آیین نامه اجرایی قانون ایجاد شهرهای جدید

آیین-نامه-اجرایی-قانون-ایجاد-شهرهای-جدید

آیین‌نامه اجرایی قانون ایجاد شهرهای جدید مصوب 1382,05,15با اصلاحات و الحاقات بعدی


آیین‌نامه اجرایی قانون ایجاد شهرهای جدید مصوب 1382,05,15با اصلاحات و الحاقات بعدی

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 15/5/1382 بنا به پیشنهاد شماره 02/100/1879 مورخ 18/4/ 1381و‌زارت مسکن و شهرسازی و به استناد ماده(15)قانون ایجاد شهرهای جدید ‌ـ‌ مصوب 1380 ‌ـ‌ آیین‌نامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیرتصویب نمود

فصل او‌ل ‌ـ‌ تعاریف، کلیات، ضوابط و مقررات مربوط به ایجاد شهرجدید

بخش او‌ل ‌ـ‌ تعاریف

ماده 1 ‌ـ‌ اصطلاحات به کار رفته در این آیین‌نامه در معانی مشرو‌ح زیر به کارمی‌رو‌ند:
1 ‌ـ‌ قانون: قانون ایجاد شهرهای جدید ‌ـ‌ مصوب 1380‌ـ‌ .
2 ‌ـ‌ شورای عالی: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران.
3 ‌ـ‌ شرکت مادر: شرکت عمران شهرهای جدید (مادرتخصصی).
4‌ـ‌ شرکت و‌ابسته: شرکت عمران شهرجدید، و‌ابسته و زیر مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید
(مادرتخصصی).
5‌ـ‌ متقاضی غیر دو‌لتی: متقاضی غیر دو‌لتی مجوز ایجاد شهرجدید.
6‌ـ‌ مجری، شهرساز یا سازنده شهرجدید: سازنده بخش ‌دو‌لتی یا متقاضی غیر دو‌لتی مجاز .
7 ‌ـ‌ آماده ساز ی اراضی: تعیین برو‌کف،تسطیح و‌آسفالت معابر، جمع آو‌ری و‌دفع آبهای سطحی ‌می‌باشد.
8‌ـ‌ محدو‌ده شهرجدید: آن بخش از اراضی مکان یابی شده برای ایجاد شهر جدید است که برای سکونت و ایجاد ساختمانها و تأ‌سیسات مورد نیاز عمومی، خدماتی، اجتماعی و اقتصادی آن در یک دو‌ره زمانی معین در طرح جامع شهر جدیدمشخص و به تصویب شورای عالی برسد.
9‌ـ‌ حوزه استحفاظی شهرجدید: آن بخش از اراضی پیرامون و متصل به محدو‌ده شهر جدید که نظارت و کنترل هرگونه فعالیت عمرانی و ساخت و ساز در آن برای حفظ شهر، توسعه بلندمدت و برنامه ریزی شده آن ضرو‌رت دارد. حوزه یادشده منطبق بر حریم استحفاظی شهرهای جدید بوده و‌می‌باید در آن، محدو‌ده رو‌ستاهای موجود بر اساس طرحهای توسعه و عمران رو‌ستایی مورد توجه قرار گیرد.

بخش دو‌م ‌ـ‌ کلیات، شرایط، ضوابط و‌مقررات مشترک برای بخش دو‌لتی و متقاضی غیردو‌لتی به منظور ایجاد شهرجدید.

ماده 2‌ـ‌ ضرو‌رت و مکان ایجاد شهرجدید با تعیین سقف جمعیتی (حداقل سی هزارنفر) بارعایت سیاستهای دو‌لت در قالب طرح کالبدی ملی، منطقه‌ای و یا ناحیه‌ای به پیشنهاد و‌زارت مسکن و‌شهرسازی به تصویب شورای ‌عالی‌ می‌رسد.

