سامانه رای صحیح تحولی در دیوان عدالت اداری

سامانه-رای-صحیح-تحولی-در-دیوان-عدالت-اداری

سامانه رای صحیح تحولی در دیوان عدالت اداری


رئیس دیوان عدالت اداری: سامانه رأی صحیح به مثابه تحول در دیوان است

به گزارش روابط عمومی دیوان عدالت اداری، حجت الاسلام والمسلمین محمدکاظم بهرامی، رئیس دیوان عدالت اداری در نشست هم اندیشی معاونان حقوقی و توسعه مدیریت دستگاه‌های اجرایی با دیوان عدالت اداری با تبریک دهه کرامت و هفته قوه قضاییه افزود: از نظر ما معاونان نیروی انسانی و مدیران حقوقی دستگاه‌ها ارتباط بیشتری با دیوان عدالت اداری دارند و ما به همین جهت این جلسه را تشکیل دادیم.
وی گفت: ما در دستگاه قضایی با نگاه تحولی برنامه‌هایی را در یک سال اخیر انجام داده ایم که در دیوان عدالت اداری به خاطر سهولت در ارتباط با دیوان، درگاه الکترونیک را افتتاح کردیم.
رئیس دیوان عدالت اداری افزود: مهمتر از این اقدام، بحث راه اندازی سامانه رأی صحیح بود که با افتتاح این سامانه در یک موضوع واحد دیگر آراء متفاوت صادر نخواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی گفت: هر موضوعی که در دیوان مطرح می‌شود و در قالب شکایت به دیوان می‌آید برای هر فرع آن باید یک رأی صحیح نوشته شود مثلاً در بحث تبدیل وضع از قراردادی به پیمانی حالات و فروعات مختلفی وجود دارد که باید با توجه به مقررات رأی واحدی نوشته شود.
وی افزود: تاکنون ۵۰۰ رأی در سامانه رأی صحیح بارگذاری شده است و ما از موضوعات پرتکرار آغاز کرده ایم و انتظار ما از قضات این است که براساس سامانه رأی صحیح حکم صادر کنند.
رئیس دیوان عدالت اداری گفت: البته اگر یک قاضی استدلال و برهانی داشته باشد که رأی صحیح باید تغییر کند ما استقبال می‌کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی افزود: انتظار ما از دستگاه‌ها این است که اگر کسی از دستگاه شان قصد دارد شکایتی به دیوان کند ابتدا خودشان بررسی و براساس همان رأی صحیح یا حق را به شاکی بدهند و یا او را راهنمایی کنند.
وی گفت: ما از مدیران دستگاه‌ها می‌خواهیم اگر اشکالی به آراء ما دارند مطرح کنند و هر اندازه ما بتوانیم حقوق شاکیان و متقاضیان را بدون شکایت ادا کنیم، نوعی تحول است.
رئیس دیوان عدالت اداری تکمیل سامانه رأی صحیح را ضروری خواند و افزود: در این باره نیازمند کمک مدیران حقوقی سازمان‌ها هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی درباره اجرای احکام عدالت اداری هم گفت: ما از دستگاه‌ها می‌خواهیم که احکام دیوان را اجرا کنند تا مجبور نشویم علیه مدیری در دستگاه اجرایی حکم استنکاف صادر کنیم.
وی افزود: ما راضی به صدور حکم استنکاف نیستیم، اما برای احقاق حق شاکی چاره‌ای جز این نداریم.
رئیس دیوان عدالت اداری گفت: میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب بدوی دیوان از حدود ۲۵۹ روز در سال ۹۵ به ۱۴۳ روز در سال ۹۸ رسیده که این زمان در شعب تجدید نظر کوتاهتر هم شده است.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی گفت: البته نظر ما این است که زمان رسیدگی‌ها باید کوتاهتر شود که نیاز به تلاش قضات و مدیران دستگاه‌ها دارد.

منبع : میزان

مطالب مرتبط

سامانه رای صحیح تحولی در دیوان عدالت اداری

اقدامات و افق پیش رو بازرسی کل کشور

گشتی های پلیس ۲۴۶ سارق را دستگیر کردند

برخورد پلیس با باند‌های کودکان خیابانی

جاعل اسناد بیمه بازداشت شد

ایران ۹۰ درصد تریاک جهان را کشف می‌کند