مسئولیت پرداخت دیه شخصی که بدون اذن برای دیگری عملی انجام میدهد

مسئولیت-پرداخت-دیه-شخصی-که-بدون-اذن-برای-دیگری-عملی-انجام-میدهد

مسئولیت پرداخت دیه شخصی که بدون اذن برای دیگری عملی انجام می‌دهد


مسئولیت پرداخت دیه شخصی که بدون اذن برای دیگری عملی انجام می‌دهد

 

پرسش:شخص ب که در کار درب کرکره‌ای می‌باشد اقدام به تماس با شخص ج که دارای تاکسی بار می‌باشد می‌کند و از وی می‌خواهد تا درب ساخته شده وی را برای شخص الف به مقصد برساند، شخص ب خود را به مقصد می‌رساند و وقتی که ج بار را به مقصد می‌رساند صریحاً به وی می‌گوید که به علت اینکه کارگر جهت خالی نمودن بار وجود دارد شما در خالی نمودن بار، کمکی نکن و شخص ج چون خود عجله دارد اقدام به خالی نمودن بار می‌کند. در حین بردن درب به داخل خانه شخص الف، به علت عملیات ساختمانی که وجود دارد، شخص ج، یونولیت زیر پایش می‌شکند و به پایین می‌افتد و صدماتی به وی وارد می‌گردد: الف: آیا موضوع مشمول قانون کار و رابطه کارگر و کارفرما می‌باشد، در این صورت مسئولیت به چه شکل و بر عهده چه کسی می‌باشد؟ ب: اگر موضوع شامل عمومات قانون مجازات اسلامی می‌باشد، مسئولیت به چه شکل است و آیا شخص ج مشمول قاعده اقدام می‌باشد؟

نظر هیئت عالی
با تذکر به این که فرض پرسش از شمول ماده 523 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 خارج است، نظریه اکثریت قضات محترم دادگستری شهرستان بروجرد موجه و مورد تأیید است. بدیهی است که پاسخ مزبور، مفروض بر ورود بدون اذن به منزل دیگری است.

نظر اکثریت
ماده 507 و 508 و 523 قانون مجازات اسلامی 1392 چون حضور ج بدون اذن و اجازه است و وقتی می‌گویند که دست نزن یعنی کمک نکن و حمل نکن و وارد نکن و شخصی که در ملک خودش علائم کشنده دارد حتی اگر فردی که بدون اجازه وارد شده باشد، دیگر هر اتفاقی بیفتد به پای خودش است و مشمول عمومات می‌باشد و ج شامل قاعده اقدام است.

نظر اقلیت
با توجه به تبصره ماده 508 که هرچند ورود مجنی‌علیه بدون اذن بوده لکن با احراز وجود رابطه علیت و سببیت بین جراحات وارده و ایراد صدمه به وی با قصوری که متوجه سازنده ملک می‌باشد و نه کسی که تماس گرفته به نظر می‌رسد مقداری از قصور متوجه شخص مجنی‌علیه و مقداری متوجه شخص مالک است.

 

منبع : نشست قضایی

مطالب مرتبط

قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 1310

آشنایی با جعل مهر و امضا (1)

آثار حقوقی اقرار

شرایط تحقق شرکت در قتل

مسئولیت پرداخت دیه شخصی که بدون اذن برای دیگری عملی انجام میدهد