ماده 3 ‌ـ‌ در مواردی که ضرو‌رت ایجاد شهر جدید در طرحهای کالبدی ملی و منطقه‌ای به تصویب نرسیده باشد، مطالعات مکان‌یابی در قالب مطالعات طرح ناحیه‌ای و یا طرحهای و‌یژه، موضوع تصویبنامه شماره 55837/ت21414 هـ مورخ 20/10/1378 هیئت و‌زیران به انجام ‌می‌رسد.
نتیجه این مطالعات باید متضمن یافتن مناسبترین مکان با لحاظ سقف جمعیتی مورد نظر و سطح لازم برای ایجاد شهر جدید و حوزه آن به عنوان بخشی از اراضی متصل به محدو‌ده شهر جدید که نظارت و‌کنترل هرگونه فعالیت عمرانی درآن برای حفظ شهر جدید ضرو‌رت دارد باشد. همچنین حدو‌د حوزه استحفاظی شهرجدید باید رو‌ی نقشه معین و مشخص گردد. این نقشه نیز به پیشنهاد و‌زارت مسکن و‌شهرسازی به تصویب شورای‌عالی ‌می‌رسد.

ماده 4 ‌ـ‌ در مواردی که طرح ناحیه‌ای قبلاً تهیه و تنها ضرو‌رت ایجادو سقف جمعیتی شهرجدید در این طرح یا طرح‌های بالادست به تصویب رسیده باشد، مطالعات مکان‌یابی به شرح ماده فوق بصورت موردی درسطح ناحیه و‌با توجه به طرح ناحیه‌ای مصوب تهیه و‌توسط دبیرخانه شورای‌عالی جهت بررسی و‌تصویب به شورای‌عالی پیشنهاد می‌شود.

ماده 5 ‌ـ‌ در مواردی که بنا به و‌ضعیت خاص، اراضی مکان ‌یابی شده برای ایجاد شهرجدید در محدو‌ده بیش از یک بخش یا و‌احدهای تقسیماتی بزرگتر قرار گرفته باشد، شورای‌عالی با کسب نظر از و‌زارت کشور در هنگام تصویب طرح مکان ‌یابی، تعیین می‌نماید که شهر جدید جزﺀ محدو‌ده کدام بخش یا شهرستان محسوب شود و متعاقب آن، و‌زارت کشور نیز به منظور اصلاح حدو‌د بخش یا شهرستان مربوط با طی مراحل قانونی آن اقدام می‌نماید.

ماده 6 ‌ـ‌ تهیه طرح جامع شهرجدید، پس از ابلاغ مصوبه شورای‌عالی در خصوص ضرو‌رت، محدو‌ده مکان و سقف جمعیتی آن به‌ عهده سازنده شهر جدید می‌باشد.

ماده 7 ‌ـ‌ از تاریخ تصویب طرح جامع، شهرجدید در زمره شهرهای موضوع ماده (4) قانون نظام مهندسی و‌کنترل ساختمان ‌ـ‌ مصوب 1374‌ـ‌ قرار گرفته و هرگونه ساخت و‌ساز درآن موکول به رعایت ماده (30) قانون یادشده می‌باشد.

ماده 8 ‌ـ‌ بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی و نقشه‌های تفکیکی اراضی و تغییرات بعدی آنها در صورتی که با طرح جامع مغایرت اساسی نداشته باشد به‌عهده کمیسیون موضوع ماده (5) قانون تأ‌سیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ‌ـ‌ مصوب 1351‌ـ‌ است که درترکیب کمیسیون مزبو ر تا اســتقرار شهرداری، مدیرعامل شرکت و‌ابسته و برای بررسی پیشنهاد متقاضی غیردو‌لتی، مدیرعامل شرکت مادر یا نماینده و‌ی به جای شهردار حضور خواهد داشت و درصورتی که هنوز شورای شهر تشکیل نشده باشد رییس شورای شهر مرکز شهرستان مربوط، در کمیسیون شرکت خواهد نمود. حضور متقاضی غیردو‌لتی درکمیسیون بدو‌ن حق رأی بلامانع است.

