تخریب ملک توسط مأموران شهرداری

تخریب-ملک-توسط-مأموران-شهرداری

تخریب ملک دیگری توسط مأموران شهرداری در راستای انجام وظیفه قانونی مجرمانه نیست


شماره دادنامه قطعی :9309970270300113 تاریخ دادنامه قطعی :1393/02/17


رأی دادگاه بدوی


در خصوص اتهام آقایان 1- م.ح. فرزند ع.، 42 ساله، مدیر حریم شهرداری منطقه ... تهران 2- ح.الف. فرزند ع.، متولد 1357، اهل و ساکن تهران، کارمند شهرداری ناحیه ... منطقه ... تهران، 3- م.س. از عوامل شهرداری منطقه ... تهران دایر بر مشارکت در تخریب، نظر به جامع محتویات پرونده و این که مشتکی عنهم فوق الذکر در راستای انجام وظایف قانونی به جهت جلوگیری از ساخت و ساز محدوده شهرداری تهران بوده و اقدامات آنان در راستای اجرای مصوبات و دستورات شورای حفظ حقوق بیت المال دادسرای عمومی و انقلاب تهران و نیز در اجرای تبصره ذیل ماده 2 قانون نظارت بر گسترش شهر تهران ابنیه و تأسیسات غیرمجاز و غیرقانونی را جلوگیری و تخریب کند، بنابراین با توجه به مدافعات متهمان و آقای م.ح. و پذیرش دفاعیات وی به لحاظ فقدان سوءنیت و در راستای انجام وظیفه محوله بوده و تأسیسات تخریب شده که عکس و تصاویر آنان نیز پیوست پرونده است به خوبی هویداست که منزل مسکونی و محل اقامت شاکیان نمی باشد بنابراین به شرح گفته شده به استناد اصل 37 قانون اساسی و قاعده برائت و نیز مستنداً به بند الف از ماده 177 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری دادگاه حکم به برائت آنان صادر و اعلام می نماید. این رأی حضوری و بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه های محترم تجدیدنظر استان تهران است .
رئیس شعبه 1040 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ پاشافر

در خصوص اتهام ح.الف.، م.ح.، م.م. مبنی بر ایراد ضرب و جرح شکات به ترتیب پ.ر.، م.ح.، ع.ر. کیفرخواست مورخه 22/01/1392 نظر به اسناد و مدارک و تحقیقات انجام شده و اظهارات متهمین و البته رئیس حریم منطقه ... ((متهم ردیف دوم)) به درگیری و تخریب خودرو شهرداری که البته در خصوص ایراد صدمه مشارالیه و اتهام تخریب حسب شکایت شهرداری به شرح لایحه 107-920997 مورخه 18/02/92 شعبه 1049 اتخاذ تصمیم شده و محکومیت دو تن از شکات در خصوص صدور و تخریب خودرو صادر شد، دادگاه مراتب را حاکی ازوقوع درگیری بین عوامل شهرداری ((متهمین)) و شکات تشخیص داده و مستنداً به مواد714، 710، 709 و 449 از قانون مجازات اسلامی حکم بر محکومیت متهم ردیف اول به پرداخت نیم صدم دیه کامله حارصه زانو، 2 صدم دیه کامله ارش روانی ناشی از تماس با محرک الکترونیکی، 5/1 صدم دیه کامله ارش سه مورد حارصه کتف در حق پ.ر. و محکومیت م.ح. به پرداخت 5/1صدم دیه کامله سه مورد حارصه غیر از سر و صورت و 5/1 هزارم دیه کامله غیر از سر و صورت در حق خانم م.ح. و محکومیت م.م. را به پرداخت نیم صدم از دیه کامله حارصه دست و نیم صدم دیه کامله ارش حارصه کتف در حق ع.ر. صادر و اعلام می دارد. و در خصوص جنبه عمومی به لحاظ بیم تجری مرتکبین به استناد ماده 177 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری قرار منع تعقیب صادر و اعلام می دارد. رأی صادره حضوری و ظرف 20 روز قابل پژوهش در محاکم استان می باشد.
دادرس علی البدل شعبه 1037 دادگاه عمومی جزایی تهران ـ خلجی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقایان 1- ح.الف. 2- م.ح. 3- م.م. نسبت به مفاد دادنامه شماره 723-920 مورخه6 /9/1392 صادره از شعبه 1037 دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن تجدیدنظرخواهان به اتهام ایراد ضرب و جرح عمدی به پرداخت دیه در حق تجدیدنظرخواهان محکومیت حاصل نموده اند؛ نظر به این که میزان دیات متعلقه حسب نظریه پزشکی قانونی کمتر از خمس دیه کامله می باشد، فلذا دادگاه مستنداً به مفهوم مخالف بند ((د)) ماده 232 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری به لحاظ قطعی بودن رأی صادره قرار رد درخواست تجدیدنظرخواهی صادر و اعلام می گردد. رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه 58 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه 
موسوی پور ـ بهارشاهی

منبع : سامانه ملی آرای قضایی