شرایط تخریب اضافه بنا

شرایط-تخریب-اضافه-بنا

قلع و تخریب اضافه بنا در صورتی جایز است که موجد تزلزل در شاکله کل ساختمان بوده و مغایرت آن با اصول سه‎گانه شهرسازی، فنی و بهداشتی نیز اثبات شده باشد


رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری


نظر به اینکه ایراد و اعتراض موثر و موجهی که اساس رأی را مخدوش و متزلزل و در نتیجه موجبات نقض رأی مورد شکایت را فراهم نماید ارائه نگردیده و نسبت به دعاوی مطروحه دلیل قابل پذیرش تقدیم نشده و از نظر شکلی نیز اشکالی وارد نیست و در نحوه رسیدگی ایضاً تخلفی از مقررات مشهود نمی باشد، حکم به رد شکایت صادر و اعلام می گردد. رأی صادره وفق ماده 65 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ظرف 20 روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی در شعب دیوان عدالت اداری است. 
رئیس شعبه 30 دیوان عدالت اداری 
 

رأی شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری


 جریان پرونده اینست: تجدید‎نظر‎خواه قبلاً با تقدیم دادخواست نسبت به رأی شماره 69691-92/5/21 کمیسیون تجدید‎نظر ماده 100 قانون شهرداری شکایت کرده است. شهرداری منطقه 3 کرج در لایحه جوابیه متذکر شده شاکی مرتکب تخلف اضافه بنا در طبقات شده که کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری تعیین جریمه کرده، لکن در مورد احداث کنسول در طبقه اول به مساحت 6 متر مربع رأی به تخریب و اعاده به وضع سابق در نموده است، تقاضای رد شکایت کرده است. شعبه 30 دیوان عدالت اداری به شرح دادنامه تجدید‎نظر‎خواسته حکم به رد شکایت صادر کرده است؛ اولاًـ در مورد تخلفات ساختمانی شاکی که در قبال آن تعیین جریمه شده، با توجه به اینکه تجدید‎نظر‎خواه اعتراض موثری نکرده و دلیلی که نقض این قسمت از رأی صادره را ایجاب نماید ارائه نکرده، علیهذا دادنامه صادره در این بخش خالی لذا اشکال تشخیص و تأیید می شود، ثانیاًـ در خصوص قسمت دیگر دادنامه تجدید‎نظر‎خواسته در زمینه 6 متر مربع کنسول احداثی نظر به اینکه مغایرت آن با اصول سه گانه شهرسازی و فنی بهداشتی اعلام نشده و ضرورت تخریب نیز احراز نگردیده و قلع آن تزلزل احتمالی ساختمان را در قبال خواهد داشت، لذا با نقض این قسمت دادنامه تجدید‎نظر‎خواسته و نقض این بخش از رأی کمیسیون تجدید‎نظر حکم به ورود شکایت و ضرورت رسیدگی در کمیسیون مربوطه صادر می شود. رأی صادره قطعی است. 

رئیس شعبه سوم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری ـ مستشار شعبه
 اردلان ـ عاشوری

منبع : سامانه ملی آرای قضایی

مطالب مرتبط

نکاتی درباره قرارداد اجاره

آیین‌ نامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها

تفاوت غبن فاحش و افحش

شکایت همسایه مجاور نسبت به رای کمیسیون ماده 100 شهرداری

جعل چیست و چه مجازاتی دارد؟

بستر و حریم رودخانه ها و مسائل حقوقی آن - وکیل بستر و حریم رودخانه