شرط انتقال حق سرقفلی

شرط-انتقال-حق-سرقفلی


حق سرقفلی بدون مالکیت بر منافع عین مستأجره قابل تصور نیست و با وجود داشتن وکالت رسمی از مالک، الزام به انتقال آن بدون وجود قرارداد اجاره با قرار عدم استماع دعوا روبرو می شود.

 

شماره دادنامه قطعی :9309970221200870
تاریخ دادنامه قطعی :1393/07/22


رأی دادگاه بدوی


در خصوص دعوی آقای م.ب. با وکالت آقای س.ش. به‌طرفیت 1-ب. 2-م. 3- س. جملگی ص. و خانم ز.م. همگی به‌عنوان ورثه حین الفوت مرحوم ع. به خواسته الزام به انتقال سند رسمی صلح سرقفلی و مطالبه هزینه دادرسی. دادگاه نظر به محتویات پرونده نظر به اینکه به‌موجب استعلام صورت گرفته از اداره ثبت‌اسناد تمامیت سرقفلی ملک در قید بازداشت می‌باشد و با وصف مذکور صرف‌نظر از صحت‌وسقم، موضوع قابلیت استماع را ندارد. لذا دادگاه مستندا به ماده ٢ قانون آیین دادرسی مدنی قرار عدم استماع دعوی خواهان را صادر و اعلام می‌دارد. رأی صادره حضوری وفق مقررات ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل‌اعتراض می‌باشد.
رئیس شعبه 7 دادگاه عمومی حقوقی تهران - هاشمی

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان


تجدیدنظرخواهی آقای م.ب. با وکالت آقای س.ش. به‌طرفیت آقا و خانم‌ها ب. ،س. و ب.ص. و ز.م. مؤثر در تغییر نتیجه دادنامه شماره 271-31/3/93 شعبه 7دادگاه عمومی حقوقی تهران دایر بر قرار عدم استماع دعوی الزام به انتقال رسمی سرقفلی نمی‌باشد. نظر به اینکه حق سرقفلی بدون مالکیت بر منافع عین مستأجره قابل‌تصور نمی‌باشد و تجدیدنظرخواه با وجود داشتن وکالت رسمی از مالکین عین ( موجرین ) تاکنون نسبت به انتقال منافع در قالب عقد اجاره به خود اقدامی به عمل نیاورده است. انتقال حق سرقفلی با این کیفیت موجه نبوده و دادگاه به استناد ماده 355 قانون آیین دادرسی مدنی تجدیدنظرخواهی را رد و دادنامه مذکور را ازلحاظ نتیجه درنهایت تأیید می‌نماید. این رأی قطعی است.
رئیس شعبه 12 دادگاه تجدیدنظر استان تهران - مستشار دادگاه
 دوبحری - قیصری

 

منبع : سامانه ملی آرای قضایی

مطالب مرتبط

خطر سونامی قیمت مسکن ۹۹

تقاضای صدور دستور فروش سرقفلی مشاعی

رای وحدت رویه شماره 620 دیوان عالی کشور

مزایده سرقفلی بدون رضایت مالک

انتقال سرقفلی از طرف شریک به شریک دیگر با وکالت نامه