آیین نامه نحوه واگذاری املاک به شرکتها و موسسات و شرایط

آیین-نامه-نحوه-واگذاری-املاک-به-شرکتها-و-موسسات-و-شرایط-

آیین نامه نحوه واگذاری املاک به شرکتها و مؤسسات و شرایط فسخ قراردادها مصوب 1348,04,01


آیین نامه نحوه واگذاری املاک به شرکتها و مؤسسات و شرایط فسخ قراردادها مصوب 1348,04,01

هیئت وزیران در جلسه مورخ 1/4/48 بنا به پیشنهاد شماره 1802/1 مورخ 8/2/48 وزارت کشور و در اجرای ماده (22) قانون نوسازی و عمران شهری آئیننامه نحوه واگذاری املاک بشرکتها و مؤسسات و شرایط فسخ قراردادها را بشرح پیوست تصویب نمودند.

ماده 1 ـ در هر مورد که شهرداری بخواهد در اجرای ماده 22 قانون نوسازی و عمران شهری اراضی و املاکی را که طبق قانون مذکور (باستثنای ماده 24 قانون) بملکیت خود در آورده بمنظور نوسازی ‌بشرکتها و موسسات واگذار نماید پس از جلب موافقت انجمن شهر باید گزارش توجیهی کار را بوزارت کشور ارسال نموده و موافقت کلی و اصولی وزارت مزبور را در اینمورد تقاضا نماید

ماده 2 ـ گزارش توجیهی مذکور باید حاوی نکات زیر باشند:
الف ـ شرح و توصیف کلی برنامه طرح مورد نظر.
ب ـ علل و جهات واگذاری و پیش ‏بینی فوائد و امتیازات اجرای طرح.
ج ـ مساحت و قیمت تمام شده اراضی و املاکی که در نظر است واگذار شود.
د ـ گواهی دفتر مهندسی استان یا فرمانداریکل ذیربط مشعر بر‌انطباق طرح مورد نظر با اساس نقشه جامع شهر.

ماده 3 ـ پیشنهاد شهرداری در وزارت کشور بطور کلی مورد بررسی واقع و پس از موافقت اصولی وزیر کشور بشهرداری ابلاغ میشود.

ماده 4 ـ شهرداری مکلف است پس از دریافت موافقت اصولی وزارت کشور برنامه تفصیلی طرح و فهرست نقشه‌های لازم و مقیاس آنها و مدت تهیه طرح مورد نظر و عوامل تشخیص برتری آن را تهیه و با صدور آگهی بمسابقه بگذارد.

ماده 5 ـ کمیسیون تشخیص و داوری برتری طرحها مرکب از پنج نفر مهندسان کار آزموده و بصیر معماری و ساختمانی در وزارت کشور تشکیل میگردد اعضاء کمیسیون بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیئت وزیران تعیین و منصوب میشوند.

ماده 6 ـ آگهی شهرداری باید در جرائد کثیر الانتشار مرکز و یکی از جرائد کثیر الانتشار محل (‌در صورت وجود‌) در سه نوبت هر نوبت بفاصله ده روز منتشر شود.

تبصره ـ آگهی های مربوط بطرحهای مهم به تشخیص وزارت کشور علاوه بر روزنامه‌های کثیر الانتشار باید در روزنامه‌ هائی که در مرکز بزبان خارجی چاپ میشود نیز منتشر شود.

