عنصر قانونی بزه تعرض به آب قنات دیگری

عنصر-قانونی-بزه-تعرض-به-آب-قنات-دیگری

با توجه به نص صریح ماده 45 قانون توزیع عادلانه آب از جمله رفتارهایی که جرم انگاری شده این است که هرکس آب حق دیگری را بدون مجوز قانونی تصرف کند مستوجب 10 تا 50 ضربه شلاق و حبس تأدیبی تا سه ماه دانسته شده است، لهذا موضوع سؤال از جمله مصادیق بند دال ماده مرقوم می‌باشد بالنتیجه نظریه اقلیت مورد تایید است


پرسش

در پرونده‌ای متهم 24 ساعت آب قنات متعلق به شاکی را برای آبیاری به باغ خود هدایت می‌کند. عنصر قانونی جرم و عنوان مجرمانه در این پرونده چیست؟ آیا مشمول قانون توزیع عادلانه آب می‌باشد یا خیر؟ این سوال را درصورتی که متهم آب را هدر داده باشد هم بررسی نمایید.

نظر هیئت عالی

با توجه به نص صریح ماده 45 قانون توزیع عادلانه آب از جمله رفتارهایی که جرم انگاری شده این است که هرکس آب حق دیگری را بدون مجوز قانونی تصرف کند مستوجب 10 تا 50 ضربه شلاق و حبس تأدیبی تا سه ماه دانسته شده است، لهذا موضوع سؤال از جمله مصادیق بند دال ماده مرقوم می‌باشد. بالنتیجه نظریه اقلیت مورد تایید است.

نظر اکثریت

به قانون توزیع عادلانه آب نمی‌توان استناد کرد؛ چرا که یک قانون خاص است و شاکی در این قانون دولت است و شاکی خصوصی مطرح نمی‌باشد و در مواردی کاربرد دارد که متهمین به آب‌ها و قنات‌های دولتی تعرض می‌نمایند و با توجه به پرونده‌های مختلف باید به مواد665 و 684 و 690 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 ( کتاب پنجم- تعزیرات) استناد نمود. عنوان مجرمانه عمل مذکور علاوه بر اینکه می‌تواند مشمول قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز باشد، در مواردی می‌تواند تصرف عدوانی و یا ممانعت از حق باشد و در مواردی می‌تواند با هر دو عنوان مجرمانه تصرف عدوانی و ممانعت از حق انطباق نماید که در این مورد بحث تعدد و مجازات اشد اعمال می‌گردد و عنوان مجرمانه (عنصر قانونی) با توجه به هر پرونده متفاوت است و فقط در مواردی که قانون مجازات ساکت است باید به قانون توزیع عادلانه آب مراجعه نمود و قانون توزیع عادلانه آب در رابطه با آب‌های عمومی بوده و آب‌های خصوصی با عناوین سرقت و تصرف عدوانی و ممانعت از حق منطبق است.

نظر اقلیت

متبادر به ذهن، قانون توزیع عادلانه آب است چون قانون توزیع عادلانه آب تمام موارد ربودن و تصرف را پوشش می‌دهد و وقتی این قانون وجود دارد دیگر نیازی به رجوع به مواد قانون مجازات اسلامی نمی‌باشد.

محسن رفعتی - وکیل متخصص دعاوی ملکی

منبع : مرکز آموزش قوه قضاییه

مطالب مرتبط

هر آنچه باید در مورد وکیل تسخیری بدانید

آیین نامه قانون ثبت اسناد و املاک

قانون کاهش مجازات حبس تعزیری

آیین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف چاه های آب

نکات کاربردی در خصوص کمیسیون رسیدگی به امور آب های زیرزمینی

تخریب قفل ورودی برای تصرف عدوانی مورخ 1393 6 30