رای شماره 1516 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مورخ 1399 11 27

رای-شماره-1516-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری-مورخ-1399-11-27

ابطال بند ۳ ماده ۳۰ سال ۱۳۹۴ و ماده ۲۸ سال ۱۳۹۵ و تبصره ۲ ماده ۴۹ سال ۱۳۹۵ و تبصره ۲ ماده ۵۶ سال ۱۳۹۴، ماده ۵۵ سال ۱۳۹۴ و ماده سال ۱۳۹۵ و تبصره ۲ ماده ۴۹ سال ۱۳۹۵ شورای اسلامی شهر سرعین


شماره۹۷۰۲۲۱۸                                                                        ۱۳۹۹/۱۱/۲۷

بسمه تعالی
جناب آقای اکبرپور
رئیس هیأت ‌مدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

یک نسخه از رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۹۹۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۵۱۶ مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳ با موضوع: «ابطال بند ۳ ماده ۳۰ سال ۱۳۹۴ و ماده ۲۸ سال ۱۳۹۵ و تبصره ۲ ماده ۴۹ سال ۱۳۹۵ و تبصره ۲ ماده ۵۶ سال ۱۳۹۴، ماده ۵۵ سال ۱۳۹۴ و ماده سال ۱۳۹۵ و تبصره ۲ ماده ۴۹ سال ۱۳۹۵ شورای اسلامی شهر سرعین» جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می‌گردد.
مدیرکل هیأت عمومی و هیأتهای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ مهدی دربین
تاریخ دادنامه: ۱۳۹۹/۱۰/۲۳    شماره دادنامه: ۱۵۱۶     شماره پرونده: ۹۷۰۲۲۱۸
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای یاسر مولوی
موضوع شکایت و خواسته: ابطال ۱ـ بند ۳ ماده ۳۰ تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۴ شهرداری سرعین
۲ـ ماده ۵۵ تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۴ شهرداری سرعین
۳ـ تبصره ۲ ماده ۵۶ تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۴ شهرداری سرعین
۴ـ ماده ۵۹ تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۴ شهرداری سرعین
۵ ـ ماده ۲۸ تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۵ شهرداری سرعین
۶ ـ ماده ۴۸ تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۵ شهرداری سرعین
۷ ـ تبصره ۲ ماده ۴۹ تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۵ شهرداری سرعین
گردش‌کار: ۱ـ شاکی به موجب دادخواستی ابطال مواد ۱۸، ۳۱، ۵۵، ۵۶، ۵۹ و بند ۳ ماده ۳۰ تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۴ و همچنین مواد ۱۷، ۲۸، ۴۸ و ۴۹ تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۵ همگی مصوب شورای اسلامی شهر سرعین را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته به طور خلاصه اعلام کرده است که:
" شهرداری شهر سرعین به استناد مواد و بندهای مورد اعتراض، عوارض جداگانه‌ای علاوه بر جریمه کمیسیون ماده صد برای اینجانب در رابطه با تخلف ساختمانی در نظر گرفته است که این عوارض مازاد، به علت خروج شورای شهر و شهرداری از حدود اختیارات خلاف قانون و مغایر با مقررات می‌باشد. همچنین با آرای وحدت رویه و آرای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نیز مغایرت دارد و مطابق ماده ۹۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ چنانچه مصوبه‌ای در هیأت عمومی ابطال شود، رعایت مفاد