نحوه تقسیم مستمری تامین اجتماعی میان وراث و بازماندگان

نحوه-تقسیم-مستمری-تامین-اجتماعی-میان-وراث-و-بازماندگان

در بیمه تامین اجتماعی، در صورتی که فرد بیمه‎شده دارای حقوق مستمری فوت کند، وراث او می‌توانند در یکی از حالات زیر حقوق مستمری و بازنشستگی او را دریافت کنند


در بیمه تامین اجتماعی، در صورتی که فرد بیمه ‎شده دارای حقوق مستمری فوت کند، وراث او می‌توانند در یکی از حالات زیر حقوق مستمری  و بازنشستگی او را دریافت کنند.

همسر دائم فرد بیمه ‎شده تا زمانی که دوباره ازدواج دائم نکرده باشد، می‌تواند مستمری دریافت کند و در صورتی که دوباره ازدواج کرده باشد و شوهر دوم فوت کند، دوباره می‌تواند از حقوق همسر فوت‎ شده اول خود استفاده کند.

میزان مستمری همسر بیمه ‎شده متوفی معادل ۵۰ درصد مستمری استحقاقی بیمه‎ شده است.

در صورتی که بیمه‎ شده دارای چند همسر دائم باشد، مستمری بین همسران او به طور مساوی تقسیم می‌شود.

چنانچه این زنان خودشان اقدام به پرداخت حق بیمه کنند، می‌توانند علاوه بر دریافت مستمری بر اساس قراردادی که منعقد شده است، همچنان به بیمه‎ پردازی ادامه بدهند و از مزایای آن برخوردار شوند.

هر یک از بازماندگان فرزند در صورت دختر بودن اگر شاغل نباشند و شوهر نداشته باشند و فرزندان پسر، در صورتی که سن‎شان کمتر از ۱۸ سال باشد یا در صورت داشتن ۱۹ سال به بالا، به تحصیل اشتغال داشته باشند یا به علت بیماری یا نقض عضو، طبق گواهی کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون قادر به کار کردن نباشند، هرکدام ۲۵ درصد مستمری را دریافت می‌کنند.

میزان مستمری هر یک از فرزندان در صورتی که پدر و مادر خود را از دست داده باشد، 2 برابر میزان مذکور خواهد بود.

هر یک از پدر و مادر بیمه ‎شده در صورتی که تحت تکفل او بوده باشند و همچنین سن پدر از ۶۰ سال و سن مادر از ۵۵ سال بیشتر باشد یا به تشخیص کمیسیون پزشکی ازکارافتاده باشند و خودشان از سازمان مستمری دریافت نکنند، معادل ۲۰ درصد مستمری دریافت خواهند کرد.

زنان خانه‎ داری که حق بیمه صاحبان مشاغل آزاد را پرداخت می‌کنند، در صورت فوت همسرشان مستمری دریافت می‌کنند.

شوهر فرد بیمه شده ‎ای که تحت تکفل همسرش بوده باشد و سنش بیشتر از ۶۰ سال باشد یا ازکارافتاده شده باشد، همچنین مستمری‎بگیر تامین اجتماعی نباشد، می‎تواند بعد از فوت همسرش مستمری دریافت کند.

بیمه‎ شده‎ای که در ۱۰ سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یک سال کار را پرداخت کرده باشد، به شرطی که در مدت آخرین سال حیات خود حق بیمه ۹۰ روز کار را پرداخت کرده باشد و در صورتی که بیمه‎ شده این شرایط را نداشته باشد ولی به مدت ۲۰ سال قبل از فوت حق بیمه پرداخت کرده باشد باز هم بازماندگانش مستمری دریافت خواهند کرد.

 شرایط دریافت مستمری بازماندگان

اگر فرد بیمه‎ شده در اثر حوادث ناشی از کار در کارگاه یا محل‎های مرتبط با کارگاه یا در هنگام ماموریت کاری یا در اثر بیماری‎های حرفه‎ای یا نجات بقیه کارکنان جان خود را از دست بدهد، دیگر برای برقراری مستمری فوت شرایط خاصی لازم نیست. در این شرایط بیمه‏ شده اگر یک روز هم سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، بازماندگانش می‌توانند مستمری بگیرند.  این افراد اگر بیمه‎ شده تامین اجتماعی هم نباشند با صرف احراز روابط کاری با کارگاه با تامین اجتماعی، بازماندگانشان می‌توانند از مستمری برخوردار شوند. مجموع مستمری بازماندگان از مستمری استحقاقی نباید بیشتر شود و اگر بیشتر شود، سهم هر یک از مستمری‎بگیران به نسبت کاهش داده می‌شود. در صورتی که یکی از مستمری‎بگیران فوت کند یا فاقد شرایط استحقاقی دریافت مستمری شود، سهم بقیه آنها افزایش پیدا می‌کند.

در صورتی که بیمه‎ شده زن بوده باشد، فرزندان او بعد از فوتش به شرطی می‌توانند از مستمری بازماندگان استفاده کنند که پدرشان در قید حیات نباشد یا خودش هم تحت تکفل همسرش بوده باشد یا مستمری‎بگیر تامین اجتماعی نباشد.

منبع : روزنامه حمایت

مطالب مرتبط

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی (2)

آیین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری