالعات مرحله دوم آنها‌تصویب شده باشد را به سرمایه‌گذاران مزبور با شرایط زیر واگذار کنند:
1 - تأیید محل احداث تأسیسات و نظارت مهندسی در کلیه مراحل و حسب مورد‌ به عهده وزارت نیرو و یا وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود.

2 - کلیه آب استحصالی به جز حقابه‌های موجود به سرمایه‌گذار تخصیص یافته و‌سند آب صادر می‌شود.
‌حقابه‌های موجود قبل از احداث تأسیسات از نظر حجم و زمان مصرف تعیین و‌همچنان دراختیار وزارت نیرو باقی خواهد بود تا براساس قانون توزیع عادلانه آب مصوب 16/12/1361 و سایر قوانین مربوط دراختیار حقابه‌داران قرار گیرد.

3 - اراضی ملی و موات که براساس مطالعات طرح به عنوان زمین‌های آبخور این ‌تأسیسات محسوب می‌شود، متناسب با آب تخصیص یافته و شرایط اقتصادی - ‌اجتماعی منطقه با قیمت‌های منطقه‌ای قبل از احداث تأسیسات، که توسط وزارت امور‌اقتصادی و دارائی تعیین می‌گردد، توسط وزارت جهاد کشاورزی، در شروع بهره‌برداری به‌سرمایه‌گذاران واگذار خواهد شد. آب مازاد بر اراضی واگذار شده به قیمت توافقی به ‌بهره‌برداران و یا وزارت نیرو واگذار خواهد شد.

4 - حقوقی که در نتیجه این گونه سرمایه‌گذاری‌ها حاصل می‌شود، در حد سند آب ‌صادره، متعلق به سرمایه‌گذار خواهد بود و سرمایه‌گذار می‌تواند با انتخاب الگوی‌اقتصادی مورد توافق با وزارت نیرو به شرح قرارداد را مصرف کند و یا به فروش برساند.
‌کلیه مستحدثات و حقوقی که در نتیجه این گونه سرمایه‌گذاریها حاصل می‌شود در‌دوره بهره‌برداری دراختیار سرمایه‌گذار خواهد بود که طبق ضوابط از آن استفاده نماید.

5 - وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو حسب مورد مکلفند براساس قرارداد‌منعقده در مورد هزینه‌ها و سایر موارد با سرمایه‌گذار، محل احداث تأسیسات و اجرای ‌طرحها را براساس قانون تملک اراضی تملک نموده و برای اجراء دراختیار سرمایه‌ گذار قرار‌دهند.

6 - درصورتی که سرمایه‌گذاری به وسیله اشخاص خارجی انجام شود،‌ بهره‌برداری از تأسیسات و اراضی واگذار شده در دوره استهلاک سرمایه به عهده‌ سرمایه‌گذار بوده و پس از آن دراختیار دولت قرار می‌گیرد.
‌اولویت در ادامه بهره‌برداری از تأسیسات ایجاد شده پس از دوره فوق با ‌سرمایه‌ گذار خواهد بود.

7 - وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی موظفند در چارچوب ضوابط و معیارهای ‌فنی و ایمنی، نظرات اصلاحی سرمایه‌گذار در طرح را ملحوظ نمایند.
‌آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف سه ماه پس از تصویب، توسط وزارت نیرو و با‌همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و‌برنامه‌ریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ششم مرداد ماه‌ یکهزار و سیصد و هشتاد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 16/5/1381 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
 

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

آیین نامه تشکیل هیأتهای سه نفری و پنج نفری و وظایف و اختیارات آنها از موضوع مادتین 19و20قانون توزیع عادلانه آب