رأی هیأت عمومی در مصوبات بعدی الزامی است. به عنوان مثال دادنامه شماره ۱۵۲۹ ـ ۱۳۹۳/۹/۲۴ در خصوص حذف عوارض کسری فضای آزاد علاوه بر کمیسیون ماده صد توسط شهرداری اردبیل و همچنین دادنامه شماره ۲۲۹ ـ ۱۳۹۳/۵/۲۲ (دریافت عوارض تغییر کاربری خلاف قانون می‌باشد. تعرفه عوارض شهری شورای کرج) و دادنامه شماره ۱۸۱۸ ـ ۱۳۹۳/۱۱/۶ نمونه‌هایی از آرای صادره از دیوان عدالت اداری در خصوص غیرقانونی بودن اخذ عوارض مازاد بر جریمه کمیسیون ماده صد می‌باشد. لذا نظر به مراتب مذکور تقاضای ابطال عوارض مازاد بر جریمه کمیسیون ماده صد شهرداری سرعین وفق خواسته مورد استدعاست."
۲ـ متن تعرفه‌های مورد اعتراض به شرح زیر است: 
"الف: بند ۳ ماده ۳۰ تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۴ شهرداری سرعین
۳ـ در صورتیکه مالک بعد از اخذ پروانه ساختمانی نسبت به افزایش بنا یا افزایش تعداد واحدها و تبدیل پارکینگ به غیراقدام نماید و این امر سبب کسری پارکینگ گردد، موضوع ابتدا در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح و در صورت رأی بر ابقاء ضمن محاسبه و اخذ کلیه عوارض مربوطه، عوارض کسری پارکینگ نیز برای هر واحد ۲۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال محاسبه و اخذ خواهد شد. در مواردی که مراتب تأمین پارکینگ در پروانه‌های ساختمانی قید می‌گردد ولی مالک یا مالکین از احداث آن خودداری و یا کسر پارکینگ دارند یا پس از احداث آنها را به منظور استفاده غیرتبدیل می‌نمایند.
الف: موضوع در کمیسیون ماده صد قانون شهرداری مطرح و در صورتیکه برابر تبصره ۵ ذیل ماده ۱۰۰ رأی به اخذ جریمه‌ای بابت عدم یا کسری یا هر متر مربع فضای از بین رفته پارکینگ صادر شده باشد جریمه به شرح ذیل اخذ خواهد شد.
ب: اخذ عوارض مسکونی یا پذیره مساحت پارکینگ تبدیل شده به مسکونی یا تجاری و غیره برابر ضوابط
ج: اخذ عوارض پارکینگ حذف شده برابر ماده ۲۱
د: در صورت مواجه شدن با کسری فضای آزاد با اعلام دایره فنی، عوارض کسری فضای آزاد مطابق ماده ۵۹ تعرفه اعمال خواهد شد.
ب: ماده ۵۵ تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۴ شهرداری سرعین
ماده ۵۵: بهای خدمات کسری فضای آزاد (انبوه‌سازی و مجتمع‌های مسکونی هتل و هتل آپارتمان و غیره) زمان صدور پروانه ساختمانی پس از موافقت کمیسیون ماده ۵ و یا بعد از صدور رأی بر ابقاء توسط کمیسیون ماده ۱۰۰. برای هر متر مربع کسری فضای آزاد برای مسکونی (آپارتمانی) و هتل و هتل آپارتمان طبق فرمول‌های ذیل محاسبه و دریافت خواهد شد.
یک متر مربع کسری فضای آزاد= ۲ × (۳ ارزش منطقه‌ای  + ۳ ارزش اعیانی)= هتل و هتل آپارتمان ‌ـ آموزشی ‌ـ صنعتی ‌ـ فرهنگی
یک متر مربع کسری فضای آزاد= ۳ × (۳ برابر ارزش منطقه‌ای + ۳ برابر ارزش منطقه‌ای + ۳ برابر ارزش اعیانی)= مسکونی و آپارتمان تک واحدی
یک متر مربع کسری فضای آزاد = ۴ × (۴ برابر ارزش منطقه‌ای + ۴ برابر ارزش اعیانی)= مجتمع مسکونی
یک متر مربع کسری فضای آزاد = ۴ × (۴ برابر ارزش منطقه‌ای + ۴ برابر ارزش اعیانی)= مجتمع آبدرمانی
یک متر مربع کسری فضای آزاد = ۵ × (۵ برابر ارزش منطقه‌ای + ۵ برابر ارزش اعیانی)= تجاری ‌ـ اداری و غیره