ماده 7 ـ پس از تعیین مقیاس نقشه‌ها و مدت تهیه طرح شهرداری مکلف است مشخصات و مدارک مربوط به برنامه‌های طرح مورد نظر را تهیه و بصورت دفترچه مشخصات تنظیم و بتعداد کافی تکثیر و در قبال قیمت تمام شده در اختیار متقاضیان بگذارد. دفترچه مشخصات باید حاوی اطلاعات لازم بخصوص شامل اسناد و مدارک زیر باشد:
الف ـ نقشه‌های تفصیلی موقعیت زمین.
ب ـ کروکی موقعیت زمین در طرح کلی شهر.
ج ـ نقشه نمایش پستی و بلندی زمین نسبت بخیابان اصلی مجاور زمین.
د ـ برنامه تفصیلی طرح مورد نظر با ذکر ضوابط شهر سازی و معیارهای ساختمانی و فنی مربوطه.
هـ ـ تعیین تأسیسات شهری طرح و سیاهه کامل آن قسمت از تأسیسات مذکور که باید بهزینه برنده مسابقه در زمین مورد نظر اجراء شود.
و ـ تعیین نقشه‌های لازم و مقیاس آنها و مدت تهیه طرح و عوامل تشخیص برتری آن.
ز ـ تعیین مشخصات و مساحت معابر عمومی و میدانها که بر مبنای نقشه جامع در داخل طرح واقع میشود.
ح ـ نقشه طرحهای مهندسی ترافیک مربوط بطرح.
ط ـ ذکر شرایط مالی و فنی که شرکت کنندگان باید واجد آن باشند و شرایط شرکت در مسابقه و اسناد و مدارکی که بضمیمه طرح باید تسلیم دارند و میزان تضمینات لازم برای عقد قرارداد طبق مقررات این آئیننامه و تاریخ تسلیم پیشنهاد.
ی ـ نمونه قراردادیکه در هر مورد باید منعقد شود.

ماده 8 ـ در آگهی ذکر نکات و موارد زیر ضروری است.
الف ـ موقعیت- حدود‌- مشخصات و مساحت زمین.
ب ـ قیمت زمین و ترتیب پرداخت آن.
ج ـ شرح اجمالی برنامه طرح مورد نظر.
د ـ شرایط شرکت در مسابقه و اعلام قبولی براساس ماده 12 این آئیننامه.
هـ ـ شرایط مالی و فنی شرکت کنندگان بر اساس مواد 9 و 10 این آئیننامه.
و ـ مدت تهیه طرح و تاریخ تسلیم آن بشهرداری و عوامل تشخیص برتری طرح.
ز ـ ذکر آنکه برتری طرحهای واصله وسیله کمیسیون مقرر در ماده 5 تشخیص و پس از تصویب انجمن شهر و تأیید وزارت کشور برنده اعلام میشود شرکت کنندگانی که طرح آنها مورد قبول واقع نشده حق هیچگونه ادعائی بر شهرداری ندارند.

ماده 9 ـ شهرداری مکلف است در مورد تشخیص صلاحیت فنی شرکتها و مؤسسات مذکور در ماده 22 قانون نوسازی و عمران شهری ضوابط و معیارهائی را که سازمان برنامه در خصوص طبقه بندی شرکتها و مؤسسات مهندسی مشاور و پیمانکار درجه بندی شده مورد عمل قرار میدهد متناسب با طرح مورد نظر در مورد شرکت یا مؤسسه طرف قرارداد رعایت نموده و براساس ضوابط مذکور بتشخیص صلاحیت فنی مبادرت و اظهار نظر نماید.

ماده 10 ـ برای تشخیص صلاحیت مالی مؤسسات و شرکتهای مذکور در ماده 22 قانون نوسازی و عمران شهری شهرداری باید با ذکر میزان سرمایه لازم برای اجرای طرح بر مبنای برآورد پیشنهاد دهنده اطلاعات کافی از طریق بانک ملی یا سایر بانکهای دولتی تحصیل نماید.

ماده 11 ـ خریداران اسناد مسابقه مکلفند ظرف دو ماه از تاریخ آخرین آگهی شهرداری قبول یا عدم قبول خود را برای شرکت در مسابقه بشهرداری کتباً اعلام دارند.