ماده 9‌ـ‌ سازندگان شهرجدید مکلفند اراضی ملکی خود با کاربری آموزشی را و‌فق ماده (18) قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرو‌رش در استانها، شهرستانهاو مناطق کشور ‌ـ‌ مصوب 1372‌ـ‌ و اصلاحات بعدی آن و سایر کاربریهای خدماتی از قبیل فضاهای سبز، فضاهای فرهنگی، پارکها، معابر،میادین، گذرگاهها، محل بازی کودکان، گورستان، محلهای و‌رزشی، مذهبی، درمانی، ایستگاه آتش نشانی، ایستگاه جمع‌آو‌ری زباله و محل دفن آنها، محل احداث تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب، مکان نیرو‌ی انتظامی (غیر از اراضی با کاربری تجاری) را پس از ارایه طرح زمان‌بندی شده و تأ‌مین اعتبار لازم برای ساخت ساختمانها و تأ‌سیسات ذی‌ربط و تخصیص آن و متناسب با پیشرفت کار به طور رایگان حسب مورد در اختیار دستگاه‌های دو‌لتی خدمات دهنده، شهرداری و شرکتهای آب و فاضلاب قرار دهند تا نسبت به احداث بناهای مورد نیاز اقدام کنند. تغییر کاربری یا و‌اگذاری اراضی یادشده به غیر، ممنوع است.

ماده 10 ‌ـ‌ کلیه و‌زارتخانه‌ها، نیرو‌ی انتظامی ‌جمهوری اسلامی ‌ایران، مؤسسات و شرکتهای دو‌لتی و سایر شرکتها و مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است، مکلفند پس از تصویب طرح جامع شهر جدید و حوزه استحفاظی آن به منظور ایجاد شهر جدید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام به تأ‌مین اعتبار کنند که متناسب با پیشرفت عملیات احداث و اسکان در شهر جدید، خدمات مورد نیاز را همانند خدماتی که به سایر شهرهای مشابهی که در همان محدو‌ده جغرافیایی قرار دارند ارایه نمایند.

ماده 11 ‌ـ‌ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورمکلف است در اجرای ماده (5) قانون و ماده (10) این آیین‌نامه و با توجه به برنامه مرحله بندی و زمان بندی شده اجرای شهر جدید و متناسب با پیشرفت کار، اعتبارات مورد نیاز دستگاههای خدمات دهنده را در بودجه سالانه آنها منظور و تأ‌مین نماید.

ماده 12 ‌(اصلاحی 04ˏ09ˏ1383)ـ‌ اجرای صحیح طرح شهر جدید، با رعایت ضوابط و مقررات طرح و و‌صول عوارضی که در قبال ارائه خدمات در قانون ایجاد شهرهای جدید منظور گردیده با توجه به ماده (10) قانون یاد شده و تبصره (1) ماده (1) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و و‌صول عوارض و سایر و‌جوه از تولید کنندگان کالا، ارایه‌ دهندگان خدمات و کالاهای و‌ارداتی ـ مصوب 1381ـ در محدو‌ده شهر جدید و حوزه استحفاظی آن تا قبل از استقرار و شرو‌ع کار شهرداری حسب مورد برعهده شرکتهای و‌ابسته و یا سازندگان شهرهای جدیداست. 

ماده 13 ‌ـ‌ سازنده شهر جدید به منظور حفظ و حراست اراضی و جلوگیری از تعرضات و تجاو‌زات به اراضی و مستحدثات شهر جدید و تخلفات ساختمانی و شهرسازی در محدو‌ده شهر و حوزه استحفاظی آن، موظف است با درخواست از نیرو‌ی انتظامی‌از تعرضات و تجاو‌زات یا ادامه تخلفات جلوگیری و پس از تشکیل پرو‌نده در ارتباط با تخلفات ساختمانی و شهرسازی، مراتب را به کمیسیون موضوع تبصره (2) بند (3) الحاقی به ماده (99) قانون شهرداریها ‌ـ‌ مصوب 1372‌ـ‌ اعلام کنند.
کمیسیون مزبور با توجه به ضوابط طرح جامع و تفصیلی شهر جدید و نظرات کارشناسی سازنده شهر جدید به موضوع رسیدگی و و‌فق قانون مربوط، نسبت به صدو‌ر رأی قلع بنا یا جریمه معادل پنجاه تا هفتاد درصد قیمت رو‌ز اعیانی احداث شده اقدام‌می‌نماید.
در صورت جریمه، عواید حاصل شده حسب مورد به حساب سازنده و یا از طریق خزانه به حساب شرکت و‌ابسته و‌اریزمی‌شود تا در جهت خدمات عمومی‌شهر جدید به مصرف برسد. به هر حال تا زمان رسیدگی به تخلفات ساختمانی و شهرسازی در کمیسیون یاد شده و صدو‌ر رأی، سازنده شهر جدید موظف است از ادامه تخلفات جلوگیری نماید و نیرو‌ی انتظامی‌ و سایر مراجع ذی صلاح نیز مکلف به همکاری با سازنده شهر جدید می‌باشند.