تبصره: حداقل فضای آزاد برای آپارتمان‌های تک واحده، مجتمع‌های مسکونی ۲۰ متر مربع و برای هتل، هتل آپارتمان، مجتمع آبدرمانی، مجتمع تجاری و ... برابر ضوابط طرح جامع می‌باشد.
چنانچه برای موارد بالا در طرح جامع حداقل فضای آزاد ذکر نگردیده باشد ملاک حداقل فضای باز مورد نیاز برای هر واحد ۲۰ متر مربع می‌باشد.
ج: تبصره ۲ ماده ۵۶ تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۴ شهرداری سرعین
تبصره ۲: در صورتیکه این تبدیل منجر به حذف پارکینگ و کسری فضای آزاد گردد عوارض و جرایم مربوطه برابر مواد ۳۱ و ۵۹ محاسبه و اخذ خواهد شد.
د: ماده ۵۹ تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۴ شهرداری سرعین
ماده ۵۹: بهاء خدمات کارشناسی:
حق کارشناسی (معاینه محل) برای پاسخ به استعلام از شهرداری در ازای هر بازدید در حق شهرداری به شرح تعیین می‌شود که باید به حساب شهرداری واریز گردد.
۱ـ بهاء خدمات کارشناسی در داخل محدوده شهر ۲۵۰/۰۰۰ ریال
۲ ـ بهاء خدمات کارشناسی در خارج از محدوده و داخل حریم شهری ۵۰۰/۰۰۰ ریال
۳ـ بهاء خدمات کارشناسی در خارج از حریم شهری ۷۰۰/۰۰۰ ریال
۴ ـ هزینه نقشه‌برداری توسط واحد نقشه‌برداری شهرداری به‌شرح ذیل اخذ خواهد شد:
الف) تا مساحت ۱۰۰۰ متر مربع ۱/۲۰۰/۰۰۰ ریال
از بالای ۱۰۰۰ متر مربع تا یک هکتار به ازای هر ۱۰۰۰ متر مربع اضافی به بند الف ۵۰۰/۰۰۰ ریال از اراضی بالای یک هکتار به ازای هر هکتار اضافه شده به بند (ب) ۱۵۰/۰۰۰ ریال
هـ : ماده ۲۸ تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۵ شهرداری سرعین
ماده ۲۸: تعرفه عوارض تأمین پارکینگ در خصوص تأمین پارکینگ، شهرداری موظف به الزام مراجعه‌کنندگان برای دریافت پروانه ساختمانی به اجرای پارکینگ خواهد بود در صورتیکه اجرای پارکینگ برابر موارد ذکر شده در طرح تفصیلی مقدور نباشد موضوع به کمیسیون ماده ۵ ارجاع و در صورت صدور مجوز توسط کمیسیون ماده ۵ عوارض آن به شرح ذیل اخذ خواهد شد.
۱ـ در صورتیکه کسری پارکینگ برابر رأی کمیسیون ماده ۵ بوده و در موقع صدور پروانه ساختمانی در پروانه ساختمانی ذکر شده باشد، مبلغ ۲۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال به عنوان عوارض تأمین پارکینگ برای هر واحد، زمان صدور پروانه ساختمانی (هتل آپارتمان ‌ـ مسکونی ‌ـ اداری ‌ـ تجاری ‌ـ آبدرمانی و ...) اخذ خواهد شد.
۲ـ با توجه به اینکه مساحت مورد نیاز پارکینگ در ساختمانهای (هتل آپارتمان ‌ـ مسکونی ‌ـ اداری ‌ـ تجاری ‌ـ آبدرمانی و ...) برای هر واحد به متراژ ۲۵ متر مربع می‌باشد در صورتی که تأمین پارکینگ در آرایش، (چیدمان) تأمین گردد و این تأمین کمتر از ۲۵ متر مربع باشد برای هر متر تأمین پارکینگ ناشی از کسری متراژ در (هتل آپارتمان ‌ـ مسکونی ‌ـ اداری ‌ـ تجاری ‌ـ آبدرمانی و ...) ۶۰۰/۰۰۰ ریال به عنوان عوارض تأمین پارکینگ محاسبه و اخذ خواهد شد.
۳ـ در صورتیکه مالک بعد از اخذ پروانه ساختمانی، نسبت به افزایش بنا یا افزایش تعداد واحدها و تبدیل پارکینگ به غیراقدام نماید و این امر سبب کسری پارکینگ گردد. موضوع ابتدا در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح و در صورت رأی بر ابقاء ضمن محاسبه و اخذ کلیه عوارض و جرایم مربوطه برابر لایحه عوارض، عوارض تأمین پارکینگ نیز برای هر واحد برابر بند ۱ این ماده محاسبه و اخذ خواهد شد.
۴ـ شهرداری موظف است، وجه دریافتی از بابت تأمین پارکینگ را منحصرا جهت احداث پارکینگ‌های عمومی در حساب ویژه‌ای نگهداری و با نظارت شورای اسلامی شهر با رعایت آیین‌نامه مالی شهرداری و در قالب بودجه مصوب سالیانه جهت خرید محل پارکینگ مصرف برساند.
۵ ـ ساختمانهایی که قبل از شروع سال ۱۳۸۹ پروانه ساختمانی دریافت کرده‌اند و به دلیل افزایش بنا و تبدیل پارکینگ به مسکونی و غیره با کسر و حذف پارکینگ مواجه شده‌اند، عوارض تأمین پارکینگ برای هر واحد ۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال محاسبه و اخذ خواهد شد.
در مواردی که مراتب تأمین پارکینگ در پروانه‌های ساختمانی قید می‌گردد ولی مالک یا مالکین از احداث آن خودداری و یا کسر پارکینگ دارند یا پس از احداث آنها را به‌منظور استفاده غیرتبدیل می‌نمایند.
الف: موضوع در کمیسیون ماده صد قانون شهرداری مطرح، و در صورتیکه برابر تبصره ۵ ذیل ماده ۱۰۰ رأی به اخذ جریمه‌ای بابت عدم یا کسری یا هر متر مربع فضای از بین رفته پارکینگ صادر شده باشد، جریمه به شرح ذیل اخذ خواهد شد.
ب: محاسبه عوارض مسکونی یا پذیره برای مساحت پارکینگ تبدیل شده به‌مسکونی یا تجاری و ... برابر ضوابط لایحه عوارض
ج: اخذ عوارض تأمین پارکینگ حذف شده برابر ماده ۲۹
د: در صورت مواجه شدن با کسری فضای آزاد با اعلام دایره فنی، عوارض کسری فضای آزاد مطابق ماده ۴۹ تعرفه اعمال خواهد شد.
و: ماده ۴۸ تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۵ شهرداری سرعین
ماده ۴۸: بهای خدمات کسری فضای آزاد (انبوه‌سازی و مجتمع‌های مسکونی هتل و هتل آپارتمان و غیره) زمان صدور پروانه ساختمانی پس از موافقت کمیسیون ماده ۵ و یا بعد از صدور رأی بر ابقاء توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ برای هر متر مربع کسری فضای آزاد برای مسکونی (آپارتمانی) و هتل و هتل آپارتمان طبق فرمولهای ذیل محاسبه و دریافت خواهد شد.
یک متر مربع کسری فضای آزاد= ۲ × (۳ ارزش منطقه‌ای  + ۳ ارزش اعیانی)= هتل و هتل آپارتمان ‌ـ آموزشی ‌ـ صنعتی ‌ـ و غیره یک متر مربع کسری فضای آزاد= ۳ × (۳ برابر ارزش منطقه‌ای + ۳ برابر ارزش منطقه‌ای + ۳ برابر ارزش اعیانی)= مسکونی و آپارتمان تک واحدی
یک متر مربع کسری فضای آزاد= ۴ × (۴ برابر ارزش منطقه‌ای + ۴ برابر ارزش اعیانی) = مجتمع مسکونی
یک متر مربع کسری فضای آزاد= ۴ × (۴ برابر ارزش منطقه‌ای + ۴ برابر ارزش اعیانی)= مجتمع آبدرمانی
یک متر مربع کسری فضای آزاد= ۵ × (۵ برابر ارزش منطقه‌ای + ۵ برابر ارزش اعیانی)= تجاری ‌ـ اداری و غیره
تبصره: حداقل فضای آزاد برای آپارتمان‌های تک واحده، مجتمع‌های مسکونی ۲۰ متر مربع و برای هتل، هتل آپارتمان، مجتمع آبدرمانی، مجتمع تجاری و ... برابر ضوابط طرح جامع می‌باشد.
چنانچه برای موارد بالا در طرح جامع طرح تفصیلی حداقل فضای آزاد ذکر نگردیده باشد ملاک حداقل فضای باز مورد نیاز برای هر واحد ۲۰ متر مربع می‌باشد.
ز: تبصره ۲ ماده ۴۹ تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۵ شهرداری سرعین
