مغایرت کاربری ملک

مغایرت-کاربری-ملک

کاربری املاک امری اعتباری است نه ذاتی، بنابراین کشف خلاف آنچه به عنوان کاربری زمین در مبایعه نامه درج شده از موجبات بطلان معامله نیست



شماره دادنامه قطعی : 9309970220700125
تاریخ دادنامه قطعی : 1393/02/15

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی آقای م.د. فرزند ر. به طرفیت آقایان 1- م.ح. فرزند ر. 2-الف.گ. فرزند م. به خواسته صدور حکم به بطلان بیع و مبایعه نامه مورخه 27/12/76 قطعه 161 تفکیکی از پلاک ثبتی 1167/116 بخش 11 تهران مقوم به 000/000/51 ریال و الزام خوانده به پرداخت ثمن و خسارات به نرخ روز به انضمام خسارات دادرسی بدین شرح که در مورخه 27/12/76 خوانده ردیف اول یک واحد آپارتمان مسکونی در پلاک ثبتی فوق الذکر به مبلغ 000/500/66 ریال به خواهان فروخته است و ثمن آن پرداخت گردیده است ولی خواهان بعداً متوجه شده است که اولاً: فروشنده محل پارکینگ را به صورت آپارتمان درآورده و آن را بدون اخذ مجوز از شهرداری به خواهان منتقل نموده است و ثانیاً محل مذکور سند مستقلی نداشته و اساساً خواهان مالک محل مذکور نبوده است لذا خواهان تقاضای محکومیت خواندگان را به شرح خواسته نموده است این دادگاه در خصوص دعوی خواهان به طرفیت خوانده ردیف اول با توجه به مبایعه نامه عادی مستند دعوی مورخه 27/12/76 که به امضای خوانده رسیده است و امضائات مذکور مصون از ایراد و تکذیب باقی مانده و با عنایت به نظریه کارشناس رسمی دادگستری آقای م.ت. که اعلام نموده است آپارتمان موردنظر به مساحت 47 مترمربع در طبقه زیرین و پارکینگ احداث گردیده و فاقد کاربری مسکونی می باشد و قیمت آپارتمان موضوع پرونده به نرخ روز را 000/700/803 ریال ارزیابی نموده است و نظریه فوق به طرفین ابلاغ که مصون از ایراد و اعتراض مؤثر و موجه باقی مانده است و اعتراض خواهان مستند به دلیل و توجیه موجهی نبوده است لذا این دادگاه دعوی خواهان را به طرفیت خوانده ردیف اول وارد تشخیص و مستنداً به مواد 263 و 325 قانون مدنی و مواد 1 و 2 قانون مسئولیت مدنی و مواد 502 و 515 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به اعلام بطلان بیع و مبایعه نامه تنظیمی و پرداخت مبلغ 000/700/803 ریال به عنوان ثمن و خسارات وارده به خواهان و پرداخت مبلغ 000/195/16 ریال به عنوان خسارات دادرسی صادر و اعلام می دارد و در خصوص دعوی خواهان به طرفیت خوانده ردیف دوم با توجه به عدم توجه دعوی به خوانده ردیف دوم دادگاه مستنداً به ماده 89 قانون آیین دادرسی مدنی ناظر بر بند 4 ماده 84 از همین قانون قرار ردّ دعوی خواهان را صادر و اعلام می دارد. رأی صادره نسبت به خوانده ردیف اول غیابی محسوب و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه و پس ازآن ظرف مدت بیست روز قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه های تجدیدنظر استان تهران است و نسبت به خوانده ردیف دوم حضوری محسوب و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه های تجدیدنظر استان تهران می باشد. 
رئیس شعبه 107 دادگاه عمومی حقوقی تهران ـ کرمی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای م.د. به طرفیت تجدیدنظر خواندگان آقایان م.ح. و الف.گ. نسبت به دادنامه شماره 751 مورخه 28/9/91 شعبه 107 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن قرار ردّ دعوی نخستین تجدیدنظرخواه به طرفیت تجدیدنظر خوانده آقای الف.گ. مبنی بر بطلان بیع و مبایعه نامه مورخه 27/12/76 به لحاظ مستحق الغیر بودن مبیع و کاربری غیرمسکونی داشتن مورد معامله و مطالبه ثمن و خسارات وارده به قیمت روز و همچنین صدور حکم به بطلان بیع و مبایعه نامه و محکومیت دیگر تجدیدنظر خوانده (آقای م.ح.) به پرداخت مبلغ هشت صد و سه میلیون و هفت صد هزار ریال به عنوان ثمن و خسارات وارده و مبلغ شانزده میلیون و یک صد و نودوپنج هزار ریال خسارات دادرسی صادر گردیده دادگاه نظر به اینکه آنچه تجدیدنظرخواه از موجبات استحقاق خود در مطالبه ثمن به قیمت روز و خسارات وارده اعلام داشته کاربری غیرمسکونی داشتن مورد معامله و دیگری عدم مالکیت تجدیدنظر خواندگان نسبت به مورد معامله می باشد نظر به اینکه کاربری املاک امری اعتباری می باشد و نه ذاتی تا کشف خلاف آن از موجبات بطلان معامله باشد و نظر به اینکه در معامله نسبت به مال غیر تا زمانی که اعلام ردّی از ناحیه مالک به وسیله فعل یا لفظ حاصل نگردیده نمی توان فرض بطلان بر معامله را نمود و در مانحنفیه از ناحیه تجدیدنظرخواه دلیلی که مثبت مالکیت ثالث نسبت به مورد معامله و ردّ آن توسط ثالث باشد ارائه نشده است و تا زمانی که اعلام ردّی صورت نگرفته اسباب استحقاق فراهم نمی باشد لهذا دادنامه تجدیدنظر خواسته درخور نقض می باشد مستنداً به تبصره ماده 348 و همچنین ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی ضمن نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته قرار ردّ دعوی نخستین تجدیدنظرخواه را صادر و اعلام می دارد رأی صادره قطعی می باشد.
رئیس شعبه 7 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
کوهکن ـ شریعت

 
 

منبع : سامانه آرای قضایی

مطالب مرتبط

اثر علم فروشنده نسبت به بطلان بیع بر دعوای خسارت

ماهیت حقوقی شرط پشیمانی مندرج در عقد بیع

نظریه مشورتی

قانون مدنی مصوب1307 02 20با اصلاحات و الحاقات بعدی

بررسی صحت معامله انتقال مال با انگیزه فرار از ادای دین

اعلام بطلان معامله به دلیل مغایرت کاربری ملک فروخته شده