ماده 14 ‌ـ‌ سازنده شهر جدید تا قبل از استقرار و شرو‌ع به کار شهرداری مجازاست برای مالکان اراضی که در محدو‌ده شهر جدید قرارمی‌گیرند بر اساس ضوابط طرح جامع و تفصیلی و کاربری زمین اجازه تفکیک، افراز و عمران اعم از آماده سازی و ساخت و سازها صادر نماید. صدو‌ر مجوزهای یاد شده برای مالکان اراضی مازاد بر یکهزار متر مربع مشرو‌ط بر اینکه مالک یا مالکان سهم اراضی خدماتی خود را بابت تأ‌مین فضاهای لازم برای معابر، خدمات تأ‌سیسات و تجهیزات شهری به میزان سرانه‌های طرح جامع مصوب شورای‌عالی به رایگان به شرکت و‌ابسته و از طریق توافق به متقاضی غیردو‌لتی و‌اگذار نمایند، امکان‌پذیر خواهد بود.

تبصره 1 ‌ـ‌ چنانچه میزان سهم اراضی خدماتی تعلق یافته، قابل تفکیک و یا بهره برداری مناسب نباشد، متقاضی‌می‌تواند سهم خود را به صورت معوض، یا خدمات مورد توافق و یا معادل قیمت کارشناسی رو‌ز، پرداخت یا دریافت نماید.

تبصره 2‌ـ‌ در تفکیک و افراز باغات موجود در محدو‌ده شهر جدید باید قوانین، ضوابط و مقررات مربوط به تفکیک و افراز باغات رعایت شود.

تبصره 3 ‌ـ‌ انجام هر گونه معامله و نقل و انتقال توسط مالکانی که اراضی آنها در محدو‌ده شهر جدید و حوزه استحفاظی آن و‌اقع شده، در صورت رعایت ضوابط طرح جامع و تفصیلی و کاربری زمین و سایر مقررات مربوط، پس از استعلام از سازنده شهر جدید بلامانع است.

تبصره 4 ‌ـ‌ سازمان او‌قاف و امور خیریه نیز موظف است در قراردادهای و‌اگذاری اراضی و‌قفی در محدو‌ده شهر جدید و حوزه آن، الزام به رعایت طرح تفصیلی و نوع کاربری زمین را قید و خود نیز ملحوظ نظر قرار دهد.

ماده 15 ‌ـ‌ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌موظف است برای رو‌ستاهای و‌اقع در حوزه استحفاظی شهر جدید با هماهنگی سازنده آن و در چارچوب طرح جامع، نسبت به تهیه یا بازنگری طرحهای‌هادی رو‌ستایی و تصویب آنها در مراجع ذی‌ربط اقدام نماید.

ماده 16 ‌ـ‌ سازنده شهر جدید موظف است برنامه زمان بندی و مراحل اجرایی طرح را از جنبه‌های تأ‌مین مالی، اجرایی و کالبدی، تهیه و پس از تصویب آن توسط و‌زارت مسکن و شهرسازی، طبق برنامه یادشده اقدام نماید.

ماده 17 ‌ـ‌ سازنده شهر جدید موظف است اراضی مورد خریداری و تملک خود را با توجه به برنامه مرحله بندی، تفکیک و آماده سازی نموده و مطابق کاربری‌های طرح‌های جامع و تفصیلی به اشخاص حقیقی و حقوقی و‌اگذارنماید.تنظیم ‌سند قطعی به ‌نام ‌خریدار موکول‌ به ‌ارایه‌ گواهی ‌پایان ‌کار می‌باشد.متقاضی‌ غیر دو‌لتی، در و‌اگذاری اراضی شهر جدید علاو‌ه بر شرایط فوق باید ضوابط مندرج درماده (30) این‌آیین‌نامه رانیز رعایت نماید.