تبصره ۲) در صورتیکه این تبدیل منجر به حذف پارکینگ و کسری فضای آزاد گردد عوارض و جرایم مربوطه برابر مواد ۲۹ و ۴۹ محاسبه و اخذ خواهد شد."
۳ـ در پاسخ به شکایت مذکور، رئیس شورای اسلامی شهر سرعین به موجب لایحه شماره ۹۸/۱۰۳۲ ـ ۱۳۹۸/۵/۲۸ توضیح داده است که:
" ۱ـ ماهیت حقوقی شهرداریها به عنوان یک مؤسسه عمومی غیردولتی بوده و به‌صورت خودگردان از طریق درآمد محلی اداره می‌شود و شهرداری سرعین عوارضی وفق تبصره ۱ ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده، تحت عنوان بهای خدمات و عوارض محلی در بهمن ماه هر سال پس از طی مراحل قانونی به شورای اسلامی شهر پیشنهاد و پس از تصویب شورای اسلامی شهر سرعین و تأیید فرمانداری که از طرف وزارت کشور به‌فرمانداریها تفویض شده است اقدام به اخذ عوارض می‌نماید و شهرداری در رابطه با موضوع وفق تعرفه عوارض اقدام کرده است.
۲ـ شورای شهر با بررسی پرونده ماده صد شهرداری اعلام می‌دارد مبنی بر اینکه خواهان اقدام به احداث بنای بدون پروانه به مساحت ۳۲۹/۰۱۱ متر مربع در همکف و به‌مساحت ۲۵۱/۹۵ متر مربع در طبقه اول تبدیل مهمانپذیر به تجاری و چهارده واحد کسری پارکینگ نموده تخلفات طی اخطاریه نامبرده ابلاغ و موضوع در کمیسیون ماده صد مطرح و به استناد تبصره یک ماده صد قانون شهرداری حکم بر محکومیت خواهان به‌مبلغ ۲/۰۰۳/۴۰۲/۰۰۰ ریال صادر گردیده است. رأی صادره به خواهان ابلاغ و به حکم مذکور اعتراض ننمودند و طی چک‌های شماره ۵۴۲۵۶۷ ـ ۱۳۹۵/۶/۳۰ و ۵۴۲۵۶۶ ـ ۱۳۹۵/۴/۲۰ موضوع را حل و فصل نمودند و نیز آن هیأت در آرای متعدد دریافت عوارض از بابت ارزش افزوده ملک ناشی از تغییر کاربری و عوارض مازاد بر تراکم و عوارض صدور پروانه ساختمانی را تجویز نموده است. علیهذا با عنایت به مراتب فوق تقاضای رسیدگی و صدور حکم مقتضی را با عنایت به آراء قبلی آن هیأت در خصوص موارد مطروحه در دادخواست شاکی و اینکه آراء صادره کمیسیون ماده صد شهرداری سرعین با رعایت مقررات مربوطه صادر گردیده از محضر آن هیأت استدعا می‌شود."
۴ـ رسیدگی به موضوع از جمله مصادیق حکم ماده ۹۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری تشخیص نشد و پرونده در اجرای ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ به هیأت تخصصی شوراهای اسلامی دیوان عدالت اداری ارجاع می‌شود و هیأت مذکور به موجب دادنامه شماره ۱۱۱۷ ـ ۱۳۹۹/۸/۱۱، مواد ۱۸ و ۳۱ و ماده ۵۶ به استثناء تبصره ۲ آن از تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۴ شهرداری سرعین و مواد ۱۷ و ۴۹ به‌استثناء تبصره ۲ آن از تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۵ شهرداری سرعین را قابل ابطال تشخیص نداد و رأی به رد شکایت صادر کرد. رأی مذکور به علت عدم اعتراض از سوی رئیس دیوان عدالت اداری و یا ده نفر از قضات دیوان عدالت اداری قطعیت یافت.
«رسیدگی به مواد ۵۵، ۵۹، تبصره ۲ ماده ۵۶ و بند ۳ ماده ۳۰ تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۴ و مواد ۲۸، ۴۸ و تبصره ۲ ماده ۴۹ تعرفه عوارض محلی سال ۱۳۹۵ همگی مصوب شورای اسلامی شهر سرعین در دستور کار هیأت عمومی قرار گرفت.»
 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

