تخلیه به جهت تغییر شغل مستاجر

تخلیه-به-جهت-تغییر-شغل-مستاجر

تخلیه به جهت تغییر شغل در صورت وجود شرایطی از جمله قید شغل معین در اجاره نامه، مشابه نبودن شغل جدید مستاجر با شغل سابق و یا عدم رضایت موجر در تغییر شغل مستاجر امکان پذیر است


از جمله مواردی که موجر می تواند، تخلیه مورد اجاره را بخواهد و موجب تخلیه مستاجر در قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 56 شود، «تغییر شغل» مستاجر است؛ بند 7 ماده 14 قانون مزبور در این خصوص چنین مقرر نموده « در مورد محل کسب و پیشه و تجارت هرگاه مورد اجاره برای شغل معینی اجاره داده شده و مستأجر بدون رضای موجر شغل خود را تغییر دهد مگر این که شغل جدید عرفاً مشابه شغل سابق باشد.» موجر می تواند تخلیه مستاجر را از دادگاه بخواهد.


بنابراین با توجه به این بند و صدر ماده 14 قانون فوق الذکر، موجر در صورت وجود شرایط زیر می تواند صدور حکم تخلیه را از دادگاه بخواهد : 


1- مورد اجاره برای « شغل معینی » اجاره داده شده باشد، پس چنانچه مورد اجاره بدون ذکر شغل، به اجاره واگذار شده باشد، مستاجر مختار خواهد بود تا نسبت به هر شغلی که می خواهد از مورد اجاره استفاده نماید.

2- مستاجر، رضایت موجر را اخذ نکرده باشد، بنابراین در صورتی که مورد اجاره برای « شغل معینی » اجاره داده شده باشد و مستاجر رضایت موجر را کسب نماید، موجر نمی تواند تخلیه مستاجر را بخواهد.

3- در صورت عدم رضایت موجر یا مالک، مستاجر از مورد اجاره با عنوان شغل مشابه « شغل تعیینی » استفاده نکرده باشد؛ بنابراین حتی در صورت عدم رضایت مالک، مستاجر شغل مشابه ای را جهت فعالیت صنفی خود انتخاب نماید ، موجر نمی تواند به این بهانه تخلیه مستاجر را بخواهد، به عنوان مثال در صورتی که شغل مستاجر در اجاره نامه « ابزار فروشی » قید شده باشد، مستاجر می تواند از مورد اجاره به عنوان فروش هر نوع ابزاری اعم از ابزار الات صنعتی، کشاورزی و .. استفاده نماید.


نویسنده - محسن رفعتی وکیل متخصص سرقفلی 

 


مطالب مرتبط

خانه ی مناسب برای اجاره

در صورتی که دستور تخلیه صادر شده باشد و مستاجر نسبت به عین مستاجره مدعی حقی باشد چه اقدام (اقداماتی) می تواند انجام دهد ؟

قانون آئین دادرسی مدنی مصوب 1379

بهترین وکیل سرقفلی یا حق کسب و پیشه یا تجارت کیست؟ وکیل سرقفلی خوب کیست ؟ وکیل تخلیه سرقفلی