کمیسیون ماده (34) قانون حفاظت وبهره برداری از جنگلها و مراتع

کمیسیون-ماده-(34)-قانون-حفاظت-وبهره-برداری-از-جنگلها-و-مراتع

وزارت جهاد سازندگی موظف شده است که اراضی جنگلی جلگه ای شمال و مراتع ملی غیرمشجّر کشور را که تا پایان سال 1365،بدون اخذ مجوز قانونی به باغِ زراعت آبی تبدیل شده یا برای طرح های تولید دام و آبزیان و سایر طرح های غیرکشاورزی استفاده شده است، در قبال دریافت اجاره بها یا قیمت تعیین شده، واگذار کرده یا به فروش برساند


طرح بحث

به موجب « قانون اصلاح ماده (34) قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع مصوب 1354/3/14 و الحاق چند تبصره به آن مصوب 1373/7/7 مجمع تشخیص مصلحت نظام»، وزارت جهاد سازندگی از تاریخ تصویب این قانون موظف شده است که اراضی جنگلی جلگه ای شمال و مراتع ملی غیرمشجّر کشور را که تا پایان سال 1365،بدون اخذ مجوز قانونی به باغِ زراعت آبی تبدیل شده یا برای طرح های تولید دام و آبزیان و سایر طرح های غیرکشاورزی استفاده شده است، در قبال دریافت اجاره بها یا قیمت تعیین شده، واگذار کرده یا به فروش برساند. رسیدگی به این موضوع در صلاحیت کمیسیونی است مرکب از نمایندگان جهاد سازندگی، کشاورزی، سازمان جنگلها و مراتع کشور و فرمانداری با مسئولیت جهاد کشاورزی.

واگذاری یا فروش اراضی مذکور مستلزم وجود شرایطی است که در صورت نبود هریک از این شرایط، کمیسیون به خلع ید رأی می دهد. به موجب بند (2) ماده(10) « قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری» ، رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آرای قطعی این کمیسیون در صلاحیت دیوان عدالت اداری است.

شرایط لازم جهت واگذاری یا فروش اراضی جنگلی و مراتع ملی 

1.زمین مدّنظر جزء اراضی جنگلی شمال و مراتع ملی غیرمشجّر کشور باشد. 
2.زمین مذکور قبل از سال 1365 بدون مجوز قانونی به باغِ زراعت آبی تبدیل شده یا برای طرح های تولید دام وآبزیان و سایر طرحهای غیرکشاورزی استفاده شده باشند.
3.تقاضای واگذاری یا فروش تا پایان سال 1380 به کمیسیون مذکور ارائه شده باشد.
مستند بندهای فوق : ماده (34)  « قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع اصلاحی 1373/7/7 » و « ماده واحده قانون تمدید زمان اجرای ماده (34) قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع مصوب 1379/8/18»

نکات کلیدی

1. به موجب تبصره (1) ماده (34) « قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها مراتع »، آن قسمت از منابع ملی که متصرفان آن را تبدیل کرده اند و در آن به زراعت دیم مبادرت کرده یا فقط به احداث دیوار در اطراف آن اکتفا کرده اند، مشمول ماده 34 مذکور نبوده و خلع ید می شوند. 
2. به موجب تبصره (3) ماده (34) « قانون حفاظت و بره برداری از جنگل ها مراتع » در صورت مراجعه نکردن مشمولان این ماده جهت تعیین تکلیف اراضی تصرفی در مهلت مقرر، مرجع قضایی به فوریت رسیدگی کرده و از اراضی مذکور خلع ید میکند.

زمین های خلع ید شدۀ مستعد کشت، در اختیارهیئت واگذاری زمین قرار میگیرد تا با اولویت ایثارگران به افراد واجد شرایط واگذار شود.
3.به موجب ماده(10) « آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده (34) قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع مصوب 1354/3/14 و الحاق چند تبصره به آن » ، چنانچه متقاضی حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ تصمیم کمیسیون درخصوص تعیین تکلیف اجرت المثل ایام تصرف و انعقاد قرارداد اجاره یا خرید حسب تصمیم کمیسیون، بدون اعتراض به آن برطبق ماده(16) «قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری» در موعد مقرر از پرداخت بهای فروش یا مال الاجاره یا اجرت امتناع ورزد، اداره کل منابع طبیعی با تعیین ضرب الاجل یک ماهه، به متصرف اخطار کرده و در صورت پرداخت نکردن وجوه مذکور، از طریق مراجع قضایی و برابر قوانین و مقررات مربوط، به صورت فوری درخصوص خلع ید و رفع تصرف زمین اقدام می کند.
مستند:دادنامه ی شماره ی 122 مورخ 1393/8/18 هیئت تخصصی اراضی ، محیط زیست و صنایع دیوان عدالت اداری. 

منبع : دیوان عدالت اداری

مطالب مرتبط

اعتراض به تشخیص ملی بودن زمین - وکیل اراضی ملی - وکیل اعتراض به منابع طبیعی - وکیل خوب اعتراض به تشخیص اراضی ملی

مسئولیت ناشی از سقوط درخت یا سرشاخه در پارک های جنگلی

‌قانون تقسیم و فروش املاک مورداجاره به زارعین مستأجر

ابهام در موضوع واگذاری بخشی از کوه دماوند، نامه نگاری محیط زیست با رییس دستگاه قضا

قانون اصلاح قانون جلوگیری از تصرف عدوانی

به صرف تشخیص ملی بودن اراضی و قطعیت آن، مالکیت زمین برای دولت خواهد بود

قانون اصلاح قانون ثبت اسنادواملاک و قانون اشتباهات ثبتی و اسناد معارض

آئین نامه اجرائی قانون اصلاح ماده 34 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع و الحاق چند تبصره به آن