پیش شرط فسخ قرارداد در شرط فعل قاعده تکمیلی است

پیش-شرط-فسخ-قرارداد-در-شرط-فعل-قاعده-تکمیلی-است

حکم قانون مدنی در خصوص پیش شرط فسخ قرارداد در شرط فعل، یعنی الزام متعهد به انجام تعهد، قاعده ای تکمیلی است و قصد طرفین میتواند این مقدمه را از رابطه فی مابین حذف نموده تا به محض تخلف از اجرای شرط ، ضمانت اجرای فسخ موجودیت یافته و عندالاقتضا اعمال شود


گردشکار: به تاریخ ۱۴۰۰/۳/۳۰در وقت مقرر فوق العاده ، جلسه شعبه دوم دادگاه عمومی حقوقی شهرستان بهار به تصدی امضاء کننده ذیل تشکیل و پرونده کلاسه پیوست تحت نظر است با توجه به اوراق و محتویات پرونده ختم دادرسی را اعلام و با استعانت از خداوند متعال به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

رای دادگاه

در خصوص دعوی .....با وکالت آقای ....به طرفیت آقای ...، خواسته ۱- تایید فسخ اعمال شده ی قرارداد شماره ..... مورخ ۹۶/۱۱/۲۶ مقوم به ۲۰۰۰۱۰۰۰۰ تومان ۲- تخلیه ملک موضوع قرارداد فسخ شده مقوم به ۲۰۰۰۱۰۰۰ به انضمام خسارات دادرسی، بدین شرح که خواهان ضمن پیوست نمودن رونوشتی از مبایعه نامه عادی استنادی چنین اظهار داشته:

متعاقب انعقاد بیعنامه شماره ۹۶/۱۰۰۰ مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ فی مابین اینجانب و خوانده (موضوع ملک مسکونی اینجانب با پلاک ثبتی .... فرعی از ۱۳۹ اصلی واقع..... شماره ۱ و با عنایت به توافقات صورت گرفته در ظهر این بیعنامه، ناظر بر تحقق «خیار تخلف از شرط». اینجانب حق فسخ خود را طی اظهارنامه مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۰۱ اعمال و مراتب در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۰۹ رسما به خوانده ابلاغ گردید. لازم به ذکر است که حق فسخ مزبور ناشی از بلامحل بودن چک شماره ۵:... مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ به مبلغ ۳۳۰ میلیون تومان بوده است. دادنامه قطعی الصدور شعبه محترم ۳ دادگاه تجدیدنظر استان همدان به شماره ۹۹-۳۰۱۰۳۳ مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۰۴ نیز ناظر بر تایید و تصدیق حق فسخ مذکور میباشد. لذا از محضر آن دادگاه محترم رسیدگی و صدور حکم به شرح خواسته استدعا می شود.

دادگاه با توجه به اوراق و محتویات پرونده و در خصوص خواسته ردیف دوم (تخلیه) و نظر به اینکه وکیل خواهان حسب اظهاراتش منعکس در صورتجلسه دادگاه به تاریخ ۱۴۰۰/۳/۲۹ و با داشتن اختیار استرداد و دعوی مطروحه را در این قسمت مسترد نموده است ، بنابراین مستند به بند "ب" ماده ۱۰۷ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی ، قرار رد دعوی صادر و اعلام مینماید.

در خصوص خواسته ردیف اول با موضوع تایید فسخ، توجه به دادنامه شماره ۹۹-۳۰۱۰۳۳ مورخ ۹۹/۹/۴ صادره از شعبه سوم دادگاه تجدیدنظر استان همدان و تصویر مصدق مبایعه نامه مورخ ۹۶/۱۱/۲۶ (پیوست پرونده) و نظر به اینکه قراردادهای خصوصی نسبت به متعاقدین نافذ بوده و طرفین قرارداد را به ایفای تعهدات و شروط صریح خویش مکلف و ملزم می نماید و مستنبط از عبارات مندرج در ظهر قرارداد تنظیمی بین متداعیین (قسمت انتهایی) که حکایت دارد از اینکه عدم کارسازی وجه چک شماره ۱۲/۹۵۱۶/ ۱۳۹۵۲۵ مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۵به مبلغ ۳۳۰ میلیون تومان، حق فسخ برای فروشنده را در پی خواهد داشت. که شرط معنون دلالت بر درج خیار تخلف از شرط فعل با اسقاط پیش شرط فسخ قرارداد (الزام ابتدایی متعهد به شرح مقرر در ماده ۲۳۹ قانون مدنی) دارد. بدین شرح که حکم قانون مدنی در خصوص پیش شرط فسخ قرارداد در شرط فعل، یعنی الزام متعهد به انجام تعهد، قاعده ای تکمیلی است و قصد طرفین میتواند این مقدمه را از رابطه فی مابین حذف نموده تا به محض تخلف از اجرای شرط ، ضمانت اجرای فسخ موجودیت یافته و عندالاقتضا اعمال شود. در قرارداد متداعیین نیز با درج شرط موصوف، قاعده تکمیلی الزام به انجام تعهد حذف شده است و با توجه به کپی مصدق چک مذکور که بابت بخشی از ثمن معامله از طرف خوانده به خواهان تحویل شده و در موعد مقرر پاس نشده و ملصق به گواهی عدم پرداخت گردیده است و با مد نظر قرار دادن اظهارنامه مورخ ۱۱/۱ / ۹۷ (برگ ۸ پرونده) و ارسالی از طرف خواهان برای خوانده که موید اعمال و اعلام فسخ عقد بیع موضوع قرارداد میباشد. نظر به اینکه خیار تخلف از شرط از جمله خیارات مطابق با اصل و غیر فوری است، لذا دادگاه دعوی مطروحه را در این قسمت شایسته پذیرش دانسته و مستند به مواد ۲۱۹،۱۰، ۲۲۰ ماده ۴۴۴ ناظر بر مواد ۲۳۷ الی ۲۳۹ و ماده ۳۶۲ (بند ۴) قانون مدنی و مواد ۱۹۸ ، ۵۱۵ ، ۵۱۹ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی ، حکم بر تایید فسخ قرارداد بیع مورخ ۹۶/۱۱/۲۶ انعقادی بین خواهان و خوانده از تاریخ ۹۷/۱۱/۱(تاریخ ارسال اظهارنامه)، پرداخت مبلغ ۲۹۰۶۵۰۰ ریال به عنوان هزینه دادرسی و مبلغ ۹۶۰۰۰۰ تومان بابت حق الوکاله وکیل در مرحله بدوی در حق خواهان صادر و اعلام می گردد. آرای صادره حضوری و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان همدان می باشد
رئیس شعبه دوم دادگاه عمومی حقوقی بهار - رضا کولیوند


مطالب مرتبط

وجه التزام غیر متعارف در رای داور

فسخ قرارداد و اجاره مورد معامله از طرف خریدار اول

آیین نامه کیفیت تحقیق در شعب تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه

آیین نامه اجرایی ماده2قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور

فسخ قرارداد مشارکت و آثار حقوقی مرتبط با آن

آئین نامه اجرایی قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری