آیین نامه اجرایی کارخانه ها و تعمیرگاه های مربوط به هواپیمایی و قابلیت پرواز هواپیماها

آیین-نامه-اجرایی-کارخانه-ها-و-تعمیرگاه-های-مربوط-به-هواپیمایی-و-قابلیت-پرواز-هواپیماها

آیین نامه اجرایی کارخانه ها و تعمیرگاه های مربوط به هواپیمایی و قابلیت پرواز هواپیماها


آیین نامه اجرایی کارخانه ها و تعمیرگاه های مربوط به هواپیمایی و قابلیت پرواز هواپیماها

 


وزارت راه و شهرسازی

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۱۰/۱۷ به پیشنهاد شماره ۶۹۳۸۹/۱۰۰/۰۲ مورخ ۱۳۹۹/۶/۱۰ وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده(۲۲) قانون هواپیمایی کشوری ـ مصوب ۱۳۲۸ـ آیین­نامه اجرایی کارخانه­ها و تعمیرگاه­های مربوط به هواپیمایی و قابلیت پرواز هواپیماها را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده۱ـ در این آیین­نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱ـ سازمان: سازمان هواپیمایی کشوری.

۲ـ کشور عضو:‌ کشور متعاهد به پیمان شیکاگو.

۳ـ وسیله پرنده: وسیله‌ای که بتواند در نتیجه عکس‌العمل هوا به جز عکس‌العمل هوا در برابر سطح زمین، خود را در هوا نگه دارد.

۴ـ محصول: وسیله پرنده، موتور یا ملخ آن .

۵ ـ قطعه: موتور، ملخ، اجزا و لوازم وسیله پرنده.

۶ ـ تشکیلات: شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی یا غیرایرانی یا واحدی از زیرمجموعه شخص حقوقی.

۷ـ کشور ثبت­کننده: کشوری که وسیله پرنده را به ثبت رسانده است.

۸ ـ کشور بهره‌بردار: کشوری که محل اصلی کسب و کار بهره‌بردار در آن واقع شده یا اگر چنین محلی وجود ندارد، محل سکونت دائمی بهره‌بردار در آن واقع شده باشد.

۹ـ صلاحیت پروازی: وضعیت محصول یا قطعه در حالت تطابق با طراحی نوع و در شرایط ایمن برای پرواز.

۱۰ـ تداوم صلاحیت پروازی: کلیه فرآیندهای لازم به منظور حصول اطمینان از اینکه وسیله پرنده در هر زمان از عمر بهره‌برداری با مقررات صلاحیت پروازی تطابق دارد و برای بهره‌برداری ایمن است.

۱۱ـ گواهینامه بازنگری صلاحیت پروازی: گواهینامه‌ای که به منظور تأیید صلاحیت پرواز وسایل پرنده دارای گواهینامه قابلیت پرواز صادر می­شود.

۱۲ـ گواهینامه قابلیت پرواز:‌ مدرک تأیید صلاحیت پروازی یک وسیله پرنده که توسط کشور ثبت­کننده صادر می‌شود.

۱۳ـ گواهینامه نوع: تأییدیه‌ای که توسط کشور عضو برای طراحی یک نوع محصول صادر شده و نشان­دهنده رعایت این طراحی با مقررات صلاحیت پروازی کشور عضو است.

۱۴ ـ تشکیلات طراحی: تشکیلاتی که مسئول طراحی وسیله پرنده، قطعات، تغییرات آنها یا طراحی تعمیرات است.

۱۵ ـ گواهینامه‌های موضوع این آیین‌نامه: گواهینامه تشکیلات طراحی، تولید، مدیریت تداوم صلاحیت پروازی، نگهداری و گواهینامه‌های نوع، تغییرات در نوع، طراحی تعمیرات، قابلیت پرواز، تأییدیه برنامه نگهداری و بازنگری صلاحیت پرواز و اجازه پرواز مخصوص وسیله پرنده.

۱۶ـ اجازه پرواز مخصوص: مجوز پرواز موردی وسیله پرنده در مواقعی که برای پرواز ایمن بوده ولی مطابق با مقررات صلاحیت پروازی نباشد، مانند پرواز در خلال طراحی و تولید وسیله پرنده، صادرات یا تحویل وسیله پرنده.

۱۷ـ نگهداری: یک یا ترکیبی از تعمیر اساسی، مرمت، تعویض، تغییر، رفع عیب و بازرسی محصول و قطعات آن،‌ به استثنای بازرسی قبل از پرواز.

ماده۲ـ شمول این آیین­نامه، الزامات صلاحیت پروازی از جمله کارخانه ها و تداوم صلاحیت پروازی شامل تعمیرگاه­های مربوط به هواپیمایی است.

تبصره ـ الزامات مندرج در آیین‌نامه مدیریت و ساماندهی وسایل پرنده فوق سبک غیرنظامی موضوع تصویب‌نامه شماره ۸۷۱۶۱/ت۳۵۳۶۹ه‍ـ مورخ ۱۳۸۶/۵/۳۱ و اصلاحات بعدی آن از شمول این آیین‌نامه خارج است.

ماده۳ـ سازمان مرجع صدور، اصلاح، لغو، تعلیق و محدود نمودن گواهینامه‌های موضوع این آیین‌نامه است.

تبصره۱ـ سازمان می­تواند در چهارچوب قوانین و مقررات مرتبط، صدور گواهینامه‌های تغییرات در طراحی نوع، طراحی تعمیرات، بازنگری صلاحیت پرواز، تأییدیه­ برنامه نگهداری و اجازه پرواز مخصوص را با رعایت شرایط شیوه­نامه مربوط به اشخاص حقوقی تفویض کند.

تبصره۲ـ گواهینامه نوع یا تغییرات در طراحی نوع وسیله پرنده صادر شده توسط کشورهای عضو، مشروط به رعایت شیوه‌نامه مربوط مورد تأیید سازمان خواهد بود.

تبصره۳ـ در صورتی­که کشور جمهوری اسلامی ایران برابر ماده (۸۳) مکرر پیمان شیکاگو، تمام یا بعضی از مسئولیت­ها و وظایف کشور ثبت­کننده را به عنوان کشور بهره­بردار به عهده بگیرد، سازمان می­تواند برای وسایل پرنده­ای که در تابعیت ایران نیستند، گواهینامه­ها و مجوزهای تفویض­شده را صادر کند و در صورتی­که کشور جمهوری اسلامی ایران تمام یا بعضی از مسئولیت­ها و وظایف خود را به عنوان کشور ثبت­کننده به کشور بهره­بردار واگذار کند، می تواند صدور گواهینامه­ها و مجوزهای مورد توافق را به آن کشور
تفویض کند.

ماده۴ـ در صورتی که گواهینامه تشکیلات طراحی به هر دلیلی لغو،‌ محدود یا عودت داده شود، استفاده از محصولات و قطعات مربوط به آن تشکیلات در عملیات پرواز مجاز نیست، مگر اینکه تشکیلات طراحی دیگری مسئولیت آن را به عهده گیرد.

تبصره ـ در صورتی که گواهینامه تشکیلات طراحی به هر دلیلی تعلیق شود، هیچ یک از محصولات و قطعات مربوط در مدت تعلیق یا محدودیت تعیین­شده قابل استفاده در عملیات پرواز نخواهند بود.

ماده۵ ـ شرایط صدور گواهینامه قابلیت پرواز با رعایت شیوه‌نامه مربوط به شرح زیر است:

۱ـ وسیله پرنده، تابعیت ایرانی داشته باشد.

۲ـ وسیله پرنده­ دارای گواهینامه بازنگری صلاحیت پروازی باشد.

۳ـ وسیله پرنده با گواهینامه نوع، تطابق داشته باشد.

۴ـ کتابچه‌ها، علایم، برچسب­ها، فهرست­‌ها و سایر اطلاعات لازم به زبان فارسی یا زبان مورد تأیید سازمان باشد.

۵ ـ علایم نصب­شده برای مسافران در وسیله پرنده حداقل به زبان فارسی باشد.

ماده۶ ـ اعتبار گواهینامه قابلیت پرواز بدون محدودیت زمانی و مشروط به رعایت کلیه موارد زیر است:

۱ـ وسیله پرنده تطابق با الزامات تداوم صلاحیت پروازی و طراحی نوع داشته باشد.

۲ـ علامت ثبت وسیله پرنده موضوع آیین­نامه ثبت و تابعیت هواپیماهای کشوری موضوع تصویب­نامه شماره ۳۶۰۴۴/۸۲۱ مورخ ۱۳۴۳/۱۱/۲۴ تغییر نکند.

۳ـ گواهینامه نوع وسیله پرنده یا قابلیت پرواز لغو یا عودت داده نشده باشد.

ماده۷ـ سازمان می­تواند برابر شیوه­نامه مربوط، در موارد خاصی که وسیله پرنده با شیوه­نامه­های صلاحیت پروازی تطابق نداشته ولی برای پرواز ایمن باشد، اجازه پرواز مخصوص صادر کند.

تبصره ـ موارد خاص و محدودیت‌های پروازی مربوط به اجازه پرواز مخصوص در شیوه‌نامه مربوط درج می­شوند.

ماده۸ ـ قطعاتی می‌توانند بر روی وسیله پرنده نصب شوند که دارای گواهینامه‌ها و شرایط مورد تأیید سازمان باشند.

تبصره ـ قطعات دارای گواهینامه‌های صادرشده (یا با شرایط تأییدشده) توسط کشورهای عضو مورد تأیید سازمان‌ نیز می‌توانند بر روی وسیله پرنده نصب شوند.

ماده۹ـ مالک و در صورت اجاره،‌ مستأجر وسیله پرنده ایرانی یا وسیله پرنده غیر ایرانی که بهره‌بردار آن ایرانی باشد، مسئول تداوم صلاحیت‌ پروازی آن وسیله پرنده است و برای انجام پرواز باید از پذیرش مسئولیت­ها برابر شیوه‌نامه مربوط اطمینان حاصل کند.

ماده۱۰ـ به منظور صدور گواهینامه­های موضوع این آیین­نامه و همچنین نظارت بر تشکیلات و وسایل پرنده، متقاضی باید امکان دسترسی سازمان به تجهیزات، اسناد و وسایل پرنده مربوط را فراهم کند.

ماده۱۱ـ شیوه‌نامه‌های موضوع این آیین‌نامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط توسط سازمان تهیه و ابلاغ می­شوند.

ماده۱۲ـ کلیه گواهینامه‌ها، تأییدیه‌ها و مجوزهای صادرشده قبل از تاریخ ابلاغ این آیین­نامه در دوره اعتبار خود، معتبر هستند. هرگونه عدم اعتبار یا لغو به صورت موردی توسط سازمان اعلام می­شود.
 

منبع : روزنامه رسمی

مطالب مرتبط

قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری

آیین نامه اجرایی تبصره 2 ماده 16 قانون نوسازی و