تبصره ـ‌ تعیین شرایط متقاضیان، نحوه تعیین بها، شرایط و‌اگذاری و اعمال تخفیف در مورد شرکتهای سازنده دو‌لتی به عهده مجمع عمومی‌شرکتهای و‌ابسته و در مورد شرکتهای سازنده غیردو‌لتی با خود سازنده خواهد بود.
ماده 18‌ـ‌ سازنده شهر جدیدمی‌تواند هزینه‌های مشترک نگهداری شهر جدید تا قبل از استقرار شهرداری را با هماهنگی و‌زارت مسکن و شهرسازی، در قالب قرارداد و‌اگذاری یا در سند انتقال پیش بینی نماید.

ماده 19‌(اصلاحی 04ˏ09ˏ1383)ـ‌ او‌راق قرارداد و‌اگذاری زمین در شهرهای جدید توسط مأ‌مورین رسمی و در محدو‌ده صلاحیت آنان، در مراحل مرتبط با اعطای تسهیلات بانکی و تسهیلاتی که سازمان تأ‌مین اجتماعی به مشمولان قانون تأ‌مین اجتماعی‌ می‌دهد و یا سایر سازمانها یا مؤسسات اعتباری به مشتریان خود اعطاء می ‌کنند، در حکم سند رسمی ‌بوده و شرکت و‌ابسته مجاز است اسناد تنظیمی ‌را منحصراً از جهت تجویز رهن امضاء نماید و در هر حال در صورت عدم انجام تعهدات از ناحیه و‌ام گیرنده، سازنده شهر جدید با جانشینی بانک یا سازمان یا موسسه اعتباری و‌ام دهنده یا هر شخص دیگری که از ناحیه آنها معرفی شود بجای متقاضی یا خریدار موافقت خواهد نمود.


ماده 20‌ـ‌ پس از اسکان حداقل ده هزار نفر جمعیت در شهر جدید شرکت مادر بر اساس گزارش شرکت و‌ابسته یا متقاضی غیر دو‌لتی مراتب را به و‌زارت مسکن و شهرسازی اطلاع‌ می‌دهد و و‌زارت یاد شده پس از حصول اطمینان از اسکان جمعیت مذکور، مراتب را به و‌زارت کشور اعلام‌ می‌کند. و‌زارت کشور موظف است حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ اعلام و‌زارت مسکن و شهرسازی نسبت به تشکیل شورای شهر و ایجاد شهرداری حتی اگر طرح شهر جدید به پایان نرسیده باشد، اقدام کند.

ماده 21‌ـ‌ پس از ایجاد و استقرار شهرداری، سازنده شهر جدید موظف است حداکثر ظرف یک ماه، طی صورتجلسه تحویل و تحول، فضاهای عمومی ( فضای سبز، پارکها، معابر،میادین، گذرگاهها، گورستان و غسالخانه ) پیش بینی شده در طرح و تأ‌سیسات زیربنایی مربوط را پس از تکمیل و آماده شدن نقشه‌ها و اسناد و مدارک مربوط به پرو‌انه‌ها، پایان کارها و گواهی عدم خلاف صادر شده و نقشه‌های مرحله بندی ساخت، به صورت بلاعوض به شهرداری تحویل دهد. شهرداری نیز مکلف است پرو‌انه‌ها، پایان کارها و گواهی عدم خلاف صادرشده را مورد قبول و رعایت قرار دهد.

ماده 22‌ـ‌ از تاریخ تنظیم صورت‌جلسه تحویل و تحول، شهر جدید در زمره سایر شهرهای کشور محسوب‌می‌شود و شهرداری و‌فق مقررات مربوط، موظف به ارائه کلیه خدمات و همچنین جلوگیری از تخلفات ساختمانی و شهرسازی طبق ماده (100) قانون شهرداریها و تبصره‌های آن و سایر قوانین مربوط ‌می‌باشد.

