نمونه رای هیات حل اختلاف ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع

نمونه-رای-هیات-حل-اختلاف-ماده-56-قانون-حفاظت-و-بهره-برداری-از-جنگل-ها-و-مراتع

عرصه و اعیانی کلیه جنگلها و مراتع و بیشه های طبیعی و اراضی جنگلی کشور جزء اموال عمومی محسوب و متعلق به دولت است ولو اینکه قبل از این تاریخ افراد آن را متصرف شده و سند مالکیت گرفته باشند


بسمه تعالی - به تاریخ 1390/3/23 در وقت فوق العاده پرونده کلاسه فوق هیات یاد شده به نظر رسید؛ اینجانب قاضی هیات پایان رسیدگی را اعلام و با استعانت از خداوند متعال به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

رای قاضی هیات

در مورد اعتراض آقای .. همه به نظریه اداره منابع طبیعی شهرستان کرمانشاه مبنی بر اعلام شدن مقدار شانزده هزار متر مربع از اراضی مزروعی وی در روستای ... به پلاک ثبتی یک فرعی از 143 اصلی واقع در حومه بخش یک کرمانشاه، با این توضیح که اداره منابع طبیعی شهرستان کرمانشاه به استناد گزارش تشخیص شماره 7620 مورخ 1357/6/27 سرجنگلداری وقت کرمانشاه، مقداری 16000 (شانزده) متر مربع از اراضی مورد تصرف وی در روستای یاد شده را جزء مراتع ملی اعلام کرده است و مشارالیه به شرح خواسته به آن اعتراض دارد.

نظر به اینکه، اولا - به موجب ماده یکم تصویب نامه قانون ملی شدن جنگلهای کشور مصوب 1341، عرصه و اعیانی کلیه جنگلها و مراتع و بیشه های طبیعی و اراضی جنگلی کشور جزء اموال عمومی محسوب و متعلق به دولت است ولو اینکه قبل از این تاریخ افراد آن را متصرف شده و سند مالکیت گرفته باشند. ثانیا - اعضای محترم هیات به موجب نظریات تقدیم شده و نیز نظریه تکمیلی، متفقا اعلام کرده اند که با توجه به بافت خاک و نوع زمین و نیز سوابق اراضی مورد اعتراض به شرح نقشه ترسیمی پیوست مقدار 1388 (یک هزار و سیصد و هشتاد و هشت) متر مربع از اراضی مورد ادعا که در نظریه تفسیر عکس هوایی با قطعه A مشخص شده است، زراعی و جزء مستثنیات بوده و مابقی که به عنوان قطعه B مشخص شده است، مرتع و جزء اراضی ملی می باشد و نظریه تفسیری عکس هوایی سال 1346 به شماره قطعه 016 و شماره بلوک 175 - خط پرواز 7 و نظریه تکمیلی آن نیز موید همین نظر است. بنا به مراتب فوق، این مرجع اعتراض معترض را به شرح نظریه کارشناسی اعضای هیات و نقشه ترسیم پیوست آن وارد تشخیص و با اعلام مستثنی و زراعی بودن قطعه A به مساحت 1388 متر مربع، در این بخش رای به بطلان نظریه تشخیصی مورد اعتراض صادر و اعلام می دارد. اما در مورد مابقی اراضی که با قطعه B بر روی نقشه نمایان شده است و به طور کامل جزء منابع ملی است، اعتراض معترض بی اساس بوده و با نقشه ترسیمی اراضی و وضعیت آنها از حیث نوع بافت خاک و سایر اوضاع و احوال و سوابق آنها منفات دارد و با اعلام منابع ملی بودن آنها، رای به رد این بخش از اعتراض معترض صادر و اعلام می دارد.اداره ثبت مکلف است در اجرای تبصره 1 ماده واحده قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع مصوب 1367 و قسمت اخیر ماده 2 قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور مصوب 1371 و ماده 4 آیین نامه اجرایی آن با قطعیت این رای، نسبت با اصلاح اسناد صادر شده مطابق آن اقدام نماید. رای قابل اعتراض در دادگاه عمومی حقوقی شهرستان کرمانشاه می باشد.
قاضی هیات تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع شهرستان کرمانشاه - 
رونوشت برابر با اصل و اداری است - دبیر هیات -      


مطالب مرتبط

آئین نامه اجرائی قانون ملی شدن جنگلها

در چه صورتی می توان زمین را از حالت ملی بیرون کرد ؟

قانون مواد الحاقی به قانون تقسیم و فروش املاک مورد اجاره به زارعین مستاجر

لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی

قانون سازمان دامپزشکی کشور

به صرف تشخیص ملی بودن اراضی و قطعیت آن، مالکیت زمین برای دولت خواهد بود

آیین نامه قانون ابطال اسناد فروش رقبات ،آب

آیین نامه اجرایی تبصره 5 ماده 34 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل

آیین نامه اجرایی ماده 44 مکرر قانون اصلاح قانون حفاظت و بهره برداری

آیین نامه اجرایی ماده2قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور