احداث بنا بدون پروانه

احداث-بنا-بدون-پروانه

در مورد ساختمان هایی که با رعایت اصول سه گانه بدون پروانه ساختمانی احداث می شوند، کمیسیون ماده 100 با توجه به شرایط و موقعیت ملک (اداری، تجاری، مسکونی)اختیار صدور رأی جریمه یا تخریب دارد؛ درصورتی که اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی رعایت نشده باشد، کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری رأی به تخریب صادر خواهد کرد. 


به موجب تبصره 4 ماده 100 قانون شهرداری، احداث بنای بدون پروانه در حوزۀ استفاده از اراضی واقع در محدودۀ شهر یا حریم آن، از تخلفاتی است که در کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری رسیدگی می شود. درصورتی که اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی رعایت شده باشد، کمیسیون می تواند با صدور رأی بر اخذ جریمه از ذینفع، به ازای هر مترمربع بنای بدون مجوز، یک دهم ارزش معاملاتی ساختمان یا درصورتی که ساختمان ارزش دریافت سرقفلی داشته باشد، یک پنجم ارزش سرقفلی ساختمان، هرکدام که مبلغ آن بیشتر باشد، بلامانع بودن صدور برگ پایان ساختمان را به شهرداری اعلام کند.

ضمانت اجرای تخلف احداث بنا بدون پروانه

1 .در مورد ساختمان هایی که با رعایت اصول سه گانه بدون پروانه ساختمانی احداث می شوند، کمیسیون ماده 100 با توجه به شرایط و موقعیت ملک (اداری، تجاری، مسکونی)اختیار صدور رأی جریمه یا تخریب دارد. 

2 .میزان جریمه، به ازای هر مترمربع بنای بدون مجوز، یک دهم ارزش معاملاتی ساختمان یا یک پنجم ارزش سرقفلی ساختمان (درصورتی که ساختمان ارزش دریافت سرقفلی داشته باشد)، است؛ هرکدام که مبلغ آن بیشتر باشد. 

3 .براساس تبصره 4 ماده 100 قانون شهرداری، درصورتی که اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی رعایت نشده باشد، کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری رأی به تخریب صادر خواهد کرد. 

4 .براساس ذیل تبصره 7 ماده 100 قانون شهرداری، درمواردی که شهرداری به جلوگیری از عملیات ساختمانی مکلف است، درصورتی که دستور شهرداری اجرا نشود، شهرداری می تواند با استفاده از مأموران اجرائیات و در صورت لزوم نیروی انتظامی، عملیات ساختمانی را متوقف کند.

نکات کلیدی

1- افرادی که نام آنها به عنوان متخلف در آرای کمیسیون بدوی و تجدیدنظر ماده 100 قانون شهرداری ذکر شده است، ذینفع محسوب می شوند و حق شکایت از این آرا در دیوان عدالت اداری را دارند. ( دادنامه های شماره 11 مورخ 1375/2/1 شماره 68 مورخ 1387/2/8 و شماره 418 مورخ 1381/11/27 هئیت عمومی دیوان عدالت اداری)

طرح شکایت هریک از شرکای مشاعی، به تقاضای همۀ مالکان ششدانگ ملک منوط خواهد بود.

2- کمیسیون های ماده 100 قانون شهرداری موظف اند موارد تخلف ساختمانی را قبل از صدور رأی، به شخص ذینفع ابلاغ کرده و فرصت ده روزه برای دفاع به وی اعطا کنند.( دادنامۀ شمارۀ 832 مورخ 1384/12/21 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری)

3- کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری موظف است جریمۀ تخلفات ساختمانی را از طریق بررسی اسناد و مدارک یا جلب نظر کارشناس یا کارشناسان، براساس ارزش معاملاتی ساختمان در « تاریخ وقوع تخلف» تعیین کند.( دادنامۀ شمارۀ 210 مورخ 1387/04/02 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری)

4- درصورتی که ادعایی مبنی بر این وجود داشته باشد که در زمان احداث بنا، محل ملک خارج از محدودۀ شهر و جزء اراضی روستایی بوده که به کسب مجوز شهرداری نیاز نداشته،لازم است کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری، صحت و سقم این ادعا را بررسی کند( دادنامۀ شمارۀ 42 مورخ 1378/02/25 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری)

5- رأی کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری مبی بر قلع تأسیسات احداثی باید متضمن اعلام رعایت نشدن اصول سه گانه در ساختمان احداثی باشد. ( دادنامۀ شمارۀ 577 مورخ 1393/03/26 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری)


 

منبع : دیوان عدالت اداری

مطالب مرتبط

ابطال وضع عوارض کسر و حذف پارکینگ

آیین نامه تعزیرات حکومتی در شهرداریهای کشور در خصوص

ساخت و ساز غیر مجاز و جلوگیری از آن توسط شهرداری ها

ذی نفعی در دعوای اعتراض به آرای کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری