لایحه قانونی رفع تجاوز از تاسیسات آب و برق کشور

لایحه-قانونی-رفع-تجاوز-از-تاسیسات-آب-و-برق-کشور

لایحه قانونی رفع تجاوز از تأسیسات آب و برق کشور 1359 04 03


لایحه قانونی رفع تجاوز از تأسیسات آب و برق کشور 1359/04/03


ماده ۱ ـ هر کس از آب لوله‌کشی و انهار آبیاری و شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال نیروی برق استفاده غیر مجاز نماید یا در تأسیسات آب و برق ‌دخالت غیر قانونی کند بپرداخت مبلغ بیست تا پنجاه هزار ریال جزای نقدی و رفعتجاوز و اعاده وضع سابق محکوم میشود و در صورت تکرار یا‌ ادامه عمل علاوه بر رفع تجاوز و اعاده وضع سابق به حبس جنحه‌ای از ۶۱۱ روز تا ششماه و در هر دو حال به جبران خسارات وارده محکوم خواهد ‌شد چنانچه عمل  مرتکب بر طبق قوانین دیگر مشمول مجازات بیشتری باشد به مجازات اشد محکوم میشود.
ماده ۲ ـ هر گاه استفاده یا دخالت بنفع اشخاص حقوقی باشد مجازات مقرر در ماده ۱ درباره مدیر مسئول شخص حقوقی اعمال خواهد شد مگر‌آنکه مشارالیه اثبات نماید که دستوردهنده شخص دیگری بوده که در اینصورت مجازات مقرر درباره دستوردهنده اجرا خواهد شد.
ماده ۳ ـ مجازات پیش‌بینی شده در ماده ۱ برای کارگران و افرادی نیز که بدستور دیگری در تأسیسات آب و برق دخالت غیر قانونی میکنند مقرر‌است.
ماده ۴ ـ هر گاه مرتکب یا کارگران و افراد مذکور از مستخدمین شاغل یا بازنشسته سازمانهای ذیربط باشند به حداکثر مجازات مقرر در ماده ۱ و‌انفصال موقت از ششماه تا سه سال و یا انفصال دائم و قطع حقوق بازنشستگی در مورد بازنشستگان محکوم میشوند.
ماده ۵ ـ افرادیکه قبل از تصویب این قانون مرتکب اعمال مذکور در ماده ۱ شده‌اند مکلفند ظرف یکماه از تاریخ اعلام سازمانهای ذینفع هزینه‌ خرابیهای حاصله را به تشخیص سازمانهای مذکور بپردازند در غیر اینصورت به مجازات مقرر در همان ماده و رفع تجاوز و ترمیم و اعاده وضع سابق و‌جبران خسارات وارده محکوم خواهند شد.
ماده ۶ ـ تعقیب کیفری و اجرای احکام صادره در هر مرحله که باشد در صورت ترمیم خرابیها و رفع تجاوز و اعاده وضع سابق با گذشت سازمانهای‌ ذینفع موقوف خواهد شد.
ماده ۷ ـ دادسراها پس از وصول پرونده و به در خواست سازمان ذینفع فوراً و خارج از نوبت دستور رفع تجاوز و ترمیم خرابیهای حاصله و اعاده ‌وضع سابق را به هزینه مرتکب خواهند داد. هر گاه مرتکب از تأدیه هزینه خودداری نماید سازمان ذینفع به اجازه دادسراها برای ترمیم خرابیها و اعاده‌ وضع سابق اقدام خواهد نمود و سپس هزینه‌های انجام شده را بااضافه ۱۰۰% از مرتکب وصول خواهد کرد.
ماده ۸ ـ هر کس نسبت به عملیات اجرائی که بمنظور احداث تأسیسات آب و برق انجام میشود مزاحمت یا ممانعت بعمل آورد به حبس‌ جنحه‌ای از ۶۱ روز تا ششماه و جبران خسارات وارده محکوم خواهد شد بعلاوه دادسراها مکلفند که بدر خواست سازمانهای ذینفع فوراً و خارج ‌از نوبت دستور رفع مزاحمت یا ممانعت صادر نمایند.
ماده ۹ ـ چنانچه در مسیر و حریم خطوط انتقال و توزیع نیروی برق و حریم کانالها و انهار آبیاری احداث ساختمان یا درختکاری و هر تصرف‌ خلاف مقررات شده یا بشود سازمانهای آب و برق بر حسب مورد با اعطای مهلت مناسب با حضور نماینده دادستان مستحدثات غیر مجاز را قلع و قمع و‌رفع تجاوز خواهند نمود. شهربانی و ژاندارمری مکلفند که بتقاضای سازمانهای ذیربط برای اعزام مأموران کافی و انجام وظائف مزبور اقدام نمایند.
ماده ۱۰ ـ اعطای پروانه ساختمان و انشعاب آب و برق و گاز و سایر خدمات شهری در مسیر و حریم موضوع ماده ۹ ممنوع است.


مطالب مرتبط

متن کامل قانون مجازات اسلامی

قانون تعاونی نمودن تولید و یکپارچه شدن اراضی در حوزه عمل شرکتهای تعاونی و روستایی

آیین نامه مستند سازی و تعیین بهره بردار اموال غیرمنقول