ماده 12 ـ شرکتها و مؤسساتی که قبول شرکت در مسابقه را اعلام مینمایند باید یک درصد بهای زمین مورد طرح را (‌وجه نقد یا ضمانتنامه بانکی یا اسناد خزانه‌) بعنوان سپرده بصندوق شهرداری بسپارند. سپرده شرکتها و مؤسساتی که قبولی خود را اعلام داشته و در مدت مقرر به تسلیم طرح مبادرت ننموده اند بنفع شهرداری ضبط می‌شود و سپرده برنده مسابقه طرح در محاسبه تضمیناتی که باید بدهد محسوب و سپرده سایر شرکت کنندگان مسترد خواهد شد.

ماده 13 ـ بهای اراضی و املاک و هزینه‌های پرداختی عبارت است از بهای عرصه و اعیان‌، هزینه تخریب و تسطیح و بهای اراضی خیابانها و معابر و میدانها و حقوق و امتیازات مربوط به انشعاب برق و آب و تلفن و گاز و حقوق کسب و پیشه یا تجارت و حق ریشه.

ماده 14 ـ در صورتیکه اجرای طرح اقتضا کند که زمین بقطعات متعدد تقسیم و مورد اجرای طرحهای جداگانه قرار گیرد در قیمت گذاری هر قطعه ضوابط زیر باید ملاک ارزیابی قرار گیرد.
الف ـ موقعیت زمین بطور کلی (‌در بر چه خیابانهائی واقع شده است‌)
ب ـ موقعیت زمین و وضعیت آینده آن براساس طرح تفصیلی و نحوه استفاده و موقعیت زمین بر اساس نقشه جامع.

تبصره ـ قیمت گذاری قطعات براساس این ماده باید طوری بعمل آید که قیمت مجموع قطعات مساوی بهای اراضی و املاک مذکور و هزینه‌های پرداختی باضافه ده درصد باشد.

ماده 15 ـ بهای تعیین شده قطعات اراضی از طرف شهرداری در کمیسیونی مرکب از شهردار ـ رئیس دفتر مهندسی وزارتکشور در استان یا فرمانداریکل مدیر یا مسئول امور مالی شهرداری و دو نفر کارشناس بصیر بانتخاب انجمن شهر مورد بررسی قرار میگیرد و نظر اکثریت کمیسیون مناط اعتبار است.

ماده 16 ـ پیشنهاد دهنده مکلف است اسناد و مدارک زیر را ضمیمه طرح خود بشهرداری تسلیم نماید.
الف ـ اسناد مربوط بصلاحیت فنی.
ب ـ مدارک مربوط بصلاحیت مالی.
ج ـ برنامه زمانی و مدت اجرای طرح.
د ـ برنامه سرمایه گذاری اجرای طرح.
هـ ـ توجیه اقتصادی سرمایه گذاری و بازده سرمایه.
و ـ فتوکپی قبض رسید یک درصد سپرده بهای زمین.

ماده 17 ـ شرکت کنندگان در مسابقه مکلفند اسناد مربوط بصلاحیت فنی و مالی خود را در یک پاکت لاک و مهر شده و نقشه‌ها و مدارک مربوط بطرح پیشنهادی خود را در پاکت یا بسته‌های لاک و مهر شده دیگر توأماً بشهرداری تسلیم نمایند.
در پاکت مربوط بصلاحیت فنی و مالی باید مبلغ برآورد اجرای طرح پیشنهادی صریحاً تعیین و قید شده باشد.

ماده 18 ـ پیشنهادهای مربوط بصلاحیت فنی و مالی در روز مقرر در آگهی در کمیسیونی مرکب از شهردار و مدیر یا مسئول امور مالی شهرداری و رئیس دفتر مهندسی استان یا فرمانداری کل مورد رسیدگی قرار میگیرد. کمیسیون مکلف است ظرف یکهفته پس از تاریخ باز کردن پیشنهادها نظر قطعی خود را نسبت بصلاحیت پیشنهاد دهندگان اعلام نماید.

تبصره 1 ـ در شهر تهران علاوه بر مقامات مذکور فوق رئیس یا مسئول امور نوسازی و معاون فنی شهردار نیز در کمیسیون شرکت نموده و اظهار نظر مینمایند.

