طلاق به دلیل نپرداختن نفقه

طلاق-به-دلیل-نپرداختن-نفقه

طبق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی، در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است؛ به شرط اینکه زن بدون مانع مشروع از ایفای وظایف زوجیت امتناع نکرده باشد در این راستا اگر مردی نفقه همسر خود را در صورت تمکین نپردازد، زن می‎تواند از طریق دادخواست و با توجه به مبلغ درخواستی از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه، محکومیت شوهر را به نپرداختن نفقه معوقه درخواست یا به دادسرا رفته و شکایت ترک انفاق طرح کند


طبق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی، در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است؛ به شرط اینکه زن بدون مانع مشروع از ایفای وظایف زوجیت امتناع نکرده باشد. در این راستا اگر مردی نفقه همسر خود را در صورت تمکین نپردازد، زن می‎تواند از طریق دادخواست و با توجه به مبلغ درخواستی از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه، محکومیت شوهر را به نپرداختن نفقه معوقه درخواست یا به دادسرا رفته و شکایت ترک انفاق طرح کند.

یکی از مواردی که زن می‎تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند و به استناد آن و با وجود مخالفت شوهر طلاق بگیرد، نپرداختن نفقه یا ندادن نفقه است. در این مورد زن می‎تواند علاوه بر دستیابی به طلاق، عمده مهریه را هم وصول کند و به عبارت دیگر طلاق همراه با مهریه باشد. در شروط چاپی سند ازدواج، یکی از موارد طلاق از جانب زوجه که با تحقق آن، زن وکیل مرد در طلاق می‎شود، نپرداختن نفقه به مدت ۶ ماه و عدم امکان الزام او قرار داده شده است که با توجه به آن اگر مردی حداقل ۶ ماه نفقه پرداخت نکرده و رای دادگاه در خصوص پرداخت نفقه را هم اجرا نکند، زن می‎تواند تقاضای طلاق کند. محکومیت کیفری ترک انفاق شوهر بیش از ۶ ماه نیز به زن امکان طلاق و استفاده از این شرط را می‎دهد. در ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی هم مقرر شده است که ندادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم و الزام مرذ به دادن نفقه از مواردی است که زن می‎تواند به دادگاه مراجعه و تقاضای اجبار شوهر به طلاق را مطرح کند. در خصوص استناد به این ماده اصطلاحا دست قاضی باز است و ممکن است به موجب نپرداختن نفقه کمتر از ۶ ماه هم با توجه به شرایط، رای طلاق صادر کند.نکته قابل توجه این است که نه تنها ندادن نفقه از موجبات طلاق است بلکه عجز شوهر و توانایی مالی نداشتن او در پرداخت نفقه هم به استناد ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی از دلایل طلاق محسوب می‌شود.

منبع : روزنامه حمایت

مطالب مرتبط

رجوع از بخشش مهریه

تفاوت جنبه عمومی و خصوصی جرم چیست؟