اعتراض به کمیسیون ماده صد شهرداری (احداث بنای تجاری قبل از سال 1352)

اعتراض-به-کمیسیون-ماده-صد-شهرداری-(احداث-بنای-تجاری-قبل-از-سال-1352)

در صورتی که ملک دارای سابقه کسبی قبل از سال ۱۳۵۲ باشد مالک آن می تواند به عنوان حقوق مضاعف از این تجویز شهرداری استفاده نموده و کمیسیون ماده صد حقی برای صدور رای تخریب و حکم به تعطیلی ندارد


حکم ورد 

شاکی: ......
طرف شکایت: .....
خواسته: اعتراض به رای شماره ... مورخ ... کمیسیون ماده صد شهرداری

گردش کار:

شاکی دادخواستی به خواسته فوق تقدیم دیوان عدالت اداری کرده که در تاریخ ... ثبت دبیرخانه و سپس به این شعبه ارجاع شده و به طور خلاصه اظهار داشته است: اینجانب مالک پلاک ثبتی به شماره ..... بوده که در سال ۱۳۵۰ اقدام به احداث بنا و تبدیل آن به مغازه ....... نمودم. اما پس از گذشت مدت بسیار طولانی شهرداری پرونده را به کمیسیون ماده صد ارجاع و کمیسیون مزبور حکم به تعطیلی و تخریب مستحدثات به دلیل تغییر کاربری صادر نموده است. لذا تقاضای نقض رای ماده صد را دارم. دادخواست و ضمایم به‌ طرف شکایت ابلاغ‌شده که در پاسخ اعلام کرده است: مطابق طرح جامع و تفصیلی، ملک شاکی در پهنه اداری و خدماتی واقع شده و شهرداری مکلف به اجرا و تبعیت از طرح تفصیلی می باشد، شاکی نیز اقدام به احداث بنای تجاری و مغایر طرح تفصیلی نموده بنابراین کمیسیون حکم به تخریب صادر کرده لذا ضمن اصرار بر صحت رأی و انطباق آن با موازین قانونی خواستار رد شکایت شاکی گردیده است. اینک در وقت مقرر/فوق‌العاده پرونده تحت نظر است، با توجه به مفاد دادخواست و مستندات موجود در پرونده، ختم رسیدگی را اعلام و با استعانت از خداوند متعال به شرح زیر رای صادر می‌شود.

رأی شعبه

هرچند وفق رأی وحدت رویه شماره ۷۹ مورخ ۱۶/ ۰۷/ ۱۳۷۳ و دادنامه شماره ۱۲۲۷-۱۲۲۴ مورخ ۰۴/ ۱۲/ ۱۳۹۵ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و مفاد ماده ۷ قانون تأسیس شورایعالی شهرسازی و معماری مصوب ۲۲/ ۱۲/ ۱۳۵۱، شهرداری در صدور پروانه مکلف به رعایت شروط، مقررات طرح تفصیلی و اجرای مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری است و تعیین نوع کاربری و نحوه استفاده از اماکن با رعایت شرایط خاص به عهده کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری است و از طرف دیگر مطابق بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری در صورتی که برخلاف مندرجات پروانه ساختمانی، در منطقه غیر تجاری محل کسب یا پیشه و یا تجارت دایر شود، شهرداری مورد را در کمیسیون مقرر در تبصره یک ماده ۱۰۰ مطرح می نماید و کمیسیون در صورت احراز تخلف مالک یا مستاجر در مورد تعطیل محل کسب یا پیشه و یا تجارت اتخاذ تصمیم می کند، با این وصف از آن جائی که برابر مدارک ارائه شده از جمله نظریه کارشناسان رسمی دادگستری، نامه شرکت توزیع برق، نامه اداره امور مالیاتی و گواهی اتحادیه  ..... ملک شاکی قبل از مرداد سال ۱۳۵۲ (زمان تصویب بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری) دارای سابقه کسبی است و مطابق بخشنامه شماره ۴۲۰/ ۱۲۶۲۶ مورخ ۲۱/ ۰۷/ ۱۳۶۴ معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در صورتی که ملک دارای سابقه کسبی قبل از سال ۱۳۵۲ باشد مالک آن می تواند به عنوان حقوق مضاعف از این تجویز شهرداری استفاده نموده و به نحوه استفاده خویش ادامه دهد، بنابراین به استناد مقررات مذکور، رای وحدت رویه شماره ۲۳ مورخ ۰۵/ ۰۲/ ۱۳۷۷ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و مواد ۱۰ ، ۱۱ و۶۳ قانون تشکیلات وآئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۲۵/ ۰۳/ ۱۳۹۲، حکم به ورود شکایت، نقض رای معترض عنه و ارجاع مجدد به همان کمیسیون صادر می گردد. این رای برابر ماده ۶۵ قانون تشکیلات وآئین دادرسی دیوان عدالت اداری، ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل اعتراض در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است.
دادرس/  رئیس شعبه ... دیوان عدالت اداری

محسن رفعتی - وکیل متخصص دعاوی ملکی


مطالب مرتبط

عدم صلاحیت کمیسیون ماده 100 در خصوص تخلفات ساختمانی خارج از محدوده و حریم شهر

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره های 740 و 741

رای شماره 55 مورخ 1399-04-17 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای وحدت رویه شماره 803 دیوان عالی کشور

اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری مورخ 1399 10 23 دادنامه 9909970905811509

اعتراض به رای کمیسیون ماده صد شهرداری ( استفاده مالک از دفتر مهندسی )