چند نکته مهم در خرید ملک

چند-نکته-مهم-در-خرید-ملک

درخرید ملک بهتر است با مالک(اصیل) قرارداد (مبایعه نامه) را منعقد کنید و حتی المقدور از انعقاد قرارداد با وکیل مالک خودداری کنید؛ زیرا  ریسک معامله شما در این صورت بالا خواهد بوداز آن جهت که امکان سوء استفاده مالک یا جعل از طرف وکیل و یا ابطال قرارداد به جهت عدم رعایت مصلحت وکیل وجود دارد


1-  درخرید ملک بهتر است با مالک(اصیل) قرارداد (مبایعه نامه) را منعقد کنید و حتی المقدور از انعقاد قرارداد با وکیل مالک خودداری کنید؛ زیرا  ریسک معامله شما در این صورت بالا خواهد بوداز آن جهت که امکان سوء استفاده مالک یا جعل از طرف وکیل و یا ابطال قرارداد به جهت عدم رعایت مصلحت وکیل وجود دارد.
2-  با استفاده از سامانه ثبت من به نشانی  My.ssaa.ir ضمن مشاهده اصل سند مالکیت وضعیت مالک بودن مدعی مالکیت یا در رهن بودن یا نبودن آن را ارزیابی و سپس اقدام به انعقاد قرارداد نمایید.
3-  ملک مورد نظر را از نظر طرح های عمومی دولتی و شهرداری مورد بررسی قرار دهید و حتی المقدور شرطی را بابت این موضوع  در قرارداد بگنجانید.
4-  مراقب باشید که ملک مورد نظر در اراضی ملی یا اراضی موات نباشد، برای پی بردن به این موضوع از اداره منابع طبیعی، اداره راه و شهرسازی و یا اداره ثبت تحقیقات لازم را انجام دهید. ممکن است سامانه تازه تاسیس My.ssaa.ir چنین قابلیتی داشته باشد.
5-  اگر ملک مورد نظر در بستر و حریم رودخانه هست، حتما از شرکت آب منطقه ای میزان بستر و حریم ملک را استعلام و سپس اقدام به انعقاد قرارداد نمایید.
6-  چنانچه در حریم شهرها یا روستاها قصد خرید ویلا دارید، از دهیاری ها در خصوص داخل بود ملک در طرح هادی یا بافت روستا یا از جهاد کشاورزی در مورد صدور جواز ساخت استعلام نمایید.
7-  پایان کار و پرداخت عوارض شهرداری و .. را در صورتی که ملک دارای سند 6 دانگ نیست از فروشنده مطالبه کنید.

نویسنده : محسن رفعتی وکیل دعاوی ملکی 


مطالب مرتبط

رای شماره 3328 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

آیا مالک سرقفلی ( مشمول قانون ۱۳۷۶)  یا دارنده حق کسب و پیشه ،می‌تواند سرقفلی یا حق کسب و پیشه را برای وراث خود با فرض رعایت نصاب، وصیت کند؟

آیا تعویض سند فروشنده در زمان انتقال ملک ضرورت دارد یا خیر ؟

الزام به تنظیم سند رسمی

معافیت موقوفات عام از عوارض شهرداری

رای شماره های 1928 و 1929 هیات عمومی دیوان عدالت اداری