قانون اصلاح ماده 34 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع و الحاق چند تبصره به آن

قانون-اصلاح-ماده-34-قانون-حفاظت-و-بهره-برداری-از-جنگلها-و-مراتع-و-الحاق-چند-تبصره-به-آن

قانون اصلاح ماده 34 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع مصوب 1354 03 14 و الحاق چند تبصره به آن



‌ماده واحده - ماده 34 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع مصوب 1354.3.14 به شرح زیر اصلاح و 4 تبصره به عنوان تبصره‌های 3،4، 5، و 6 به آن الحاق می‌گردد:
‌ماده 34 - از تاریخ تصویب این قانون وزارت جهاد سازندگی موظف است ظرف مدت سه سال اراضی جنگلی جلگه‌ای شمال و مراتع ملی غیر مشجر‌کشور را که تا پایان سال 1365 بدون اخذ مجوز قانونی تبدیل به باغ زراعت آبی شده و یا برای طرحهای تولید دام و آبزیان و سایر طرحهای غیر‌کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته‌اند بر اساس تشخیص کمیسیونی مرکب از نمایندگان جهاد سازندگی، کشاورزی و سازمان جنگلها و مراتع کشور و‌فرمانداری به مسئولیت جهاد سازندگی و در قبال دریافت اجاره‌بها یا قیمت تعیین شده واگذار و یا به فروش برساند. بدیهی است از زمینهای منابع ملی‌تصرف شده بعد از تاریخ فوق‌الذکر بدون قید و شرط خلع ید خواهد شد. ‌نحوه اعلام و ابلاغ به متصرفین جهت مراجعه به کمیسیون و ترتیب واگذاری یا فروش و چگونگی تعیین اجاره بها و اجرت‌المثل ایام تصرف و قیمت‌فروش و نظارت بر عملکرد مستأجرین به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط وزارت جهاد سازندگی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
‌تبصره 3 - اراضی موضوع این ماده که به لحاظ فنی مورد تأیید کمیسیون یاد شده قرار نگرفته باشد و همچنین در صورت عدم مراجعه مشمولین این‌ماده جهت تعیین تکلیف اراضی تصرفی در مهلت مقرر توسط مراجع صالحه قضایی به فوریت رسیدگی و خلع ید می‌گردد. زمینهای خلع ید شده‌مستعد کشت در اختیار هیأت واگذاری زمین قرار می‌گیرد تا با اولویت ایثارگران به افراد واجد شرایط واگذار شود.
‌تبصره 4 - در صورتی که آب مورد استفاده در این گونه اراضی فاقد مجوز بهره‌برداری باشد سازمانهای آب منطقه‌ای طبق مقررات جاری خود نسبت به‌صدور پروانه بهره‌برداری برای استفاده‌کننده اقدام می‌نماید.
‌تبصره 5 - به وزارت جهاد سازندگی اجازه داده می‌شود به منظور مشارکت مردم در امر بیابان‌زدایی و کویرزدایی با تهیه طرحهای اجرایی و تأمین‌امکانات و درختکاری و بوته‌کاری و مراتع‌داری و آبخیزداری به اشخاص حقیقی و حقوقی با اولویت ایثارگران واگذار نماید. واگذاری قطعی این گونه‌اراضی منوط به گذشت حداقل پنج سال از واگذاری موقت مشروط به انجام طرح به تشخیص سازمان جنگلها و مراتع خواهد بود شرایط و نحوه‌واگذاری موقت و قطعی و میزان اراضی قابل واگذاری به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به پیشنهاد وزارت جهاد سازندگی به تصویب هیأت وزیران‌خواهد رسید.
‌تبصره 6 - کلیه درآمدهای ناشی از اجرای این قانون به حساب مخصوصی نزد خزانه واریز و معادل آن سالانه در اختیار وزارت جهاد سازندگی قرار‌خواهد گرفت تا منحصراً در اجرای این قانون و احیاء و اصلاح مراتع و جنگلها و امور زیربنایی و آبخیزداری مناطق مربوطه به مصرف برسد.
‌طرح "‌اصلاح ماده 34 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع مصوب 1354.3.14 و الحاق چند تبصره به آن" که در تاریخ 1372.10.21 به‌تصویب مجلس شورای اسلامی
رسیده و مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان قرار گرفته، در اجرای اصل یکصد و دوازدهم قانون اساسی در جلسه‌پنجشنبه مورخ هفتم مهر ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و سه مجمع
تشخیص مصلحت نظام مطرح و با اصلاحاتی در متن واحده به شرح فوق به‌تصویب رسیده است.
‌رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام - اکبر هاشمی رفسنجانی

منبع : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

مطالب مرتبط

مواد مربوط به اجرت المثل ایام تصرف در قوانین - وکیل اجرت المثل ملک

به صرف تشخیص ملی بودن اراضی و قطعیت آن، مالکیت زمین برای دولت خواهد بود