۱ـ با توجه به اینکه در آراء متعدد هیأت عمومی دیوان عدالت اداری وضع عوارض برای کسری، حذف یا عدم تأمین پارکینگ در مصوبات شوراهای اسلامی شهرها مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات تشخیص و ابطال شده است، بنابراین بند ۳ ماده ۳۰ سال ۱۳۹۴ و ماده ۲۸ سال ۱۳۹۵ تحت عنوان تعرفه عوارض تأمین پارکینگ و تبصره ۲ ماده ۴۹ سال ۱۳۹۵ و تبصره ۲ ماده ۵۶ سال ۱۳۹۴ مبنی بر حذف پارکینگ مصوب شورای اسلامی شهر سرعین به دلائل مندرج در رأی شماره ۹۷ الی ۱۰۰‌ ـ ۱۳۹۲/۲/۱۶ و رأی شماره ۵۷۳‌ ـ ۱۳۹۶/۶/۱۴ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات شورای اسلامی شهر است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود. 
۲ـ با توجه به اینکه در آراء متعدد هیأت عمومی دیوان عدالت اداری وضع عوارض برای کسری فضای باز در مصوبات شوراهای اسلامی شهرها مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات تشخیص و ابطال شده است، بنابراین ماده ۵۵ سال ۱۳۹۴ و ماده ۴۸ سال ۱۳۹۵ تحت عنوان بهای خدمات کسری فضای آزاد و تبصره ۲ ماده ۴۹ سال ۱۳۹۵ مبنی بر کسری فضای آزاد به دلایل مندرج در رأی شماره ۱۵۲۹‌ـ۱۳۹۳/۹/۲۴ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات شورای اسلامی شهر است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.
۳ـ طبق بند ۲۶ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات ش ـ وراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ با اصلاحات بعدی، تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن با رعایت آیین‌نامه مالی و معاملات شهرداری از جمله وظایف و مسئولیت‌های شورای اسلامی شهرهاست و در تبصره یک ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۵، وضع عوارض محلی جدید با رعایت مقررات مربوطه تجویز شده است و در بند ۶ رأی شماره ۱۸۹۴ الی ۱۸۹۶‌ ـ ۱۳۹۷/۱۰/۴ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری تعیین عوارض برای ارائه خدمات کارشناسی و بازدید مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات قانونی تشخیص نشده است. بنابراین ماده ۵۹ تعرفه عوارض سال ۱۳۹۴ شورای اسلامی شهر سرعین تحت عنوان بهای خدمات کارشناسی با قانون مغایرت ندارد و ابطال نشد.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بهرامی

منبع : روزنامه رسمی کشور

مطالب مرتبط

تفاوت  شناسنامه فنی و ملکی ساختمان با شناسنامه فنی ساختمان

نحوه استعلام املاک ثبت شده مشخص شد

تغییر کاربری ضروری اراضی زراعی و باغ ها

رای دیوان در مورد عوارض کسری پارکینگ پزشکان

قانون مالیات بر ارزش افزوده

قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی

پیامدهای ورشکستگی شرکت ها و موسسات مالی

رأی شماره 484 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال مصوبه شماره 201ـ 4 4 1381 شورای اسلامی شهر اهواز شماره هـ 88 167