کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری

کمیسیون-ماده-99 قانون-شهرداری

رسیدگی به تخلفات ساختمانی در محدوده و حریم شهر در صلاحیت کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری و در خارج از  از حریم مصوب شهرها، در صلاحیت کمیسیون تبصره 2 ماده 99 قانون مذکور بوده که در استانداری ها مستقر است


طرح بحث

رسیدگی به تخلفات ساختمانی در محدوده و حریم شهر در صلاحیت کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری و در خارج از  از حریم مصوب شهرها، در صلاحیت کمیسیون تبصره 2 ماده 99 قانون مذکور بوده که در استانداری ها مستقر است.


مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی خارج از حریم مصوب شهرها و روستاها:       کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری
مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی در روستاهای دارای طرح هادی:                  کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری

مرجع و نحوۀ رسیدگی به تخلفات ساختمانیِ خارج از حریم شهرها :

هرگاه تأسیسات و بناهایی که در خارج از حریم مصوب شهرها و روستاها و روستاهایی که طرح هادی دارند، برخلاف مقررات طرح هادی یا جامع یا برخلاف آیین نامۀ استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم شهرها و محدودۀ روستاها  مصوب 1391 ساخته شوند، به تقاضای مرجع صدور پروانه، موضوع در کمیسیونی مرکب از نمایندۀ وزارت کشور با انتخاب وزیر، نمایندۀ قوۀ قضائیه و نمایندۀ وزارت راه و شهرسازی کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری مطرح می شود.  پس از وصول پرونده به ذینفع اعلام می شود که ظرف ده روز توضیحات خود را کتباً ارسال دارد. پس ازانقضای مهلت مذکور، کمیسیون ظرف مدت یک ماه، براساس مدارک و مستندات رأی به قلع بنا یا جریمه معادل 50 تا 70 درصد قیمت روز اعیانی تکمیل شده، صادر می کند.

نکتۀ درخور توجه درخصوص کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری این است که رأی صادرشدۀ کمیسیون، قطعی و اعتراض ناپذیر است؛ در صورتی که ذی نفع مدارک استناد پذیری مبی بر نقض مقررات در رای صادر شده علیه خود داشته باشد، صرفاً از طریق دیوان عدالت اداری می تواند پیگیری و اعتراض کند. مهلت اعتراض به این آرا مطابق تبصره 2 ماده 16 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ، برای اشخاص داخل کشور سه ماه و برای افراد مقیم خارج از کشور شش ماه از تاریخ ابلاغ رأی یا تصمیم قطعی است.

اعتراض به آرای کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری در دیوان عدالت اداری

به موجب بند 2 ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری دیوان درخصوص رسیدگی به اعتراض از آرای صادرشدۀ کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری صالح است. براساس این ماده، اعتراضات و شکایات از این آرا و تصمیمات، صرفاً از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آن هاست.

نکات کلیدی

1. تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری مصوب 1372 بوده و برای ساختمان هایی که بعد از این تاریخ احداث شده اند، کاربرد دارد.
2. ملاک صلاحیت کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری، زمان وقوع تخلفات ساختمانی است؛ بنابراین اگر ساختمانی که تخلفات موضوع صلاحیت کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری در آن صورت گرفته است، بعد از وقوع این تخلفات وارد حریم شهر شود،موضوع همچنان در صلاحیت کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری خواهد بود.
      

منبع : دیوان عدالت اداری

مطالب مرتبط

شنود مکالمات تلفنی چه مجازاتی دارد؟

ثبت نام کنندگان پیامکی مسکن ملی منتظر زمان ثبت نام نهایی باشند

نقدی بر طرح حمایت از مالکیت صنعتی

خانه در تهران متری حدود 21 میلیون تومان

عدم صلاحیت کمیسیون ماده 100 در خصوص تخلفات ساختمانی خارج از محدوده و حریم شهر

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره های 740 و 741

اضافه بنای زائد بر مساحت زیر بنای مندرج در پروانه ساختمانی

رای های شماره 1298 و 1299 هیات عمومی دیوان عدالت اداری چیست ؟

رای وحدت رویه شماره 699 دیوان عالی کشور مورخ 22-3-1386