اعتراض به کمیسیون ماده صد شهرداری (شکایت همسایه مجاور)

اعتراض-به-کمیسیون-ماده-صد-شهرداری-(شکایت-همسایه-مجاور)

مطابق تبصره های ۱ و ۲ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مصوب ۱۱ ۰۴ ۱۳۳۴، در صورت تخلف مالک و احداث بنای فاقد پروانه یا مخالف مفاد پروانه کمیسیون ماده صد، صلاحیت اختیاری صدور حکم به جریمه یا تخریب دارد


حکم به رد

شاکی: .....
طرف شکایت: .....
خواسته: اعتراض به رای شماره ..... مورخ ..... کمیسیون ماده صد شهرداری

گردش کار:

شاکی دادخواستی به خواسته فوق تقدیم دیوان عدالت اداری کرده که در تاریخ ... ثبت دبیرخانه و سپس به این شعبه ارجاع شده و به طور خلاصه اظهار داشته است: اینجانب همسایه پلاک ... فرعی از ... اصلی بخش .... بوده که مالک پلاک مزبور در سال .. پس از اخذ پروانه از شهرداری اقدام به احداث بنا نموده و مرتکب تخلفات متعددی از جمله اضافه بنا در حد تراکم، احداث خرپشته و اضافه بالکن در نیم طبقه و متعاقباً ایجاد مزاحمت برای ملک اینجانب گردیده، این در حالی است که کمیسیون ماده صد تنها حکم به اخذ جریمه از مالک ملک موصوف صادر نموده است، لذا تقاضای نقض رای ماده صد را دارم. دادخواست و ضمایم به‌ طرف شکایت ابلاغ‌شده که در پاسخ اعلام کرده است: مطابق تبصره ۲ ماده ۱۰۰ کمیسیون دارای صلاحیت اختیاری حکم به تخریب یا جریمه می باشد و طبق این اختیار حکم به جریمه صادر نموده است. اینک در وقت مقرر/فوق‌العاده پرونده تحت نظر است، با توجه به مفاد دادخواست و مستندات موجود در پرونده، ختم رسیدگی را اعلام و با استعانت از خداوند متعال به شرح زیر رای صادر می‌شود.

رأی شعبه

هرچند مطابق مدارک و مستندات ابرازی، شاکی مالک پلاک ..... و همسایه مجاور ملک متنازع فیه بوده و طبق آراء وحدت رویه شماره ۸۳۲ مورخ ۲۱/ ۱۲/ ۱۳۸۴، ۲۱۵ مورخ ۲۰/ ۰۹/ ۱۳۶۹ و ۱۱۵ مورخ ۲۳/ ۰۲/ ۱۳۹۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، شکایت اشخاص ذی‌نفع از تصمیمات کمیسیون‌های ماده صد قانون شهرداری، قابل استماع در دیوان عدالت اداری است، اما با عنایت به این که مطابق تبصره های ۱ و ۲ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مصوب ۱۱/ ۰۴/ ۱۳۳۴، در صورت تخلف مالک و احداث بنای فاقد پروانه یا مخالف مفاد پروانه کمیسیون ماده صد، صلاحیت اختیاری صدور حکم به جریمه یا تخریب دارد و در مانحن فیه تخلفات ارتکابی علی رغم این که خلاف مفاد پروانه بوده، مغایرتی با طرح تفصیلی ندارد و از طرف دیگر دلیل و مدرک موثری که حکایت از مزاحمت بنای متنازع فیه نسبت به ملک شاکی نماید ارائه نشده است، بنابراین به استناد مقررات مذکور و مفهوم مخالف ماده ۱۱ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۲۵/ ۰۳/ ۱۳۹۲، حکم به رد شکایت صادر و اعلام می‌گردد. این رای برابر ماده ۶۵ قانون تشکیلات وآئین دادرسی دیوان عدالت اداری، ظرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل اعتراض در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است.
دادرس/  رئیس شعبه ... دیوان عدالت اداری

منبع : سامانه ساعد دیوان عدالت اداری

مطالب مرتبط

پایان تلخ کودک همسری

ذی نفعی همسایه مجاور در اعتراض به نظریه کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری

شکایت همسایه مجاور نسبت به رای کمیسیون ماده 100 شهرداری

رای شماره 812 هیات عمومی دیوان عدالت اداری