شرایط تحقق شرط تنصیف دارایی چگونه است؟

شرایط-تحقق-شرط-تنصیف-دارایی-چگونه-است؟

شرایط تحقق شرط تنصیف دارایی چگونه است؟


براساس قانون در دوران زناشویی برای تحقق و تنصیف دارایی باید شرایط خاصی مدنظر قرار گیرد.

 تنصیف اموال میان زوج و زوجه موضوعی است که باید به آن توجه بسیار زیادی شود. قبل از پیمان عقد ازدواج زوج و زوجه با یکدیگر توافق می‌کنند تا در تمام اموال با یکدیگر شریک باشند، اما برای تحقق شرط تنصیف دارایی‌ها باید به نکات مهمی توجه داشته و مواردی که در قانون ذکر شده را پیگیری کرد.

بر اساس قانون اگر زوج، خواهان طلاق باشد تنصیف دارایی انجام می‌شود و یکی از شرایط تحقق شرط تنصیف دارایی این است که زوج بخواهد زوجه را طلاق دهد و او دادخواست طلاق را ارائه کند، البته توجه به این نکته ضروری است که طلاق مستند به تخلف زن از وظایف زناشویی یا سوءاخلاق و رفتار وی نباشد.
ملاک تا نصف اموال یا معادل آن است، در این شرط عبارت تا نصف دارایی یا معادل آن ذکر شده که این میزان می‌تواند از پایین‌ترین درصد اموال زوج تا سقف 5۰ درصد آن تلقی شود که تعیین آن به نظر دادگاه بستگی دارد.

یکی دیگر از شرایط تنصیف دارایی حصول دارایی زوج، در زمان زندگی زناشویی با زوجه است، برهمین اساس به اموالی که زوج پیش از ایام زناشویی داشته (نه از تاریخ عقد) و اموال موروثی سرایت پیدا نمی‌کند، زیرا به مال ناشی از ارث اموال به دست آورده در زمان زناشویی اطلاق نمی‌شود.

همچنین موجود بودن اموال حین طلاق شرط لازم برای اجرای این شرط است و بر همین اساس شامل اموال از بین رفته اعم از تلف یا مفقود شده نخواهد بود و در صورت تحقق شروط مذکور زوج مکلف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زوجه به دست آورده یا معادل آن را به صورت بلاعوض به زوجه منتقل کند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

نصف شدن دارایی مرد با زن، مانع دریافت اجرت‌المثل زن نمی‌شود

مطالبه اجرت المثل ایام زندگی مشترک