طرح اشتباه دعوای تخلیه

طرح-اشتباه-دعوای-تخلیه

دعوای تائید فسخ قرارداد و ابطال قرارداد به صورت توامان قابل استماع نیست؛ اگر خواهان اعتقاد به بطلان اجاره دارد درخواست تخلیه به جهات ذکر شده معنایی ندارد


رای‌دادگاه

در خصوص دعوای عباس‌.... با وکالت مجید.... و سید محمد ....به طرفیت سید حجت .... با وکالت محسن.... و‌سید غلامرضا آقا .... و احمد.... و سید محسن و سید حسن و‌سید رضا و سید مصطفی و‌زینب السادات و منیر السادات همگی حاجی شریف... و زهرا ... بخواسته تایید فسخ قرارداد و صدور به حکم فسخ قرارداد و‌تخلیه به علت تغییر شغل و‌ انتقال به غیر و تعدی و تفریط و ابطال اجاره نامه و مطالبه کلیه خسارات دادرسی بدین توضیح که خواهان به شرح دادخواست تقدیمی اظهار نموده مالک پلاک ثبتی شماره 640 فرعی‌از 2397 اصلی بخش 10 تهران میباشد طبق قرارداد اجاره 62653 بمورخ 27/3/1363 تهران مرحوم سید محمد ...بار فروشی مستاجر وی بوده و فوت نمود و‌ اجاره نامه مذکور باطل‌‌ شده است ولی ورثه ایشان طبق وکالت نامه شماره 21949به تاریخ 2/4/1376 دفتر اسنادرسمی 404 تهران مورد اجاره را به آقایان احمد... و سید غلامرضا...بدون اجازه مالک منتقل نموده و‌آقای احمد... طبق سند رسمی‌ تفویض وکالت‌ شماره 37822 تاریخ 23/8/1377 محضر 192 تهران سهم خود را به آقای سید حجت ... منتقل نموده است و اکنون آقایان سید حجت... و غلامرضا... در شغل و فروشنده پمپ و قطعات هیدرولیک‌ متصرف می‌باشند و بدون اجازه موجر اقدام‌به‌ تغیر شغل و انتقال به‌غیر نموده اند‌.نظر به اینکه هریک‌ از این عناوین حقوقی مطروحه در دادخواست خواهان اداری مفهوم، شرایط،عناصر و آثار خاص خود می باشند و‌ نباید آنها را با هم خلط‌ نمود لذا به جهات ذیل از نظر دادگاه دعوای خواهان به کیفیتی که قانون مقرر نموده مطرح نشده است دعوای ابطال قرارداد زمانی مطرح می شود که قرارداد در زمانی که تنظیم شده، دارای شرایط اساسی مقرر‌ در ماده 190 قانون مدنی (شرایط اساسی صحت معاملات) نبوده است، بعدا معلوم‌ می شود که در زمان عقد عیب یا ایرادی پنهان بوده و یا اینکه طرفین به آن توجهی نکرده اند اما تقاضای تایید فسخ قرار‌ داد ناظر به موردی است قرارداد صحیحا واقع شده اما بنا به قانون یا شرطی که در قرارداد وجود داشته برای یکی از طرفین حق فسخ ایجاد شده و صاحب حق فسخ آنرا اعمال کرده و در صورت مواجه با مخالفت طرف مقابل تایید فسخ را از دادگاه می خواهد ابطال معامله اثر قهقرایی دارد اما فسخ معامله اثر قهقرایی ندارد با این توضیح تقاضای ابطال قرارداد و تایید فسخ قرارداد به طور توامان از مصداق منجز نبودن خواسته است و اما تقاضای صدور حکم به فسخ قرارداد از دادگاه مسموع نیست فسخ از ابقاعات است و ابقاع یک عمل حقوقی است که تحقق آن نیاز به انشا توسط ذی حق دارد به عبارت دیگر انشا فسخ یک عمل قضایی نیست که بتوان آنرا از دادگاه درخواست نمود دادگاه نباید در اراده طرفین معامله دخالت نمایداز طرفی بنا به اظهار خواهان اگر اجاره باطل بوده است چون اساسا عقدی به وجود نیامده است تقاضای تخلیه به جهت تخلف از شروط ضمن عقد مثل تغییر شغل و انتقال بغیر و تعدی و تفریط وجاهت قانونی ندارد چرا که تخلیه بجهات ذکر شده ناظر بر انعقاد عقد اجاره بنحوه صحیح است نه عقد اجاره باطل.
با توجه به مراتب مذکور دعوای خواهان قابلیت استماع نداشته به استناد ماده 2 قانون آئین دادرسی مدنی قرار عدم استماع دعوا صادر می گردد. رای صادره ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تحدید نظر در دادگاه تجدید نظر استان تهران میباشد.
ولی مرادی‌سلماسی _ رئیس‌شعبه 178 دادگاه عمومی حقوقی تهران


مطالب مرتبط

مطالبه اجرت‌المثل اراضی تصرف‌شده توسط شهرداری

رأی وحدت رویه 576 ـ 1371,07,14 هیأت عمومی دیوان‏ عالی کشور

چند نکته راجع به انتقال منافع مورد اجاره به غیر

رای دیوان در مورد دریافت هزینه آماده سازی معابر ناشی از تفکیک از ساختمان ها

آیین نحوه استفاده از زمین و منابع ملی در مناطق آزاد تجاری

آشنایی با مفهوم تامین خواسته

درخواست تخلیه در قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1356 توسط یکی از مالکین مشاعی

شرایط و ارکان بزه کلاهبرداری رایانه ای در نمونه رایی از دادیاری