حکم قانونی مهریه های عجیب

حکم-قانونی-مهریه-های-عجیب

طبق ماده ۱۰۸۷ قانون مدنی، مهریه می‎تواند با تراضی زوجین هر چیزی باشد که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد اما در این سال‎ها مهریه‎ های عجیب و البته بعضا غیرقانونی و نامعقول کم نبوده است


طبق ماده ۱۰۸۷ قانون مدنی، مهریه می‎تواند با تراضی زوجین هر چیزی باشد که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد. اما در این سال‎ها مهریه‎ های عجیب و البته بعضا غیرقانونی و نامعقول کم نبوده است.

در سال ۸۶ پرونده طلاقی در شعبه ۲۶۴ خانواده تهران به جریان افتاد که مهریه یک کیلو بال مگس بود! چند سال بعد در شعبه ۲۶۸ خانواده تهران مهریه تندیس ۱۱۰ کیلوگرمی از گل یاس بود! همراه با سفر به ۱۲۰ پایتخت دنیا و ویلای دو هزار متری مشرف به گندم‎زار و مواردی از این دست. مهریه‎هایی مانند یک‎هزار و ۹۷۸ توپ ورزشی، ۲ هزار قطعه شکلات و ۱۰ راس آهوی وحشی و… نیز دیده شده است.

طبق ماده ۱۱۰۰ قانون مدنی، چنانچه مهریه تعیین‎شده مجهول بوده یا مالیت نداشته باشد، زن مستحق مهرالمثل است و بر اساس ماده ۱۰۹۱ همان قانون، برای تعیین مهرالمثل باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به سایر زن‎ها به‎خصوص زنان فامیل و  محل سکونت او در نظر گرفته شود.

به عبارت دیگر قاضی دادگاه برای تعیین مهرالمثل باید شان زن و مهریه سایر زنان خصوصا مهریه اقوام زن و زنان محل سکونت او را در نظر داشته باشد.

منبع : روزنامه حمایت

مطالب مرتبط

آیا زن می‌تواند مهریه خود را از پدرشوهرش بگیرد؟

تاکیددستگاه قضایی بر حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای زندانیان