تبصره 2 ـ حضور پیشنهاد دهندگان در جلسه کمیسیون آزاد است و کمیسیون مکلف است در صورتیکه پیشنهاد دهنده‌ای را فاقد صلاحیت مالی یا فنی تشخیص دهد دلائل رد را مشروحاً در صورتمجلس ذکر نمایند.

ماده 19 ـ شهرداری مکلف است پس از احراز صلاحیت فنی و مالی فقط پاکتهای مربوط بطرحهای پیشنهادی مؤسساتی را که واجد صلاحیت فنی و مالی تشخیص شده اند بکمیسیون مقرر در ماده 5 این آئیننامه ارسال دارد‌. و کمیسیون مذکور مکلف است پس از وصول پیشنهادها جلسات رسیدگی را با حضور شهردار یا نماینده تام الاختیار او تشکیل دهد و حداکثر ظرف سه ماه طرح برتر و مدت تهیه نقشه‌های اجرائی را تعیین و مراتب را بشهرداری اعلام نماید.

ماده 20 ـ شهرداری مکلف است پس از اعلام طرح برتر از طرف کمیسیون ماده 5 بلافاصله مراتب را با اعلام نظر خود ضمن گزارش جامعی برای تصویب بانجمن شهر پیشنهاد کند و پس از تصویب انجمن سوابق را برای تأیید به وزارت کشور ارسال دارد و در صورت تأیید وزارت کشور مراتب را برای تهیه و ارسال نقشه‌های اجرائی ببرنده طرح اعلام نماید.

ماده 21 ـ برنده طرح مکلف است‌ نقشه‌های اجرائی طرح را ظرف مدت مقرر اعلام شده از طرف شهرداری تهیه و بشهرداری تسلیم نماید و شهرداری پس از تطبیق نقشه‌های اجرائی با طرح اولیه و با اخذ تضمینات کافی پس از تصویب انجمن شهر نسبت بعقد قرارداد بر طبق نمونه مذکور در دفترچه مشخصات اقدام می کند.

ماده 22 ـ بمنظور حسن اجرای مفاد قرارداد شهرداری مکلف است در موقع عقد پیمان تضمین بانکی معادل 5 درصد مبلغ برآورد کل کار از برنده مسابقه اخذ نماید.

ماده 23 ـ شهرداری از شروع بعملیات مربوط باجرای طرح تا خاتمه کار براساس نقشه‌های اجرائی تسلیمی‌ از طرف برنده طرح (که منضم بقرارداد و جزء لاینفک آن است) در عملیات اجرائی طرح وسیله مهندسین خود نظارت خوب اهد کرد.

ماده 24 ـ انتقال قطعی اراضی مورد واگذاری از طرف شهرداری پس از انجام کلیه تعهدات و اجرای کامل مفاد قرارداد بوسیله طرف قرارداد بعمل خواهد آمد.

ماده 25 ـ شرایط فسخ قرارداد بشرح زیر است و این شرایط در موقع عقد قرارداد باید در قرارداد ذکر شود.
الف ـ در صورتیکه طرف قرارداد 3 ماه پس از انقضاء موعدی که در قرارداد برای شروع بکار ذکر شده است شروع بکار نکند.
ب ـ در هر مورد که طرف قرارداد کار در هر مرحله که باشد تعطیل کند و پس از اخطار کتبی شهرداری و گذشت 2 ماه کار را مجدداً شروع ننماید.
ج ـ در هر مورد که طرف قرارداد مغایر بر طرحهای مصوب منضم بقرارداد عمل کند و یا عملیات پیمانکار مغایرت کلی با مشخصات نقشه‌های اجرائی طرح مصوب داشته باشد.

منبع : سامانه ملی قوانین و مقررات

مطالب مرتبط

رای شماره 2667 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

آیین نامه اجرایی ماده 27 قانون نظام مهندسی و

آیین نامه نحوه واگذاری املاک به شرکتها و موسسات و شرایط