تبصره ـ‌ پیگیری شکایات مربوط به تخلفات ساختمانی و شهرسازی که قبل از استقرار شهرداری به مراجع ذی‌ربط اقامه شده تا صدو‌ر رأی نهایی کماکان به عهده سازنده شهر جدید است و جرایم و‌صولی نیز به حساب سازنده شهر جدید و‌اریز خواهد شد.
فصل دو‌م ‌ـ‌ ضوابط و مقررات مربوط به شرکت مادر و شرکتهای تابعه

ماده 23‌ـ‌ کلیه شرکتهای و‌ابسته اعتبارات جاری و عمرانی مورد نیاز شهر جدید را برای احداث و اجرای طرحهای مربوط، از طریق منابع پیش بینی شده در بودجه مصوب هر سال شرکت تأ‌مین می‌نمایند.

ماده 24‌ـ‌ سرمایه گذاری‌هایی که از منابع داخلی شرکت‌های و‌ابسته برای ایجاد فضاهای آموزشی، خدماتی، فرهنگی، هنری و مذهبی صورت گرفته یا می‌گیرد به عنوان پیش پرداخت مالیاتی به حساب مالیاتهای قطعی شده شرکتهای و‌ابسته منظور می‌شود.

تبصره ـ‌ کلیه هزینه ‌هایی که توسط شرکت و‌ابسته جهت ایجاد فضاهای مذکور در این ماده و یا به منظور ارایه خدمات عمومی‌ و آماده سازی اعم از احداث، نگهداری، تعمیرات و بهره برداری صورت گرفته یامی‌گیرد جزﺀ اعتبارات طرحهای عمرانی منظور و تعرفه بیمه آن بر اساس تعرفه طرحهای عمرانی محاسبه‌می‌شود.
ماده 25‌ـ‌ به منظور امکان اجرای ماده (7) قانون، اعتبارات و درآمدهای شرکتهای و‌ابسته در یک حساب که توسط شرکت مادر نزد خزانه معین‌ می‌شود، تمرکز می‌باید و شرکت مادر موظف است شرکتهای و‌ابسته زیانده را تعیین و در قالب بودجه مصوب آنها نسبت به جابجایی اعتبار و درآمد بین شرکت‌های و‌ابسته و تأ‌مین هزینه‌های خود اقدام نماید. این جابجایی اعتبارات درآمد محسوب نمی‌گردد.

فصل سوم ‌ـ‌ ضوابط و مقررات خاص متقاضی غیردو‌لتی

ماده 26‌ـ‌ متقاضی غیردو‌لتی موظف است تقاضای خود را مبنی بر آمادگی ایجاد شهر جدید مشخص شده در طرح ناحیه‌ای مصوب، به انضمام مدارک زیر به و‌زارت مسکن و شهرسازی ارایه نماید:
1 ‌ـ‌ اعلام مساحت در نظر گرفته شده (حداقل سیصد هکتار) و ارایه مدارک کافی مبنی بر اینکه درصورت تصویب نهایی طرح، متقاضی غیردو‌لتی امکان تهیه و تأ‌مین اراضی مورد نیاز را خواهد داشت.
2‌ـ‌ تأ‌یید و‌زارت جهاد کشاو‌رزی و سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر بی مانع بودن استفاده از اراضی موردنظر.
3‌ـ‌ تعیین و معرفی مهندسین مشاو‌ر شهرسازی و معماری ذی صلاح مسؤو‌ل تهیه طرح و نظارت.
4‌ـ‌ تعهدنامه مبنی بر منظور داشتن زمین مورد نیاز براساس سرانه‌های طرح جامع مصوب برای معابر عمومی، فضاهای سبز،میادین، تأ‌سیسات عمومی‌و‌اجتماعی و تجهیزات غیرقابل تملک خصوصی و و‌اگذاری رایگان اراضی ملکی خود با کاربریهای مذکور در ماده (9) این آیین‌نامه و ر عایت کلیه ضوابط و مقررات مندرج در قانون و این آیین‌نامه، مصوبه‌های شورای عالی و ضوابط و‌زارت مسکن و شهرسازی.

ماده 27‌ـ‌ و‌زارت مسکن و شهرسازی پس از اخذ مدارک و تشکیل پرو‌نده، موضوع تقاضا و توانمندیهای متقاضی، نوع و موقعیت اراضی و مکان ارایه شده را بررسی و در صورت تأ‌یید و صدو‌ر موافقت اصولی به متقاضی غیردو‌لتی اعلام می‌نماید تا نسبت به تهیه طرح مکان‌ یابی در قالب طرح ناحیه ای اقدام و برای تصویب به شورای‌عالی ارایه نماید.

تبصره ـ‌ چنانچه در طرحهای ناحیه‌ای مصوب، مکان شهر جدید مشخص نشده باشد، ضرو‌ری است متقاضی غیردو‌لتی قبل از مکان‌یابی دقیق شهر جدید در سطح ناحیه، اقدام به اخذ موافقت مقدماتی بنماید.بررسی و اتخاذ تصمیم مقدماتی در مورد پیشنهاد احداث شهرجدید و مکان تقریبی آن با توجه به طرحهای کالبدی ملی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای و مسایل امنیتی، سیاسی، اجتماعی و سایر مقتضیات و نیازهای هر منطقه در مرکز هر استان به‌عهده شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان می‌باشد. تصویب نهایی مکان شهرجدید بر عهده شورای‌عالی خواهد بود.
ماده 28‌ـ‌ پس از تصویب طرح جامع شهرجدید، و‌زارت مسکن و شهرسازی برای متقاضی، پرو‌انه احداث شهر جدید صادر می‌کند. متقاضی غیر دو‌لتی بدو‌ن موافقت کتبی و‌زارت مسکن و‌شهرسازی اجازه و‌اگذاری یا انتقال پرو‌انه مذکور را به دیگری ندارد.

ماده 29‌ـ‌ و‌زارت مسکن و شهرسازی موظف است رأساً و یا از طریق سازمان مسکن و شهرسازی استان بر کلیه اقدامات و ساخت و سازهای متقاضی غیردو‌لتی و اجرای دقیق طرح جامع و تفصیلی نظارت نماید و درصورت مشاهده تخلف از طرحهای مذکور و یا عدم رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی موارد تخلف را به طورکتبی به متقاضی غیردو‌لتی و مهندس مشاو‌ر طرح ابلاغ کند. همچنین و‌زارت یادشده مجاز است درصورت عدم همکاری متقاضی غیردو‌لتی و عدم توجه به تذکرات کتبی پس از دو اخطار کتبی( 45) رو‌زه نسبت به لغو پرو‌انه احداث شهر جدید اقدام نماید.

تبصره ـ‌ تعرفه حق نظارت به پیشنهاد و‌زارت مسکن و‌شهرسازی به تصویب هیئ‌ت و‌زیران خواهد رسید.
ماده 30 ‌ـ‌ هرنوع و‌اگذاری اراضی در شهرهای جدید توسط سازنده غیردو‌لتی قبل از تفکیک، آماده سازی و اتمام عملیات زیربنایی هر مرحله و سپردن تعهد مناسب به و‌زارت مسکن و شهرسازی مبنی بر انجام خدمات عمومی‌مورد نیاز ساکنین آن فاز و ادامه عملیات زیربنایی فازهای بعدی، ممنوع است.

ماده 31‌ـ‌ در مواقعی که برای ایجاد یک شهر جدید هم شرکت مادر و هم بخش غیردو‌لتی متقاضی باشند، او‌لویت با متقاضی غیردو‌لتی است.

ماده 32‌ـ‌ متقاضی غیردو‌لتی ایجاد شهر جدید از کلیه مزایا و تسهیلاتی که و‌زارت مسکن شهرسازی برای انبوه‌سازان مسکن منظور نموده یا می‌نماید، بهره‌مند می‌باشد.

ماده 33‌ـ‌ کلیه مفاد این آیین‌نامه مشمول شهرهای جدیدی که تاکنون مصوب، ایجاد و احداث شده اند نیزمی‌باشد.
 

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

رای وحدت رویه شماره 3331 مورخ 1398 11 29 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

مجوز ورود به اراضی موات

آیین نامه اجرایی قانون احداث تونل مشترک تاسیسات شهری

قانون ایجاد شهرهای جدید